تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۳۸
پشت پرده حملات 11 سپتامبر

ردپایی که با نفت می‌خواهند پاک کنند!

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/02/04 – شماره 10573 – صفحه 12)

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت: نقش عربستان در سپتامبر«کوچک جلوه داده شد » تا از ائتلاف شکننده واشنگتن با این کشور حفاظت شود.

روزنامه نیویورک پست در گزارشی درباره منتشر نشدن 28 صفحه از گزارش کمیسیون تحقیق درباره حوادث 11سپتامبر که مربوط به مشارکت عربستان در این حملات است، نوشت: دولت آمریکا عمداً بر دست داشتن عربستان در حملات 11سپتامبر سرپوش گذاشت.

این روزنامه به نقل از شبکه تلویزیونی "سی بی‌اس نیوز" آمریکا درباره «28 صفحه» سانسور شده مزبور اعلام کرد، نقش عربستان در این حملات کوچک جلوه داده شده است تا از ائتلاف شکننده واشنگتن با این کشور نفت خیز حفاظت شود. در این گزارش این مسئله کاملاً دست کم گرفته شده است.

در واقع، دولت آمریکا عمداً بر دست داشتن عربستان در حملات 11سپتامبر سرپوش گذاشت. این لاپوشانی فراتر از منتشر نکردن 28 صفحه گزارش مربوط به مشارکت عربستان در این حملات است. اختلال زیادی در روند تحقیقات ایجاد، و زمینه فراهم شد تا عاملانی که در این حملات دست داشتند، از مهلکه فرار کنند.

من با برخی از افراد مرتبط با تحقیقات، از جمله ماموران «نیروی ضربت مشترک مبارزه با تروریسم» در واشنگتن و سن دیه گو، و ماموران اداره پلیس منطقه فیرفاکس که در تحقیقات مشارکت داشتند مصاحبه کردم. آنها گفتند در واقع همه راهها به سفارت عربستان در واشنگتن و کنسولگری این کشور در لس آنجلس ختم می‌شود. این مقامات بارها و بارها احضار شدند، اما به بهانه «مصونیت دیپلماتیک» هرگز برای پاسخگویی حاضر نشدند.

بنا بر اعلام این منابع، در صفحاتی از گزارش تحقیق کنگره درباره حوادث 11سپتامبر که منتشر نشده است - و شامل کل بخش آخر گزارش مربوط به «حمایت خارجی از هواپیماربایان 11سپتامبر است-، جزئیاتی درباره «مدرک غیرقابل انکار»ی ارائه شده است که "سیا" و "اف بی‌ای" درباره حمایت رسمی عربستان از دست کم دو تن از هواپیماربایان سعودی مستقر در سن دیه گو به دست آورده بودند.

برخی از اطلاعات این گزارش به بیرون درز کرده است، از جمله تماس‌های تلفنی متعدد یکی از آموزش دهندگان سعودی هواپیماربایان در سن دیه گو با سفارت عربستان، و انتقال حدود 130 هزار دلار پول از حساب بانکی خانواده بندر بن سلطان، سفیر وقت عربستان در واشنگتن به حساب یکی از آموزش دهندگان سعودی هواپیماربایان.

یکی از ماموران تحقیق که با «نیروی ضربت مشترک مبارزه با تروریسم» در واشنگتن همکاری می‌کرد از این موضوع شکایت داشت که دولت آمریکا به جای تحقیق درباره بندر بن سلطان در واقع از وی حفاظت می‌کرد. وی گفت وزارت امور خارجه گروه امنیتی را برای حفاظت از بندر بن سلطان در سفارتخانه و نیز خانه ویلایی‌اش در مک لین، واقع در ایالت ویرجینیا گمارد.

این منبع افزود: گروه ضربت قصد داشت شماری از کاکنان سفارت عربستان را زندانی کند، اما مسئولان سفارتخانه به دادستانی آمریکا شکایت کردند و پس از توافق قرار شد روادید دیپلماتیک این کارکنان باطل شود. "جان گواندولو"، مامور سابق "اف بی‌آی" که روی پرونده حملات 11سپتامبر و پرونده‌های دیگر مربوط به القاعده تحقیق کرده بودگفت بندر بن سلطان باید یکی از مظنونین اصلی تحقیق درباره حملات 11سپتامبر بود.

وی گفت: «سفیر عربستان از طریق یک طرف سوم، پول در اختیار دو تن از هواپیماربایان حملات 11سپتامبر قرار داده بود. باید با وی مانند یک مظنون تروریستی رفتار می‌کردند. دولت آمریکا می‌داند که شماری از نخبگان حاکم در عربستان از جهادگرایی در جهان حمایت مالی می‌کنند. با این افراد نیز باید مانند مظنونان تروریستی رفتار شود. اما بندر بن سلطان روی "اف بی‌آی" نفوذ ذاشت.

"مارک روسینی"، مامور سابق "اف بی‌آی" که در تحقیق درباره القاعده و هواپیماربایان حملات 11سپتامبر مشارکت داشت گفت: « کاخ سفید اف بی‌ای را از بازجویی از ا اتباع سعودی که قصد بازجویی از آنها را داشت، بازداشت. کاخ سفید آنها را از مخمصه نجات داد.»

همچنین روسینی گفت به "اف بی‌آی" گفته شد امکان صدور هیچ احضاریه‌ای وجود ندارد. با این همه، تحقیقات محلی اف بی‌ای نیز در نهایی به سعودی‌ها ختم شد. راجر کلی، پلیس سابق اداره پلیس فیرفاکس گفت: « هر وقت که ما به سعودی‌ها اشاره می‌کردیم، اف بی‌ای نمی‌خواست چیزی بشنود. این موضوع بسیار سیاسی بود و امکان نزدیک شدن به آن وجود نداشت.»

وی که رئیس «مرکز ملی اطلاعاتی منطقه‌ای واشنگتن است، افزود: « ما می‌توانستیم درباره نقش رژیم سعودی‌ها در حوادث تحقیق کنیم، اما در این باره ما هشدار داده شده بود.»

"حیتی انور عولقی"، مشاور مذهبی هواپیماربایان از دست ما فرار کرد. این روحانی تحت حمایت عربستان سال 2002 (81 ش)به اتهام جعل گذرنامه در فرودگاه جان اف کندی دستگیر شد، اما او را به یک «نماینده عربستان» تحویل دادند و در واقع به بازداشت عربستان درآمد.

سرانجام عولقی در حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا کشته شد. عجیب است که در گزارش کمیسیون 11سپتامبر که در پی تحقیق کنگره درباره حوادث 11سپتامبر منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به دستگیری موقت و آزادی عولقی نشده است، و به نام بندر بن سلطان نیز در پانوشت‌ها اشاره شده است.

دو تن از نمایندگان حقوقی کمیسیون تحقیق درباره حمایت عربستان از هواپیماربایان از "فیلیپ زلیکوف"، مدیر اجرایی خود به خاطر ممانعت از آنها برای صدور احضاریه و بازجویی از مظنونان سعودی شکایت کردند. "جان لمن"، عضو کمیسیون 11سپتامبر علاقه‌مند به پی بردن به روابط هواپیماربایان با بندر بن سلطان، همسرش و دفتر امور اسلامی سفارت عربستان در واشنگتن بود. اما هر بار که می‌خواست اطلاعاتی در این باره جمع آوری کند، کاخ سفید در کار وی مانع تراشی می‌کرد.

لمن در کتابش با عنوان «کمیسیون» نوشته است: آنها از افشای هر چیزی که مربوط به عربستان بود خودداری می‌کردند. آیا آمریکا به خاطر حفاظت از بندر بن سلطان و نخبگان سعودی در روند تحقیق درباره حمایت خارجی از حملات 11سپتامبر اختلال ایجاد کرد؟!

"والتر جونز"، نماینده جمهوریخواه ایالت کارولینای شمالی با ارائه طرحی از اوباما خواستار انتشار 28 صفحه منتشر نشده از گزارش مربوط به حملات یازده سپتامبر شده است. وی در این باره گفت: «در آن زمان کارهایی انجام شد که نباید انجام می‌شد.»

یک اصلاح طلب سعودی که اطلاع مستقیم از مشارکت سفارت عربستان در حملات 11سپتامبر دارد با صراحت بیشتر در این باره سخن گفت. "علی الاحمد" که در «موسسه امور خلیج فارس» مستقر در واشنگتن فعالیت می‌کند گفت: « ما با رژیمی متحد شدیم که به حمایت مالی از این حملات کمک کرد.»

http://jomhourieslami.net/?newsid=87827

ش.د9500688

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات