صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۵۱

اخبار ویژه روزنامه ها20 تیرماه

کیهان/
برای دفاع از 97 درصد مدیر پاک‌دست 3 درصد متخلف را معرفی کنید
مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌گوید 3 درصد فیش‌های مدیران نیاز به رفع ابهام و بازنگری دارد.
صالحی امیری در سرمقاله روزنامه ایران با عنوان «تخریب سرمایه‌های ملی» ضمن دفاع از جهانگیری نوشت: آیا درست است که با دادن آدرس اشتباهی و طرح اتهامات بی‌اساس و نسبت دادن جمع اعداد و ارقام دریافتی چند ساله اعضای هیئت‌مدیره یک شرکت قانونی به یک فرد، به تشویش اذهان عمومی و بدبین کردن مردم به مدیران دلسوز و خدمتگزار دامن زده شود؟ این درحالی است که جوابیه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به ادعای مطرح شده علیه ایشان، کذب بودن همه ادعاها و اتهامات را نشان می‌دهد فراموش نکنید جهانگیری و دولتمردانی از این دست محصول تجربه دوران سخت مدیریت اجرایی کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی بوده‌اند و تخریب این سرمایه‌ها، به مثابه ضربه زدن به سرمایه‌های ملی است.
صالحی امیری می‌افزاید: تحقیقات نشان می‌دهد که از میان چندین هزار فیش حقوقی بررسی شده، بیش از 97 درصد فیش‌ها فاقد مشکل و ابهام بوده و تنها کمتر از 3 درصد نیاز به رفع ابهام و شفاف‌سازی یا بازنگری و اصلاح قوانین دارد.
درباره این اظهارات شایان یادآوری است. اولاً طبق اسناد آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور حداقل تا اواخر سال 1393 رئیس هیئت‌مدیره شرکت سیمان تهران بوده و از جمله به همراه باقی اعضای هیئت‌مدیره پاداش 830 میلیون تومانی دریافت کرده است؛ این مسئله از ابعاد مختلف ذاتاً تخلف است.
ثانیاً منتقدان هم معتقدند اقلیتی ناچیز اما مؤثر از مدیران آلوده به اشرافی‌گری و ویژه‌خواری هستند. رهبر معظم انقلاب با ظالمانه، غیرمنصفانه، نامشروع و خیانت‌بار خواندن حقوق‌های نجومی فرمودند باید اموال به بیت‌المال بازگردانده شود و متخلفان برکنار و مجازات شوند و اینکه «اینها یک عده‌ای هستند که در قبال مجموعه مدیران و کارکنان دستگاه‌های مسئول که با پاکی و صداقت دارند کار می‌کنند، عده زیادی نیستند اما همین کمشان هم مضر است، کم‌شان هم عیب است، این عیب را بایستی برطرف کرد. ما آسیب‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم، درباره آنها جلسه می‌گذاریم اما آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کانه درست نمی‌شناسیم.»
آقای عبداله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تعداد فیش‌های مدیران نجومی را 3 هزار مورد اعلام کرده و دیوان محاسبات گفته حداقل به 950 مورد از این فیش‌ها دسترسی پیدا کرده است‌. براساس حرف‌های آقای صالحی امیری نیز اگر فرض کنیم 10 هزار مدیر داریم- که تعداد آنها بیشتر است- 3 درصد این رقم می‌شود 300 نفر. اما دولت محترم پس از انکار و توجیه و فرافکنی، حاضر به هیچ برکناری نشد و تنها 7، 8 نفر در بیمه‌های مرکزی و ایران و 4بانک‌ و صندوق توسعه ملی اعلام استعفا کردند اکنون هم برای دفاع از اعتبار دولت و آن مدیران 97 درصدی، ضرورت دارد دولت برای معرفی و مؤاخذه و اخراج و مجازات آن 300 تا 950 مدیر اشرافی متخلف و حرام‌خوار اهتمام کند و ماجرا را مشمول مرور زمان و غافل شدن افکار عمومی ننماید. طبیعتاً انتخاب با دولت است که قاطبه مدیران پاکدست را برگزیند و از آنها اعاده حیثیت کند یا به واسطه حمایت از مدیران کم‌شمار آلوده، در حق مدیران پاکدست ظلم کند.

وزارت علوم پاسخ دهد /چرا از ناموس مردم امانتداری نمی‌کند؟!
در حالی که قریب یک هفته از تذکر چندباره دانشجویان و تأیید و تذکر رهبرمعظم انقلاب درباره برگزاری اردوی مختلط در برخی دانشگاه‌ها می‌گذرد، وزیر علوم همچنان سکوت اختیار کرده است.
در دیدار اخیر دانشجویان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، محمدحسین قائدشریف دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: در باب مسائل فرهنگی کشور و دانشگاه‌ها به صراحت خدمتتان می‌گوییم آن دغدغه‌هایی که شما در باب مسائل فرهنگی دارید نه وزرا و نه معاونان آنها ندارند. در یک طرف وزارت فرهنگ و ارشاد است، کار مدون فرهنگی که نمی‌کند هیچ، فیلم‌هایی را مجوز می‌دهند و حمایت می‌کنند که خود وزیر شرم دارد از انتصاب آنها به مجموعه خود.
وی افزود: هنگامی که کارمندان وزارت ارشاد؛ بیرون و درون وزارتخانه دو جور ظاهر و زندگی دارند وضع بهتر از این نمی‌شود. در دانشگاه‌ها نیز به گونه‌ای حضرت عالی می‌فرمائید اردوی مختلط، کنسرت، کذا و کذا، آقایان مسئله را می‌پیچانند، برخی گستاخانه می‌گویند  به رهبری اطلاعات غلط می‌دهید. معاون فرهنگی وزارت علوم، به اذعان وزیر هیچ برنامه مدون فرهنگی ندارد و زمان خود و پول بیت‌المال را صرف حمایت‌های سیاسی از گروهی می‌کند که هنوز در 88 مانده‌اند و پیام تاریخی 9 دی را درک نکرده‌اند.
رهبر معظم انقلاب نیز در این دیدار نسبت به نقش شهوترانی و بی‌تقوایی در از دست رفتن انقلاب‌های الهی فرمودند:
«قرآن در دو جا اشاره می‌کند و به انحطاط ملت‌هایی که اول ایمان آوردند، بعد در نسل بعد دچار انحطاط شدند. یک جا در سوره مریم است که می‌فرماید فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا؛ یعنی اولی‌ها مبارزه کردند و ایمان آوردند، منتها بعد... بازمانده‌های بدی روی کار آمدند که «اضاعوا الصلوه»؛  اولین کارشان این بود که نماز را ضایع کردند؛ و اتبعوا الشهوات؛ دنبال شهوات رفتند، دنبال شهوات شخصی رفتند.»
ایشان سپس به اردوهای مختلط پرداختند و تأکید کردند: « اینکه بنده درباره اختلاط‌های دانشجویی این همه تاکید کردم و چندین بار گفتم- که باز شنیدم متاسفانه وجود دارد، حالا هم یکی از برادرها اینجا گفتند، بنده هم گزارش‌هایی دارم و مسئولین دانشگاه‌ها باید جواب بدهند - به خاطر این است. دانشجو نیروی مورد امید یک کشور است، دانشجو است که می‌تواند در مقابل مشکلات بایستد؛  دانشجو، هم جوان است، هم عالم است؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند، او است که باید آگاه باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیاده‌خواهان و فرصت‌طلبان و دیگران تقویت بکند، این باید محکم باشد؛ اگر «و اتبعوا الشهوات» شد، نمی‌تواند. بنده آدم خشکه مقدسی نیستم که خیال کنند بنده از روی خشکه مقدسی یک حرفی می‌زنم؛ نخیر، مسئله این است: اختلاط دو جنس از نظر اسلام یک چیز مطلوبی نیست. بله، در جلسات رسمی اشکالی ندارد. زن باشد، مرد باشد، بنشینند، بحث کنند؛ مجلس شورای اسلامی، مجلس مذاکره، مجلس مشورت اما در محیط‌هایی که این اختلاط‌ها حد و مرزی ندارد، اینها ضرر می‌زند. دلها را خراب می‌کند.»
اما با وجود سپری شدن 3 روز از ماجرا- که تکرار تذکرات قبلی است - وزیر و معاونان مربوطه در وزارت علوم سکوت کرده‌اند و توضیحی درباره بی‌مبالاتی نسبت به نوامیس مردم که به امانت به آنها سپرده می‌شود، ارائه نمی‌کنند. البته اردوهای مختلط یکی از چندین آلودگی در وزارت علوم است و برخی عناصر وابسته به فتنه‌گران نیز در برخی مراکز به کار گرفته می‌شوند. رهبرمعظم انقلاب اخیرا درباره به کارگیری این عناصر تذکر و اخطار دادند.

کاه از مدیران اشرافی نبود کاهدان که از خودشان بود!
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب با اشاره به تخلفات برخی مدیران در دریافت حقوق‌های نامشروع نجومی، خواستار اقتدای روحانی به سیره امیرمؤمنان(ع) شد.
داریوش سجادی با اشاره به سخنان  رئیس‌جمهور در جلسه مشترک دولت و مجلس درباره ماجرای اخیر فیش‌های حقوقی که گفته بود «بر اساس گزارش یکی از نهادهای نظارتی طبق آیین‌نامه‌های سال 90، یک مدیر می‌توانست حتی تا یک میلیارد تومان هم دریافتی داشته باشد، و در ظاهر هیچ مشکلی هم وجود نداشت، لذا امروز باید این آیین‌نامه‌ها اصلاح شود» نوشت: جناب آقای رئیس‌جمهور! به قول «جدایی‌ نادر از سیمین» گیریم پدرم به خاطر آلزایمر ندونه من پسرشم! اما من که می‌دونم اون پدرمه! به عبارت دیگر مسئولیت‌های فردی و اجتماعی انسان نسبت به حقوق و تکالیف محوله که نمی‌تواند تحت‌الشعاع دلبخواهی‌ها و خویش‌کامی‌ها و فرصت‌ها و مزایا و کوتاهی‌ها و لکنت‌ها و نارسائی‌های عرفی یا قانونی قرار بگیرد.
گیریم آئین‌نامه‌ سال 90 می‌توانست مسئولین محترم را تا 1000 میلیارد هم برخوردار از دریافتی کنند آیا در این میان یک مسئول هم نباید پیدا بشود تا معترض این حفره قانونی شده و از خود یا مقامات ارشدش بپرسد بر اساس کدام لیاقت یا کفایتی اینجانبان را چنین گشاده‌دستانه برخوردار از خوان نعمت می‌فرمائید!؟
این بدیهی‌ترین رفتار منطقی و عقلی و متوقع از همه کسانی است که در هر رده‌ای عهده‌دار مسئولیت‌های حکومتی‌اند. مسئولانی که مردم در تفویض مسئولیت‌ها به ایشان فرض را بر این قرار داده‌‌اند که پایوران‌شان ضمن برخورداری از اشرافیت اخلاقی، تربیت‌یافتگان بر سفره پاکدستی و چشم و دل سیری‌اند.
وی می‌افزاید: گیریم آئین‌نامه سال 90 مجوز بهره‌وری گشاده‌دستانه و بدون استحقاق مسئولین به حقوق‌های گزاف را تامین می‌‌کرد اما آیا نباید در این میان ولو یک نفر هم پیدا می‌شد تا بابت این دریافتی‌های نامعقول و نااستحقاقی استنکاف ورزیده و جویای چیستی و چرائی چنین پرداخت‌های دست و دل‌بازانه‌ای به خود می‌شد!؟
جناب رئیس‌جمهور! درست است که دندان اسب پیشکشی را نباید شمرد! اما تمتع از بیت‌المال اسب پیشکشی نیست و پرداخت‌ها متکی بر استحقاق‌ها و مسئولیت‌ها است. جناب رئیس‌جمهور! نقل قانون و حفره‌های قانون نیست. محل نزاع قبل از قانون‌های سوراخ‌دار، طمع و طماعی و زیاده‌خواهی مسئولین مربوطه است!
جناب رئیس‌جمهور! نقل این حرف‌ها نیست. باز هم بحث عقیل و مرتضی است. آهن تفتیده مولا کجاست!؟

مدیران متخلف در فیش‌های حقوقی مبادا از چنگ قانون بگریزند
نحوه برکناری مدیران متخلف در فیش‌های نجومی موجب لوث شدن ماجرا می‌شود.
وبسایت الف دراین‌باره نوشت: پس از اوج‌گیری ماجرای فیش‌های نجومی رئیس بانک مرکزی اعلام کرد، هر مسئولی که احتمال می‌دهد تخلف کرده استعفا دهد. پس از این صحبت جریان دیگری آغاز شد که همانا استعفای مسئولین بود. مسئولینی که نشان دادند اگر خط رسوایی‌ آنها را تهدید نمی‌کرد هرگز از این «لقمه‌های چرب» دست نمی‌کشیدند.
متاسفانه این کناره‌گیری‌ها به شکلی در حال روی دادن است که تنها موارد معدودی از عودت دادن دریافتی‌ها شنیده می‌شود و تا بازستاندن رقم‌های چندده و چندصدمیلیونی غیرقانونی فاصله بسیار داریم. گویی مسئولین متخلف می‌خواهند با استعفای خود، آبرو و مال به دست آمده را به صورت همزمان حفظ کنند.
الف می‌افزاید: مبادا شاهد آن باشیم که این متخلفان، خاوری‌ها شوند و از دست قانون بگریزند. نکند وقتی اوضاع آرام شد، شاهد انتصاب این افراد به مسئولیت‌های بزرگتر باشیم. علاج فساد دولتی ابتدا تحقیق و تفحص و سپس ریشه‌کنی است. اگر در مقابل مدیرانی که با گستاخی تمام در مقابل دریافتی‌های غیرقانونی خود حق به جانب و متوقع هستند، مجازاتی صورت نگیرد، در میان دیگر مدیران قبح فساد ریخته شده و چپاول بیت‌المال به امری عادی تبدیل می‌گردد. آقایان یا مرتکب تخلف شده‌اند که باید برکنار و به دادگاه معرفی شوند. اگر هم معتقدند هیچ خطایی نکرده‌اند پس چرا باید استعفا بدهند؟ از این رو استعفای مسئولین متخلف کافی نیست. آقای صفدر حسینی و دیگر مدیرانی که برای حفظ ظاهر ماجرا اقدام به استعفاهای دسته‌جمعی کرده‌اند باید همچنان پاسخگو باشند. اموال بیت‌المال به خزانه بازگردد و از بکارگیری این مدیران در مناصب حساس دیگر نیز اجتناب شود.

سهم نجومی مدیران اشرافی از هزینه‌های جاری دولت
هزینه‌های جاری دولت، 82/5 درصد اعتبارات کشور را می‌بلعد.
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت: هزینه‌های جاری دولت آنقدر زیاد است که اگر دولت فکر عاجلی برای حل این مسئله نکند در آینده با مشکلات بسیار بزرگتری از آنچه اکنون با آن مواجه است، روبه‌رو خواهد شد. نکته جالب هم این است که بخش اعظم این هزینه‌ها را حقوق کارکنان دولت تشکیل می‌دهد.
در این ارتباط فرهاد دژپسند معاون اقتصادی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گوید: «82 و نیم درصد اعتبارات کشور برای پرداخت هزینه‌های جاری صرف می‌شود. بخش زیادی از این اعتبارات برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه‌های اجرایی است. به طور مثال اضافه شدن 190 هزار پرسنل به بدنه وزارت آموزش و پرورش سه هزار و 500 میلیارد تومان بار مالی داشته است با گسترش بیش از حد نیروها در این وزارتخانه‌ که اکنون به یک میلیون و 80 هزار نفر رسید بار مالی زیادی را ایجاد کرده است.»
در همین حال، ابراهیم نکو کارشناس اقتصادی در واکنش به سخنان معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: بدنه دولت به قدری بزرگ است که اگر بگوییم حدود 90 درصد کل بودجه دولت، هزینه‌های جاری است، اغراق نکرده‌ایم.اگر تدبیری برای این موضوع اندیشیده نشود روند افزایش هزینه‌های جاری ادامه خواهد یافت و در چنین شرایطی، هزینه‌هایی که می‌تواند صرف پروژه‌های عمرانی و آبادانی کشور شود در اعتبارات جاری بلعیده خواهد شد.
روزنامه اصلاح‌طلب با وجود اشاره به شندرغاز حقوق کارکنان دولت، هیچ اشاره‌ای به سهم حقوق و پاداش‌های نجومی چند ده یا چندصد میلیون تومانی برخی مدیران اشرافی در افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جاری دولت نکرد؛ و این البته غیر از مشی ضد بهره‌وری مدیریت اشرافی و ویژه‌خوار است.
بر اساس یک حساب سرانگشتی، مدیران ویژه‌خوار سالانه چند هزار میلیارد تومان در سال حقوق و مزایای غیرضرور دریافت می‌کنند که این قبیل بودجه‌ها می‌تواند صرف عملیات عمرانی و رونق تولید و ایجاد اشتغال شود.

وطن امروز/
مدیران دارای فیش‌های حقوقی باید در دادگاه محاکمه شوند
آیت‌الله کعبی می‌گوید مدیران دارای فیش‌های نجومی علاوه بر اینکه باید عزل شوند و پول‌ها بازگردانده شود باید در دادگاه‌های صالحه نیز محاکمه شوند، چرا که اقدام آنها خلاف شرع و قانون است. عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با بسیج، با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر مبنی بر ضرورت مجازات مدیران با حقوق نجومی گفت: بیت‌المال مسلمین برای منافع عمومی است و باید بر پایه عدل و انصاف و جهت تحقق نظم، امنیت و رفاه عمومی و پیشرفت و عدالت آن هم براساس ضوابط دقیق و نظارت و شفافیت مصرف شود. وی با تاکید بر اینکه در اسلام سختگیری‌های فوق‌العاده‌ای در مصرف بیت‌المال وجود دارد،‌ افزود:‌ متاسفانه یک عده با سوءاستفاده از خلأهای قانونی نسبت به بیت‌المال دست‌اندازی و خیانت در امانت کرده‌اند. آیت‌الله کعبی تصریح کرد: علاوه بر اینکه این مدیران باید عزل شوند و پول‌ها بازگردانده شود باید در دادگاه‌های صالحه نیز محاکمه شوند، چرا که اقدام آنها خلاف شرع و قانون است. وی با بیان اینکه در فلسفه اسلامی ارتزاق از بیت‌المال باید به حد کفاف باشد و این به معنای آن است که تنها نیازهای ضروری مسؤولان باید برطرف شود، گفت:‌ اما متاسفانه برای برخی بیت‌المال تبدیل به یک لقمه چرب و نرم شده است.

رواج ولنگاری مسؤولان با عدم ‌برخورد با حقوق‌های نجومی
آیت‌الله حیدری با بیان اینکه عدم برخورد با متخلفان حقوق‌های نجومی موجب رواج ولنگاری اقتصادی بین مسؤولان می‌شود، گفت: «مستی اشرافی‌گری» از دولت سازندگی و نفوذ کارگزارانی‌ها در عرصه‌های اقتصادی آغاز شد. عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مساله فیش‌های حقوقی و آسیب‌های آن برای کشور اظهار کرد: بزرگ‌ترین خطر این مساله بی‌اعتمادی مردم نسبت به‌ نظام و دولت  و یأس و ناامیدی است که می‌تواند آثار زیادی در پی داشته باشد. وی افزود: به‌دنبال این ناامیدی و بی‌اعتمادی ممکن است دلسردی و عدم حضور مردم در صحنه‌های مختلف نظام رخ دهد. اگر نظام مساله را سفت بگیرد و متخلفان را بر سر جای خودشان بنشاند و کار را ضابطه‌مند کند، قطعاً اعتماد مردم تقویت می‌شود و برکات زیادی خواهد داشت. عضو مجلس خبرگان رهبری درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید فطر که یکی از علل وقوع پدیده زشت حقوق‌های نامشروع را آسیب‌های ناشی از «مستی اشرافی‌گری» دانستند، خاطرنشان کرد: «مستی اشرافی‌گری» بعد از جنگ و به‌دنبال دولت سازندگی و نفوذ کارگزارانی‌ها در عرصه‌های اقتصادی و حکومتی آغاز شد و گسترش پیدا کرد. این مساله در دولت اصلاحات تقویت شد و امروز آثار و دامنه آن را ملاحظه می‌کنیم. وی افزود: در دولت فعلی نیز همان کارگزارانی‌ها بازگشتند و اخلاق کارگزارانی دوباره حاکمیت پیدا کرد و آثار و تبعات همان اخلاق اشرافی‌گری است.

بازگشت حقوق‌های نامتعارف به بیت‌المال از روز انتصاب  فرد
 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اینکه پس از این تخلفات مدیری استعفا کند یا او را عزل کنند به هیچ عنوان قانع‌کننده نیست و این تخلف از روزی که منصوب شدند باید محسوب شود. حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی اظهار داشت: در گذشته هر اتفاقی که می‌افتاد برخی می‌گفتند این مسائل مربوط به دولت گذشته و رئیس دولت دهم است، اما اکنون که دریافت حقوق‌های آنچنانی در دولت یازدهم اتفاق افتاده است آقای روحانی باید پاسخگو باشد. وی افزود: هر آنچه مدیران به صورت غیرقانونی دریافت کرده‌اند را باید به صورت کامل و از روز انتصاب به بیت‌المال بازگردانند. همچنین این افراد باید به مردم معرفی شوند. سالک در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: همه متخلفان باید از سوی دستگاه قضایی مورد بازجویی قرار بگیرند و در این باره به مردم توضیح داده شود. وی گفت: عزل و برکناری مدیران متخلف به تنهایی کافی نیست و قوه‌قضائیه باید با جدیت با این افراد
برخورد کند.
بزک‌کنندگان آمریکا مقصر مشکلات فرهنگی هستند
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌گوید مقصر اصلی در بدتر شدن اوضاع فرهنگی کشور کسانی هستند که به قول رهبر معظم انقلاب، چهره آمریکا را بزک شده به ما نشان می‌دهند. غلامعلی حدادعادل در برنامه تلویزیونی «صددرصد» با شعار «فرهنگ از آنچه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است» با اشاره به اهمیت مهندسی فرهنگی در حیطه عمل اظهار داشت: در مهندسی فرهنگی ما نیازمند مقداری عزم، شناخت و قدری هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف هستیم، اگر ارگان‌های مختلف با اراده قوی و مصمم وارد میدان عمل شوند و تصویر درستی از واقعیات داشته باشند، می‌توانند هرکدام متناسب با فعالیت خود یک ‌گوشه کار را دست بگیرند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. وی درباره نهادهای مقصر در پیش آمد ولنگاری فرهنگی اظهار داشت: نمی‌توان اسم شخص آورد ولی رفتار برخی افراد به نحوی است که گویا ما باید هر چیزی که از خارج کشور وارد ایران شود، روی سرمان قرار دهیم و از داشته‌های خودمان دوری‌ کنیم و همین باعث می‌شود روحیه مسؤولان درباره اطلاع‌رسانی معضلات سست شود. حدادعادل با بیان اینکه مقوله فرهنگ از سیاست جداست، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد فرهنگ را خرج می‌کنند تا در سیاست به پیروزی برسند مثل وقتی‌که از کیسه امنیت ملی برای پیروزی‌های زودگذر در عالم سیاست خرج می‌کنند و متوجه نیستند که این مورد هرچند در کوتاه‌مدت می‌تواند نتیجه‌بخش باشد ولی در درازمدت فرهنگ را دچار مشکل خواهد کرد.

کاهش بودجه دفاعی خلاف تدبیر است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از پیشنهاد دولت برای حذف اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی از قانون بودجه سال۹۵ انتقاد کرد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت وگو با خانه ملت، گفت: با توجه به تهدیدات مختلف بیگانگان علیه جمهوری اسلامی بویژه اقدامات و رویکرد تهدیدآمیز مقامات آمریکایی و مسائل تروریستی در منطقه، قطعا حذف این اعتبارات تبعات بسیاری را برای کشور به دنبال دارد. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی نقطه اصلی جریان‌های تروریستی و تکفیری در جنگ‌های نیابتی منطقه، ضربه زدن به جمهوری اسلامی است، از این‌رو ایران همواره باید در جهت تقویت توان دفاعی خود تلاش کند. وی گفت: در طول چند سال گذشته در یک مسابقه تسلیحاتی کشورهای منطقه از سوی غربی‌ها به تجهیزات و تسلیحات مجهز شده و عملا به دنبال آن بوده‌اند که معادلات قدرت نظامی را در منطقه  علیه ایران تغییر دهند. ذوالنور تصریح کرد: قطعا پیشنهاد دولت در اصلاحیه لایحه بودجه سال 95 درباره حذف 5 هزار میلیارد تومانی از اعتبارات دفاعی کشور، یک امر غلط و نادرست و خلاف تدبیر است، از این رو فضای مجلس در شرایط کنونی، اینگونه نیست که این پیشنهاد تصویب شود و به طور حتم این موضوع در صحن علنی مجلس حذف می‌شود.

جزئیات نجات نفتکش ایرانی از دست 115 دزد دریایی
فرمانده نیروی دریایی ارتش از استقرار تیم‌های ویژه نداجا در کانال امنیتی خلیج عدن به شعاع 1500 کیلومتر با هدف مقابله با خطرات احتمالی علیه کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داد. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع‌مقدس با اشاره به برقراری امنیت 3 هزار کشتی‌ تجاری و نفتکش توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش و برخورد ناوگروه چهل‌ویکم نیروی دریایی با دزدان دریایی در هفته گذشته، اظهار داشت: اخیرا با 12 قایق که در هرکدام از آنها بیش از 10 دزد دریایی حضور داشته در تنگه باب‌المندب برخورد داشته‌ایم که الحمدلله طرف مقابل نتوانست به اهداف خود دست یابد. وی افزود: در این درگیری دزدان دریایی چندین مرتبه با حجم گسترده به طرف یکی از نفتکش‌های ما حمله‌ور شدند که پس از مواجهه با ناوشکن شهید دریابان نقدی ناکام مانده و متواری شدند. دریادار سیاری افزود: دزدان دریایی این‌بار با حجم نیرویی قابل توجه به‌دنبال دوره کردن نفتکش ایرانی بودند تا از طریق محاصره بتوانند سکان نفتکش ایرانی را تحت اختیار خود بگیرند، اما ناوگروه ما با حضور بموقع در منطقه خطر و اجرای تاکتیک‌های لازم مانع اقدام آنها شده و دزدان دریایی را از صحنه خارج کرد.

ایران/
آلن ایر: دولت «اوباما» با هر مصوبه‌ خلاف «برجام» مخالفت می‌کند
سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه امریکا با اشاره  به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان امریکا علیه کشورمان تأکید کرد که دولت اوباما به هر مصوبه‌ مغایر برجام واکنش نشان خواهد داد. آلن ایر در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گفت: «ما از این مصوبه کنگره مطلع هستیم و همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ایم، دولت اوباما با هر مصوبه‌ای که در اجرای برجام اخلال ایجاد کند، مخالفت خواهد کرد.» مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته در اقدامی خصمانه علیه کشورمان یک لایحه جدید به تصویب رساند که براساس آن، فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران هم منع می‌شود.


ادعای ضد ایرانی اسرائیل
پایگاه دبکافایل وابسته به تشکیلات امنیتی نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسرائیل به طور مستقیم مواضع ایران را در سوریه هدف قرار داده است. به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری صهیونیستی نوشت: حزب‌الله در 5 جولای (15 تیر) اعلام کرد که بالگردهای اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در نزدیکی شهر قنیطره جولان حمله کرده‌اند اما در واقع یکی از دو حمله راکتی ارتش به ساختمان وزارت دارایی سوریه بوده که ستاد محلی سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان را در خود جای داده است.


مرخصی عیدانه  4 روزنامه‌نگار بازداشتی
4 روزنامه‌نگار که به اتهام مسائل امنیتی در دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده‌اند، پس از 8 ماه  به مناسبت عید فطر به مرخصی رفتند. به گزارش «ایران»، شعبه 28 دادگاه انقلاب  تهران به ریاست قاضی مقیسه 4 روزنامه‌نگار (‌آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، داوود اسدی، احسان صفرزایی)  را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت و ارتباط با دولت‌های بیگانه به تحمل 5 تا 10 سال حبس تعزیری محکوم کرد که البته این حکم با اعتراض متهمان روبه‌رو شده است. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سه نفر از متهمان یادشده،   درباره مرخصی موکلان خود به  «ایران» گفت: خانم آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، داوود اسدی و احسان صفرزایی به مناسبت عید فطر با سپردن وثیقه مناسب برای سه روز به مرخصی آمده‌اند و دیروز- شنبه-  آخرین روز مرخصی آنها بود. وی افزود: برای تمدید مرخصی موکلانم  نزد قاضی مقیسه به دادگاه انقلاب  رفتم و با ایشان دراین باره صحبت کردم، اما قاضی پرونده گفت باید در این زمینه، پس از بررسی وضعیت آنها، با دادستان تهران گفت‌وگو شود.


شکایت علیه ایران به اتهام «دامپینگ» فولاد
خبرگزاری رویترز گزارش داد کشورهای اروپایی از ایران و 4 کشور روسیه، برزیل، صربستان و اوکراین به اتهام دامپینگ (فروش زیر قیمت تولید) آهن و فولاد در بازارهای جهانی شکایت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، به دنبال شکایت تعدادی از رقبای کشورهای اروپایی، هیأت اروپایی بررسی می‌کند که آیا روسیه، برزیل، ایران، صربستان و اوکراین آهن و فولاد و آلیاژهای آن را ارزان روانه بازار می‌کند یا نه؟

خراسان/
دستور دولت درباره ارزیابی آثار زیست محیطی تاسیسات هسته ای
بر اساس ابلاغیه جدید هیئت دولت به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که حسب پیشنهاد شهریورماه سال 1394 سازمان محیط زیست که طی روزهای اخیر به تصویب رسیده، مقرر شده ارزیابی آثار زیست محیطی تاسیسات هسته ای و فعالیت های پرتویی کشور، طبق قانون سازمان انرژی اتمی مصوب سال 1353 و قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال 1368 بوده و توسط مراکز نظام ایمنی هسته ای کشور، با رعایت قوانین و مقررات ملی و بین المللی و تایید شورای انرژی اتمی صورت خواهد گرفت.
 
مجوز کابینه برای واگذاری شرکت های دولتی به تعاونی ها
بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به وزارتخانه های اقتصاد و تعاون، تاکید شده است که دستگاه های مذکور با همکاری سازمان خصوصی سازی موظفند در راستای اجرای مفاد قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 مبنی بر اعمال مشوق  های حمایت برای بخش تعاون، شرایط و زمینه های واگذاری شرکت ها و بنگاه های دولتی به شرکت های تعاونی را بررسی و ظرف سه ماه، شیوه نامه و آیین نامه های مرتبط با آن را به مراجع قانونی ارائه کنند.
توزیع کتاب «عملیات انتحاری» در عربستان!
العالم:دولت سعودی مجوز انتشار یک کتاب حاوی مشوق‌هایی برای عملیات تروریستی و انتحاری، به صورت نامحدود و بدون ممیزی را صادر کرده و این کتاب وارد بازار کتاب عربستان و کتابخانه‌های این کشور شده است. در بخشی از این کتاب هدف قراردادن غیرنظامیان و حتی خبرنگاران توجیه شده است.
باز هم سوء استفاده جنسی صلح‌ بانان
میدل ایست: سخنگوی سازمان ملل اعلام کردکه در تازه‌ترین نمونه، صلح‌بانان متهم به سوء استفاده جنسی از یک دختر12 ساله ویک دختر 18 ساله در جمهوری آفریقای مرکزی از کشور بروندی هستند.در سال 2015 بر اساس گزارش سالانه اعلام شده از سوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل 69 پرونده سوء استفاده جنسی توسط صلح بانان اعلام شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات