صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۲۹

مشت بر چهره ظلم

اسطوره سیاه‌پوست مشت‌زنی جهان روز گذشته در ۷۴ سالگی در بیمارستانی در ایالت آریزونا تسلیم مرگ شد؛ اما آنچه از محمدعلی اسطوره و قهرمانی ماندگار ساخت نه مشت‌های آهنینش بود، نه مبارزات جانانه‌اش روی رینگ، [...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
یادداشت: محمدعلی کلی درگذشت! اسطوره سیاه‌پوست مشت‌زنی جهان روز گذشته در ۷۴ سالگی در بیمارستانی در ایالت آریزونا تسلیم مرگ شد؛ اما آنچه از محمدعلی اسطوره و قهرمانی ماندگار ساخت نه مشت‌های آهنینش بود، نه مبارزات جانانه‌اش روی رینگ، نه سه نشان طلای مسابقات سنگین‌وزن بوکس جهان و نه حتی لقب برترین مشت‌زن تاریخ بوکس؛ بلکه مشت‌زنی او به چهره استکباری ایالات متحده و مبارزه با نژادپرستی بود. وقتی کاسیوس مارسلوس کلی که به خدای یکتا ایمان آورده و محمدعلی نام گرفته بود، در برابر درخواست ارتش آمریکا در حین جنگ با ویتنام برای پیوستن به ارتش این کشور گفت: «چرا باید آنها از من بخواهند که یونیفرم به تن کنم و ده‌ها هزار مایل از خانه‌ام دور شوم و بر سر مردم رنگین‌پوست در ویتنام گلوله و بمب بریزم، در حالی که با سیاه‌ها در شهر لوییویل (در آمریکا) مانند سگ رفتار می‌شود و ساده‌ترین حقوق انسان‌ها از آنها سلب می‌شود؟ این جنگ، خلاف تعالیم اسلام است!»، شهرت و محبوبیتش از دنیای مشت‌زنی فراتر رفت. سخنانی که اگرچه برای او دوری از میادین بوکس را در بهترین سال‌های عمر ورزشی‌اش به همراه آورد و موجب شد محمدعلی سه سال از میدان مسابقه اخراج شود؛ اما سبب آن نشد که او از ایستادن در برابر استکبار و ظلم کوتاه بیاید و سکوت کند.
این ایستادگی، نه‌تنها او را از قله مشت‌زنی جهان پایین نکشید، بلکه محمدعلی را به یک اسطوره ماندگار بدل کرد و وی برای همیشه الهام‌بخش بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی و دیگران در مبارزه با ظلم شد؛ چنانچه «ویلیام رودن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در این‌باره می‌نویسد: «کارهای محمدعلی سبب شد معیار عظمت یک ورزشکار تغییر کند. داشتن مهارت‌های ورزشی دیگر تنها کافی نیست. این مهم است که شما برای آزادی مردم‌تان چه می‌کنید؟»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات