تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۵۷
سياهه‌‌اي از حقوق بشر آمريكايي پيش چشم غربگرايان داخلي

از جنگ ميكروبي و شيميايي تا ترور بيولوژيك

پایگاه بصیرت / سعيد همتي

(روزنامه جوان – 1395/04/13– شماره 4851 – صفحه 5)

«من تعجب مي‌كنم امريكايي‌ها خجالت نمي‌كشند اسم حقوق بشر را مي‌آورند. هر كس ديگري در دنيا ادعا بكند طرفدار حقوق بشر است دولتمردان امريكا نبايد اين ادعا را بكنند» اين يكي از گفته‌هاي مقام معظم رهبري در سال گذشته است كه بر اساس آن از هفتم تا 12 تير ماه هر سال «هفته حقوق بشر امريكايي» نامگذاري شده است آن هم در شرايطي كه اين كشور در فرايند تصميم‌گيري شوراي امنيت براي احراز ناقضان حقوق بشر در جهان مهم‌ترين نقش را ايفا مي‌كند.

ميزان پايبندي امريكايي‌ها به اصلي مانند حقوق بشر را مي‌توان در سخنان اخير وندي شرمن در خصوص بمباران اتمي هيروشيما مورد ارزيابي قرار داد كه بيان مي‌كند: «من شخصاً اعتقاد دارم كه تصميم براي بمباران اتمي ژاپن، تصميمي درست بود ولي از آنجا كه تعداد زيادي از مردم جان خود را در اين حملات از دست دادند، تصميمي دردناك بود.»

وي در ادامه بيان مي‌كند: «امريكا تنها كشور جهان است كه تاكنون از سلاح هسته‌اي استفاده كرده است و به همين علت ما براي حمايت از منع اشاعه هسته‌اي در سراسر جهان به طور ويژه احساس مسئوليت مي‌كنيم!» نگراني امريكا بابت كشتار انسان‌ها به وسيله بمب اتمي را شايد وقتي بتوانيم بهتر درك كنيم كه بدانيم طبق آمار منابع عراقي، آنها در طول حضور خود در عراق، روزانه 700 شهروند عراقي را قتل عام كرده‌اند! با مقايسه ميزان تلفات جنگ عراق با تلفات 200 هزار نفري حمله اتمي به دو شهر هيروشيما و ناكازاكي نيز واقعيات تكان‌دهنده‌اي در همين زمينه روشن خواهد شد.

اما حقوق بشر امريكايي تنها به همين موارد خلاصه نمي‌شود كه مصاديق فراواني را مي‌توان براي آن جست‌وجو كرد كه در ادامه به بخش‌هاي مهمي از آن اشاره مي‌شود.

يك نهاد غيردولتي فاش كرد تنها بين سال‌هاي 1882 تا1968 حدود 4 هزارو 742 نفر سياهپوست بدون محاكمه اعدام شدند. نكته مهم تهيه كارت پوستال از قتل سياهپوستان و گاهي اوقات فروش تنقلات و نوشيدني حين اعدام و شكنجه اين افراد بود، در برخي موارد هم قطعات بدن قربانيان به عنوان يادگاري بين تماشاچيان توزيع مي‌شد، امروز نيز با وجود جمعيت 13 درصدي سياهپوستان در امريكا، 42 درصد اعداميان سياهپوست هستند. بر اساس سرشماري جمعيت كه در سال1900 انجام گرفت از بين 112 ميليون سرخ‌پوست تنها 250 هزار نفر باقي مانده‌اند. در سال1694 دادگاه ماساچوست براي سفيدپوستاني كه پوست كله سرخ‌پوستان را ارائه مي‌دادند به طور رسمي پاداش مي‌داد. همچنين 93 جنگ ميكروبي فراگير عليه سرخپوستان امريكايي توسط غيربوميان انجام و منجر به كشته شدن 18 ميليون و 500 هزار انسان شد.

براساس گزارشي كه توسط سازمان‌‌هاي «مسئوليت‌هاي اجتماعي پزشكان» و «بقاي جهاني پزشكان» منتشر شده است، نظاميان امريكايي پس از حادثه 11 سپتامبر سال2001 در سه كشور افغانستان، پاكستان و عراق در قالب طرح مبارزه با تروريسم، حدود يك ميليون و300 هزار نفر را كشته‌اند.

دخالت در امور داخلي كشورها و كشتار مردم

سركوب شورش‌هاي داخلي شيلي، سركوب تظاهرات ضدامريكايي در هائيتي، سركوب هندو‌ها در اوكلاهما، سركوب چريك‌هاي داخلي نيكاراگوئه، مقابله با بلشويك‌ها در روسيه، بمباران متعرضان معدن در ويرجينيا، سركوب ملي‌گرايان در ازمير تركيه، سركوب اعتراضات مردمي در پاناما و سركوب شورش سياهان در ديترويت تنها نمونه‌هاي از اين موضوع است.

مجموع كمك‌هاي مادي سال 1948 تا 1991 به رژيم‌صهيونيستي از مرز 53 ميليارد دلار فراتر مي‌رود. پيشرفته‌ترين جنگ‌افزاها و اطلاعات جمع‌آوري شده توسط سازمان سيا تحويل مقامات اسرائيلي شده است. حمله غافلگير‌كننده صدام به حكومت نوپاي اسلامي در ايران، مورد پشتيباني كامل دولت‌هاي ريگان و بوش پدر قرار داشت.

قابل توجه است كه امريكا بيشترين استفاده‌كننده سلاح‌هاي غيرمتعارف و كشتار جمعي در جهان است. به عنوان نمونه اين كشور در خلال جنگ ويتنام ايالات متحده بارها اقدام به استفاده از عامل نارنجي به عنوان بخشي از تسليحات شيميايي اين كشور كرده است. در خلال جنگ ميان دو كره در سال‌هاي 1950 تا 1953 دولت امريكا مسئول انتشار باكتري‌هاي كشنده شناخته شد. در جنگ با عراق و حمله به افغانستان هم امريكا از مواد منفجره غيرمجاز نظير فسفر سفيد و اورانيوم ضعيف شده استفاده كرد.

پروژه 1/4 مطالعات پزشكي بود كه درسال 1954روي ساكنان جزيره مارشال در اقيانوس آرام انجام شد. افراد اين جزيره مورد آزمايش قرار گرفتند تا آثار مواد راديو‌اكتيويته روي آنها مشخص شود. در اولين دهه بعد از انفجار زنان جزيره نوزاد مرده به دنيا مي‌آوردند و اختلال‌هاي رشدي در كودكان شدت گرفت. بسياري از كودكان جزيره دچار سرطان تيروئيد شدند و تا سال 1974 يك‌سوم از كودكان دچار نئوپلاسم يعني رشد غيرطبيعي بافت‌هاي بدن شدند. اوت 1945 بمب اتمي امريكا شهرپرجمعيت هيروشيما را با خاك يكسان كرد. تا پايان سال كشتار هيروشيما به 140 هزار نفر و ناكازاكي به 70 هزار نفر رسيد. در سال 1980 دولت ژاپن 370 هزار نفر را به عنوان قرباني بمب اتم به رسميت شناخت. در مورد آثار ژنتيك انفجار اتمي، پيامدهاي كامل آن فقط تا 100 سال بعد معلوم مي‌شود. هدف بعدي بمباران اتمي پس از شهر هيروشيما شهر كوكورا بود كه صنايع نظامي گسترده‌اي داشت اما به دلايلي چون ديد كم خلبان امكان حمله به آن شهر نبود و خلبان بمب دوم را روي ناكازاكي انداخت.

جنگ ميكروبي عليه چين و كره

امريكا همچنين با تعداد فراواني بمباران و گلوله‌باران به وسيله هواپيماهاي امريكايي منجر به قتل بسياري از غيرنظاميان و ويراني‌هاي بي‌شماري شد. بر‌اساس اعترافات 38 خلبان اسير امريكايي در دست چين، در خلال ماه‌هاي سال 1952 مقادير هنگفتي ميكروب‌هاي بيماري‌هاي عفوني و حشرات باكتري‌دار روي كره و شمال شرقي چين ريخته شد.

جنگ شيميايي و بيولوژيك عليه مردم ويتنام

ايالات متحده، ويتنام را به صورت ميدان آزمايش سلاح‌هاي شيميايي و بيولوژيك خويش تبديل كرده بود. به اعتراف خود ارتش امريكا داروهاي استفاده شده نابودي درختان ميوه، سبزي‌كاري‌ها، گله‌ها و حيوانات اهلي را به همراه داشته است. ليست داروهاي به كار رفته شامل آرسنيك سفيد، آرسنيك‌‌هاي سديم و كلسيم، DNP و DNC بوده است كه باعث توليد تاول‌هاي خطرناك مي‌شود. امريكا در جنگ نفت (حمله امريكا به عراق) 50 هزار موشك و راكت مجهز به اورانيوم تخليه شده بر سر عراقي‌ها سرازير و در طول سال‌هاي1946 تا 1958 ، 67 بمب اتمي و هيدروژني را در جزاير اقيانوس آرام منفجر كرد. با انفجار اين بمب‌ها ساكنان اين جزاير قتل‌عام و بازماندگان يا به عنوان حيوانات آزمايشگاهي امريكا قرار گرفتند يا فرزندانشان ناقص‌الخلقه و فاقد چشم يا گوش متولد شدند.

آمريكا و جنايت عليه زنان و كودكان

به عنوان نمونه ديگر مي‌توان به اين موضوع اشاره كرد كه طبق آمار كنگره، شركت‌هاي امريكايي از ماه «مي» تا «سپتامبر» 2015 [ارديبهشت تا دي‌1394]، 7/8 ميليارد دلار سلاح به عربستان فروخته‌اند كه بخش زيادي از آن در يمن استفاده شده است. در اين بين يونيسف با انتشار بيانيه‌اي در پايگاه اجتماعي خود تأكيد كرد سازمان ملل در سال گذشته مستندات زيادي درباره نقض گسترده حقوق كودكان از جانب طرف‌هاي درگير در يمن به دست آورده است و براساس آخرين آمارها دست‌كم 900 كودك در سال 2015 در يمن جان باختند.

بان كي مون رژيم‌صهيونيستي را متهم به هدف قراردادن كودكان فلسطيني به ويژه در جنگ عليه غزه در تابستان 2014 كرد. اين در حالي است كه امريكا تاكنون بيش از 100 ميليارد دلار كمك مستقيم (بيش از 3 ميليارد دلار در سال) و مبالغ بسيار بيشتري را به صورت اعتبارات و وام به اسرائيل اختصاص داده است. علاوه برحجم انبوه كمك‌هاي نظامي، امريكا سهم مهمي را در ايجاد و تقويت توان هسته‌اي اسرائيل داشته است. از نظر سياسي نيز امريكا تمامي تلاش خود را در مجامع بين‌المللي در جهت منافع و امنيت اسرئيل به‌كار گرفته است كه نمونه بارز آن بيش از 40 وتوي امريكا در سازمان ملل به نفع اسرائيل بوده است.

بين سال‌هاي 2006 تا 2010 حدود 150 زن صرفاً در زندان‌هاي نيويورك عقيم شده‌اند كه اكثر آنان سياهپوست و امريكاي لاتين‌تبار هستند. پزشكان مقيم زندان‌ها برخي از زنان را به اجبار و عدم‌رضايت قبلي عقيم كرده‌اند و پيش از آن اينان را وادار به امضاي فرم‌هايي مي‌كنند كه در آنها رضايت شخصي آنان اعلام شده است. آزار جنسي از بزرگ‌ترين رسوايي‌ها در زندان‌هاي امريكاست و موارد متعدد تجاوز به زندانيان توسط كاركنان زندان گزارش و ثبت شده است.

قضاوت با غربگرايان داخلي !

در چنين شرايطي كه ايالات متحده بزرگ‌ترين ناقض حقوق بشر در جهان است، سؤال اساسي اين است كه چرا برخي از عناصر غربگراي داخلي تلاش داشته‌اند با فعاليت‌هاي غيرقانوني و ضدملي خود براي نهادهاي بين‌المللي وابسته به امريكا سند‌سازي حقوق بشري كرده و زمينه‌هاي تحريم‌هاي بين‌المللي را فراهم سازند، آيا بهتر نيست به جاي اينگونه خدمات ضد ايراني به‌نظام سلطه به بررسي صدها پرونده ضدحقوق بشري ايالات‌متحده در طول سال‌هاي اخير عليه كشورهاي مختلف و از جمله ايران بپردازند؟

آيا شخصيت‌ها و گروه‌هاي سياسي غربگرا در داخل نمي‌دانند كه نتيجه روشن دموكراسي غربي، چگونه خون صد‌‌ها زن و كودك و افراد غيرنظامي در يمن و سوريه و عراق را بر زمين ريخته است و نمي‌دانند كه نتايج ديگر همين مفاهيم غربي، كشتار هر روزه مردم پاكستان، افغانستان، عراق، سوريه، ديگران و ديگران براي رسيدن امريكا به منافع اقتصادي بيشتر است؟ چگونه مي‌توان شيفته تمدني بود كه عامل اصلي استمرار حيات خود را ريختن خون ميليون‌ها نفر انسان بي‌گناه در سراسر كره خاكي مي‌داند؟

http://javanonline.ir/fa/news/795124

ش.د9501032

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات