تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۸۲
نعمت‌زاده همچنان در حوزه خودرو حاشیه‌سازی می‌کند

دخالت‌های عجیب و غریب پدر صنعت!

(روزنامه وطن‌امروز - 1395/02/04 - شماره 1865 - صفحه 3)

گروه اقتصادی: محمدرضا نعمت‌زاده که از سوی رئیس‌جمهور، پدر صنعت خوانده شده تا می‌تواند در امور مختلف صنعتی دخالت می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، آشکارترین دخالت‌ نعمت‌زاده در حوزه خودرو است. وی حتی به طور غیرمستقیم اعضای هیات‌مدیره سایپا را تعیین می‌کند و برای این کار رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش را تغییر می‌دهد! نعمت‌زاده مهره‌های خود را بخوبی در صنعت می‌چیند و همواره از اینکه به بخش صنعت توجه نمی‌شود و یارانه تولید داده نمی‌شود گلایه دارد.

البته هیچ‌گاه هم پاسخ نمی‌دهد اقدام عملی وزارتخانه متبوعش برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان چه بوده و چرا شاخص صنعت در این چند سال همیشه منفی بوده است. جالب‌ترین دخالت نعمت‌زاده به حوزه قیمت‌گذاری بازمی‌گردد؛ وی طرفدار سرسخت آزادسازی قیمت خودرو است و برای این کار به همه مسؤولان نامه نوشته و خواهان آزاد کردن قیمت خودرو است. نعمت‌زاده اعتقاد دارد بازار خودرو رقابتی است و اصلا انحصاری نیست و به همین علت خواهان آزاد کردن قیمت خودرو است.

در این بین شورای رقابت که وظیفه قیمت‌گذاری کالا و خدمات غیررقابتی در کشور را بر عهده دارد کاملا مخالف نظر نعمت‌زاده است و تا به حال موفق شده مقابل فشارهای نعمت‌زاده مقاومت کند. با این وجود نامه‌های دخالت‌آمیز نعمت‌زاده برای آزادسازی قیمت‌ها ادامه دارد و این موضوع اعضای شورای رقابت را عصبانی کرده است!

نامه جدید و حرف‌های قدیمی

نعمت‌زاده 29 فروردین نامه‌ای به شورای رقابت ارسال و چند توصیه به اعضای شورا می‌کند. یکی از این توصیه‌ها این بود که شورای رقابت از نرخ‌گذاری خودرو دست بردارد! این نامه، اعضای شورای رقابت را عصبانی می‌کند و حتی یکی از اعضا از پاره کردن نامه در شورا خبر می‌دهد! رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه وزیر صنعت در نامه خود به شورا بحث قیمت‌گذاری خودرو را مذموم اعلام کرده است، گفت: اعضای شورای رقابت یک گروه کارشناسی هستند و بحث پاره‌کردن نامه مطرح نبود. رضا شیوا با اشاره به اینکه یکشنبه هفته گذشته یک نامه از وزیر صنعت به شورای رقابت ارسال شده بود، اظهار داشت: آقای مدنی، مشاور وزیر صنعت در ضمیمه این نامه اعلام کرده بودند اگر افزایش قیمت خودرو طی سال‌های گذشته انجام می‌شد وضعیت خودروسازان امروز شکل بهتری داشت. وی با بیان اینکه وزیر صنعت نیز در نامه خود بحث قیمت‌گذاری خودرو را مذموم اعلام کرده است، افزود: این نامه را وزیر صنعت برای رئیس‌جمهور ارسال کرده و یک رونوشت آن را به تک تک اعضای شورای رقابت فرستاده بود.

رئیس شورای رقابت اضافه کرد: در جلسه آن روز موضوع نامه مطرح و قرار شد مرکز ملی رقابت یک جواب مناسب برای آن تهیه کند و اگر مورد تایید اعضای شورای رقابت قرار گرفت به عنوان جوابیه برای وزیر صنعت ارسال شود. شیوا با تأکید بر اینکه در آن جلسه بحث پاره‌کردن نامه مطرح نبود، افزود: اعضای شورای رقابت یک گروه کارشناسی هستند و به صورت کارشناسی صحبت‌های خود را مطرح می‌کنند اینکه یک نامه آن هم از شخص وزیر برای اعضا ارسال شود و آنها اقدام به پاره‌کردن آن کرده باشند کاملاً از جانب بنده تکذیب می‌شود. وی با بیان اینکه در نامه آقای مدنی مقایسه‌ای میان قیمت برخی کالاها و افزایش آنها متناسب با تورم بیان شده بود، گفت: مدیرعامل اسبق سایپا در این نامه تأکید کرد اگر قیمت خودرو در سال‌های گذشته به صورت متوسط 7 درصد افزایش پیدا می‌کرد عملاً وضعیت صنعت خودروسازی کشور امروز بهتر بود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت در این نامه گفت: وزیر به نقش مخرب و بحران‌آفرین نظام قیمت‌گذاری در بخش خودرو تأکید کرده است، درحالی که به اعتقاد من نظام قیمت‌گذاری برای بازارهای انحصاری به هیچ عنوان مخرب و بحران‌آفرین نیست. شیوا اضافه کرد: البته به اعتقاد من نظام قیمت‌گذاری به صورت کلی مناسب نیست اما باید توجه داشته باشیم در بازارهای انحصاری برای کنترل اوضاع باید نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها صورت گیرد. مددی یکی از اعضای شورای رقابت از نامه‌ 29 فروردین 95 وزیر صنعت به این شورا در حمایت از خودروسازان خبر داده و گفته بود: اعضا از توصیه‌های محمدرضا نعمت‌زاده ناراحت شدند و نامه را پاره کردند.

نامه بی‌محتوا!

عضو ناظر شورای رقابت با بیان اینکه نامه نعمت‌زاده برای کنارگذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، بی‌محتوا بود، گفت: وزیر صنعت فراتر از حد خود عمل کرده و ظاهراً، مراجعه به قانون را از یاد برده است. عیسی امامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به نامه اخیر وزیر صنعت به شورای رقابت درباره قیمت‌گذاری خودرو، اظهار داشت: به نظر می‌رسد ایشان با توجه به کهولت سن، مراجعه به قانون را از یاد برده و تلاش می‌کند اختیارات قانونی را که شورای رقابت دارد با استفاده از افرادی که پشت رانت یا درگیر صنعت خودرو هستند، نفی کند.

وی ادامه داد: وزیر صنعت هر چند وقت یک بار وارد فضایی می‌شود که در صلاحیت وی نیست و بهتر است به قانون مراجعه کند و با ابزار قانونی این کار را انجام دهد یا اگر نیازی به تغییر قانونی باشد، باید پیشنهادش را به دولت ارائه دهد تا در مجلس مطرح شود. وی درباره مسائل مطرح شده در نامه وزیر صنعت، تأکید کرد: دیگر کوپن این حرف‌ها تمام شده و در شرایطی که واحدهای تولیدی مدعی هستند قیمت تمام شده تولیدشان به دلایل مختلف از جمله دستمزدها یا رشد قیمت قطعات در پی نوسان نرخ ارز افزایش یافته، وزیر صنعت عنوان می‌کند ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

از نامه نعمت‌زاده شوکه شدیم

امامی تأکید کرد: نامه‌ای که از سوی نعمت‌زاده به اعضای شورای رقابت زده شد یک اقدام عجیب بود و همه اعضا را شوکه کرد. وی با بیان اینکه این نامه به تک تک اعضای شورای رقابت رونوشت شده بود، گفت: مشخص نیست طرف نامه وزیر صنعت، شوراست یا تک تک اعضای آن. تا به حال سابقه نداشته فردی با این همه سوابق کاری، یک اقدام غیرمعمول و غیراداری انجام دهد. عضو شورای رقابت با بیان اینکه وزیر صنعت فراتر از حد خود عمل کرده است، گفت: به مصلحت اقتصاد کشور و تولیدکننده نیست که با مکانیزم‌هایی که به واسطه قانون یا مسؤولیت‌ها برای وزیر صنعت ایجاد شده، بخواهد ابزار فشاری را برای قیمت‌گذاری خودرو ایجاد کند.

نامه وزیر بی‌محتوا بود

عضو ناظر شورای رقابت با تأکید بر اینکه نامه وزیر صنعت از نظر ما بی‌محتوا بود، گفت: این نامه نشان می‌دهد افراد دیگری آن را تهیه کرده‌اند و وزیر صنعت بدون مطالعه آن را امضا کرده که بار مسؤولیت و تبعات آن را بر دوش خواهد کشید. به گفته وی، نگاه کلی و ته قصه نامه وزیر صنعت کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو است. وی اظهار داشت: به هر حال دستگاه‌های مختلف دارای سهمیه هستند که ممکن است به خاطر هزینه‌های تمام شده، سهمیه آنها قطع شود یا اینکه انتظاراتی وجود دارد که به هر قیمتی و به هر نحوی باید از یک بخش خاص حمایت صورت گیرد. امامی ادامه داد: نعمت‌زاده از وقتی که به عنوان وزیر صنعت منصوب شده با احتیاط برخورد می‌کرد ولی امروز دیگر شیر شده و در چنین شرایطی نیز عده‌ای به دلیل ضعف‌هایش، بحث کنار گذاشتن وی را کلید زده‌اند، به همین دلیل شاید دنبال ایجاد فضا به نفع خودش است.

مرقومه‌ای در پاسخ به نامه وزیر تهیه می‌شود

وی با بیان اینکه شورای رقابت مرقومه‌ای را در پاسخ به وزیر صنعت تهیه خواهد کرد، گفت: نعمت‌زاده بیشتر از اندازه خود و مسؤولیت قانونی‌اش وارد قصه شده که این اقدام در شأن وزیر نیست و نشان می‌دهد وی مسلط و مطلع نبوده است. وی همچنین از طرح پیشنهاد بازنگری در قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت خبر داد و گفت: این موضوع را در جلسات آینده شورا پیگیری خواهیم کرد و در این‌باره باید ببینیم فرآیند اجرایی شدن بودجه، روابط بین‌الملل، ابلاغ سیاست‌های پولی و همچنین نوید دولت برای رشد اقتصادی تا چه حد در هزینه تمام شده تولید و قیمت‌ خودرو موثر خواهد بود.

عضو ناظر شورای رقابت تأکید کرد: این مسائل می‌تواند باعث ثبات قیمت یا کاهش قیمت خودرو شود. به گفته وی، رشد ارزش سهام شرکت‌های خودرویی نشان می‌دهد اوضاع تولیدشان بهتر شده و در نتیجه، این مساله بر قیمت تمام شده تولید تأثیرگذار خواهد بود و فرصتی برای کاهش قیمت تولید محسوب می‌شود.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1865/3/156402/0

ش.د9500552

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات