تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۶۳

تلاش سعودی‌ها برای بی‌ثبات کردن جنوب شرق آسیا از طریق گسترش وهابیت

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/04/26 - شماره 10639 - صفحه 6)

شبکه «آسیا تایمز» در گزارشی تاکید کرد: دولت عربستان با هزینه کردن پول هنگفتی برای گسترش وهابیت که نگرشی بنیادگرایانه است، جوانان منطقه جنوب شرق آسیا را به سمت افراط گرایی به پیش می‌برد.

به گزارش ایرنا، این تارنما نوشت: اگر آمریکا در جنگ با تروریسم جدی است باید به شبکه پیچیده مدارس تحت حمایت سعودی‌ها که به عنوان کارخانه افراط گرایی در حال تولید تروریست‌های انتحاری از آفریقا تا اروپا و هم اکنون در شرق و جنوب شرق آسیا است، بپردازد.

پرفسور «برهما چلینی» از مرکز تحقیقات سیاسی هندوستان در مورد شیوه نظامی برخورد آمریکا با ترورسیم به رئیس‌جمهور بعدی توصیه‌هایی می‌کند و در دسامبر سال 2015 (94ش) در مقاله‌ای با عنوان «جنگ ساختگی سعودی بر ضد تروریسم»، تفکرات وهابی را که نوعی اندیشه ستایشگر خشونت بنیادگرایانه است، ریشه تروریسم جهانی می‌داند.

وی در مقاله‌اش هشدار می‌دهد اگر از گسترش وهابیت جلوگیری نشود، نبرد جهانی بر ضد تروریسم بی‌ثمر خواهد بود. مهم نیست آمریکا و متحدانش چقد بمباران می‌کنند، مدرسه‌های مذهبی با پول سعودی تروریست‌های آینده را تربیت خواهند کرد.

آسیا تایمز نوشت: بعد از دو سال بمباران، مقامات پنتاگون اکنون افشا کرده‌اند بمب کافی برای مقابله با داعش ندارند. در همین حال شبکه وهابی وابسته به سعودی اکنون به تعلیم و تربیت به اصطلاح جهادی‌های تازه نفس در شرق آسیا مشغول است.

به نوشته آسیا تایمز، در ماه مه (اردیبهشت)، مالزی در بهت فرو رفت، وقتی دولت «نجیب تون رزاق» نخست‌وزیر از قانون حدود دفاع کرد. این عمل تهدید کشوری است که تاکنون چند قومیتی و دمکراتیک بوده است. لازم به ذکر است که نجیب تون رزاق از دولت سعودی 681 میلیون دلار پاداش دریافت کرده است. «دنیس ایگناتیوس» دیپلمات بازنشسته مالزیایی سال 2015 میلادی (94ش) در مورد شبکه سعودی - وهابی هشدار داده بود: این شبکه امروز بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات جهان است. وی این پدیده را «سعودی کردن شرق آسیا» خوانده بود. وی متوجه شده بود که ریاض در طول سال‌های متوالی مشغول ساخت و تربیت تعداد قابل توجهی کادر وهابی شامل دانشگاهیان، وعاظ و معلمین در سراسر منطقه بوده است.

این دیپلمات بازنشسته مالزی می‌گوید: اینها گروه‌های لابی گری هستند که به دنبال فعالیت‌هایی از قبیل اسلامی سازی بیشتر و اجرای قوانین شریعت، کنترل بیشتر بر پیروان ادیان دیگر و تلاش برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های رسمی و شکل دهی به افکار عمومی هستند.

در نتیجه، این فرهنگ عدم تحمل، خشونت و نفرت که تا حد زیادی خاورمیانه را فراگرفته است، در حال تجلی در شرق آسیاست. با جوانانی از اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین که جذب به اصطلاح جهاد در سوریه شده‌اند.

«ایگناتیوس» دیپلمات سابق مالزی پیش‌بینی می‌کند که با توجه به تکثیر افراط گرایی با حمایت مالی عربستان، منطقه شرق آسیا عرصه حضور و فعالیت بعدی تروریست‌ها خواهد بود.

اندونزی تاکنون قربانی حملات تروریستی داعش و القاعده و گروه‌های دیگر وهابی بوده است که اکنون مثل طاعون در حال گسترش در شرق آسیا هستند.

آسیا تایمز در ادامه نوشت: به طرز مضحکی شبکه سعودی - وهابی زیر چتر و حمایت امنیتی آمریکا قرار داشته است، آنهم درست زمانی که واشنگتن ظاهرا خود را رهبر مبارزه با تروریسم خطاب می‌کند.

با اینحال، از نقطه نظر آسیایی‌ها، وهابیت ریشه تروریسم در غرب و اکنون شرق آسیا است. آمریکا با حمایت خود از شبکه وهابی - سعودی که مسئول این اعمال است، جایگاه رهبری خود را در مبارزه با تروریسم از دست داده است.

«براهما چلینی» از مرکز تحقیقات سیاسی هندوستان نیز معتقد است: استفاده آمریکا از اسلام رادیکال به عنوان سلاحی برای سرنگونی رژِیم‌های که دوست ندارد در افغانستان، عراق، لیبی و حالا سوریه، موجب سرایت تروریسم و افراط گرایی اسلامی به جامعه جهانی شده است.

در مقاله اخیر «نیویورک تایمز» نیز با به کارگیری این عبارت که «جهان چیزی را درو می‌کند که سعودی‌ها کاشته اند»، آمریکا در حمایت از شبکه سعودی - وهابی مقصر شمرده شده است.

«لی کوان یو» بنیانگذار و معمار سنگاپور نوین و نخستین نخست‌وزیر این دولت – شهر که فروردین سال گذشته درگذشت نیز از سیاست نصفه و نیمه واشنگتن در مبارزه با تروریسم، آنهم فقط از طریق نظامی پرداخته بود. وی معتقد بود: با کشتن تروریست‌ها، انگار شما دارید فقط زنبورهای کارگر را از بین می‌برید، زنبورهای ملکه همان وعاظی هستند که یک تفسیر انحرافی از اسلام را در مدارس و مراکز مذهبی آموزش می‌دهند و از این طریق ذهن جوانان را منحرف می‌کنند.

آسیا تایمز در ادامه نوشت: در همین زمان «هیلاری کلینتون» کاندیدای حزب دمکرات آمریکا در انتخابات پیش رو که شعار محدودیت دسترسی شهروندان آمریکا به اسلحه را سر می‌دهد، می‌خواهد دسترسی گروه‌های تروریست مورد حمایت سعودی در سوریه را به سلاح افزایش دهد و سال 2011 میلادی (90ش) در زمان تصدی‌اش در سمت وزیر امور خارجه نیز 29 میلیارد و 400 میلیون دلار سلاح به دولت سعودی فروخته بود. به نظر می‌رسد این روند در صورت ریاست جمهوری وی ادامه خواهد یافت.

به نوشته این تارنما، متاسفانه سعودی‌ها در طول سال گذشته از جت‌های جنگنده خود برای نابودی یمن استفاده کردند که موجب کشته شدن6 هزار نفر از جمله سه هزار غیرنظامی شد. این شرایط بی‌خانمانی دو میلیون و 400 هزار نفر را بدنبال داشت و خلاء قدرتی بوجود آورد که به القاعده اجازه داد دولتی کوچک در این کشور جنگزده درست کند. مقدار زیادی از سلاح‌های سعودی هم سر از مخفیگاه‌های القاعده و داعش در آورده است.

وقتی مشخص شد آمریکا هزاران بمب خوشه‌ای به دولت سعودی فروخته است که در اکثر کشورهای اروپایی و دیگر کشورها غیر قانونی به شما می‌رود، دولت اوباما به شکل خجالت زده‌ای دستور منع فروش را صادر کرد و در نوامبر سال 2015، آمریکا محموله سلاحی به ارزش یک میلیارد و 290 میلیون دلار به ریاض فروخت که شامل بمب‌های هوشمند مثل کیت‌ها، مهمات تهاجم مستقیم مشترک (جی.دی.ای.ام) می‌شد. شاید برای اینکه احتمالا سعودی‌ها بتوانند شهروندان یمنی را با دقت بیشتری بمباران کنند.

برعکس آمریکا، اتحادیه اروپا خواستار ممنوعیت فروش سلاح به سعودی‌ها شده است. علاوه بر این، آمریکا با کمک‌های تسلیحاتی به گروه‌هایی مثل «احرار الشام»‌ و «جیش الاسلام» که به نوعی طالبان سوریه محسوب می‌شوند در حال حمایت از برنامه سعودی‌ها برای تبدیل سوریه به یک امارت افراطی به اصطلاح اسلامی است، همانطور که از طالبان افغانستان حمایت می‌کرد.

هم اکنون که آمریکا در حال سرنگونی دولت‌های کثرت گرا و سکولار و جایگزین کردن آنها با امارت‌های به اصطلاح اسلامی است، ادعاهای همیشگی آمریکا مبنی بر دفاع از دمکراسی و آزادی دیگر محلی از اعتبار ندارد.

آسیا تایمز در ادامه نوشت: دولت‌های آسیایی در حال درو کردن نتایج سیاست‌های بی‌ملاحظه آمریکا هستند. اگر آمریکا مدعی رهبری نظام لیبرال مبتنی بر قانون است باید این را با اعمالش نه صرفا ادعاهایش ثابت کند. برای این منظور، آمریکا باید با تغییر نگرش در مبارزه ضد تروریستی خود، مبارزه با گسترش وهابیت را به جای بمب پراکنی در دستور کار خود قرار دهد.

«برهما چلینی» از مرکز تحقیقات سیاسی هندوستان نیز در مقاله خود با عنوان «چگونه کارخانه‌های جهادی را متوقف کنیم» نوشت: اگر آمریکا واقعا در مبارزه با تروریسم جدی است، باید با شبکه وهابی - سعودی مقابله کند و شبکه پیچیده مدارس مذهبی مورد حمایت مالی عربستان سعودی را از بین ببرد که به کارخانه‌هایی برای تولید تروریست از آفریقا تا اروپا و اکنون شرق آسیا تبدل شده‌اند.

علاوه بر این، تشکیلات سیاسی آمریکا باید به طور شفاف گزارش 28 صفحه‌ای مربوط به حوادث 11 سپتامبر را در اختیار عموم قرار دهد. آنها همچنین باید متوجه باشند که سربازان آمریکایی نه گوشت دم توپ برای ساختن مناطق پرواز ممنوع بی‌حد و حصر و ماجراجویی برای تغییر رژیم و دولت سازی در کشورها‌ی خارجی هستند و نه نیروی مزدوری در خدمت کشورهای حاشیه خلیج فارس که از طریق سازمان‌های خیریه خود در حال پرورش تروریست‌ها هستند. یک رهبر واقعی به ادعاهایش عمل می‌کند نه اینکه صرفا به نیروی نظامی اتکا کند، با این امید که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا تفاوت این دو را بداند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=98334

ش.د9501140

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات