تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۳۱۴۱
سناريوي تكريت تكرار شد

آزادي فلوجه بدون آمريكا

پایگاه بصیرت / روح‌الله صالحي
(روزنامه جوان - 1395/03/30 - شماره 4840 - صفحه 15)

نخست وزير عراق جمعه شب آزادي كامل فلوجه از دست داعش را اعلام كرد. در اين عمليات كه 20 هزار نيروي عراقي حضور داشتند بدون حمايت نيروهاي ائتلاف آمريكايي فلوجه آزاد شد و زمينه را براي فتح موصل مركز خلافت خودخوانده داعش فراهم كرد، اولين مرحله اين عمليات از ديروز شروع شد. در حالي اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا تأكيد كرد نيروهاي عراقي تنها بخشي از شهر را آزاد كردند كه با آزادي فلوجه امنيت مسير بغداد نيز افزايش يافت.

پس از 25 روز از شروع عمليات فلوجه نيروهاي عراقي روز جمعه آخرين پايگاه داعش در استان الانبار را آزاد كردند. حيدر العبادي، نخست وزير عراق جمعه شب در سخنراني تلويزيوني خود آزادسازي شهر فلوجه را از سيطره داعش اعلام كرد. به گزارش شبكه الجزيره، حيدر العبادي تأكيد كرد: «ما وعده آزادسازي فلوجه را داديم و فلوجه به ما بازگشت و نيروهاي ما توانستند داخل شهر را تحت كنترل خود بگيرند اما همچنان برخي كانون‌ها نياز به پاكسازي ظرف ساعات آينده دارد.» العبادي از اعضاي داعش خواست از خاك عراق بيرون بروند چرا كه هيچ جايي براي آنها در عراق نيست و عراق متعلق به عراقي‌هاست. نخست وزير عراق تصريح كرد كه تمامي عراقي‌ها در بازپس‌گيري شهر مشاركت داشتند.

العبادي در ادامه همچنين متعهد به توجه كامل به آزادسازي شهر موصل شد و افزود: «پيروزي در موصل نيز بسيار نزديك است و داعشي‌ها هيچ جايي در عراق ندارند.» آزادي فلوجه در حالي انجام شد كه آمريكا نسبت به آزادي آن تمايلي نداشت. اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا روز شنبه با بي‌رغبتي از آزادسازي فلوجه برخورد و تأكيد كرد كه نيروهاي عراقي تنها بخشي از شهر را آزاد كردند. روزنامه نيويورك‌تايمز، اخيراً در گزارشي نوشته بود آمريكا از حضور نيروهاي مردمي عراق و حضور مستشاري ايران در فلوجه نگران است. نيويورك تايمز همچنين نوشته بود هرچند آمريكا دولت عراق را شريك خود مي‌داند، اما حضور پررنگ ايران در عراق، موجب شده تا فضاي نقش‌آفريني براي آمريكا كم شود. با وجود اينكه مقامات آمريكا اصرار خاصي بر تعويق عمليات آزادسازي فلوجه و آغاز عمليات آزادسازي موصل به جاي آن داشتند اما در نهايت مقامات عراقي هوشمندانه آزادسازي فلوجه را در اولويت قرار دادند.

در عمليات آزادسازي شهر الرمادي، مركز الانبار كه آمريكايي‌ها رهبري آن را بر عهده داشتند و مانع حضور نيروهاي مردمي در آن شدند روند پيشروي‌ها به كندي انجام مي‌شد تا جايي كه به گفته برخي منابع عراقي، نيروهاي آمريكايي به جاي جنگ با داعش با استفاده از بالگردهاي خود تعدادي از فرماندهان داعش در الرمادي را فراري دادند.آمريكايي‌ها سعي كردند سناريوي آزادسازي تكريت را در فلوجه نيز تكرار كنند. ريان الكلداني از فرماندهان حشدالشعبي هشتم ژوئن گفته بود آمريكا اجازه مشاركت نيروهاي مردمي عراق در فلوجه را نمي‌داد. جعفر الحسيني، ديگر فرمانده حشدالشعبي در گفت‌وگو با رسانه‌هاي عراقي گفته بود آمريكا نامه محرمانه به العبادي داده و از خطراتي كه از آزادي فلوجه متوجه ساكنان فلوجه مي‌شد ابراز نگراني كرده بود. مقامات آمريكايي بارها گفته‌اند نيروهاي مردمي نبايد در عمليات موصل حضور داشته باشند اما هادي العامري و ديگر فرماندهان حشدالشعبي گفته‌اند با تمام توان در عمليات موصل حاضر خواهند بود.

العامري: سر افعي را زديم

هادي العامري، دبيركل سازمان بدر عراق در حاشيه بازديد از فلوجه گفت: «بله ما به عهد و پيمان خود وفا كرديم و وارد فلوجه شديم. ما سر افعي (داعش) را قطع كرديم.» به گزارش شبكه السومريه نيوز، العامري تأكيد كرد: «كساني كه شرط‌بندي مي‌كردند شكست آشكار خود را خواهند ديد.» العامري خطاب به داعشي‌ها گفت: «شكست شما دستاورد و مايه شادي ماست. به اميد ديدار تا پيروزي نزديك.» فلوجه آخرين پايگاه داعش در الانبار بود و با آزادي آن يكي از مسيرهاي كمك‌رساني به تكفيري‌ها از مرز سوريه قطع شد.

آزادي فلوجه در شرايطي انجام شد كه در طول عمليات رسانه‌ها و مقامات سعودي با كوبيدن بر طبل جنگ فرقه‌اي در عراق، اتهام‌زني‌هاي خود عليه نيروهاي مردمي را تشديد كرده بودند و آنها را به نقض حقوق بشر در فلوجه متهم مي‌كردند اما فرماندهان ارتش و عشاير عراقي اين اقدامات را جنجال رسانه‌اي توصيف كردند. به باور ناظران، حفظ فلوجه براي تروريست‌هاي داعشي مهم تلقي مي‌شد و از دست دادن اين شهر براي آنها به مثابه شكست قطعي در عراق است و تروريست‌ها را مجبور مي‌كند در تنها پايگاه خود يعني موصل، در مقابل محاصره نيروهاي عراقي در حالت كاملاً دفاعي قرار گيرند.

افزايش امنيت بغداد

شهر فلوجه به دليل موقعيت جغرافيايي راهبردي كه دارد و به دليل نزديكي به پايتخت عراق، براي نيروهاي امنيتي اين كشور از اهميت بسزايي برخوردار است. داعش با استفاده از بستر مناسب اين منطقه به صورت گسترده در آن توزيع شده و آن را پايگاه اساسي بيشتر عمليات خود در عراق قرار داده بود، از اين‌رو آزادسازي و پاكسازي كامل شهر فلوجه عمليات نظامي براي آزادسازي ديگر شهرهاي عراق را تسهيل مي‌كند. شهر فلوجه اولين شهر عراق است كه ژانويه 2014 به اشغال تروريست‌هاي داعش درآمد.

با تسلط ارتش عراق بر شهر فلوجه كه با مشاركت گسترده و بي‌سابقه نيروهاي حشدالشعبي انجام شد، تكفيري‌هاي داعش يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي خود را از دست دادند و قدرت آنها براي انجام عمليات‌هاي تروريستي در بغداد نيز به صورت چشمگيري كاهش پيدا خواهد كرد. به گزارش العالم، باتوجه به نزديكي فلوجه به پايتخت عراق تروريست‌هاي داعش در ماه‌هاي اخير دهها حمله تروريستي در مناطق مختلف بغداد انجام دادند و صدها تن از مردم بي‌گناه را به خاك و خون كشيدند كه به گفته مقامات و كارشناسان نظامي عراق بيشتر اين حملات در شهر فلوجه طراحي شده بود.

كليد خوردن عمليات موصل فلوجه به عنوان كانون محوري تمركز

تكفيري‌ها- بعثي‌ها همواره به عنوان منبعي براي ظهور و بروز تروريسم و انفجار در عراق مطرح بوده است و از همين رو فتح اين شهر در واقع كليد دروازه ورود به موصل يا حتي پاياني بر تروريسم در عراق محسوب مي‌شود. به گزارش شبكه خبري سومريه نيوز، خالد العبيدي، وزير دفاع عراق روز شنبه‌ در پي آزادسازي فلوجه آغاز عمليات آزادسازي شهر القياره در جنوب موصل را اعلام كرد. اين شهر در صورت آزادي يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي اداري و هوايي براي تأمين يگان‌هايي است كه به سمت موصل مي‌روند. القياره بزرگ‌ترين شهر (در مقايسه با شهرستان) عراق محسوب مي‌شود و بيش از 250 هزار نفر در آنجا ساكن هستند. اين اسم به دليل وجود نفت و قير زياد در اين شهر روي آن گذاشته شده است. پالايشگاه القياره يكي از قديمي‌ترين و مشهورترين پالايشگاه‌ها در عراق است. طالب شقاتي مشاري الكنعاني فرمانده نيروهاي مبارزه با تروريسم عراق از هماهنگي ميان نيروهاي دولتي و ساكنان موصل براي آزادسازي اين شهر خبر داد.

http://javanonline.ir/fa/news/792404

ش.د9500927

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات