تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۹۶

آمریکا در تلاش برای نزدیکی با ویتنام

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/03/05 ـ شماره 10599 ـ صفحه 6)

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با هدف افزایش همکاری‌های نظامی و تجاری با ویتنام به این کشور جنوب شرق آسیا سفر کرد تا با فراموش کردن دشمنی‌های گذشته، مسیر روابط دوستانه خود با یکی از تاثیرگذارترین همسایگان چین را در ماههای پایانی ریاست جمهوری خود هموار سازد.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در دهمین سفر خود به قاره آسیا برای نخستین بار از ویتنام که دارای تاریخ نظامی و سیاسی پیچیده‌ای با آمریکا است، دیدن کرد و در سفر سه روزه با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

اوباما در این سفر با «تران دای کوانگ» رئیس جمهور، «نگوئین خوآن فوک» نخست‌وزیر که هر دو نفر ماه گذشته این پست‌ها را در اختیار گرفتند و «نگوئین فو ترونگ» رئیس حزب کمونیست این کشور رایزنی کرد.

وی تنها چند ساعت پس از پایان انتخابات پارلمانی ویتنام که روز دمکراسی پنج ساله ویتنام محسوب می‌شود و در آن تقریبا همه اعضای انتخاب شده از حزب کمونیست حضور داشتند، وارد این کشور شد.

به نظر می‌رسد این سفر اوباما به ویتنام نشان دهنده توجه مداوم آمریکا به قاره آسیا به ویژه در مورد همکاری‌های امنیتی، تجاری و اقتصادی است تا اوباما که ماههای پایانی دوره دوم ریاست جمهوری خود را پشت سر می‌گذارد، عملکرد موفقیت آمیزی از خود ثبت کند.

ویتنام از جمله 12 کشوری است که در توافقنامه همکاری‌های تجاری دو سوی اقیانوس آرام با آمریکا همراه شده، توافقنامه‌ای که هنوز نهادهای قانونگذاری کشورهای عضو از جمله کنگره آمریکا آن به صورت نهایی تایید نکرده‌اند.

اگرچه احتمال رد این توافقنامه تجاری توسط نامزدی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، همچنان نامشخص است، اما اگر این توافقنامه به هر صورتی به مرحله اجرا نرسد، همکاری‌های اقتصادی بین آمریکا با ویتنام و همچنین سایر کشورهای عضو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ضربه بزرگی به میراث ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

باراک اوباما در حالی رفع موانع احتمالی این توافق تجاری را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است که از سوی دیگر، رهبران ویتنام در تلاشند بتوانند تحریم‌های نظامی آمریکا علیه هانوی را که به گفته «بن روزد» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، باراک اوباما نیز به آن تمایل دارد، پایان دهند. این مقام امنیت ملی آمریکا همچنین گفته است این موضوعی است که در دیدار دوجانبه باراک اوباما با رهبران ویتنام در مورد آن گفت وگو می‌شود.

اگرچه از سال 93 تاکنون آمریکا برخی محدودیت‌ها علیه ویتنام را کاهش داده، اما کاخ سفید در چند دهه گذشته هیچگونه سلاح پیشرفته‌ای به این کشور آسیایی نفروخته است. در واقع آمریکا با این ادعا که خواستار توسعه حقوق بشر در ویتنام است، از فروش سلاح به این کشور ممانعت کرده است.

رفع موانع فروش تجهیزات نظامی آمریکا به ویتنام تنها به معنی تسهیل خرید از این کشور نیست، بلکه زمینه همکاری بیشتر مسکو - هانوی و رقابت کاخ سفید با کرملین را نیز فراهم می‌کند که این قبیل روابط می‌تواند باعث تحکیم جایگاه ویتنام در مقابل ادعاهای چین در مورد مالکیت بر آبهای دریای جنوبی چین نیز باشد.

این سفر به یقین پکن را به دلیل تنش‌های دریایی که با هانوی دارد به خشم خواهد آورد، اما از سوی دیگر از طرف جامعه جوان ویتنام که خواستار روابط بیشتر با آمریکا هستند، با هدف توسعه روابط اقتصادی دو کشور بیش از پیش مورد استقبال قرار می‌گیرد.

روابط اقتصادی دوجانبه بین آمریکا و ویتنام از سال 74ش تاکنون بیش از 10 برابر شده و به رقم 45 میلیارد دلار در سال گذشته رسید. به گونه‌ای که اکنون ویتنام بزرگترین صادرکننده محصولاتی از قبیل پوشاک و تجهیزات الکترونیک به آمریکا محسوب می‌شود.

آمریکا در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی با ویتنام در تلاش است بتواند همکاری‌های نظامی خود را نیز ارتقا دهد تا زمینه حضور نظامی این کشور را با اعزام کشتی‌های جنگی و دسترسی به بنادر استراتژیک در منطقه فراهم کند.

به گزارش ایرنا، در حالی که برخی از ویتنامی‌ها خواستار روابط با آمریکا هستند، اما برخی رهبران قدیمی حزب کمونیست این کشور نسبت به روابط با آمریکا شک دارند و آن را زمینه ساز تخریب حاکمیت تک حزبی این کشور می‌دانند.

با وجود این قبیل مخالفت‌های داخلی و همچنین خشم چین در مقابل اقدام‌های آمریکا، به نظر می‌رسد مسیر حضور آمریکا در ویتنام چندان ناهموار نیست و در صورت تحقق، این حضور می‌تواند برای پکن و مسکو یک ضربه باشد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=91977

ش.د9500511

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات