تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۲۰
حاج قاسم کاندیدا می‌شود؟

سکوت سردار در هیاهوی سیاسیون

(روزنامه همدلي ـ 1395/03/27 ـ شماره 345 ـ صفحه 2)

تقریبا 365روز دیگر مشخص می‌شود که صندلی ریاست جمهوری برای بار دیگر به رئیس جمهور چهار سال گذشته می‌رسد یا اینکه خرق عادت می‌شود و روحانی با دستاورد پایان دادن به مناقشه 13 =سال هسته‌ای عزم خانه شخصی می‌کند. البته پتانسیل کاندیداهای سابق به گونه‌ای نیست که روحانی را از پاستور بیرون بکشاند. اما این روزها نام کسی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که در کنار محمدجواد ظریف که در چانه‌زنی مهارت دارد، توانسته عنوان قهرمانی در میدان نبرد را کسب کند. چیزی که در این میان دیده می‌شود، این است که علیرغم هیاهویی که برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ها درباره احتمال نامزدی وی مطرح می‌کنند، وی همچنان ترجیح داده که سکوت اختیار کند.

ناتوانی گزینه‌های روی میز اصول‌گرایان

در بین گزینه‌های مطرح شده برای رقابت با روحانی، نام جلیلی همواره به چشم می‌خورد. وی در انتخابات سال 92 با 4میلیون رای به شورای عالی امنیت ملی بازگشت و تمام تلاش او برای انتقاد از سیاست‌های خارجی دولت نتوانسته موفق باشد. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته تنها 4درصد از جامعه مخالف مذاکرات و توافق هسته‌ای بوده‌اند که این رقم برای جلیلی و حامیان همیشگی‌اش یعنی طیف پایداری خوشایند نیست. همچنین این طیف سیاسی جز اقلیتی نتوانست در انتخابات مجلس دهم خودنمایی کند. طیف‌های میانه‌رو اصول‌گرایان هم هنوز وضعیت مشخصی ندارند.

محمدرضا باهنر اعلام کرده کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شود. از سوی دیگر غلامرضا مصباحی‌مقدم در اظهار نظری گفته است که اصول‌گرایان می‌توانند روی روحانی اجماع کنند. البته نام منتقد دیگری در میان گمانه‌زنی‌ها به چشم می‌خورد. محمدباقر قالیباف که بیش از یک دهه لباس نظامی را از تن در آورده است و خیابان بهشت را فرماندهی می‌کند. او نیز سابقه دو شکست در ریاست جمهوری و به‌ویژه در برابر روحانی دارد که همین احتمال حضور وی در سال 96 را کم می‌کند.

اما به جز قالیباف نظامی دیگری وجود دارد که آوازه‌اش این روزها در رسانه‌های جهان پیچیده است و طرفداران بسیاری در داخل کشور دارد. سردار قاسم سلیمانی که طی چند سال گذشته از او به عنوان قهرمان ملی یاد شده سکوت خود را نشکسته است و این خود ماجرای گمانه‌زنی‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. آوازه او تا جایی رفته است که پایگاه خبری المانیتور در مطلبی به بررسی احتمال حضور فرمانده سپاه قدس در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران پرداخته است. المانیتور در مطلبی نوشت: «با ظهور گروه تروریستی داعش نزدیک مرزهای ایران، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های ایرانی تبدیل شده است. محبوبیت سردار سلیمانی با انتشار تصاویر وی در خط مقدم جبهه‌های جنگ علیه گروه تروریستی داعش به شدت افزایش یافته است. برخی افراد او را با یکی دیگر از چهره‌های محبوب ایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مقایسه می‌کنند.» قاسم سلیمانی در دوران 20ساله فرماندهی سپاه قدس همواره خود را دور از سیاست‌های حزبی نگاه داشته است؛ اما اکنون با وجود محبوبیت بالای سردار در میان مردم ایران، گمانه‌زنی‌هایی درخصوص حضور وی در میان نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور مطرح می‌شود. ممکن است اصول‌گرایان با معرفی سردار سلیمانی به عنوان نامزد انتخاباتی وارد عرصه انتخابات شوند. در این صورت احتمالا بسیاری از اصلاح‌طلبان، تمایلی به رقابت با چهره‌ای در قد و قامت سلیمانی نخواهند داشت.

چندی پیش نیز صادق زیباکلام استاد دانشگاه در تحلیلی از فضای انتخاباتی سال 96 عنوان کرد انتخابات آینده تنها زمانی دوقطبی خواهد شد که فردی مثل احمدی‌نژاد یا سردار سلیمانی در برابر روحانی قرار بگیرند.

ترجیح پاسداری بر ریاست جمهوری

اما برخی افراد بر این عقیده‌اند که سردار سلیمانی شهرت پاسداری را بر عنوان ریاست جمهوری بیشتر ترجیح می‌دهد. محمد عطریانفر، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار ایرانی و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، طی روزهای گذشته به انتخاب گفت: «سلیمانی شخصیتی است که تمام عمر خود را افتخارآمیز در درون نهاد انقلابی و مقدسی به نام سپاه طی کرده است. ایشان کار خود را خوب بلد است. چنین کسی که عاقل است به راحتی نمی‌‌آید فعالیت‌های خود را زمین بگذارد و بیاید در کاری که تجربه‌ای از پیش در آن ندارد.» او در ادامه افزود: طبیعی است که برخی اصول‌گرایان علاقه‌مند به مطرح کردن او به عنوان نامزد انتخاباتی باشند؛ اما سردار سلیمانی خود زیر بار چنین کاری نخواهد رفت. عطریانفر همچنین گفت: من هیچگاه فکر نمی‌کنم سردار سلیمانی نامزد ریاست جمهوری از ناحیه خود یا اصول‌گرایان باشد.

پیش از عطریانفر نیز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در پیام توئیتری خود نوشت: بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند.

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس‌جمهور هم در واکنش به پاسخ به این سوال که آیا سردار سلیمانی از گزینه‌های اصول‌گرایان برای ریاست جمهوری آینده است، می‌گوید: من چنین برداشتی ندارم. حاج قاسم یکی از نمادهای ارزش انقلابی است. ایشان محبوب همه مردم است. ایشان فراتر از این جریانات است و بعید می‌دانم قصد چنین کاری را داشته باشد.

باهنر: سردار سلیمانی کاندیدای اصول‌گرایان نیست

اما با اظهار نظر محمدرضا باهنر ظاهرا بحث کاندیداتوری سردار سلیمانی آن هم از جانب اصول‌گرایان منتفی است. باهنر که کاندیداتوری خود را نیز رد کرده است درباره اینکه «آیا سردار قاسم سلیمانی گزینه اصول‌گرایان است یا خیر؟» می‌گوید: سردار سلیمانی در نشست فراکسیون ولایت حضور داشته است، اما وی کاندیدای اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نیست. آقای سلیمانی به وظایف خودش عمل می‌کند، ضمن اینکه اصول‌گرایان هیچ فردی را مانند ایشان و دیگر شخصیت‌های سیاسی یا نظامی سراغ ندارند تا برای انتخابات آماده کنند.

http://hamdelidaily.ir/?newsid=12994

ش.د9500753

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات