تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۳۰

پایان داعش در الانبار / مرحله نهایی عملیات فلوجه آغاز شد

(روزنامه كيهان ـ 1395/03/11 ـ شماره 21356 ـ صفحه 12)

سرویس خارجی - نیروهای مسلح عراق به فرمان نخست‌وزیر، یورش نهایی خود را به مرکز شهر «فلوجه» برای ریشه‌کنی کامل تکفیری‌های داعش آغاز کردند.

صبح دیروز نیروهای مسلح عراق به دستور «حیدر عبادی» به خیابان‌های مرکزی شهر فلوجه یورش بردند. پیش از این همه مناطق حاشیه‌ای و متصل به فلوجه به دست نیروهای دولتی آزاد شده بود. عملیات دیروز با پیشگامی و خط‌شکنی 5000 نیروی ویژه آغاز شد و ارتش، عشایر و داوطلبان بسیج مردمی هم در آن مشارکت گسترده داشتند.

با توجه به اینکه مقامات عراقی گفته‌اند، عملیات کنونی «سریع» و «تهاجمی» خواهد بود، به نظر می‌رسد که تروریست‌های داعش نتوانند زیاد در برابر نیروهای دولتی مقاومت کنند.

پیش از این «حیدر عبادی» گفته بود که مرحله سوم عملیات آزادسازی فلوجه به زودی آغاز خواهد شد. وی همچنین، به نیروهای مسلح عراق یادآور شده که اهالی فلوجه باید از طریق گذرگاه‌های امن، از این شهر خارج شوند. در چارچوب اجرای این سیاست، دیروز 800 غیرنظامی از منطقه شمال فلوجه تخلیه شدند. عبادی همچنین، از مردم خواست که در صورت تمایل نداشتن به خروج از شهر، در خانه‌های خود تا زمان آزادسازی کامل باقی بمانند. در حال حاضر 90 هزار غیرنظامی در فلوجه حضور دارند.

شمار کل عناصر داعش که در فلوجه حضور دارند، حداکثر 1000 نفر اعلام شده است.

در ارتباط با وسعت و سرعت عملیات دیروز، خبرنگار شبکه تلویزیونی «فرانس -24» که در منطقه حضور دارد، اعلام کرده که بدون شک ساعات پایانی کنترل داعش بر فلوجه فرا رسیده است. طی دیروز مقاومت قابل توجهی از جانب تکفیری‌ها در فلوجه مشاهده نشد.

«ابومهدی المهندس» از فرماندهان ارشد بسیج مردمی عراق هم فلوجه را برای داعش و حامیان منطقه‌ای آن، تمام شده دانست. البته خود عناصر داعش نیز به این حقیقت پی برده‌اند، به طوری که هشت عضو زخمی خود را در بیمارستان‌های فلوجه، با تزریق سم از پای درآوردند.

فلوجه واقع در استان الانبار و یکی از شهرهای بزرگ عراق است. این شهر از ژانویه 2014 (دی 1393) به اشغال داعش درآمده است و با آزادسازی آن استان بزرگ الانبار از لوث وجود تکفیری‌ها پاک می‌شود.

3 انفجار در بغداد

تروریست‌های داعش اما با انفجار سه بمب در مناطق مختلف بغداد، دست‌کم 17 غیرنظامی را به شهادت رساندند. این انفجارها که در مناطق «طارمیه» و «سلالی» رخ دادند، ده‌ها زخمی نیز برجای گذاشتند.

هر چند تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات تروریستی را بر عهده نگرفته، ولی گروه تروریستی داعش معمولا دست به چنین حملاتی می‌زند.

سایر رویدادها

* به اعتقاد کارشناسان، ریاض از طریق سفارت خود در بغداد، طرح ایجاد اختلاف میان شیعیان و سنی‌ها در عراق را مدیریت می‌کند.

* رویترز خبر داد، تفنگداران آمریکایی در کنار پیشمرگان کُرد در نزدیکی «موصل» حضور دارند. این خبرگزاری به شمار نیروهای آمریکایی در منطقه اشاره نکرد.

* نیروهای پیشمرگ کرد توانستند چهار روستا را در شمال موصل آزاد کنند و تا 25 کیلومتری این شهر پیشروی کنند.

http://kayhan.ir/fa/news/76277

ش.د9500492

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات