تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۳۵

کاهش بودجه دفاعی یا تعارف برجام 2 به غربی‌ها؟!

پایگاه بصیرت / مهدی‌ پورصفا

(روزنامه جوان – 1395/04/21 – شماره 4856 – صفحه 2)

در اتفاقي عجيب دولت در لايحه اصلاح بودجه سال 95 نزديك به 5 هزار ميليارد تومان از بودجه دفاعي كشوررا حذف كرده است!بودجه دفاعي يكي از مهم‌ترين اركان ثبات سيستم امنيتي هر كشوري در دنيا محسوب مي‌شود، به گونه‌اي كه در مؤسسات تحقيقات نظامي بودجه دفاعي هر كشوري به عنوان يكي از شاخص‌هاي توانمندي آن كشور در حوزه امنيت ملي محسوب مي‌شود. هم‌اكنون در بين كشورهاي دنيا ايالات متحده امريكا داراي بيشترين حجم بودجه دفاعي با رقمي نزديك به 600 ميليارد دلار است و پس از آن كشور چين قرار دارد.

نكته جالب اينجاست كه دو كشوري كه بيش از هر قدرت منطقه‌اي ديگري بيشترين دشمني عليه ايران را ابراز داشته‌اند، يعني عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي بالاترين رشد بودجه دفاعي را در منطقه داشته‌اند. هم‌اكنون عربستان سعودي نزديك به 8 درصد از توليد ناخالص داخلي خود را به هزينه‌هاي دفاعي اختصاص داده است. اين رقم بر اساس داده‌هاي فعلي بالغ بر 80 ميليارد دلار مي‌شود.

از سوي ديگر عربستان سعودي خريدهاي وسيع تسليحاتي را از كشورهاي مختلف دنيا تدارك ديده كه از جمله آنها مي‌توان به خريد 75 جنگنده پيشرفته از امريكا اشاره كرد. عربستان به قدري در خصوص خريد تسليحات از كشورهاي اروپايي افراط كرده است كه هم‌اكنون نيروي هوايي اين كشور بيش از كشور انگلستان جنگنده تايفون در اختيار دارد.

كمترين ميزان بودجه، بيشترين ميزان بازدهي

با تمام اين تفاصيل نكته اصلي اينجاست كه ايران به عنوان اصلي‌ترين كشور مقابله‌كننده با تهاجم دشمن به‌خصوص از سوي تروريست‌ها كمترين ميزان سرانه بودجه دفاعي را در سال‌هاي گذشته به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه دشمن شماره یک ‌ ايران در سطح منطقه يعني رژيم صهيونيستي هم‌اكنون بالاترين ميزان سرانه نظامي را در بين ساير كشورهاي دنيا به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش مؤسسه تحقيقات صلح بين‌المللي استکهلم بودجه دفاعي ايران طي سال‌هاي گذشته ميلادي به طور مداوم در حال كاهش بوده است.

در گزارش اين مؤسسه در سال 2016، از سال 2006 بودجه دفاعي ايران با کاهش 30 درصدي روبه‌رو بوده است. اين مؤسسه بودجه نظامي ايران در سال 2015 را 10 ميليارد و 265 ميليون دلار عنوان کرد. البته مجموع بودجه پيشنهادي نيروهاي مسلح ايران در سال 94 حدود 8 ميليارد دلار بود. اين در حالي است كه بودجه دفاعي عربستان سعودي در همين مدت نزديك به 97 درصد افزايش پيدا كرده است. واقعيت آن است كه قدرت دفاعي ايران به‌ويژه توان موشکي با اين بودجه کم که براي بازدارندگي در اين اوضاع خطرناک منطقه، حکم يک سرپناه امن را در يک شب طوفاني دارد، اما به نگراني اصلي امريکايي‌ها و همپيمانانش تبديل گرديده و آنها در پي طرح‌هايي مانند برجام 2 هستند تا بتوانند يکي از عوامل اصلي بازدارندگي دفاعي ايراني يعني توان موشکي را محدود و تضعيف کنند.

نشانه‌اي از عدم تغيير سياست‌هاي اصلي ايران پس از برجام

پس از امضاي تفاهمنامه هسته‌اي يكي از دغدغه‌هاي دلسوزان حفظ توان دفاعي كشور در مقابل تعرض‌هاي احتمالي از سوي كشورهاي غربي بود. از همين رو است كه بخش زيادي از تلاش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مجلس نهم بر افزايش بودجه دفاعي به خصوص در حوزه تقويت توان دفاعي كشور مصروف شد. اين مسئله تأثير مثبت فراواني در سطوح گوناگون داشت، به گونه‌اي كه بر اساس داده‌هاي شرکت اطلاعاتي «آي‌اچ‌اس» – مؤسسه اقتصادي- امريکايي- که مقر آن در لندن است، ايران از لحاظ افزايش بودجه دفاعي در سال 2015 با رشد 29 درصدي در مقام دوم ايستاده است. اسرائيل با رشد حدود 10 درصدي بودجه دفاعي در مقام هفتم و عراق با رشد زير 9 درصد در مقام نهم ايستاده‌اند.

افزايش بودجه دفاعي كشور در اين چند وقت اخير به عنوان يكي از نشانه‌هاي عدم تغيير سياست‌هاي اساسي ايران پس از برجام بود. با اين حال در اتفاقي عجيب دولت در لايحه اصلاح بودجه سال 95نزديك به 5 هزار ميليارد تومان از بودجه دفاعي كشوررا حذف كرده است.

پولي كه حق نيروهاي مسلح ‌ است

محمد دهقان، نماينده طرقبه و چناران در توضيح اين مسئله و تلاش دولت براي تغيير لايحه بودجه سال 95 مي‌گويد: اين موضوع از آنجا شروع شد که وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بر اساس طرح دعاوي در مراجع بين‌المللي و کشورهاي خارجي مربوط به قراردادهاي نظامي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و اختلافاتي که با يکي از کشورهاي غربي داشت، مبلغ يک ميليارد و 700 ميليون دلار در آن دعاوي به دست آورد، در آن دعوا، وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران پيروز شد و اين مبلغ به جمهوري اسلامي ايران رسيد. ما در مجلس شوراي اسلامي اين رقم پول (يک ميليارد و 700 ميليون دلار) را به واحد پول کشورمان حساب کرديم که معادل 5 هزار ميليارد تومان شد، اين رقم را در قانون بودجه 95 درج و پيش‌بيني کرديم که به نيروهاي مسلح اختصاص يابد.

دهقان با اشاره به مخالفت دولت با اين مسئله و تبادل‌نظر مجلس با فرماندهي كل قوا گفت: آقاي لاريجاني در جلسه‌اي که با رهبر معظم انقلاب داشت به ايشان گزارش داده بود که ما در مجلس شوراي اسلامي قصد داريم اين رقم 5 هزار ميليارد تومان را در رديف‌هاي اصلي بودجه 95 پيش‌بيني کنيم تا براي تقويت بنيه دفاعي کشور به نيروهاي مسلح اختصاص يابد و بودجه دفاعي کشور افزايش يابد، اين گزارش آقاي لاريجاني مورد استقبال رهبر معظم انقلاب واقع شده بود، زماني که استقبال رهبري از نظر کميسيون تلفيق مطرح شد، اختلافي که بين نمايندگان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور و اعضاي هيئت رئيسه کميسيون تلفيق وجود داشت، پايان يافت.

نكته جالب اينجاست كه دولت با ارائه لايحه اصلاح بودجه سال 95 درصدد اين است تا نيروهاي مسلح را از دستيابي به اين رديف هزينه‌ها محروم كند و اين در حالي است كه نيروهاي مسلح بر اساس اين رديف بودجه سرمايه‌گذاري كرده و برنامه‌هايي را براي خود در نظر گرفته‌اند.

كمك مجلس شوراي اسلامي به حفظ امنيت كشور

در صورتي كه لايحه دولت بدون هيچ تغييري در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد، نه تنها ضربه محكمي به توان نيروهاي مسلح كشور وارد خواهد شد، بلكه موجب خوشحالی نیروهای معارض با نظام جمهوري اسلامي نیز خواهد بود. اين در شرايطي است كه تمام منطقه به دليل فعاليت‌هاي تروريست‌هاي تكفيري در آتش مي‌سوزد و چندي پيش نيز خبر تلاش براي بمب‌گذاري‌هاي گوناگون در نقاط مختلف تهران از سوي داعش منتشر شد. با در نظر گرفتن اين شرايط اتفاق فوق را مي‌توان خيانتي به امنيت ملي كشور عنوان كرد.

البته فضاي مجلس شوراي اسلامي نيز براي چنين اقدامي مساعد نيست كما اينكه برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين نكته اشاره كرده‌اند كه چنين پيشنهادي در مجلس شوراي اسلامي رأي نخواهد آورد. به طور حتم ناظران خارجي تصميم مجلس شوراي اسلامي را در اين باره به دقت رصد خواهند كرد و اميد است نمايندگان ملت تصميمي را اتخاذ كنند كه به امنيت كشور به خصوص در روزگار پرالتهاب كنوني كمكي شايان توجه كند.

http://javanonline.ir/fa/news/796529

ش.د9501180

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات