صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۳۶۹۲

ورود زودهنگام برای تخریب رقیب احتمالی

همگی به این نکته واقفند، حتی جناح رقیب شهردار تهران بارها در جمع‌های عمومی اعتراف کرده‌اند که عملکرد شهرداری در این چند سال در حوزه‌های حمل‌ونقل، فضای سبز، ساخت بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها و... بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و تازه این کارها را با دستان بسته انجام داده است.
پایگاه بصیرت / امیر هیری
نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با هدف آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و تخصصی جهان در عرصه مدیریت شهری، با حضور حدود 2000 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر‌ها و شهرداران سراسر کشور، رؤسای شورای شهر و شهرداران از کشورهای روسیه، هندوستان، لبنان، کرواسی، ترکیه و گینه در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. رئیس‌جمهور در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با تأکید بر اهمیت استفاده از معماری‌های اسلامی در شهرها گفت: «ایران دارای اقوام و سلایق مختلف و اقلیم متفاوت است، به همین دلیل، باید از نظرات مردم در شهرسازی استفاده کنیم تا هدف از تشکیل شوراها نیز به صورت کامل محقق شود.» وی با طرح مقدمه‌ای خوب و بجا در بخش دوم سخنانش با نگاه سیاسی و به نوعی حذف رقیب احتمالی این‌گونه سخن گفت: «همان‌طور که نگاه ما به آسمان است که خدا روزی برساند، شهرداری‌ها نیز نگاه‌شان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند. نمی‌خواهم به شهرداری یا شورای شهر نقد کنم، مشکل وجود دارد، باید دست به دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم و برای اینکه مردم از زحمات شوراها و شهرداران احساس لذت بیشتری داشته باشند، باید از تجربه‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کرده و بهره‌برداری کنیم.»
حسن روحانی با تأکید بر اینکه امروز با وجود آنکه در شهرها، به‌ویژه تهران کارهای بزرگی انجام شده و پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، قطار شهری و بوستان‌های متعددی احداث شده است، افزود: «هنوز هم مردم احساسی را که در برابر این همه کار باید داشته باشند، ندارند؛ چون وقتی می‌خواهیم یک پل یا تونل درست کنیم، گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم و گاهی از تغییر کاربری اراضی. ما مشکلاتی برای شهر به وجود می‌آوریم تا بزرگراهی را ایجاد کنیم؛ در ‌حالی که پول احداث بزرگراه از چند برج بلند می‌رسد و سپس همان جمعیت برج به بزرگراه‌ها می‌آیند و رفت‌وآمد کند می‌شود. در موردی دیگر برای ایجاد یک بوستان و کاشت نهال در این بوستان یک باغ با درختان چندین ساله را از بین می‌بریم؛ یعنی از یک طرف نعمتی درست شده و از طرفی نقمت.»
چند نکته را در این زمینه ملاحظه کنیم:
۱ـ نباید موضوعات صرفاً داخلی را مقابل چشم خارجی‌ها، آن هم در یک اجلاس بین‌المللی مطرح کنیم. البته این چندمین بار است که دارد اتفاق می‌افتد.
۲ـ طرح مسائل جناحی و سیاست داخلی در سخنرانی‌های بین‌المللی آن هم اگر بهره‌برداری‌های سیاسی و انتخاباتی برای پیشبرد اهداف داخلی و تخطئه‌ رقبای بالقوه و احتمالی پیش از هنگام باشد، جای تأمل جدی دارد. به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهور با این تلقی که شهردار تهران رقیب اوست خیلی زود وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و دست به اقدامات پیشدستانه زده است.
۳ـ خود دولت به خوبی می‌داند که چه میزان بدهی به شهرداری دارد. معمولاً کسی که بدهکار است باید یک‌سری ملاحظات هم داشته باشد. شاید با پرداخت بموقع بدهی دولت به شهرداری دیگر بسیاری از نابسامانی‌ها که رئیس‌جمهور آنها را در یک جمع بین‌المللی بیان می‌کند، از بین می‌رفت و کار به تراکم‌فروشی نمی‌رسید. طی گزارش مفصلی بدهی 14 هزار میلیارد تومانی شهرداری برای دولت ارسال شده است و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز دستور پیگیری موضوع با تشکیل کمیته مشترک را داده است.
۴ـ همگی به این نکته واقفند، حتی جناح رقیب شهردار تهران بارها در جمع‌های عمومی اعتراف کرده‌اند که عملکرد شهرداری در این چند سال در حوزه‌های حمل‌ونقل، فضای سبز، ساخت بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها و... بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و تازه این کارها را با دستان بسته انجام داده است.
۵ـ از آنجا که اجلاس در حد بین‌المللی بود و بسیاری از مخاطبان فهمیم و صاحب‌نظر در آن شرکت داشتند، رئیس‌جمهور با مشورت با صاحب‌نظران این حوزه برای پیشرفت مدیریت شهری ادبیاتی سازنده و کاربردی داشتند و از سخنانی که شائبه مناقشات سیاسی می‌دهد، پرهیز می‌کردند. افزون بر همه اینها حمایت یکپارچه و تمام‌قد جریان و حامیان دولت، به‌ویژه رسانه‌های حرفه‌ای از این سخنرانی نکته تأمل‌برانگیز دیگر بود.
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات