تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۹۹
اساتید دانشگاه، کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به انفعال وزارت خارجه در ماجرای دستبرد 2 میلیارد دلاری آمریکا به دارایی‌های ایران انتقاد کردند

دیپلماسی قرن 19

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/02/05 ـ شماره 1866 ـ صفحه 1)

گروه سیاسی: 2 میلیارد دلار یا به احتساب پول ملی، 7 هزار میلیارد تومان دارایی مردم ایران با یک حکم دیوان عالی آمریکا مصادره شد تا به 1300 آمریکایی داده شود! به خاطر اتهامی که مربوط به 33 سال قبل است و هیچ سندی برای اثبات آن وجود ندارد! اما آمریکایی‌ها این روزها را مساعد دیده‌اند برای غارت اموال ایران! به گزارش «وطن امروز»، به‌رغم آنکه دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه مجوز دستبرد 2 میلیارد دلاری به حساب ایران در سیتی‌بانک نیویورک را صادر کرده است و پس از آن هم دولت و هم کنگره آمریکا رسما از این اقدام حمایت کرده‌اند اما تنها واکنش دولت ایران به این اقدام بی‌سابقه، یک بیانیه بوده است! دستبرد آمریکایی‌ها به 7 هزار میلیارد تومان دارایی ایران یک روز پس از آن صورت گرفت که جواد ظریف به نیویورک رفته بود تا از جان کری بخواهد به تعهدات خود در برجام عمل کنند و دست از تهدید بانک‌های بزرگ دنیا برای عدم تجارت با ایران بردارند! «درخواست» از آمریکا برای پایان بخشیدن به سنگ‌اندازی در مسیر تعهدات برجام اما با دستبرد 2 میلیارد دلاری دیوان عالی این کشور همراه شد تا وزیر امور خارجه ایران در نیویورک با یک دزدی بزرگ مواجه شود! با این حال اما دستبرد به 7 هزار میلیارد تومان دارایی مردم ایران- بیش از 2 ماه یارانه 80 میلیون نفر- گویا تاثیری در برنامه مذاکراتی جواد ظریف در نیویورک نداشت! او جمعه یک بار دیگر با جان کری دیدار و درباره چگونگی اجرای تعهدات آمریکا در برجام مذاکره کرد! و این در حالی است که بیش از 7 ماه از اجرای تعهدات ایران در برجام می‌گذرد و اکنون ظریف به دنبال راضی کردن آمریکایی‌هاست تا آنها نیز به تعهدات خود در برجام عمل کنند! ماجرای سرقت 2 میلیارد دلاری گویا در مذاکرات ظریف و کری غایب بود! هر چند در همان موضوع برجام نیز جان کری گفت آمریکا به تعهدات خود عمل کرده و مانعی بر سر راه تجارت بانک‌های اروپایی با ایران ایجاد نکرده است! این در حالی است که نیویورک‌تایمز هفته گذشته به نقل از منابع آگاه اروپایی گزارش داد آمریکا مانع تجارت بانک‌های اروپایی با ایران شده است.

به هر حال نه تنها موضوع اجرای تعهدات آمریکا در برجام، در مذاکرات جواد ظریف و جان کری به نتیجه ملموسی نرسیده است بلکه غیبت دستبرد 2 میلیارد دلاری در مذاکرات، همانند نمکی است که بر زخم مردم ایران پاشیده شده است. از سوی دیگر در داخل ایران نیز سکوت دولتی‌ها و همچنین سانسور خبر سرقت 2 میلیارد دلاری در رسانه‌های حامی دولت باعث اعتراض کارشناسان و چهره‌های برتر و برجسته مسائل بین‌المللی شده است. اعتراض به تکرار موضع انفعالی دولت روحانی در مقابل آمریکا البته این بار فراگیر‌تر از قبل شده و گویا صبر مردم در ایران لبریز شده است به گونه‌ای که یک جنبش اعتراضی از چهره‌های سیاسی تا چهره‌های فرهنگی و... نسبت به انفعال دولت در ماجرای دستبرد 2 میلیارد دلاری ایجاد شده است، چرا که وجهی از دیپلماسی قرن 19 یا همان دیپلماسی قجری را شاهدند. چهره‌هایی همچون پیروز مجتهدزاده از اساتید روابط بین‌الملل بشدت از انفعال دولت در مقابل این اقدام آمریکا ناراضی هستند و اظهارات تندی علیه این انفعال دیپلماتیک مطرح کرده‌اند. هنرمندان مطرح کشور همچون حسین دهباشی نیز با اعتراض نسبت به این انفعال، مسؤولان دیپلماسی را توجیه گر رفتارهای ضد ایرانی دولت آمریکا دانسته‌اند. نمایندگان مجلس نیز در این‌باره نسبت به رفتار انفعالی دولت معترضند و انفعال دولت را عامل دست درازی آمریکایی‌ها به اموال مردم ایران می‌دانند.

از اظهارات ظریف شرمنده شدم!

سیدحسین نقوی‌، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: سوال اینجاست که چرا پس از گذشت 3 دهه از این ماجرا و در این دوران پسابرجام، آمریکا با یک ادعای تمسخرآمیز به این فکر افتاده‌ که از ایران غرامت بگیرد، کما اینکه در جریان 11 سپتامبر نیز به جای عربستان، «ایران» را محکوم به پرداخت غرامت کردند. نماینده ورامین در مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: گویا حکم‌های بعدی هم در نوبت است، دشمنان نخواهند گذاشت حتی یک دلار از اموال ملت ایران به کشور بازگردد، فکر می‌کنم دولتمردان ما باید چشم‌هایشان را به واقعیت‌ها باز کنند، واقعیت آن نیست که پشت میز مذاکرات گفته می‌شود، واقعیت آن است که در عمل بیان می‌شود، بنابراین امیدوارم دولتمردان چشم‌شان را به واقعیت باز کنند و از موضع انفعال خارج شوند. نقوی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: بنده از سخن شب گذشته آقای ظریف واقعاً شرمنده شدم که گفت: «اگر هم اموال ما را برداشت کنند، بعداً‌ پشیمان خواهند شد و می‌دانند که باید بازگردانند». چطور ما باید اجازه دهیم الان اموال‌مان دزدیده و به غارت برده شود سپس بگوییم آقادزده بعداً‌ اموال ما را بازمی‌گرداند؟! من واقعاً شرمنده شدم. وزیر امور خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گوید ما فعلاً نگاه می‌کنیم اموال‌مان را به یغما ببرند، بعداً‌ آمریکا را مجبور می‌کنیم آنها را بازگرداند، واقعاً‌ این نوع موضع‌گیری‌ها باعث شرمندگی است.

از دوران قاجار هم پرونده می‌آورند!

پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: دقیقا زمانی که مسؤولان و مقامات ایرانی در آمریکا به سر می‌برند و در حال گفت‌وگو با آنها هستند مشاهده می‌کنیم چنین اقداماتی از سوی دادگاه‌های آمریکا صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه این شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌تراشی هستند به میزان گفت: اگر دیدیم آمریکایی‌ها پرونده‌ای از زمان قاجار هم بیرون کشیدند و آن را علیه ایران علم کردند، نباید تعجب کنیم، چرا که آمریکایی‌ها به دنبال باج‌خواهی، غارتگری و سرقت دولتی از منابع جمهوری اسلامی هستند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه سعی آمریکایی‌ها این است که چیزی از برجام عاید ایران نشود، گفت: اینکه مسؤولان وزارت امور خارجه کشورمان حکم دیوان عالی آمریکا درباره برداشت 2 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران را خلاف برجام نمی‌دانند، تعجب‌آور است. . وی با انتقاد از مقدس‌نمایی برجام توسط برخی مسؤولان، گفت: اینکه برخی مسؤولان تلاش می‌کنند با بی‌ربط عنوان کردن حکم دیوان عالی آمریکا با برجام، مقدس نمایی برجام را ادامه دهند، دارند به منافع ملی آسیب می‌زنند و حتی قدرت چانه‌زنی طرف ایرانی را هم تضعیف می‌کنند.

اموال ایران در دنیا ناامن می‌شود

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درباره تبعات این اقدام آمریکا گفت: ظاهرا دولت تدبیر و امید و تیم مذاکره‌کننده نمی‌خواهند از نقض مکرر برجام توسط آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عبرت بگیرند. باید محکم و قاطع با چنین رفتاری برخورد شود، چرا که اگر امروز در برابر این تجاوزها ایستادگی نشود ناامنی مالی در دنیا به وجود خواهد آمد و هر کشوری که احساس کند دارای قدرت است به اموال کشورمان تجاوز خواهد کرد.

برجام پنجره غارت اموال ایران

دکتر فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات آمریکای دانشگاه تهران نیز درباره دستبرد 2 میلیارد دلاری به اموال ایران در آمریکا به خبرگزاری بسیج گفت: این کار غیرمعمول است و در عرف بین‌الملل، اتباع کشورها حق شکایت از دولت‌ها را ندارند. اتفاقا خود آمریکایی‌ها بشدت از این قانون استفاده کرده و اجازه شکایت علیه آمریکا از سوی شهروندان کشورهای مختلف را نداده‌‌اند. کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از نکات منفی این اقدام آمریکا را همزمانی آن با حضور وزیر امور خارجه در آمریکا قلمداد کرد و گفت: این پیام بسیار بدی برای کشورمان بود. وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی آمریکایی‌ها احساس می‌کنند پنجره‌ای باز شده است که می‌توانند از آن منافع خود را تامین کنند، گفت: در فضای پسابرجام و باتوجه به موضع انفعال دولت درباره عهدشکنی‌های آمریکایی‌ها، آنها سعی دارند پرونده‌های قدیمی را روی میز آورده و برای خود نقد کنند. ایزدی تاکید کرد: به نظر من برخی در دولت آینده سیاسی خود را به مذاکرات گره زده‌اند لذا نمی‌توانند به طور صریح درباره اقدامات آمریکا موضع‌گیری کنند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1866/2/156492/0

ش.د9500600

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات