صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۰۹

اخبار ویژه روزنامه ها8 تیرماه

کیهان/
آرمان: در میان اصلاح‌طلبان گانگسترهای اقتصادی هستند
«اصلاح‌طلبی با میدان‌داری کانفرمیست‌ها (منفعت‌طلبان) و گانگسترها امکان‌پذیر نیست.»
«روزنامه آرمان این تحلیل را درباره حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی منتشر کرد و نوشت: گویا از ستاد شنبه‌های بحران‌ساز علیه دولت تدبیر و امید، خبری به بیرون درز کرده که رئیس صندوق توسعه ملی، جناب صفدرحسینی را در زمره حقوق بگیران میلیونی (57 میلیون تومان در ماه)، معرفی کرده است. حتی اگر انتشار این خبر را ناشی از بحران‌ آفرینی مخالفان دولت بدانیم نمی‌توان از پیامدهای منفی آن برای تفکر فاخر اصلاح‌طلبی چشم‌پوشی کرد. به قول بیهقی نمی‌توان قلم را بر این مصیبت نگریانید. البته در محافل اصلاح‌طلبی، قبل از این برخی رفتارهای مغایر با اصلاح‌طلبی از جمله خویشاوندگرایی، دخالت گسترده در انتصاب استانداران و فرمانداران با محوریت رفاقت، دخالت گسترده در تدوین لیست‌های انتخاباتی نقل محافل بوده و در این ارتباط به ایشان انتقادات گسترده‌ای وارد می‌کردند.
مبنای رشد بی‌رویه و سرطانی افرادی بی‌مبالات و مسئولیت ناشناس تا این حد در درون گفتمانی که رسالت تاریخی برای خود تعریف کرده است، مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی بر آن چشم پوشید و صرفا آن را به برساخته اتاق فکر بحران علیه دولت تقلیل داد.
آرمان با اشاره تلویحی به صفدرحسینی ادامه می‌دهد: اینکه افرادی این‌گونه رشد نموده و تا بالاترین سطوح تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبی و به تبع آن کشوری، ارتقا می‌یابند، گرچه اتفاقی دور از انتظار نیست، اما نباید از پیامدهایی که در تضعیف و بی‌قراری گفتمان اصلاحات دارند، به راحتی چشم پوشید. کسی که خود را در جایگاهی با این سطح برمی‌کشاند - یا برکشیده می‌شود - باید بر عواقب و نتایج کنش‌های ریز و درشت خود و پیامدهایی که اعمالش برای خود و جریان متبوعش دارد، واقف باشد. صندوق اعتماد ملت به اصلاح‌طلبی، بقچه‌ای نیست که بتوان بی‌مبالات به درون آن دست برد.
اتهامی که به یک متن می‌توان وارد کرد آن است که تناقضات درونی آن را افشا کرد.
جوانان این مرز و بوم چه خیال‌هایی برای ساختن آینده کشورشان از مسیر اصلاح‌طلبی و اعتدال یا در یک کلام خردگرایی دارند، آنها گونه‌های خود را با سیلی امید سرخ نگه می‌دارند، تا جوانه‌های عقلانیت سبز بماند، آنگاه چگونه برخی با بی‌مبالاتی خودخواهانه و بی‌تدبیری به طرق مختلف بر این خرمن امید آتش می‌زنند.
آرمان می‌افزاید: نباید از پیامدهایی که این نابخردی دارد، غافل ماند. اصلاح‌طلبی اگر اصلاح درونی با محوریت منافع ملی و مصالح عمومی را در دستور کار قرار داده باید به لوازم آن که عبور از برخی رفتارهای باندی و ناهمخوان است نیز پایبند باشد. عبور از این رفتارها با میدان داری کسانی که حجاریان به درستی آنها را کانفرمیست و گانگستر می‌نامید، امکان‌پذیر نخواهد بود.

محجوب: در ماجرای فیش‌های نجومی دولت دچار رودربایستی با رفقاست
دبیرکل خانه کارگر پس از چند هفته سکوت درباره فیش‌های نجومی برخی مدیران، در این زمینه موضع گرفت. محجوب تلویحا از جهانگیری و روحانی خواست با صفدر حسینی برخورد کنند.
علیرضا محجوب که طی هفته‌های اخیر به خاطر سکوتش مورد اعتراض گسترده محافل کارگری بود، ضمن مقاله‌ای در روزنامه کار و کارگر نوشت: در دنیای امروزی همگان باید بدانند که رفتارهایشان از «اتاق شیشه‌ای کار» با سرعتی شگرف منعکس خواهد شد. توضیح واضحات است مزد بگیرانی که ناگزیرند با حداقل‌ها و حتی کمتر از آن گذران امور کنند با شنیدن این ارقام دریافتی نجومی حق خواهند داشت کمبود بودجه را «طنز» تلقی کنند.
حقیقتا این پرداخت‌های هنگفت از خزانه ملت ولو به تعداد محدود، اثرات مخرب و گاهی اوقات جبران‌ناپذیری به «سرمایه اجتماعی» مدیران وارد می‌کند و شعارهای مسئولان در تلاش برای برقراری عدالت را نیز به سخره خواهد گرفت، اما آنچه در این میان مهم است تحقق عملی و سریع دستور رئیس‌جمهور است. بیش از یک هفته است که معاون اول رئیس‌جمهور خبر از برخورد با مدیرانی داده است که دریافتی غیرمتعارف داشته‌اند.
وی با اشاره تلویحی به فیش 57 میلیونی صفدر حسینی رئیس صندوق توسعه ملی می‌نویسد: در این میان مدیران بیمه مرکزی، بانک رفاه و بیمه ایران برکنار شدند، یا در شرف برکناری هستند، اما در خصوص برخی دیگر که فیش‌هایشان منتشر شده تا این لحظه هیچ اطلاع‌رسانی نشده است. وقتی رئیس‌جمهور مدبر ما برخلاف فرد قبلی، هیچ مدیری را «خط قرمز دولت» نمی‌داند و با قاطعیت از برخورد با دست‌اندازان به «مال و باورهای مردم» سخن می‌گوید، درنگ سم مهلکی است که اجازه می‌‌دهد خناسان، فضاسازی‌ها را تشدید کنند و به نظر می‌رسد هرچند در مقام حرف «قبیله‌گرایی» را نفی کرده‌ایم، اما در عمل دچار «رودربایستی با رفقا» هستیم.
شاید برخی مدیران قربانی دسیسه رقبای سیاسی یا شغلی خود شده باشند، اما باید دانست که هیچ برهانی نمی‌تواند برداشت حقوق‌های چند ده میلیون تومانی را توجیه کند، حتی اگر پیشینیان مبدع این رویه باطل بوده باشند.
اکنون از جناب دکتر جهانگیری که ریاست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را عهده‌دار است، انتظار می‌رود که اگر در اندیشه «برخورد عبرت‌آموز» است که با شناختی که از ایشان داریم قطعا این‌گونه است، لازم است تحقیقا به هر مصداقی که رسیدند به فوریت روال قانونی برکناری را طی کنند که مصلحت نظام و دولت در این است.

اخراج دومین تفنگدار آمریکایی بازداشت شده در آب‌های ایران
نیروی دریایی آمریکا یکی دیگر از افسران خود را در ارتباط با بازداشت موقت 10 تفنگدار آمریکایی در آب‌های ایران اخراج کرد. این دومین فرمانده نیروی دریایی آمریکاست که در این ارتباط از کار خود برکنار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای که علت اخراج کاپیتان کایل موسز را ناتوانی در انجام وظایف و فرماندهی درست اعلام کرد.
دی ماه سال گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 10 ملوان آمریکایی را که به اشتباه وارد آب‌های خلیج‌فارس شده بودند بازداشت کرد.
کوین دونیگان، یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا درباره اخراج کاپیتان موسز به آسوشیتدپرس گفت: «بر پایه تحقیقات اولیه تنها قرار بود کاپیتان رتبه اداری‌اش کاهش یابد، اما پس از انجام تحقیقات فراوان و اطلاعات زیادی که به دست آوردیم به این نتیجه رسیدیم که کاپیتان موسز مستحق مجازات جدی‌تری است.»
نیروی دریایی آمریکا قرار است هفته آینده در مورد هفت ملوان دیگری که در جریان دستگیری حضور داشتند نیز تصمیم‌گیری کند.
همچنین قرار است در مورد اریک راش، فرمانده اجرایی اسکادران نیروی دریایی آمریکا در زمان بازداشت ملوانان در ایران نیز تصمیم جدی اتخاذ شود.
پیش از این فرمانده تفنگداران آمریکایی بازداشت شده در خلیج‌فارس اخراج شده بود.
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد این فرمانده را از سمتش عزل کرده و در پست دیگری به خدمت گمارده است. با این حال در بیانیه اخیر نیروی دریایی آمریکا عنوان شده که این نیرو اعتماد خود را به این فرمانده نیز به طور کامل از دست داده است.

از حقوق‌های نجومی مدیران تا بدحالی بانک‌ها
در حالی که حقوق و پاداش‌های نجومی برخی مدیران بانکی مورد اعتراض افکار عمومی قرار گرفته، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از نمره مردودی این بانک‌ها خبر می‌دهد.
به گزارش روزنامه هفت صبح، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارشی تحت عنوان «آسیب‌شناسی نظام بانکی، توقف و ورشکستگی در نظام بانکی ایران» تهیه کرده است. این گزارش که به درخواست الیاس نادران،‌نماینده مردم تهران در مجلس نهم شوای اسلامی، تهیه و در 11 خرداد 1395 به صورت عمومی منتشر شده، می‌گوید اگر چه ممکن است با توجه به شاخص‌های قانون تجارت، بانک‌های ایرانی ورشکسته محسوب نشوند اما اکثر آن‌ها در شاخص‌های مالی مردود به حساب می‌آیند.
طبق آیین‌نامه‌ای که در سال 1382 توسط بانک مرکزی تهیه شده، شاخص کفایت سرمایه بانک‌های ایرانی باید حداقل در سطح هشت درصد باشد و این در حالی است که این میزان در کشورهای پیشرفته 12 درصد است. با این حال به نوشته گزارش مرکز پژوهش‌ها میانگین شاخص کفایت سرمایه در بانک‌های ایرانی 8/21 است که فقط 0/21 از حداقل بیشتر است (این در حالی است که ولی‌الله سیف،‌ رئیس کل بانک مرکزی در اسفند 94 گفت که میانگین شاخص کفایت سرمایه در بانک‌های کشور 4/5 درصد است.)
به صورت جزیی هم در این گزارش آمده نسبت کفایت سرمایه برای بزرگترین بانک کشور از نظر میزان دارایی در این سال یعنی بانک ملت 4/7 درصد و برای بانک‌های سپه، مسکن و پست بانک به ترتیب برابر با 1/7، 4 و 3/6 درصد محاسبه شده است. در میان هفت بانک برتر کشور از نظر میزان دارایی هم، صرفاً دو بانک ملی و صادرات بوده‌اند که توانستند با شاخص‌های کفایت سرمایه 11/1 و 10/2 درصد، حداقل تعیین شده توسط بانک مرکزی را در نظر بگیرند.
در این گزارش مفصل البته به علل این وضعیت هم پرداخته شده است اما فکر می‌کنیم که بیان سه آمار کافی باشد تا بدانیم چطور وضع بانک‌ها به وضعیت قرمز نزدیک شده است. در شهریور 1394، بخش دولتی 110 هزار میلیارد تومان و بخش غیر دولتی 660 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بدهی داشتند. از آن طرف و بر پایه سخنان معاون نظارت بانک مرکزی در بهمن 1394، سهم مطالبات مشکوک الوصول به 64 درصد رسیده است. به این ترتیب و در شرایطی که فیش‌های حقوقی نشان می‌دهد که وضع بانکی‌ها خیلی بد نیست، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید وضع بانک‌ها در آستانه آژیر قرمز است.



نوبخت در تخلف حقوق‌های نجومی مسئول است نه منتقد
سخنگوی دولت به عنوان  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌ در ماجرای فیش‌های نجومی ژست منتقد می‌گیرد در حالی که وی به خاطر موقعیت مدیریتی باید پاسخگوی این نابسامانی باشد.
تابناک در تحلیلی نوشت: مجموعه موضع‌گیری‌های تازه سخنگوی دولت در مقام «منتقد» و «اپوزیسیون» حقوق‌های نجومی، در شرایطی مطرح می‌شود که خود نوبخت، اصلی‌ترین چهره‌ای است که باید به واسطه پرداخت حقوق‌های نجومی به گروهی از مدیران نهادهای دولتی و وابسته به دولت پاسخگو باشد؛ اما ظاهرا قاعده بازی تغییر کرده است!
گفته‌ها به همان اندازه که از جایگاه سخنگوی دولت یازدهم مورد توجه قرار می‌گیرد، از جایگاه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت نیز مورد عیارسنجی قرار می‌گیرد و متاسفانه لحن نوبخت در هر دو جایگاه و به خصوص در جایگاه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با ادبیات آمیخته که مجموعه تحت مدیریت او را در مقام «مدعی»، «منتقد» و «اپوزیسیون» قرار می‌دهد.
این در حالی است که محمدباقر نوبخت در رأس سازمانی است که به عنوان قلب تپنده نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌نویسی کشور، تقریبا تمامی مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با منابع مالی و هزینه‌ای در آن تدوین و در بسیاری موارد حتی تصویب و ابلاغ می‌شود و دامنه فعالیت‌هایش از قانون بودجه تا دستورالعمل‌های استخدامی و حقوقی گسترده است.
به طور مشخص، طراحی نظام برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت ملی، تدوین برنامه‌ ملی استانی توسط واحدهای استانی و ارائه الگوهای نوین و بومی برای اداره مطلوب بخش‌های مختلف کشور، طراحی نظام بودجه‌ریزی و تهیه و تدوین بودجه‌های سالانه، ابلاغ بودجه مصوب، تخصیص منابع، شرح عملیات شامل اهداف کمی، استانداردها و قیمت تمام شده خدمات و طرح‌ها و طراحی نظام هوشمند مدیریت بودجه و مالی کشور، از جمله وظایف ذکر شده در اساسنامه این سازمان محسوب می‌شود.
بنا بر ماده 74 قانون خدمات کشوری، به منظور هماهنگی در تعیین حقوق و مزایای کارمندان دستگاه‌های اجرایی، شورای حقوق و دستمزد با عضویت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزیر امور اقتصادی و دارایی و دو نفر از وزرا به انتخاب هیئت وزیران و رئیس دستگاه ذی‌ربط و مجموعا دو نفر نماینده از کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ( به عنوان ناظر) تشکیل می‌شود.
هر چند در روزهای اخیر، برخی دولتمردان کوشیده‌اند در این زمینه تقصیر را متوجه دولت پیشین و ابلاغیه‌ای کنند که توسط معاون اول دولت دهم صادر شده و صدور این ابلاغیه نیز گزاره صحیحی است، در عین حال این پرسش مطرح می‌شود، چگونه دولت یازدهم که در ابتدای روی کار آمدن برخی مصوبات غلط دولت پیشین را لغو و بلااثر کرد، درباره مصوبه افزایش حقوق هیچ  کاری نکرده است؟!
تابناک می‌نویسد: آیا اگر این فیش‌های حقوقی با هر انگیزه‌ای، سر از رسانه‌ها در نمی‌آورد و دومینوی افشای حقوق مدیران ارشد رخ نمی‌داد، این پیگیری‌ها صورت می‌پذیرفت یا روال پرداخت‌ها که درسه سال دولت یازدهم نیز همچون  دولت دهم استمرار داشته، همچنان برقرار می‌ماند؟  آیا در صورت عدم افشای این وقایع، اراده‌ای برای توقف این روند غلط پرداخت حقوق وجود داشت؟ بنابراین ژست «اپوزیسیونی» سخنگوی دولت در مواجهه با حقوق‌های نجومی خریدار ندارد و اگر مقصرانی در این ماجرا باشند، آقای رئیس سازمان برنامه و بودجه، حتما یکی از اصلی‌ترین آنهاست.


وطن امروز/
رایزنی  شمخانی با مقامات روسیه درباره تحولات منطقه و سوریه
دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان روز گذشته (دوشنبه) به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات روسیه درباره تحولات منطقه و از جمله اوضاع سوریه وارد مسکو شد. به گزارش تسنیم، علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده همکاری‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی تهران و مسکو درباره سوریه، قرار است در مذاکره با مقام‌های روس اوضاع و مسائل مربوط به این کشور و همچنین افق پیش روی اوضاع سوریه را بررسی کند. از 5 سال پیش همزمان با آغاز پروژه غربی- عربی بویژه از سوی آمریکا و عربستان علیه حکومت سوریه، ایران و روسیه با همگرایی سیاست‌ها و ابتکارهای دیپلماتیک خود اعلام کردند این بحران هیچ راه‌حل نظامی ندارد و استفاده ابزاری از تروریست‌ها فقط به بحرانی‌تر شدن شرایط منجر می‌شود. با توجه به زمینگیر شدن گروه‌های تروریستی ضد سوری بویژه داعش و جبهه النصره از ماه‌های پایانی سال 94 بر اثر پیشروی نظامیان سوری، مقاومت مردمی و بمباران‌های نیروی هوایی روسیه، آمریکا و گروه کشورهای راهبرد ضد‌سوری پیشنهاد روسیه برای برقراری آتش‌بس را پذیرفتند که عملی شد.

باید پذیرفت دولت روحانی ناکارآمد بوده است
عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت روحانی می‌گوید باید پذیرفت که عملکرد این دولت ناکارآمد بوده است.  به گزارش «وطن امروز»، عبدالله ناصری در این‌باره به هفته‌نامه مثلث گفت: عملکرد کابینه را در 3 مقطع باید نگاه کرد‌؛ نخستین مقطع در آغاز معرفی وزرا به مجلس بود. همان زمان، معرفی تعداد محدودی از افراد برای تصدی مسؤولیت وزارت، به علت گفتمانی که آقای روحانی در انتخابات دنبال می‌کرد یا فقدان تجربه آنها در سطح مدیریت کلان،  دور از انتظار بود. مقطع دوم بعد از اخذ رای اعتماد وزرا از مجلس است. بعضی وزرا شاید در ابتدا که سر کار آمدند سوابق بسیار خوبی داشتند اما به جهت رویکردهای خاص آنها بویژه در حوزه‌های اقتصادی عملا نتوانستند هیچ گشایشی را در فضای اقتصادی جز مهار تورم ایجاد کنند که در مقابل این مهار تورم نیز رکود در کشور تشدید شد. از آن طرف جریان رقیب آقای روحانی  بسیار روی دستاوردهای برجام و پسا‌برجام کار سازماندهی شده کردند، حال آنکه آقای روحانی و تیم رسانه‌ای او کار درستی انجام ندادند و ماهیت تحریم‌ها را برای مردم تشریح ‌نکردند. تیم رسانه‌ای آقای روحانی باید این واقعیت را بیان می‌کرد که آثار مثبت برجام در کوتاه‌مدت نمایان نمی‌شود بنابراین این بخش ‌از اعضای کابینه نیز در ایستگاه دوم کارنامه چندان خوبی از خود نشان ندادند. مقطع سوم همین امروز است که در سال پایانی ریاست‌جمهوری آقای روحانی قرار داریم و بیش از آن حد تصور اولیه، ناکارآمدی را به‌عنوان یک واقعیت برای دولت یازدهم باید پذیرفت و حتما هم با توجه به اینکه سال آخر است باید دست به یک تحول جدی زد.


افزایش پدافند هوایی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان
امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) از برنامه‌ریزی این قرارگاه برای ایجاد تحول در حوزه پدافند هوایی خلیج‌فارس و دریای عمان خبر داد. به گزارش فارس، وی با اشاره به استقرار سامانه‌های پدافندی در 3700 نقطه کشور تاکید کرد هیچ گلوگاه خاصی در بخش رادارها و موشکی وجود ندارد. وی با بیان اینکه امنیت پروازی هواپیماهای عبوری که روزانه بیش از 900 پرواز است را پوشش می‌دهیم، گفت: همه پروازهای عبوری از آسمان ایران و پروازهای منطقه‌ای توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور رصد و شناسایی می‌شوند و اگر هواپیمایی قصد نزدیک شدن به مرزهای ما را داشته باشد اخطارهای لازم داده می‌شود. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی با تاکید بر اینکه بیشترین پروازهای عبوری از آسمان کشور از استان اصفهان می‌گذرد، گفت: منطقه پدافند مرکزی در اصفهان واقع شده که وظیفه حفظ و حراست از مراکز هسته‌ای UCF و نطنز و مجموعه استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد را
برعهده دارد.
برگزاری مراسم سوگواری  امام علی(ع) در حضور رهبر انقلاب
در ایام عزای مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، مراسم سوگواری و عزاداری آن امام همام، با حضور قشرهای مختلف مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان و در ایام عزای مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، مراسم سوگواری و عزاداری آن امام همام، با حضور قشرهای مختلف مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم که بعد از اقامه نماز ظهر برگزار شد، حاج ماشاءالله عابدی به ذکر مصیبت و مرثیه‌خوانی در عزای مولای متقیان حضرت امام علی علیه‌السلام پرداخت.


اعلام آمادگی آیت‌الله شاهرودی برای دفاع از رهبر شیعیان بحرین
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری شامگاه پنجشنبه سوم تیر 1395 با «آیت‌الله عیسی قاسم» به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش تسنیم، آیت‌الله شاهرودی در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه به جایگاه بزرگ اسلامی و ملی آیت‌الله عیسی قاسم افتخار می‌کند، اظهار کرد: آیت‌الله قاسم نمادی برای مذهب تشیع، اسلام و امت اسلامی است و این مرد برجسته، نقش بزرگی را ایفا می‌کند. در ادامه این گفت‌وگو، آیت‌الله شاهرودی با محکومیت تعدی به آیت‌الله عیسی قاسم، اعلام آمادگی کرد هر کاری را که برای دفاع از آیت‌الله عیسی قاسم و رفع مظلومیت از وی لازم است، انجام دهد.  


پیگیری حقوق‌های نجومی با تفحص مجلس از بیمه و بانک‌ها
عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به دریافت حقوق‌های نجومی توسط برخی مدیران دولتی بیان کرد: مساله پرداخت حقوق‌های نجومی را در مجلس دنبال خواهیم کرد و حتما طرح تفحصی را از وزارت اقتصاد و دارایی، مجموعه شرکت‌های بیمه، بانکی و دولتی خواهیم داشت. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با بسیج با بیان اینکه این مساله باید دنبال شود، گفت: این موضوع خواست مردم است و یک امر غیرقانونی به این شکل اتفاق افتاده که باید با جدیت دنبال کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد و جلوی این کار گرفته شود لذا از این جهت تا آخر پیگیر این موضوع خواهیم بود. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با تاکید بر اینکه دولت نیز در این راستا باید یک اقدام جدی انجام دهد، عنوان کرد: امیدواریم فرمایش مقام معظم رهبری در این مهم شامل مرور زمان نشود و هر چه زودتر نتیجه اقدامات و تصمیمات به اطلاع مردم برسد.


نزدیکی به «کدخدا»  یعنی فشار بیشتر دشمن
مسؤول قرارگاه عمار تاکید کرد به هر میزان که گفتمان کشور به اصول مورد قبول کدخدا نزدیک باشد، دشمن فشار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را بیش از پیش افزایش می‌دهد. حجت‌الاسلام مهدی طائب در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره روحیه انقلابی، اظهار کرد: روحیه انقلابی در میان مردم وجود دارد اما برخی مسؤولان با رعایت نکردن این قاعده به بنیان‌های انقلاب اسلامی آسیب می‌زنند که عملکردشان موید این امر است. وی راهکار انقلابی‌شدن مسؤولان را مبارزه با روحیه اشرافی‌گری و مقابله با دریافت دستمزدهای کلان دانست و افزود: باید مسؤولان به ثواب و عقاب اعمال خود در آخرت توجه کنند تا انقلابی شوند و انقلابی عمل کنند. حجت‌الاسلام طائب با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: اتفاقات چند سال اخیر نشان داد حرکت بدون روحیه انقلابی به ضرر کشور است و با «حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود». به نظر می‌رسد گفتمان انقلاب اسلامی در سه سال گذشته برای برخی، فقط اقدامی ظاهری بوده است.

خراسان/

رئیس جمهور فیلیپین: مدافعان حقوق بشر احمقند
خبرگزاری فرانسه: رودریگو دوترته، رئیس جمهور منتخب فیلیپین که به خاطر برنامه هایش برای اعمال منع آمد و شد برای نوجوانان در اواخر شب به شدت هدف انتقاد قرار گرفته است، گفت: گروه های حقوق بشری احمق هستند. وی قول داده که ده ها هزار تن به خاطر ارتکاب جرم اعدام شوند و نیرو های امنیتی نیز اجازه شلیک به این افراد را دارند.


دردسر ریش یک میلی متری برای پلیس آمریکایی
ابناء: «مسعود سید» پلیس 32 ساله مسلمان آمریکایی، پس از آن که مدتی ریش خود را نزد و محاسن وی مقداری بلند شد، از سوی شعبه پلیس نیویورک احضار و از کار تعلیق شد. وی پس از آن که محاسنش از یک میلی متر بیشتر شد، ناقض قوانین داخلی پلیس خوانده شد و از انجام هرگونه فعالیتی در این زمینه ممنوع شد. همچنین اسلحه و دست بند او نیز پس گرفته شد.


جام جم/
شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در سخنانی به هرگونه طرح و توطئه آل خلیفه برای خارج کردن وی از بحرین واکنش نشان داد. بر اساس این گزارش، وی در این خصوص عنوان کرد: تحت هیچ شرایطی از بحرین خارج نخواهم شد.رژیم آل خلیفه اخیرا در اقدامی سرکوبگرانه از شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین سلب تابعیت کرد. این اقدام آل خلیفه اعتراضات گسترده داخلی و خارجی را به‌دنبال داشت./ فارس

اسرائیل محاکمه کوچک‌ترین اسیر جهان را به تعویق انداخت

دادگاه مرکزی رژیم اسرائیل محاکمه شادی فراح، کوچک‌ترین اسیر جهان را به تعویق انداخته است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، فراح که 12 سال دارد، کوچک‌ترین اسیر در جهان محسوب می‌شود. شادی فراح که اصالتا اهل روستای کفر عقب در قدس اشغالی است، بیش از شش ماه در زندان اسرائیل اسیر بوده است. اسرائیلی‌ها مدعی هستند این کودک قصد داشت همراه یکی از دوستانش به نام احمد زعتری، با چاقو به اسرائیلی‌ها حمله کند. / پرس تی وی

عربستان درصدد فروش اراضی حرم مکه مکرمه است

کمیته سهامداری املاک و مستغلات وزارت بازرگانی و سرمایه‌گذاری عربستان تصمیم دارد یک میلیون متر مربع از اراضی داخل حرم مکی در خیابان ابراهیم الخلیل را مستقیما به فروش برساند.

این کمیته با صدور بیانیه‌ای افزود: مساحت این زمین‌ها متجاوز از یک میلیون متر مربع و وابسته به شرکت سهامی املاک مکه است که به عبدالعزیز عبدالرحمن الحمدان باز می‌گردد. کمیته سهامداری املاک و مستغلات وزارت بازرگانی و سرمایه‌گذاری عربستان اعلام کرد زمان اعلام این طرح برای دریافت سفارش‌های خرید متعاقبا اعلام می‌شود./ ایرنا

عذرخواهی اردوغان از پوتین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به خاطر کشته شدن خلبان روسی در حادثه سرنگونی جنگنده «سوخو 24» بر فراز سوریه از «ولادیمیر پوتین» عذرخواهی کرده و خواستار عادی‌سازی روابط میان دو کشور شده است. 24 نوامبر سال 2015 میلادی یک فروند جنگنده روسی «سوخو-24» توسط جنگنده‌های اف ـ16 ترکیه در خاک سوریه هدف قرار گرفت و سرنگون شد. یکی از دو خلبان این جنگنده روسی در این حادثه جان خود را از دست داد.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پسکوف همچنین تأکید کرد که اردوغان «متأسف است» و خواهان حل و فصل بحران ایجاد شده در روابط میان دو کشور است.


ایران/
انتقاد تند معاون رئیس جمهوری امریکا از عربستان
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه‌ای با شبکه بلومبرگ، درباره مخالفت عربستان با توافق هسته‌ای و ایران گفت: «هیچ‌وقت نمی‌شد سعودی‌ها را جنگجویانی پای کار دانست. برای من جالب است که همه دنیا آماده است که کنار گود بنشیند و بگوید خب امریکا لنگش کن. تصور می‌کنم محمد بن سلمان به قول مسیحی‌ها دارد به این مکاشفه می‌رسد که به نفع عربستان سعودی نیست که به منطقه به چشم یک بازی حاصل جمع صفر با ایران نگاه کند.» به گزارش تابناک، وی در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا حاضر است با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مقابله کند، افزود: «داریم با اقدامات منطقه‌ای ایران برخورد می‌کنیم. مدرکش این است که زمانی که ایرانی‌ها خواستند به یمن تجهیزات ارسال کنند، ما آنجا را محاصره دریایی کردیم و گفتیم نه. ما به قیمت احتمال وقوع جنگ، تعهد سازمان ملل مبنی بر اینکه هیچ‌کس نباید (به یمن) سلاح بفرستد را اجرا کردیم.»
همزمان روزنامه سعودی «عکاظ» در  مقاله‌ای سیاست‌های رئیس جمهوری امریکا در قبال ایران و بی توجهی و کم میلی او به   اتحاد سنتی با عربستان را مورد انتقاد قرار داد. به گزارش عصر ایران، محمد السعید، نویسنده این مقاله مدعی شد «مقامات وزارت خارجه ایران پشت اوباما سوار شده‌اند و به او این‌گونه القا کردند که ایران قربانی زیاده‌خواهی‌های غرب بوده است و به ارزش‌های دموکراسی و حمایت از حقوق بشر کاملاً پایبند است.»


قرارداد بوئینگ با ایران ترامپ را به تناقض گویی انداخت
تلاش بوئینگ برای عقد قرارداد فروش هواپیمای مسافربری به ایران، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا را به تناقض گویی انداخت. منابع خبری گزارش دادند: «ترامپ پس از حملات روز چهارشنبه علیه هیلاری کلینتون رقیب دموکرات خود، معامله 25 میلیارد دلاری ایران و بوئینگ را به نقشی پیوند زد که وزیر خارجه پیشین امریکا در توافق اتمی ایفا کرده‌است.»  
او در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «بدون توافق فاجعه‌بار اتمی با ایران که هیلاری کلینتون سبب‌ساز آن بود، بزرگترین دولت پشتیبان تروریسم در جهان، اجازه انجام چنین معامله‌ای را نمی‌یافت». این در حالی است که او بارها گفته بود که در توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران، سر کمپانی‌‌های امریکایی بی‌کلاه مانده است چون آنها سهمی از داد و ستد با ایران نمی‌برند.


آزادی عاملان تجمع تلگرامی در مشهد
فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: دو جوان عامل تجمع تلگرامی در مشهد پس از انجام تحقیقات آزاد شده‌اند.  سردار بهمن امیری مقدم روز یکشنبه در گفت‌و‌گویی افزود: «این 2 نفر در فضای مجازی به صورت گسترده حضور پیدا کرده و دیگر جوانان را برای تجمع تحریک می‌کردند.»  وی گفت: «این 2 جوان 19 و 20 ساله با افزایش تعداد اعضای یک کانال تلگرامی در مشهد، افرادی را به تجمع مقابل یک مرکز تجاری در میدان جانباز مشهد فراخوان کرده بودند. »


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات