تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۹۴
عربستان بهانه جديدي براي تنش‌زايي با ايران يافت

بازي سياسي رياض با حج

پایگاه بصیرت / سارا معصومي
(روزنامه اعتماد - 1395/03/11 - شماره 3540 - صفحه 10)

علي‌اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌المللي:

«حج، عمل عبادي سياسي است اما عربستان سعودي وظايفي دارد كه به آنها عمل نمي‌كند. از جمله اين وظايف حفاظت از حرمين شريفين، حجاج و ميهمانان بيت‌الله الحرام است. در سال گذشته نيز نشان داده‌اند كه كفايت لازم را براي حفظ امنيت حجاج ندارند. عربستان سعودي بايد طوري عمل كند كه حجاج اعمال عبادي خود را انجام دهند. همچنين بايد تسهيلات لازم و احترامات مناسب را براي آنها فراهم كند. جمهوري اسلامي ايران تنها در صورتي كه امنيت و احترام حجاج حفظ شود راضي مي‌شود حجاج ايراني به حج بروند. بدون ترديد مسوولان كشورمان اهتمام لازم در اين زمينه را دارند.»

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي:

حج يك فريضه واجب الهي است. دولت ايران نيز فهرست بلندبالايي از اقداماتي كه مي‌توانست موجب حفظ عزت، كرامت انساني و امنيت حجاج باشد را فراهم و به آنها ارايه كرد. همچنين مسوولان سازمان حج از همه عوامل داخلي و خارجي نيز كه مي‌توانست اثربخش باشد استفاده كردند اما نشد و براي اين موضوع برنامه‌هايي را ارايه كرد. خاندان سلمان اجازه نداد ايراني‌ها امسال مانند هر سال با حفظ عزت و كرامت به انجام حج بپردازند. اميدواريم اين موضوع درس عبرتي باشد تا سال آتي دولت سعودي از اين اقدام تفرقه‌برانگيز دست بردارد و حرمين شريفين را دچار آلودگي و تفرقه كه به نوعي تبعيت از سياست‌هاي خصمانه رژيم‌صهيونيستي عليه دولت ايران است نكند.

اظهارات مقام‌هاي ايراني در واكنش به ادعاي تكراري و توهمات سياسي عادل‌الجبير وزير امورخارجه عربستان شدت بيشتري گرفته است. الجبير در چند روز گذشته به سنت هميشگي خود ادعا كرده است كه: «عربستان هيچ فردي را از حضور در عربستان براي حج عمره و تمتع منع نمي‌كند اما ايران امسال از امضاي توافقنامه مربوط به برگزاري مراسم حج سر باز زده و خواستار اجراي اقدامي شبيه به تظاهرات بوده كه مراسم حج را سياسي كند. عربستان با مطالبات ايران از جمله مساله صدور ويزا و انتقال نيمي از حجاج ايراني از طريق خطوط هوايي ايران موافقت كرد اما با اين وجود مسوولان اين كشور از امضاي توافقنامه مربوط به حج سر باز زد.»

عربستان سعودي وارد فاز جديد رويارويي با ايران شده است. قطع رابطه ديپلماتيك با ايران تنها يكي از تكه‌هاي پازلي بود كه رياض در معادله‌هاي جديد خود در منطقه براي ايران در نظر گرفته است. رياض به مجسمه شكست تمام عياري نه فقط در سطح منطقه‌اي كه در سطح بين‌المللي بدل شده است. تامين‌كننده جريان‌هاي تروريستي كه شايد دولت‌هاي اروپايي در برابر اقدام‌هاي آن به دليل مصلحت‌هاي اقتصادي سكوت اختيار كنند اما هر روز بر تعداد نهادهاي حقوق بشري و انجمن‌هاي مبارزه با حمايت از كشورهاي حامي تروريست كه زنگ خطر در خصوص اقدام‌هاي عربستان را به صدا درآورده‌اند، افزوده مي‌شود. شكست سياست‌ها در سوريه، افتضاح نظامي در يمن، بي‌كفايتي در تامين جان زايران بيت‌الله‌الحرام، افشاي نقش رياض در تجهيز شورشيان در سوريه و ساكت نگاه داشتن كنگره امريكا با تهديد‌هاي مالي همه و همه به تيرهاي به خودي براي عربستان تبديل شده است.

كابوس رياض با توافق هسته‌اي ايران و ١+٥ به حقيقت بدل شد. ايران از پيله تحريم‌هاي اقتصادي و از حلقه فشارهاي سياسي بيرون آمده است. سياست‌هاي امنيتي- دفاعي جمهوري اسلامي ايران، اين كشور را به تنها جزيره امن در منطقه پرآشوب خاورميانه بدل كرده است. محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان از پس از ورود ايران و ١+٥ به فاز اجراي توافق هسته‌اي يا مهمان سياستمداران و روساي دولت‌ها است يا سنت ميزباني را به جا مي‌آورد. امريكايي‌ها تلاش‌هاي كافي براي بازكردن گره‌هاي بيشتر اقتصادي در سايه برجام را از خود بروز نمي‌دهند اما ايران كه در ٤ دهه گذشته همواره مقصد تحريم‌هاي اقتصادي امريكا به بهانه‌هاي غيرهسته‌اي و هسته‌اي بوده است، راه دور زدن تحريم‌هاي امريكا و گشايش در امور اقتصادي خود با توسل به بانك‌هاي اروپايي را كه ديگر موظف به تبعيت از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و شوراي امنيت نيستند، آموخته است.

ايران از آن فضاي خاكستري كه رقباي منطقه‌اي و مخالفان فرامنطقه‌اي به بهانه فعاليت‌هاي هسته‌اي اين كشور بر فراز آن افكنده بودند، خارج شده است و همين مساله سعودي‌ها را به رفتارهاي گاه تهاجمي و گاه تدافعي در برابر تهران واداشته است. عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي از هر فرصتي در هر ديداري چه در مسكو باشد و چه در جده براي انتقاد از سياست‌هاي ايران استفاده مي‌كند. تا ديروز مساله عربستان، فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بود و امروز حرف رياض اين است كه اگر چه توافق هسته‌اي با ايران را پذيرفتيم اما اين به معناي ناديده گرفتن فعاليت‌هاي منطقه‌اي تهران نخواهد بود. امروز ورق بازي سعودي‌ها تغيير كرده است.

نمايندگان تندرو امريكايي تحت تاثير لابي صهيونيستي و سعودي فرياد مي‌زنند كه فعاليت‌هاي موشكي ايران نقض برجام است و سرمايه‌هاي رفع بلوكه شده ايران از اين پس خرج بسط نفوذ اين كشور در منطقه و جهان اسلام خواهد شد. الجبير نيز كه كشورش از بدو پيدايش تعريف مستقلي در حوزه سياسي از خود نداشته است امروز فرياد مي‌زند كه جهان بايد فكري براي فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران بكند. بهانه تا ديروز تعداد سانتريفيوژهاي ايران بود و امروز آل‌سعود براي تنگ‌تر كردن حلقه پيرامون ايران مي‌گويد كه تهران به دنبال سياسي كردن فريضه حج است. سياست‌هاي خصمانه آل سعود روز گذشته براي چندمين بار در بيانيه شوراي روابط بين‌الملل خليج فارس بروز پيدا كرد. در اين بيانيه، اعضا، آن چه را تلاش ايران براي سياسي كردن حج خوانده‌اند، محكوم كردند.

اين در حالي است كه ايران خواستي اضافه بر مسائل مطرح شده در مناسك‌هاي پيشين حج نداشته است و ايراني‌ها هنوز خاطره از ميان رفتن بيش از ٤٠٠ نفر از زايران ايراني در حج سال گذشته را فراموش نكرده‌اند. حادثه‌اي كه هنوز هيچ كدام از عوامل آن تعيين هويت و مجازات نشده‌اند. شوراي روابط بين‌الملل خليج فارس در ادامه بيانيه خود با ادعاي اينكه اقدامات ايران هيچ مطابقتي با اصول و ارزش‌هاي اسلام و مسلمانان ندارد، تاكيد كرد: حق عربستان براي مقابله با هرگونه سياسي كردن مراسم حج و برهم زدن امنيت حجاج كه مي‌تواند جان زايران را به خطر بيندازد، محفوظ است. طارق بن خليفه آل شاوي، رييس شوراي روابط بين‌الملل خليج فارس و رييس بخش رسانه انجمن عرب در ادعاي بي‌اساس و خصمانه، ايران را به دست داشتن در اقدامات تروريستي در جريان مراسم حج سال‌هاي گذشت متهم كرد.

ادعاي عادل الجبير در خصوص مقصر بودن ايران در ماجراي حج امسال در حالي مطرح شده است كه مقامات كشورمان در تلاش براي ادامه حضور ايران در اين امر واجب بارها به عربستان سفر و با مقامات آل سعود مذاكره كردند تا بتوانند شرايط حضور ايراني‌ها در حج امسال را فراهم كنند اما كارشكني‌هاي آل‌سعود‌ و بهانه‌تراشي‌هاي آنها براي سنگ‌اندازي در اين مسير در نهايت سبب شد تا ايران نتواند حجاج را امسال به حج بفرستد. جدا از مساله حج و اتهام‌هايي كه رياض براي فرافكني به ايران وارد مي‌كند، مساله حضور و موفقيت مستشاران نظامي ايران در عراق در مسير مبارزه با داعش به خار چشم عربستان سعودي تبديل شده است. در دو هفته گذشته الجبير بارها و بارها در خصوص حضور سردار سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران در عمليات آزاد‌سازي فلوجه اظهارنظر كرده است.

در شرايطي كه عربستان در يمن دخالت نظامي تمام عياري كرده است و در بحرين هم درخواست‌هاي مسالمت‌آميز اكثريت شيعه براي اصلاحات با دخالت نيروهاي عربستاني به اسم نيروهاي صاحب حق شوراي همكاري به صدور احكام زندان سنگين براي معترضان منتهي شد، الجبير مي‌گويد كه حضور نظامي ايران در عراق به هر طريقي غيرقابل قبول است چه اين اقدام با دعوت و درخواست دولت عراق صورت گرفته باشد چه بدون دعوت. روز گذشته حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقايي وزارت امورخارجه با اشاره به عمليات مهم فلوجه عراق عليه داعش گفت: جمهوري اسلامي ايران با افتخار و قاطعيت به كمك‌هاي مستشاري خود در مبارزه جدي با تروريسم در منطقه ادامه مي‌دهد و آن را براي كمك به امنيت و ثبات همه كشورهاي منطقه و جهان امري حياتي مي‌داند.

متاسفانه حاميان دولتي و غيردولتي تروريست‌ها و طرف‌هايي كه از تروريسم استفاده ابزاري مي‌كنند، علاوه بر تهديد امنيت منطقه و جهان، خود را نيز به‌شدت متضرر ساخته‌اند. پيش از اين نيز حسين جابري انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به ادعاهاي الجبير در خصوص حضور ايران در عراق گفته بود: حضور مستشاران نظامي ايران در عراق تحت فرماندهي سردار قاسم سليماني به درخواست دولت قانوني اين كشور و براي مبارزه با تروريست‌ها و افراط‌گراياني است كه عراق و منطقه را با بي‌ثباتي و ناامني مواجه كرده‌اند.

علي اكبر ولايتي نيز روز گذشته در رابطه با اظهارات وزير امور خارجه عربستان مبني بر اينكه ايران در حال برپا كردن فتنه مذهبي در عراق است، گفت: در حال حاضر سعودي‌ها با حمايت از تكفيري‌ها در عراق فتنه برپا كردند. فتنه‌گر اصلي آنها هستند كه عراق و منطقه را ناامن كرده‌اند و از تروريست‌ها حمايت مي‌كنند. عربستان سعودي در شش ماه گذشته زنجيره‌اي از تلاش‌ها براي جمع‌آوري اجماع منطقه‌اي و پس از آن بسط بين‌المللي دادن آن عليه ايران را فراهم كرده است. از تنظيم بيانيه‌هاي تند و تيز عليه ايران كه در نشست‌هاي سازمان همكاري‌هاي اسلامي و نشست اتحاديه عرب به تصويب اكثريت رسيد تا مديريت حملات سايبري عليه ايران.

در شرايطي هر روز بر لايه‌هاي اين استراتژي عربستان عليه ايران افزوده مي‌شود كه بحران‌هاي قومي و مذهبي در منطقه به تهديدي براي امنيت ملي تمام كشورهاي حاضر در خاورميانه بدل شده است. دولت يازدهم كه با شعار تنش‌زدايي و تعامل با قدرت‌هاي مشروع بين‌المللي كار خود را آغاز كرد در سه سال گذشته به دليل حفظ حسن‌همجواري در رابطه دو همسايه، بقاي انسجام در جهان اسلام و پرهيز از تنش‌زايي بيشتر در منطقه در مسير مديريت بحران گام برداشته است. با اين همه ادعاهاي عربستان در خصوص فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران با توجه به قدرت رسانه‌اي و لابي وسيعي كه اين كشور به واسطه سرمايه‌گذاري‌هاي خود در اروپا و امريكا به راه انداخته است، مي‌تواند در دراز مدت به زنده كردن پروژه ايران هراسي بدل شود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=45040

ش.د9500701

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات