تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۲۱
نوبخت، سخنگوی دولت خبر داد

جلسات هفتگی «اتاق‌ فکر» ضد دولت

(روزنامه ايران - 1395/03/26 - شماره 6238 - صفحه 3)

سخنگوی دولت در نشست خبری خود از جلسات هفتگی خبر داد که به صورت هدفمند بر ضد دولت فعالیت می‌کنند.

به گزارش «ایران» محمدباقر نوبخت گفت: با انگیزه‌های سیاسی اتاق فکری تشکیل شده که شنبه‌ها جلسه می‌گذارند و تعیین می‌کنند که تا آخر هفته اذهان عمومی را به کدام سمت ببرند. بنا به پیش‌بینی نوبخت این اتاق فکرها تا سال 96 که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود ادامه خواهد یافت. وی افزود: اما دولت بی‌توجه به این فعالیت‌ها، تلاش می‌کند بیشتر به رفاه و معیشت مردم و حل مشکلات جامعه بپردازد.

پرداخت‌های نامتعارف تحمل نمی‌شود

حقوق‌ها و پرداخت‌های غیرمتعارف در بیمه مرکزی و بانک رفاه، یکی از پرسش‌های روز گذشته خبرنگاران بود. سخنگوی دولت تأکید کرد: پرداخت‌های غیرمتعارف را تحمل نمی‌کنیم و نسبت به هرگونه فساد به صورت جدی برخورد خواهیم کرد. نوبخت در ادامه با بیان اینکه قطعاً برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و مسدود کردن همه راه‌هایی که بتواند پاداش‌ها و پرداخت‌های غیرمتعارف ایجاد کند، باید با همکاری مجلس اقدام کنیم، افزود: برای اطمینان باید کنترل‌های لازم را انجام دهیم و بنا به دستور رئیس جمهوری به معاون اول خود، دستورالعمل‌هایی در حال تهیه است و در تلاشیم کنترل‌های لازم و بازنگری داشته باشیم. این عضو دولت، درباره امکان عزل مدیرانی که دریافتی نامتعارف دارند نیز تصریح کرد: قطعاً اگر کسانی باشند که مشمول بخشنامه رئیس جمهوری باشند، این اقدام صورت خواهد گرفت.

نوبخت با اشاره به اینکه البته این مواردی که این روزها مطرح است، تنها چند مورد بوده که قابل تسری به همه مدیران نیست، افزود: اما رسیدگی‌های لازم باید صورت گیرد تا ذهن جامعه مطمئن شود. قطعاً هیچ وقت دوست نداریم شاهد این اتفاقات باشیم. قبلاً هم رئیس جمهوری درهیأت دولت درباره این موضوع بحث کردند و به همه وزیران تأکید کردند که در حوزه کاری خودشان کنترل‌های لازم را انجام دهند؛ حتی اگر یک یا دو مورد باشد. سخنگوی دولت در ادامه، با اشاره به اینکه دولت بشدت با فساد، تبعیض و نابرابری مقابله می‌کند و برایش مهم است که حتی یک مورد هم صورت نگیرد، خاطرنشان کرد: اما در مقابل ببینید چقدر زحمات دولت نادیده گرفته می‌شود؟ قطعاً تلاش می‌کنیم شاهد اتفاقات نگران کننده و زیانباری که در سال‌های گذشته شاهدش بودیم، نباشیم، اما به هر حال افکار عمومی هنوز قضیه دکل نفتی گم شده یا بابک زنجانی را فراموش نکرده‌اند و مسائلی مانند دو مورد پرداخت‌های غیرمتعارف را نمی‌توان با آنها مقایسه کرد.

تکذیب افزایش حقوق وزیران و معاونان

سخنگوی دولت در واکنش به خبری درباره افزایش حقوق معاونان و وزیران و تصمیم درباره بازنگری حقوق‌های نامتعارف در دولت هم تأکید کرد: افزایش حقوق را تأیید نمی‌کنم. حقوق‌ها روالی از گذشته داشته و اتفاقاً در دولت دقت بیشتری هم شده که همه در چارچوب قوانین دریافتی داشته باشیم. نوبخت با اشاره به اقدام دولت برای کاهش نابرابری‌ها در دریافت‌های حقوق‌بگیران، این اقدام را یکی از برنامه‌هایی برشمرد که در سایه فضاسازی‌های اخیر اتاق‌های فکر تخریب، دیده نشده است. او در تشریح این اقدام دولت، با بیان اینکه برای بازنشستگان و شاغلان اقدامات ویژه‌ای انجام می‌دهیم، اظهار کرد: 12 درصد به صورت عمومی به حقوق و مزایای بازنشستگان و شاغلان اضافه می‌شود و برای بازنشستگانی که زیر یک‌ و نیم میلیون تومان دریافتی دارند، تا 20 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

برای کمک به تعدادی که زیر یک میلیون دریافتی دارند نیز با صندوق‌های بازنشستگی توافق شد که مابه‌التفاوت به صورت غیرنقدی و نقدی پرداخت شود. وی با بیان اینکه برای شاغلان نیز قرار شد نابرابری دریافت‌ها از طریق اجرای بند 10 ماده 68 جبران شود، اضافه کرد: تعدادی از کارکنان دولت در دستگاه‌هایی بودند که از این بند استفاده می‌کردند و عده دیگری نمی‌توانستند استفاده کنند، در سال 95 طبق دستور رئیس ‌جمهوری قرار شد این نابرابری‌ها را جبران کنیم. البته چون بودجه با تأخیر به ما ابلاغ شد، همه اینها در خرداد به ما ابلاغ می‌شود و برای سه ماه گذشته چهار هزار و 200 میلیارد تومان فقط از بابت این تصمیم در خرداد پرداخت می‌کنیم.

تغییرات در دولت گمانه‌زنی است

تغییر در کابینه و دفتر رئیس جمهوری یا ارتباط دستیار رئیس جمهوری با مدیرکل بانک رفاه، پرسش دیگر از سخنگوی دولت بود که وی در پاسخ گفت: به محض اینکه کسی دو روز دیده نمی‌شود، اتهاماتی مانند بازداشت یا بقیه موارد مطرح می‌شود، اما اینها گمانه‌زنی است و سخنگوی قوه قضائیه هم در این زمینه شفاف‌سازی کرده است. وی تکرارهر از گاه شایعه تغییرات در کابینه را یکی از نشانه‌های گمانه‌زنی چنین اخباری دانست. نوبخت با اشاره به اینکه ما باید تا سال 96 هر روز منتظر یکی از این مطالب باشیم که می‌تواند اهداف سیاسی داشته باشد تا ذهن جامعه را به سمت این گمانه‌زنی‌ها ببرد و خدمات مغفول بماند، تأکید کرد: اما ما به این مسائل ورود نمی‌کنیم و تلاش‌مان بیشتر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق بخش تولید خواهد بود، با وجود این، شما منتظر باشید که هر روز از این صحبت‌ها مطرح شود.

خریداران در صف خرید «ارج»

سخنگوی دولت در واکنش به خبر تعطیلی کارخانه ارج، به تلاش دولت برای فعال کردن هفت هزار و 500 واحد تولیدی با 16 هزار میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد و گفت: کارخانه ارج هم می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند. نوبخت با اشاره به اینکه کارخانه ارج مربوط به بانک ملی است و طبق قانونی که بانک‌ها را از بنگاه‌داری منع کرده است، بانک‌ها موظف هستند این واحدهای اقتصادی و تولیدی را واگذار کنند، اضافه کرد: کارخانه ارج نیز 6 خریدار داخلی و یک خریدار خارجی از ترکیه دارد که برای خرید آن اعلام آمادگی کرده‌اند و کارهای آن در حال انجام است. نوبخت همچنین در واکنش به نامه 230 روزنامه‌نگار درباره بازداشت روزنامه‌نگاران به روحانی و اعتصاب‌غذای احسان مازندرانی در زندان، یادآور شد: شما نگاه دولت به حوزه فرهنگ و خدمات ارزشمند اصحاب رسانه را می‌دانید اما این اتفاقات در حوزه کار دولت نیست و در اختیار قوه قضائیه است. البته ما امیدواریم هیچ خبرنگاری را که کار ارزشمند خبرنگاری انجام می‌دهد، در بند نبینیم.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6238/3/136176/0

ش.د9500819

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات