تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۲۸

شخصیت‌های سیاسی: برجام سود ملموسي براي ايران نداشته است

پایگاه بصیرت / سعید همتی

(روزنامه جوان – 1395/02/05 – شماره 4795 – صفحه 5)

واكنش‌ها نسبت به دست‌اندازي امريكا به پول‌هاي بلوكه‌شده كشورمان همچنان ادامه دارد و در اين ميان بسياري از سياسيون اقدام دولت ايالات متحده امريكا را تلاشي ديگر جهت دور زدن برجام عنوان مي‌كنند.

اين افراد معتقدند كه مقامات امريكايي نه تنها به وعده‌هاي برجامي خود عمل نكرده‌اند بلكه به انحاي مختلف تلاش دارند تا از دستيابي ايران به دستاوردهاي پسابرجام جلوگيري كنند. در همين باره آيت‌الله عباس كعبي عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سرقت اموال ايران از سوي دولت امريكا اظهار داشت:‌كاري كه امريكا در مواجهه ديپلماتيك با تيم ديپلماسي و ملت ايران انجام مي‌دهد، حكايت رابطه كفار با پيامبر(ص) است كه در سوره توبه خداوند درباره مشركان مي‌فرمايد كه آنها چگونه پيمان مي‌بندند درحالي كه اگر بر شما پيروز شوند، به تعهدات خود پايبند نخواهند بود و تلاش مي‌كنند با زبان شما را خشنود سازند اما بدعهد هستند.

آيت‌الله كعبي با بيان اينكه امريكا از هر روزنه‌اي براي تحقير ملت ايران و فشار بر جمهوري اسلامي در راستاي نقض برجام استفاده كرده است، افزود: زبان آنها كسب اعتماد براي تيم مذاكره‌كننده بوده اما اقدام‌شان در راستاي تضعيف ملت ايران است و ما در عمل مشاهده مي‌كنيم كه امريكا نه تنها از تحريم‌ها كم نكرده حتي بر آنها نيز افزوده است. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: امريكا با وقاحت تمام و با حكم دادگاه از اموال ايران دزدي آشكار مي‌كند و ما بايد در قبال اين مسئله واكنش نشان دهيم چراكه اين اقدام دولت امريكا نشانه سوء‌نيت و حقد و كينه آنهاست. وي با اشاره به اظهارات جان كري و متهم كردن ايران به حمايت از تروريسم به يادآوري صحبت‌هاي جرج بوش درباره ايران كه كشورمان را محور شرارت خوانده بود پرداخت و گفت: ما بايد در زبان ديپلماسي خود از زبان عزت، اقتدار و مقابله‌به‌مثل استفاده كنيم كه قطعاً اين رويكرد يك ديپلماسي عزتمندانه است.

آيت‌الله كعبي در پايان خاطرنشان كرد: امريكا از ديپلماسي براي تضعيف ملت ايران استفاده كرده اما ديپلمات‌هاي ما تنها تلاش مي‌كنند كه بگويند ما در مسئله برجام خوب پيش مي‌رويم در حالي كه برجام سود و منفعت ملموسي براي ايران نداشته است.

غارت اموال كشورمان فرقي با اعمال تحريم‌ها ندارد و نقض برجام است

جعفر قادري عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصادره 2ميليارد دلار از اموال مسدود شده ايران در امريكا بر اساس حكم ديوان عالي اين كشور اظهار داشت: همانطور كه مقام معظم رهبري همواره اشاره فرموده‌اند و به اين موضوع تأكيد داشته‌اند، ما نبايد انتظار داشته باشيم با اجراي برجام تمامي مسائل حل شود و ما به تمام منابع مالي‌مان در اقصي‌نقاط جهان دسترسي پيدا مي‌كنيم، لذا اين يك تصور ساده‌انگارانه است. وي افزود: امريكايي‌ها در عناوين مختلف همان تحريم‌ها را برمي‌گردانند و به بهانه‌هاي مختلف از جمله دست داشتن ايران در حملات سال 1983 به پايگاه نيروهاي تفنگداران امريكايي در بيروت يا كرسنت و. . . اجازه استفاده از پول‌هايي كه در خارج از كشور داريم را نمي‌دهند. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس تأكيد كرد: امريكايي‌ها دنبال تضعيف اقتدار جمهوري اسلامي ايران هستند و هر چيزي كه كمك به اقتدار ما كند از جمله دستيابي به منابع مالي بلوكه‌شده، انجام مبادلات تجاري و. . . مانع خواهند شد، زيرا هدف اصلي آنها تضعيف كردن ايران است.

قادري با بيان اينكه ما بايد به ظرفيت داخل توجه ويژه داشته باشيم، تصريح كرد: نبايد نگاه به خارج ما را از ظرفيت‌هاي داخل كشور دور كند. لذا هيچ وقت نبايد انتظار داشته باشيم كه لبخندهاي برخي از مقامات امريكايي از روي اين است كه مي‌خواهند مشكلات ما را حل كنند نه اينطور نيست. آنها با نگاه خصومت‌آميزي كه نسبت به ما دارند، انقلاب اسلامي را به عنوان مزاحم خودشان در منطقه تلقي‌مي‌كنند و از هر اقدام و امكاني براي تضعيف حاكميت ما استفاده خواهند كرد.

وي با اشاره به مصادره 2 ميليارد دلار از اموال مسدود شده ايران در امريكا بر اساس حكم ديوان عالي اين كشور گفت:‌آنها به شكل‌و عناوين مختلف به اين دستبردها و غارت اموال ما دست مي‌زنند، لذا در واكنش به اين عمل بايد اقدامات وسيع و گسترده‌اي در عرصه بين‌المللي عليه اين اقدام‌ امريكايي‌ها كنيم. عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: مصادره 2 ميليارد دلار از اموال مسدود شده كشورمان فرقي با اعمال تحريم‌ها نمي‌كند و اين اقدامات هم در راستاي همان تحريم‌هاست اما به شكل ديگري اعمال مي‌كند. يك زمان از ابزار تحريم استفاده مي‌كنند اما الان به اين شكل در اموال ملت ايران دست‌اندازي مي‌كنند. قادري تأكيد كرد: اقدام اخير امريكايي‌ها نقض برجام است زيرا اگر قرار باشد به شكل‌هاي مختلف مانع دسترسي ما به منابع مسدود شده‌مان شوند يا در انجام مبادلات تجاري از جمله انجام مبادلات از طريق دلار سنگ‌اندازي كنند، چه فرقي با دوره تحريم دارد زيرا نشان مي‌دهد كه آنها در شرايط فعلي هم به شكل ديگري در حال اعمال اهداف گذشته خود هستند.

قاضي‌پور: مصادره اموال ايران دزدي آشكار در روز روشن است

انتظار داشتيم دولت اقدامي را در مقابله با امريكا به دنبال مصادره دارايي‌هاي ايران داشته باشد و وزير امور خارجه به جاي قدم‌زدن با جان كري كمي هم به فكر منافع ايرانيان باشد.

به گزارش فارس، نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به حكم ديوان عالي‌امريكا مبني بر مصادره 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران براي پرداخت خسارت به خانواده‌هاي قربانيان انفجار 1983 بيروت، گفت: اقدام امريكا در مصادره اموال ايران يك دزدي آشكار در روز روشن است و آشكار است كه بي‌دليل اقدام به دستبرد دارايي‌هاي ايران مي‌كنند.

وي افزود: انتظار داشتيم دولت و وزارت امور خارجه اقدامي را در مقابله با اينگونه رفتارهاي امريكا داشته باشد و وزير امور خارجه به جاي قدم زدن با جان كري كمي هم به فكر منافع ايرانيان باشد.

عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس اظهار داشت: هر چقدر كه ما به امريكا نزديك‌تر باشيم مشكلات ما بيشتر خواهد شد و اموال‌مان بيشتر به غارت خواهد رفت.

قاضي‌پور خاطرنشان كرد: ما هيچ اعتمادي به امريكا كه همچون يك گرگ زخمي است نداريم چراكه اين كشور همواره مترصد فرصتي براي غارت اموال ايران و تضعيف نظام جمهوري اسلامي و نابودي اسلام است.

سرقت اموال ايران اقدامي «بدتر از تحريم» است

محمدكاظم انبارلويي مسئول سياسي حزب مؤتلفه اسلامي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حكم ديوان عالي امريكا در برداشت از اموال ايران به مبلغ 2 ميليارد دلار، اظهار داشت: حكمي كه ديوان عالي امريكا صادر كرده و جرئت آنها براي صدور چنين حكمي در دولت‌هاي پس از انقلاب بي‌سابقه است كه 2 ميليارد دلار از اموال ملت ايران سرقت شده باشد. انبارلويي ادامه داد: اين موضوع مربوط به بيش از 33سال قبل و مسئله لبنان است اما بايد پرسيد كه آنها چرا در حال حاضر و در اين فضا دست به اين كار زدند؛ علت اين رفتار اين است كه طرف امريكايي مي‌خواهد اعلام كند، ما هيچ تغييري پس از برجام نكرده‌ايم و حتي اين رفتارهاي خود را تشديد مي‌كنيم اما اين پيام در تهران دريافت نمي‌شود.

اين فعال سياسي با اشاره به اعترافات رئيس كل بانك مركزي خاطرنشان كرد: آقاي سيف اعلام كرد كه ما پس از سه ماه كه از اجراي برجام مي‌گذرد، قادر به دسترسي به پول‌هاي بلوكه‌شده خود نيستيم اما با اين وجود پول‌هاي بلوكه‌شده ايران مورد سرقت قرار مي‌گيرد. وي تأكيد كرد: دولت و شخص رئيس‌جمهور بايد در اين باره صريح صحبت كنند و بگويند چه اتفاقي افتاد كه پس از بيانيه شوراي همكاري خليج فارس و تروريست ناميدن حزب‌الله و متهم شدن ايران، اين بار چنين حكمي از سوي ديوان عالي امريكا كه بي‌سابقه است، صادر مي‌شود.

انبارلويي با يادآوري اين نكته كه ما در دولت‌هاي پيشين شاهد چنين رفتاري از دولت كشورهاي اسلامي و غرب و امريكا نبوديم به دلايل چنين رويكردهايي نسبت به ايران از سوي كشورهاي مختلف پرداخت و گفت: دليل مواضع اين‌چنيني عليه جمهوري اسلامي انفعال و وادادگي دولت يازدهم در مقابل غرب است و اين در حالي است كه ما تعهدات خود را فراتر از برجام انجام داده‌ايم. مسئول سياسي حزب مؤتلفه تصريح كرد: امريكا هيچ وقعي براي اين اعتمادسازي‌هاي ما ننهاده و نه تنها تحريم‌ها رفع نشده بلكه بهانه جديدي براي دسترسي‌هاي ما انجام شده كه اين اقدام بدتر از تحريم يكي از آثار رويكردها و مواضع دولت امريكاست.

http://javanonline.ir/fa/news/780050

ش.د9500652

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات