تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۳۸
داعش در آستانه شکستي بزرگ

بازپس‌گيري «فلوجه»؛ ضربه‌اي کاري بر داعش (بخش سوم و پاياني)

مقدمه: يک کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با خبرآنلاين شکست‌هاي پياپي داعش را نشانه اي از سقوط و ناکامي اين گروه و وابستگان آن مي‌داند.آزادسازي مناطق اشغالي داعش يکي پس از ديگري و کشته شدن سرکرده‌هايش در عمليات‌هاي آزادسازي کشورهاي عراق و سوريه نشان دهنده تضعيف اين گروه تروريستي است. اما آيا اين سيکل ادامه دارد و قرار است سقوط‌هاي داعش ادامه داشته باشد؟ براي يافتن پرسش اين پاسخ سايت خبرآنلاين با يک کارشناس مسائل خاورميانه به گفتگو نشسته است. حسن‌هاني‌زاده معتقد است تجربه‌هايي که نيروهاي مسلح عراق و سوريه تا به حال در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي به دست آورده اند و تضعيف روحيه نيروهاي داعش نشان دهنده شکست اين گروه تروريستي است و اين شکست‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. مشروح گفتگوي خبرآنلاين با اين کارشناس برجسته مسائل خاورميانه را در ادامه مي‌‌خوانيد.
(روزنامه اطلاعات - 1395/03/26 - شماره 26464 - صفحه 12)

* دولت عراق يک عمليات بزرگ براي آزاد سازي فلوجه ترتيب داد که فرمانده داعش در آن کشته شد، حال اين اتفاق چه تاثيري در آزادسازي مناطق اشغالي سوريه و عراق خواهد گذاشت؟

** عمليات بزرگ آزادسازي فلوجه مقدمه اي براي آزادسازي شهر موصل و رقه سوريه است. با توجه به اينکه شهر فلوجه در استان بزرگ الانبار عراق يک منطقه استراتژيک تلقي مي شود لذا دولت حيدر العبادي نخست وزير عراق اهميت زيادي براي اين عمليات قائل است. حضور گسترده نيروهاي مردمي و نيروهاي مسلح عراق براي آزادسازي فلوجه نشانه اهميت سياسي و استراتژيک اين شهر است.

با توجه به اينکه فلوجه در فاصله 65 کيلومتري شهر بغداد پايتخت عراق قرار دارد لذا گروهک تروريستي داعش معمولا از طريق شهر فلوجه عمليات انتحاري در شهر‌هاي بزرگ عراق در مرکز اين کشور انجام مي دهد و به نظر مي رسد که آزاد سازي فلوجه مي تواند گام مهمي براي آزاد سازي موصل باشد و پس از آن آزاد سازي شهر‌هاي مختلف سوريه از وجود گروهک‌هاي تروريستي خواهد بود. بنابراين با توجه به جريان سازي‌هاي گسترده رسانه‌هاي عربي عليه نيروهاي مردمي عراق به نظر مي رسد که دولت حيدر العبادي مصمم است تا شهر فلوجه و موصل را به زودي و در فرصت مناسب آزاد کند.

* به نظر مي رسد داعش در سيکلي قرار گرفته که تک تک سرزمين‌هايي که به دست آورده را از دست مي دهد اين اتفاق از چه چيزي ناشي مي شود و آيا مشکلي درون اين جريان پيش آمده؟

** با توجه به تجربه اي که نيروهاي مسلح عراق و سوريه در جنگ‌هاي ميداني به دست آورده اند و همچنين شکست روحي نيروهاي وابسته به داعش به نظر مي رسد که داعش اکنون در آستانه يک شکست قرار دارد. جامعه جهاني هم به اين نتيجه رسيده که بايد براي سرکوب گروهک تروريستي داعش همکاري کند. با توجه به اينکه داعش ساخته و پرداخته عربستان، رژيم صهيونيستي، قطر و ترکيه است، به نظر مي رسد که اکنون شرايط به گونه اي است که کشور‌ها به اين نتيجه رسيده اند که داعش يکي از گروهک‌هاي تروريستي خطرناک است که امنيت منطقه و جهان را تحت تاثير قرار مي دهد.

* به نظر شما وضع سوريه و نبرد بين نيروهاي دولتي و تروريستي در حال حاضر چگونه است؟

** پيشروي نيروهاي دولتي سوريه و حزب الله در شمال حلب و آزادسازي بخش‌هايي از شهر‌هاي اطراف حلب نشان مي دهد که يک انسجام بيشتري ميان نيروهاي مردمي و دولتي سوريه به وجود آمده ضمن اينکه همکاري مشورتي جمهوري اسلامي ايران در آزادسازي شهر‌هاي سوريه بي تاثير نيست. به همين دليل به نظر مي رسد که وضعيت ميداني سوريه به نفع دولت بشار اسد تغيير کرده ولي مسئله فشار سياسي از سوي بازيگران بحران سوريه عليه دولت منتخب اين کشور همچنان ادامه دارد.

* تاثير گفتگوي دور آخر وين بر موضوع سوريه چگونه خواهد بود؟

** گفتگو‌هاي ميان مخالفان سوريه و دولت سوريه در ژنو و وين به نتيجه نرسيده و به نظر مي رسد اين گفتگو‌ها خروجي قابل قبولي نخواهد داشت. دولت سوريه مصمم است از طريق نظامي گروهک‌هاي تروريستي را سرکوب کند و به همين دليل به نظر مي رسد اکنون راه حل بحران سوريه سرکوب گروهک‌هاي تروريستي باشد.

عراق و بايسته‌هاي يکپارچگي ملي و انسجام سياسي

درگيري‌هاي اخير ميان هواداران جريان صدر و نيروهاي امنيتي عراق در شرايطي رخ داده است که ارتش و نيروهاي مردمي اين کشور بيش از هر زمان ديگري به شکست داعش نزديک شده اند. از اين رو، حفظ يکپارچگي و ثبات ملي حتي در فرايند اعتراض‌هاي سياسي عراق بايد مورد توجه قرار گيرد.هزاران تن از هواداران جريان صدر در اعتراض به سياست‌هاي دولت و نخست‌وزير عراق به منطقه سبز بغداد هجوم بردند و با وجود مقاومت شديد نيروهاي امنيتي توانستند وارد مقر نخست وزيري شوند. ورود هواداران جريان صدر به منطقه سبز بغداد با واکنش نيروهاي امنيتي روبرو شد و به درگيري‌هايي ميان 2 طرف انجاميد که در پي آن شماري از معترضان کشته و زخمي شدند.

در پي اين رويداد، ارتش عراق با بيرون کردن معترضان از ساختمان‌هاي دولتي کنترل پايتخت را در دست گرفت و مقررات منع آمد و شد در بغداد برقرار کرد. چند ساعت بعد «حيدر العبادي» نخست وزير عراق براي حفظ آرامش سياسي مقررات منع آمد و شد را لغو کرد. «مقتدا صدر» رهبر جريان صدر در واکنش به تحولات رخ داده با صدور بيانيه اي از معترضان پشتيباني و خشونت پليس را در درگيري با معترضان محکوم کرد. ماه گذشته نيز هواداران جريان صدر در اعتراض به شکل نگرفتن اجماع در مجلس براي تاييد کابينه نو در عراق و ناتواني دولت در برخورد با بمب ‌گذاري‌ها در مناطق شيعه‌ نشين به منطقه سبز بغداد هجوم بردند و کنترل ساختمان مجلس را براي چند ساعت در دست گرفتند.

اختلاف‌هاي سياسي و ناآرامي‌ها در عراق در حالي شدت گرفته که طي دو هفته گذشته گروه تروريستي داعش توانسته است چند عمليات انتحاري در بغداد انجام دهد؛ عملياتي که منجر به کشته و زخمي شدن صدها تن شد. اين در حالي است که طي هفته‌هاي گذشته ارتش و نيروهاي مردمي عراق توانسته اند پيشروي‌هاي چشمگيري عليه داعش به ويژه در شهر «فلوجه» و نواحي اطراف «موصل» داشته باشند.

به دنبال همين پيشروي‌هاي ارتش و نيروهاي مردمي است که داعش در روزهاي اخير تلاش کرده است با تکيه بر عمليات انتحاري در بغداد و مناطق اطراف آن فشارهاي رواني بر مردم عراق را تشديد کند تا از اين راه از تمرکز نيروهاي عراقي عليه خود بکاهد. داعش اکنون در ضعيف ترين وضع از زمان حمله به عراق قرار دارد و بسياري از مناطق زير کنترل خود را از دست داده است. همزمان، در سوريه نيز فشارها بر داعش تشديد شده است و نيروهاي ارتش سوريه و کردها توانسته اند به نزديکي شهر «رقه» (پايتخت خودخوانده داعش) برسند. شکسته شدن خطوط اصلي داعش به ويژه در عراق موجب شده است اين گروه بيش از دوسوم سرزمين‌هاي زير کنترل خود را از دست بدهد. براي جبران اين شکست‌ها، داعش راهبرد عمليات انتحاري و جنگ و گريزهاي مقطعي را در دستور کار خود قرار داده است تا از اين راه بتواند مانع از پيشروي بيشتر ارتش و نيروهاي مردمي عراق به سمت مواضع خود شود.

در چنين شرايطي، دولت عراق بيش از هر زمان ديگري نيازمند حفظ آرامش گروه‌هاي سياسي، يکپارچگي و همراهي آن‌ها با دولت و نيروهاي امنيتي است .هر چند بر اساس قانون اساسي عراق، گروه‌هاي سياسي حق اعتراض و حتي تظاهرات مسالمت آميز را دارند اما بايد توجه داشته باشند که پيگيري خواسته‌ها در شرايط بحران سياسي با شرايطي که دولت در آرامش قرار دارد متفاوت است. بنابر اين، تحولات اخير در پايتخت عراق و درگيري‌ها ميان هواداران جريان صدر و نيروهاي امنيتي عراق نيز بايد از اين زاويه مورد بررسي قرار گيرد.

در اين چارچوب، هر چند جريان صدر از اين حق برخوردار است که خواسته‌هاي خود از دولت مرکزي را پيگيري کند و حتي در چارچوب قانون اساسي عراق از حق اعتراض مسالمت آميز نيز برخوردار است اما چنين اعتراضي نبايد نظم و امنيت پايتخت را بر هم زده و امور اجرايي و امنيتي دولت را مختل کند. در اين شرايط، حفظ آرامش سياسي و پيگيري خواسته‌ها از راه‌هاي مسالمت آميز و قانوني بيش از هر زمان ديگري ضرورت دارد. حمله به ساختمان‌هاي دولتي نتيجه اي جز تخريب اموال عمومي و فرصت دادن به داعش براي تقويت مواضع اين گروه ندارد. اين در حالي است که اکنون بهترين فرصت براي مبارزه و نابودي داعش است و ارتش و نيروهاي مردمي فاصله اندکي با اين هدف دارند.

تروريسم امروز حاصل بذري است که سعودي‌ها کاشته‌اند

روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز در سرمقاله خود به اقدامات سعودي‌ها در گسترش تروريسم در جهان اشاره و عنوان کرد که تروريسم امروز، حاصل بذري‌ است که سعودي‌ها کاشته‌اند. روزنامه آمريکايي «نيويورک‌تايمز» در سرمقاله خود به اقدامات سعودي‌ها در گسترش تروريسم در جهان اشاره کرد و نوشت که عربستان سال‌هاست که سياستمداران آمريکايي را نااميد کرده است و عليرغم آنکه ظاهراً يک همپيمان مهم براي آمريکا است و با سلاح‌ها و کمک‌هاي آمريکا از دشمنان خود در امان است، اما ميليون‌ها دلار صرف تقويت وهابيت‌ کرده است.

طبق اين گزارش، وهابيت در واقع منبع الهام هواپيماربايان حادثه تروريستي 11 سپتامبر شد و هم‌اکنون نيز «داعش» را تحريک مي‌کند.نيويورک‌تايمز ادامه داد، جديدترين فصل در اين تاريخچه طولاني و غم‌انگيز شامل «کوزوو» کوچک مي‌شود. اين کشور با جمعيت تنها 1.8 ميليون نفري، در مقايسه با کشورهاي ديگر شمار جوانان بيشتري را براي مبارزه و کشته شدن به عراق و سوريه فرستاده است .از سال 2012 تاکنون، حدود 314 نفر از مردم کوزوو به تکفيري‌هاي داعش پيوسته‌اند که از اين ميان شامل دو بمب‌گذار انتحاري، 44 زن و 28 کودک مي‌شود. حتي بلژيک که بعد از حملات پاريس و بروکسل تا حد زيادي به عنوان کانون افراط‌گرايي ديده مي‌شود، در رتبه‌بندي اعزام نيرو براي داعش، بعد از کوزوو قرار دارد.

اين گزارش سپس نوشت، همانطور که جزئيات اين مسئله در مقاله اخير نيويورک‌تايمز نوشته شده است، کوزوو به اين دليل در چنين جايگاه امروزي قرار گرفته است که عربستان سعودي و ديگر کشورهاي حوزه خليج‌فارس، سال‌ها صرف گسترش و تأمين بودجه شبکه‌اي از امام‌ جماعت، مساجد و انجمن‌هاي محرمانه در اين کشور کرده‌اند.نيويورک‌تايمز ادامه داد، در حاليکه هيچ‌گونه شواهدي وجود ندارد که نشان بدهد گروهي به صورت مستقيم و صريح به مردم کوزوو پول مي‌دهد تا آنها را ترغيب کند به سوريه بروند، مقامات ارشد کوزوو به نيويورک‌تايمز گفته‌اند که يکسري روحانيون و گروههاي افراطي مبالغ زيادي را براي تقويت تفکر افراطي در بين جوانان و قشر آسيب‌پذير کوزوو هزينه مي‌کنند.

«فاتوس ماکولي» رئيس پليس مبارزه با تروريسم کوزوو به نيويورک‌تايمز گفته بود: موضوع اينجاست که آنها از متفکراني حمايت مي‌کنند که به اسم حفاظت از اسلام، خشونت و جهاد را تقويت مي‌کنند.در سرمقاله نيويورک‌تايمز تصريح شده است که آمريکا و ناتو در سال 2008، بودجه زيادي را براي کمک به کوزوو هزينه کردند تا بتواند استقلال خود را از صربستان به دست آورد و دموکراسي را برقرار کند.

عربستان سعودي از کوزوو بعنوان زمين پرورش افراط‌گرايان استفاده کرده است و اجازه داده که نهادها يا شهروندان سعودي از اين کشور بعنوان يک زمين پرورش افراط‌گرايي استفاده کنند و اين مسئله يادآور رفتار متناقض و حتي دوگانه شرکاي آمريکا در خليج‌فارس است و نشان مي‌دهد که به چه دليل روابط واشنگتن با اين کشورها تا حد زيادي دچار مشکل شده است.طبق اين گزارش، کوزوو که بعد از چندين ماه بمباران ناتو در سال 1999 موفق به کسب استقلال از صربستان شد، معروف به کشوري صبور است. اکثر مردم مسلمان اين کشور پيرو مذهب حنفي بودند که مقبول است اما از زمان جنگ ناتو، امام‌هاي جماعت تحت آموزش عربستان تهديدي براي اين مذهب بودند و موسسات خيريه تحت حمايت عربستان هزينه‌هايي را پرداخت مي‌کرد و جهاد خشونت‌بار و افراطي‌گري را پرورش دادند.

کارشناسان همچنان به شماري از دلايلي اشاره مي‌کنند که کوزوو را به زمين حاصلخيزي براي جذب ايدئولوژي افراطي تبديل کرده است. اين سرمقاله مي‌افزايد، شمار زيادي از جوانان کوزوو در مناطق روستايي فقيرنشين زندگي مي‌کنند و اميد چنداني به اشتغال ندارند. آنها اعتقادي به دولت خود ندارند و طبق گزارش 2015 مرکز مطالعات امنيتي کوزوو، نظام آموزشي اين کشور تفکر انتقادي را پرورش نمي‌دهد.هنوز مشخص نيست که به چه دليل دولت کوزوو و آمريکا و مقامات سازمان ملل زودتر اقدامي را در اين زمينه صورت ندادند.

شايد آمريکايي‌ها به اشتباه فرض کرده‌اند که احتمالاً جامعه مذهبي ميانه‌رو کوزوو مي‌تواند از رشد افراط‌گرايي در اين کشور جلوگيري کنند.بر اساس اين گزارش، حملات 11 سپتامبر، خيلي با سرعت خطرات را روشن کرد. چندين سازمان سعودي در کوزوو تعطيل شد و دولت عربستان که ظاهراً کمک خود را به کوزوو کاهش داده است، ‌اکنون اصرار دارد که کنترل شديدي بر موسسات خيريه، مساجد و آموزش‌هاي ديني و مذهبي خود دارد. با اينحال، کويت، قطر، امارات متحده عربي بودجه افراط‌گرايان در کوزوو را افزايش داده‌اند.

دولت کوزوو با همکاري آمريکا اقداماتي را براي مبارزه با افراط‌گرايي اتخاذ کرده است که شامل تصويب قوانين جديد مبارزه با تروريسم، سرکوب پولشويي و افزايش تحقيقات مأموران پليس مي‌شود و در پي اين اقدامات، جريان شهروندان اين کشور که براي مبارزه در کنار داعش به سوريه و عراق مي‌روند، کاهش يافته است به طوريکه در هفت ماه گذشته تقريباً هيچ کس از اين کشور براي پيوستن به داعش نرفته است و شمار مردم اين کشور که در ميدان نبرد سوريه و عراق در کنار داعش هستند، به 140 نفر کاهش يافته است. نيويورک‌تايمز با اشاره به اين موارد در پايان نوشت، اما با اينحال، دستکم دو امام جماعت افراطي همچنان به وعظ در «پريستينا» پايتخت کوزوو ادامه مي‌دهند و توجه جوانان را به خود جلب مي‌کنند به همين دليل اقدامات زيادي بايد براي حفظ استقلال و روح صبر در کوزوو صورت گيرد.

نيروهاي مردمي عراق خار چشم کينه‌توزان

نيروهاي بسيج مردمي عراق درماههاي گذشته با موج تبليغات ناجوانمردانه رسانه‌هاي کشورهاي خليج فارس و مزدوران آنها در منطقه روبرو بوده اند.به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم، اين نيروها که با شجاعت با عناصر گروهک تروريستي داعش در شمال بغداد و بطور مشخص شهر فلوجه درگيرند، در معرض موجي از تبليغات ظالمانه از سوي مطبوعات کشورهاي خليج فارس و مقام‌هاي اين کشورها هستند که در نهان از اين گروهک حمايت کرده، اما ظاهرا ادعاي مبارزه با آن را دارند.

رسانه‌هاي گروهي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به ويژه مطبوعات کويت با نسبت دادن صفات زشت از جمله تروريسم به نيروهاي مردمي عراق در صدد مخدوش کردن چهره آنان هستند، زيرا نيروهاي مردمي عراق در حال نبرد با تشکيلات داعش هستند و براي بيرون راندن تروريست‌ها از سرزمين خود تلاش مي کنند.واقعا عجيب است که بسيج مردمي عراق در معرض تهاجم رسانه اي گسترده اي از سوي مقام‌ها و رسانه‌هاي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس مانند، "عبدالله بن زايد" وزير خارجه امارات قرار گرفته که خواستار ريشه کن شدن بسيج مردمي عراق شده است؛ اظهارنظر وزير خارجه امارات بدون پاسخ نماند و با موج گسترده اي از محکوميت از سوي محافل رسمي و مردمي عراق مواجه شد.

وزارت خارجه عراق اظهارات عبدالله بن زايد را محکوم کرده و آن را به مثابه توهين عليه نهادهاي امنيتي و نظامي اين کشور برشمرد.وزارت خانه خارجه تاکيد کرده که اگر بسيج مردمي عراق نبود داعش و القاعده به بسياري از کشورهاي منطقه يورش مي بردند.دفتر حيدر العبادي نخست وزير عراق نيز اظهارات وزير خارجه امارات در مورد الحشد الشعبي را محکوم و آن را دخالت در امور داخلي عراق بشمار آورد."ثامر السبهان" سفير سعودي در بغداد يکي ديگر از کساني است که بسيج مردمي عراق را مورد حمله قرار داده است . وي بدون ارايه سندي مدعي شد که کردها و ساکنان استان الانبار مخالف ورود نيروهاي مردمي به اين مناطق هستند و اين موضوع بيانگر آن است که جامعه عراق الحشد الشعبي را قبول ندارد.

اظهارات سفير عربستان واکنش‌هاي خشمگينانه اي در داخل عراق برانگيخت و فرماندهان الحشد الشعبي خواستار اخراج السبهان از عراق و مجازات وي شدند."احمد الاسدي" سخنگوي بسيج مردمي عراق در اين باره گفت: اظهارات سفير عربستان در عراق از اهداف از پيش طراحي شده سفير کشور حامي تروريسم است."باقر جبر الزبيدي" وزير راه و ترابري عراق نيز اظهارات سبهان را در تضاد با عرف ديپلماتيک و دخالت آشکار در امور داخلي عراق دانست و تاکيد کرد که الحشد الشعبي مايه شرافت ملت عراق است.نوري مالکي معاون رييس جمهوري عراق نيز در مورد الحشد الشعبي گفت: اين نيروها مانع از پيشروي تروريست‌ها و فروپاشي ارتش و سقوط بغداد شدند.

کينه توزي عليه نيروهاي مردمي عراق به همين اندازه خلاصه نمي شود، بلکه خالد بن احمد آل خليفه وزير خارجه بحرين از الحشد الشعبي به عنوان تروريسم ياد کرد، اظهاراتي که با واکنش‌هاي خشمگينانه همراه شد.وزير خارجه بحرين در گذشته نيز حزب الله را از القاعده و جبهه النصره خطرناک تر دانسته بود و گفته بود که القاعده و داعش بزرگ ترين خطر نيستند، بلکه خطر بزرگ در حزب الله نهفته است که به ادعاي وي مورد حمايت کشورهاي تامين کننده هزينه‌هاي تروريسم است.

حنان الفتلاوي نماينده پارلمان عراق در واکنش به اظهارات وزير خارجه بحرين گفت: اظهارنظر وزير خارجه بحرين درباره حشد الشعبي دخالت در امور داخلي عراق محسوب مي شود.وي افزود: اگر الحشد الشعبي نبود کشوري به نام عراق باقي نمي ماند؛ اگر نيروهاي داوطلب مردمي نبودند داعش به خانه‌هايتان مي رسيد. اين همان چيزي است که شما را ناراحت کرده، زيرا شما اميدوار بوديد که عراق به دست داعش بيفتد.

وي ادامه داد: من وزير خارجه بحرين را نصيحت مي کنم که به جاي دخالت در امور عراق به امور کشور خود بپردازد که حقوق بشر در آن نقض مي شود و آزادي‌ها به طور روشن در آن سرکوب مي شود.دشمني رژيم‌هاي حاکم در کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس نشات گرفته از پيروزي‌هاي به دست آمده توسط بسيج مردمي عراق عليه گروهک‌هاي تروريستي به ويژه داعش و النصره و القاعده است که هزينه شان از سوي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس تامين مي شود.

دخالت‌هاي رسانه‌ها و مقام‌هاي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در امور داخلي عراق آنقدر زياد شده که ربيعه بن صباح الکواري نويسنده روزنامه الشرق قطر در مقاله اي با حمله به ايران، تهران را به دخالت در امور داخلي عراق متهم کرده که مي خواهد اراده خود را بر ملت عراق تحميل کند.عادل الجبير وزير خارجه عربستان نيز سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ايران را که اکنون براي رويارويي با تشکيلات داعش در فلوجه بسر مي برد، به شدت مورد تهاجم قرار داد.در مقابل، حسين جابر انصاري سخنگوي وزارت خارجه ايران در واکنش به اظهارات عادل الجبير وزير خارجه عربستان در مورد مشاوران نظامي ايران در عراق گفت: حضور آنان به فرماندهي سرلشکر قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران بنا به درخواست دولت عراق و مبارزه با تروريسم انجام گرفته است که امنيت عراق و منطقه را برهم زده اند.

انصاري افزود: ملت عراق به اظهارات وزير خارجه کشوري که عامل اصلي تنش و تروريسم درعراق، منطقه و جهان بشمار مي آيد، نيازي ندارد تا بخواهد منافع و دوستان و دشمنان عراق را تبيين کند.وي ادامه داد الجبير نبايد فراموش کند که جهان مي داند که بزرگ ترين حامي شماره يک تروريسم و انتشار دهنده آن چه کشوري است.او بايد از فريب دادن افکار عمومي و تحريف واقعيت‌ها دست بردارد.محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز از اظهارات عادل الجبير وزير خارجه عربستان عليه جمهوري اسلامي ايران و ژنرال قاسم سليماني انتقاد کرده و به او پيشنهاد داد تا براي فراگرفتن يک دوره آموزشي در زمينه ادبيات سياسي و ديپلماسي سفري به ايران داشته باشد.

رضايي گفت: وزير خارجه عربستان مي گويد که دولت عراق حق ندارد از ايران براي دفاع از کشورش درخواست کمک کند، اما معتقد است که کشورش حق دارد يمن را به اشغال خود درآورد و يا آنکه با تانک‌هايشان به بحرين يورش ببرند، اما از سوي ديگر حاضر به حضور پذيرفتن حجاج ساير کشورها نيستند و در برابر دريافت ويزا از سوي آنان مانع تراشي مي کنند.کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس که در از بين بردن عراق با آمريکا مشارکت داشتند و هزينه داعش را براي اشغال الانبار و موصل تامين کردند، اکنون براي مردم فلوجه اشک مي ريزند و نوک پيکان حملات خود را متوجه نيروهاي الحشد الشعبي کرده اند که با رادمردي با تشکيلات داعش در فلوجه پيکار مي کنند.

ملت عراق دوست و دشمن خود را مي شناسد و به خوبي مي داند که کشورهاي عرب خليج فارس که امروز براي اهالي فلوجه گريه سر مي دهند در از بين بردن عراق و متشنج شدن اوضاع آن و ادامه عمليات بمب گذاري و انفجار در شهرهاي الانبار شرکت داشته اند و از دلارهاي نفتي خود براي حمايت از تروريست‌ها در عراق و فراهم آوردن مواد منفجره و کمربندهاي انفجاري جهت به قتل رساندن عراقي‌ها و برهم زدن فرآيند سياسي در اين کشور استفاده مي کنند؛ آنها در عين حال نمي خواهند تا جبهه تشکيلات داعش در عراق توسط نيروهاي الحشد الشعبي متلاشي شود.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\06\06-14\20-30-58.htm&storytitle=%CF%C7%DA%D4%20%CF%D1%20%C2%D3%CA%C7%E4%E5%20%D4%98%D3%CA%ED%20%C8%D2%D1%90

ش.د9500855

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات