تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۳۹
سقوط نخستین لانه داعش با ورود فرماندهان ارشد ارتش و حشدالشعبی‌ عراق به ساختمان فرمانداری

فلوجه آزاد شد

(روزنامه وطن‌امروز - 1395/03/29 - شماره 1910 - صفحه 15)

گروه بین‌الملل: به دنبال آزادسازی ساختمان فرمانداری و ده‌ها ساختمان اداری دیگر در فلوجه عراق و پیشروی گسترده نیروهای عراقی، شهر فلوجه پس از حدود 2 سال و نیم اشغال آزاد شد. عصر دیروز وزارت کشور و پلیس فدرال عراق رسما آزادی شهر فلوجه را اعلام کردند. هچنین سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق طی پیامی، آزادی این شهر را به مردم عراق و نیروی مقاومت تبریک گفت. این در حالی بود که از ظهر روز جمعه با حضور فرماندهان ارشد ارتش و حشدالشعبی در ساختمان مقر فرمانداری فلوجه، پرچم الله‌اکبر عراق بر فراز نخستین لانه داعش در منطقه به اهتزاز درآمده بود. این نیروها همچنین وارد منطقه العرسان، در جنوب شرقی این شهر شده و امنیت را در کرانه غربی رود فرات برقرار کردند.

فرمانده عملیات فلوجه نیز اعلام کرد که مجتمع دولتی و تمام ساختمان‌های اداری در مرکز این شهر به طور کامل آزاد شده است. رائد جودت، رئیس پلیس فدرال عراق اعلام کرد: نیروهای پلیس محله‌های الاندلس، السرای و المقبره در مرکز شهر فلوجه را آزاد کرده و با سرعت زیادی به سمت اهداف خود پیش می‌روند. پیش از این یک مسؤول نظامی عراقی اعلام کرده بود که نیروهای ارتش با کمک دیگر نیروها از 4 محور به سمت مرکز شهر پیشروی کرده و به ساختمان فرمانداری فلوجه نزدیک شده‌اند. به گفته این مسؤول، نیروهای عراقی به خیابان بغداد رسیده و کنترل این خیابان استراتژیک را در دست گرفته‌اند. این خیابان تنها 70 متر با ساختمان شهرداری فاصله دارد.

این مسؤول عراقی گفت: داعش به طور کامل از هم فروپاشیده و گذرگاه اصلی امدادرسانی این گروه به طور کامل بسته شده است. نیروهای عراقی همچنین 3 تانکر بمب‌گذاری شده را منهدم و بیش از 55 بمب را خنثی کردند. نیروهای ارتش عراق مسیر بین محله الصناعی و نزال در شهر فلوجه را بستند و کنترل ورودی اصلی این شهر را در دست گرفته‌اند. آنها همچنین جمعه کنترل محله نزال در مرکز این شهر را در دست گرفتند. خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق نیز از برخی محورهای جبهه جنگ علیه فلوجه بازدید کرد و پیروزی نیروهای عراقی در این شهر را ستود.

وی گفت: زمام امور جنگ علیه داعش چه در فلوجه و چه در دیگر مناطق در دست نیروهای عراقی است. داعش به طور کامل شکست خورده و کنترل کامل شهر نهایی شده است. نیروهای ارتش عراق از3 هفته گذشته عملیات بازپس‌گیری شهر فلوجه را آغاز کردند؛ شهری که خاستگاه یکی از مقرهای اصلی داعش در عراق و دومین شهر بزرگ استان الانبار است. نیروهای عراقی تلاش می‌کنند پس از آزادسازی شهر فلوجه به سمت شمال رفته و حمله گسترده‌ای را با هدف بیرون راندن داعش از شهر موصل، مرکز استان نینوا و مقر اصلی داعش در عراق آغاز کنند. به گفته رائد جودت، عملیات موفقیت‌آمیز برای خارج کردن غیرنظامیان از شهر در فروپاشی تروریست‌های داعش در مرکز این شهر نقش داشته است. وجود تعداد زیادی از غیرنظامیان در شهر فلوجه که داعش از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد، مانع پیشروی نیروهای عراقی در چند روز اخیر شده بود اما با ایجاد گذرگاه‌های امن برای خارج کردن غیرنظامیان این مشکل برطرف شد.

در همین راستا، عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه در گفت‌وگو با تلویزیون اسکای‌نیوز گفت: بیشتر غیرنظامیان، شهر فلوجه را به طرف 2 منطقه عامریه فلوجه و الحبلاسه ترک کرده‌اند و تعداد بسیار کمی از اهالی فلوجه در این شهر باقی مانده‌اند و می‌توان گفت فقط داعشی‌ها در شهر هستند. در این میان به بعضی تروریست‌های داعش دستور عقب‌نشینی از فلوجه داده شده است اما این شهر در محاصره کامل است و روز گذشته بیش از 100 تروریست در بخش‌های مختلف فلوجه کشته شدند. فقط در محور جنوبی تاکنون بیش از هزار تروریست داعش به هلاکت رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش و فرماندهی عملیات الانبار غیرنظامیان را به اردوگاه‌های ایجاد شده برای آوارگان منتقل می‌کنند. رسیدگی به این غیرنظامیان در نهایت به شورای استانداری الانبار واگذار می‌شود. داعشی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که به طور قطع در نبرد فلوجه شکست خواهند خورد و چاره‌ای جز فرار یا کشته شدن ندارند. ما تلاش می‌کنیم اجازه فرار به آنها ندهیم و آنها را در داخل شهر فلوجه به قتل برسانیم. هر خانواده‌ای که به یگان‌های مسلح عراقی پناه بیاورد، در امان خواهد بود. این مسؤول عراقی همچنین اظهار داشت عملیات آزادسازی فلوجه تا 2 یا 3 روز دیگر به پایان می‌رسد.

محل اختفای داعشی‌ها در فلوجه

در همین راستا،‌ یک منبع امنیتی در استان الانبار اعلام کرد، نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق یکی از مناطق شهر فلوجه را آزاد و اقدام به بازرسی منازل مسکونی کردند که در یکی از این منازل، مقادیری تسلیحات نیمه‌سنگین و کمربندهای انفجاری و اسناد حاوی اطلاعات مهم درباره عناصر گروه تروریستی داعش کشف شد. این منبع افزود: 27 داعشی نیز که اکثرشان دارای تابعیت کشورهای عربی و غیرعربی بودند، در یکی از اتاق‌های سری در زیر زمین در این منطقه دستگیر شدند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1910/1/159170/0

ش.د9500812

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات