تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۷۸

پارازيت آمريكايي بارزاني در آستانه فتح فلوجه

(روزنامه جوان – 1395/03/06 – شماره 4821 – صفحه 15)

به اميد خدا امسال رفراندوم استقلال كردستان را در عراق برگزار مي‌كنيم

مسعود بارزاني رئيــس اقليم كردستان عراق در بحبوحه يكي از مهم‌ترين عمليات نيروهاي مسلح اين كشور عليه تروريسم در فلوجه، از تجزيه عراق حرف زد و ابراز اميدواري كرد كه بتواند ظرف مدت يك‌سال رفراندوم استقلال را برگزار كند.

در سومين روز از عمليات آزادسازي فلوجه، منابع خبري از پيشروي نيروهاي مردمي و دولتي عراق در اين شهر مهم خبر دادند. اين عمليات از اواخر روز يك‌شنبه با دستور حيدر العبادي نخست وزير عراق شروع شده است. در عمليات آزادسازي فلوجه نيروهاي ارتش و پليس عراق، نيروهاي عشاير اهل سنت و 13 گروه الحشدالشعبي شركت دارند. با نزديك شدن نيروهاي عراقي به حومه فلوجه، خيلي از ساكنان تلاش دارند از فلوجه خارج شوند و همچنين بعضي از نيروهاي داعش قصد تسليم شدن يا فرار را دارند. اما شبه‌نظاميان داعش اجازه خروج به غيرنظاميان را نمي‌دهند و با شدت با نيروهاي فراري برخورد مي‌كنند. يك منبع مطلع به پايگاه خبري السومريه نيوز گفت داعش زبان پنج نفر را كه قصد فرار از جنگ داشتند، بريده است. در حالي كه نيروهاي عراقي گام به گام در حال تنگ‌تر كردن حلقه محاصره بر تروريست‌هاي داعش هستند بعضي مقامات اقليم كردستان بحث استقلال اين منطقه و در نتيجه تجزيه عراق را مطرح كرده‌اند. مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان عراق در مصاحبه با روزنامه سوئيسي «نويه زورشر سايتونگ» گفت: «به اميد خدا امسال رفراندومي برگزار مي‌شود. اقليم كردستان عراق آماده استقلال است.»

وي افزود: «قدرت‌هاي قوي مرزها را رسم كردند اما درواقع الان اين مرزها از ميان رفته‌اند و زمان آن فرا رسيده است كه به اين واقعيت جديد اذعان كرد و آن را پذيرفت.» همزمان با اين اظهارات بارزاني، سخنگوي حكومت منطقه كردستان عراق از دريافت كمك‌هاي مالي امريكا به نيروهاي پيشمرگه كردستان عراق تا پايان ‏سال جاري خبر داد. ‏ «سفين دزيي» سخنگوي حكومت منطقه كردستان عراق در ‏كنفرانسي مطبوعاتي در جمع خبرنگاران گفت: قرار است تا پايان سال جاري كمك‌هاي مالي امريكا به ‏نيروهاي پيشمرگه تحويل شود و بين امريكا و وزارتخانه پيشمرگه، در مورد نحوه ارسال اين مبالغ گفت‌وگوها همچنان ادامه ‏دارد. ‏

پيام اخلاقي آيت‌الله سيستاني

همزمان با ادامه عمليات فلوجه، آيت‌الله سيستاني پيامي به نيروهاي نظامي و «الحشد الشعبي» (بسيج مردمي) در فلوجه عراق فرستاد و آنها را به ضرورت تعهد و پايبندي به توصيه‌هاي مرجعيت در خلال آزادسازي اين شهر فراخواند. عبدالمهدي الكربلائي، نماينده آيت‌الله سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان در پيامي به نيروهاي عراقي گفت: «ما بارها تكرار مي‌كنيم كه نيروهاي عراقي بايد به سفارشات مرجعيت ديني طي عمليات آزادسازي گوش دهند. آيت‌الله سيستاني در توصيه‌هاي خود به اين نيروها ابتدا بر لزوم پايبندي به آداب مبارزه و جنگ تأكيد كرده و گفته است كه هر جنگي آداب كلي دارد كه حتي در جنگ با غيرمسلمانان نيز بايد به آن توجه شود. پيامبر اكرم (ص) نيز همواره قبل از آنكه اصحابش را به جنگ بفرستد از آنها مي‌خواست آداب جنگ را رعايت كنند.» الكربلائي گفت: «مبارزان عراقي بايد با متجاوزان و قاتلان براساس توصيه‌هاي اميرالمؤمنين برخورد كنند.

من به توصيه سوم آيت‌الله سيستاني اشاره مي‌كنم كه گفته است همانطور كه جنگ با قاتلان و متجاوزان آداب و اخلاقي دارد پس بايد شما نيز به روش امام علي (ع) برخورد كنيد، همانطور كه در حديث پيامبر اكرم (ص) مثل حديث ثقلين و الغدير و ديگر احاديث آمده است.» در همين حال، «اوس الخفلجي» فرمانده گردان‌هاي ابوالفضل العباس، در پاسخ به تبليغات رسانه‌اي معاند، تأكيد كرده است كه هيچ گونه بمباران‌هاي كور روي شهر فلوجه وجود ندارد. او در اين باره توضيح داد: افرادي از داخل شهر در تماس با ما هستند كه مختصات محل بمباران را مي‌دهند و ما هم به جنگنده‌هاي ارتش منتقل مي‌كنيم. از زمان شروع عمليات فلوجه بعضي رسانه‌هاي وابسته به كشورهاي عربي از جمله الجزيره تبليغات منفي زيادي عليه اين عمليات آغاز كرده‌اند؛ مسئله‌اي كه با واكنش فعال روبه‌رو شده است. حيدر الخويي تحليلگر مسائل عراق در مؤسسه چت‌هام هوست در صفحه توئيتر خود نوشت: ‌« چرا اعراب‌ به همان اندازه‌اي كه در جريان عمليات نيروهاي امنيتي عراق در فلوجه از مردم اين شهر حمايت مي‌كنند در زمان حمله داعش حمايت نكردند؟»

http://javanonline.ir/fa/news/787435

ش.د9500670

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات