حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> یادداشت حماسه وجهاد
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۹۹

فضیلتی از جنس زنده نگه داشتن یاد شهدا

شاید کمتر مسئولی را بتوان در نظام جمهوری اسلامی ایران یافت که علی‌رغم تمام مشغله‌ها و برنامه‌های گوناگون به اندازه مقام معظم رهبری به این امر اهتمام جدی داشته باشند.
پایگاه بصیرت / مهدی سلطانی
حماسه و جهاد / شکی نیست که تقریبا در تمام جوامع بشری و در هر نقطه‌ای از این جهان پهناور، شایسته‌ترین و گرامی‌ترین قشر هر جامعه‌ای افرادی هستند که جان خود را برای دفاع از میهن و استقلال کشور خود تقدیم کرده‌ و یا در این میان با از دست‌ دادن سلامتی و صحت تن خود و به دست آوردن جراحات بی‌شمار قدمی در این راه برداشته‌اند.

این موضوع یعنی تقدیم جان و یا حتی مال خویش برای کسب استقلال و جلوگیری از سرسپردگی کشور در برابر بیگانگان و اجانب، در هر جامعه و تمدنی قابل ستایش است و فارغ از تمام رنگ و بوها و جناح‌بندی‌های سیاسی و نژادی همیشه مورد توجه و احترام بوده است.

پس از ظهور تمدن اسلامی و تعلیم موارد انسا‌ن‌ساز این تمدن با گرایش‌هایی که انسان و جامعه دینی را به سوی خداوند متعال می‌خواند؛ کسب استقلال و حریت در برابر هجوم دشمنان خود موضوع گفتارهایی دیگر شد که از آن به عنوان مبحث مهم شهادت و شهادت طلبی یاد می‌شود.

به همین ترتیب در جامعه اسلامی هر فردی که در برابر به تاراج رفتن جامعه از جانب اجانب و حفظ تمامیت ارضی کشورش بکوشد و در این راه جان خویش را تماما یا جزئا تقدیم کند بی‌شک یک ایثارگر محسوب شده و باید مورد احترام آحاد افراد جامعه واقع شود.

ذکر این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که حتی زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و ایثارگرانی که با تقدیم جان خود نهال جوان انقلاب را در آن عرصه‌های پر خطر و هولناک آبیاری کردند و نگذاشتند که کمترین صدمه یا آسیبی بر پیکره این نهال وارد شود؛ وظیفه تک تک افراد جامعه به شمار می‌رود و در این میان مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین فرد از منظر سیاسی در ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی‌ها و حتی دیدارهای عمومی خود به کرات این نکته را در خطاب به عامه مردم و اصحاب رسانه یادآور شده‌اند که امروز زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و شاید از همین رو باشد که معظم له پیوسته و پی در پی و در هر فرصتی که دست دهد ساعتی را با ایثارگران و رزمندگان انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس می‌نشینند و صبورانه و پدرانه به درد و دل‌های این عزیزان گوش فرا می‌سپارند.

شاید کمتر مسئولی را بتوان در نظام جمهوری اسلامی ایران یافت که علی‌رغم تمام مشغله‌ها و برنامه‌های گوناگون به اندازه مقام معظم رهبری به این امر اهتمام جدی داشته باشند.

اما نکته‌ای که در این میان بیشتر نمایان است؛ دیدارهای اخیر معظم له با خانواده‌های شهدای مدافعان حرم می‌باشد. در هفته‌های اخیر مقام معظم رهبری دیدارهای جداگانه‌ای را با خانواده‌های داغدار اما صبور این عزیزان داشته‌اند که از این میان می‌توان به دیدار ایشان با خانواده‌های شهدای لشگر فاطمیون از شهدای افغان در تاریخ 8 فروردین امسال و نیز دیدار اخیر ایشان با خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی 7 تیر و خانواده‌های شهدای مدافع حرم اشاره داشت.

فضیلتی از جنس زنده نگه داشتن یاد شهدا

بی‌شک اهتمام جدی معظم له به امر مهم دیدار و دل‌جویی از خانواده‌های گرانقدر شهدا و ایثارگران حاوی 2 نکته مهم و اساسی است که ذکر این دو نکته خالی از لطف نخواهد بود. نخست اینکه مقام معظم رهبری به عنوان بزرگ پرچمدار جامعه اسلامی و عالی‌ترین فرد از منظر جایگاه سیاسی در نظام جمهوری اسلامی علی‌رغم تمام برنامه‌ها و مشغله‌هایی که سبب ضیق وقت ایشان می‌گردد؛ اهتمام ویژه‌ای به این امر داشته و دارند. و دیگر این که این دیدارها حاوی یک پیام به سایر مسئولین و مدیران در نظام جمهوری اسلامی است که این مسئولین نیز باید حفظ عزت و کرامت خانواده‌های شهدا و ایثارگران و دیدارهای منظم با این عزیزان را سرلوحه اقدامات و برنامه‌های دستگاه مطبوع خویش قرار دهند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات