فرهنگی >>  دین >> نبض فرهنگ
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۱۵

نزول صحف ابراهیم(ع) در ماه رمضان

آنچه از بیان قرآن مشهود است؛ این کتاب محتوایی آسمانی داشته و از سوی خداوند بر حضرت ابراهیم(ع) نازل شده و متن آن مجموعه‌ای از وحی الهی بوده است
در قرآن غیر از تورات و انجیل به دو کتاب دیگر نیز به نام، اشاره شده است، یکی صحف ابراهیم و دیگری زبور داود. البته آیات محدودی که در خصوص این دو کتاب در قرآن وجود دارد، آنچنان گویا نیست که بتوان به ماهیت آنها پی برد، با این وجود نکاتی قابل ذکر است که به آن اشاره می‌گردد: نام پیامبر خدا حضرت ابراهیم(ع) ۶۹ بار در قرآن به احترام و بزرگی یاد شده و در اثنای آنها فرازهای مختلفی از زندگی او برای عبرت مؤمنان بیان شده است. با تورق در قرآن کریم به نمونه‌های بسیاری از تاکیدات خداوند متعال در این موارد دست می‌یابیم.
به عنوان مثال: خداوند او را فردی یکتاپرست معرفی کرده و دین او را حنیف خوانده است(آل‌عمران/ ۶۷) و امر می‌فرماید که دین ابراهیم(ع) را پیروی کنند.(نساء/۱۲۵) او پیامبری راستین و فردی صدیق بود.(مریم/۴۱) و خداوند به او و خاندانش نعمت حکمت و سروری اعطا کرد(نساء/۵۴)

در تعالیم اسلامی ابراهیم از پیامبران اولی‌العزم و دارای شریعت است و قرآن در چند مورد اشاره دارد که ابراهیم(ع) دارای کتاب آسمانی به نام «صحف» است. مانند: «سرای آخرت بسی بهتر و پاینده است»؛ همانا این حقیقت در صحف(رسولان) پیشین، یعنی صحف ابراهیم(ع) و موسی(ع) ذکر شده است(اعلی/ ۱۷ ـ ۱۹). (از آیه فوق استفاده می‌شود که کتاب آسمانی حضرت ابراهیم(ع) مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌ها و کتابچه‌ها بوده است) اما آنچه از بیان قرآن مشهود است؛ این است که این کتاب محتوایی آسمانی داشته و از سوی خداوند بر حضرت ابراهیم(ع) نازل شده و متن آن مجموعه‌ای از وحی الهی بوده است.(نساء/۶۳). «بگو ایمان آوردیم به خدا و آنچه نازل شده به ما و آنچه نازل شد بر ابراهیم...»(آل عمران/ ۸۴).

اما از آنجا که حضرت ابراهیم (ع) حدود ۳۸۰۰ سال قبل می‌زیسته است؛ از کتاب او چیزی به جای نمانده و حتی در کتب مقدس عبرانی نیز نامی از کتاب و متن آن نرفته است؛ اما از اشارات قرآنی مشخص است که محتوای صحف ابراهیم با کتاب موسی کاملاً هم‌سو و هم‌سنگ بوده است (اعلی/ ۱۹).

گردآوری و تنظیم: فاطمه کشاورز

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات