تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۴۱
اشتون كارتر در بغداد از مشاركت مستشاران آمريكايي در عمليات آزاد‌سازي گفت

2 ميليارد دلار براي «فتح آمريكايي» موصل

پایگاه بصیرت / روح‌الله صالحي

(روزنامه جوان – 1395/04/22 – شماره 4857 – صفحه 10)

نيروهاي عراقي با آزادي منطقــه القيـــاره به دروازه‌هاي موصل رسيده‌اند و منتظر شروع عمليات آزادسازي اين شهر هستند تا كار تكفيري‌هاي داعش در اين كشور را يكسره كنند. همزمان وزيردفاع امريكا در سفري به عراق از آمادگي كشورش براي مشاركت مستشاران امريكايي در عمليات آزادسازي موصل خبر مي‌دهد. بغداد و واشنگتن توافقنامه جديدي براي ارائه كمك‌هاي نظامي و مالي به ارزش 2/07 ميليارد دلار به دولت عراق امضا كردند. حدس‌ها درباره اينكه اوباما مي‌خواهد از آزادي موصل پلي بزند به پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر، بيش از هر زمان ديگري تقويت شده است.

در آستانه شروع عمليات آزادسازي شهر موصل، وزير دفاع امريكا خود را به عراق رسانده است. اشتون كارتر، روز دوشنبه در ديدار با حيدر العبادي، نخست وزير و فرماندهان نظامي عراق از آمادگي واشنگتن براي كمك به عراق در عمليات آزادسازي موصل خبر داد و گفت كه مستشاران امريكايي حاضرند نيروهاي عراقي را در عمليات آزادسازي موصل همراهي كنند. به گزارش رويترز، كارتر به پايگاه القياره در جنوب موصل اشاره كرد كه روز شنبه از دست داعش آزاد شد و گفت: «بازپس‌گيري پايگاه هوايي القياره الغرب ادامه خواهد يافت. هدف از اين كار ايجاد يك مركز لجستيكي در آنجاست و امريكا از آنجا حمايت لجستيكي (براي آزاد‌سازي موصل) ارائه خواهد كرد.» وزير دفاع امريكا گفت: «اين پايگاه جديد به همراه پايگاه المخمور دو مركز لجستيك براي عمليات موصل هستند كه نيروهاي عراقي از جنوب و نيروهاي پيشمرگه از شمال با پشتيباني نيروهاي ما به موصل حمله خواهند كرد.» همچنين كارتر گفته است كه واشنگتن560 نيروي ديگر به عراق اعزام مي‌كند كه با احتساب اين نيروها تعداد نيروهاي امريكايي حاضر در عراق به 4هزار و 650 نفر مي‌رسد.

امضاي توافق نظامي با بغداد

امريكا براي اينكه بتواند نظر مقامات عراقي را براي حضور واشنگتن در عمليات موصل جلب كند، ديروز يك قرارداد نظامي با عراق امضا كرد. مظهر محمد صالح، مشاور اقتصادي نخست‌وزير عراق روز دوشنبه در اين باره به روزنامه الصباح عراق گفت: «توافق رسمي نظامي با امريكا جزئي از توافق راهبردي در زمينه همكاري نظامي امريكا با عراق است كه تسهيلات مالي نظامي را در بر مي‌گيرد.» وي افزود: «ارزش اين قرار داد2/07ميليارد دلار است كه به صورت وام بلندمدت و با هدف تأمين نيازهاي نظامي پرداخت مي‌شود.» مشاور حيدرالعبادي ادامه داد: «فروش جنگنده اف16 و تانك‌ و سلاح‌هاي پيشرفته و ايجاد يگان‌هاي دريايي در بصره جزئي از اين توافق است.»

اين توافق همكاري در حالي امضا شده كه امريكا تاكنون برخلاف تعهدات خود در مقابل دولت عراق از تحويل تسليحات به ارتش عراق براي مقابله با تروريست‌ها خودداري كرده است. هنوز اعلام نشده است كه آيا اين توافق علاوه بر كمك نظامي جنبه‌هاي ديگري از جمله محوريت نقش امريكا در آزاد‌سازي موصل را هم شامل مي‌شود يا نه. امريكا پيشتر اعلام كرده بود كه نيروهاي مردمي(حشدالشعبي) نبايد در عمليات موصل شركت كنند اما فرماندهان حشدالشعبي از جمله هادي العامري، رئيس سپاه بدر عراق بارها گفته‌اند كه اين نيروها با همه توان در عمليات موصل مشاركت خواهند كرد. عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق روز شنبه يك بار ديگر تأكيد كرد كه مشاركت حشد الشعبي در عمليات آزادسازي موصل ضروري است. همزمان با سفر اشتون كارتر به عراق، سخنگوي امنيتي نيروهاي حشد الشعبي روز يك‌شنبه تأكيد كرد كه اين گروه در معرض فشارهاي سياسي و رسانه‌اي است، اما در صحنه براي آزادسازي تمامي خاك عراق باقي خواهد ماند. رسانه‌هاي سعودي و غربي همزمان با عمليات آزادسازي شهرهاي عراق، هجمه تبليغاتي خود عليه نيروهاي مردمي عراق را شروع مي‌كنند تا نقش اين نيروها را در عمليات آزادسازي مخربانه جلوه دهند.

نيروهاي عراقي در دروازه‌هاي موصل

نيروهاي عراقي به دروازه‌هاي موصل رسيده‌اند و منتظر شروع ساعت صفر عمليات آزادسازي هستند. منابع نظامي عراقي در استان بغداد و نينوا روز دوشنبه گفتند: «لشكر 15 و تيپ 72 ارتش عراق با پشتيباني يگان‌هاي پيشمرگه كرد و اهالي عشاير منطقه موفق شدند هيبت گروه تروريستي داعش را در محور القياره واقع در 50 كيلومتري جنوب موصل بشكنند.» نجم الجبوري، فرمانده عمليات نينوا در گفت‌وگو با العربي الجديد اعلام كرد كه نيروهاي عراقي كليد ورود به موصل را با تسلط بر پايگاه هوايي القياره به دست آوردند، اين پايگاه منطقه‌اي امن براي حضور و تجمع نيروها به شمار مي‌رود و مي‌توان از اين منطقه براي تكميل كردن آزادسازي مسافت باقي مانده تا موصل استفاده كرد. فرمانده يگان مبارزه با تروريسم عراق نيز در گفت‌وگو با شبكه العراقيه، گفت: «روزهاي اندكي مانده است تا آرزوي اهالي موصل و تمام مردم عراق برآورده شود و نيروهاي عراقي وارد موصل شده و آن را از وجود داعش پاكسازي كنند.» شبكه سي‌ان‌ان گزارش داد كه نفس‌هاي داعش در موصل به شماره افتاده و يك مركز عمليات آزادسازي در نينوا تأسيس شده است كه عمليات هماهنگي براي آزادسازي موصل را هماهنگ مي‌كند.

نيروهاي پيشمرگه از شمال و شرق به موصل رسيده‌اند و نيروهاي عراقي از جنوب به پيشروي‌هاي خود ادامه مي‌دهند و حلقه محاصره را تنگ‌تر مي‌كنند. مقامات عراقي گفته‌اند كه عمليات موصل از ماه مارس شروع شده و روند صعودي گرفته است. به گفته سي ان ان، جمعيت موصل در زمان اشغال داعش 2ميليون نفر بود اما الان 700 هزار نفر است و بسياري از كردها، يزيدي‌ها و شيعيان اين شهر را ترك كرده‌اند. نيروهاي عراقي هفته گذشته با پخش اعلاميه در موصل به ساكنان آن هشدار دادند كه هرچه زودتر اين شهر را ترك كنند. شهر موصل مركز استان نينوا، از خردادماه 93 تاكنون در اشغال گروه تروريستي تكفيري داعش است و به نوعي پايتخت و مقر اصلي داعش در عراق شمرده مي‌شود كه با آزادي اين شهر كار تكفيري‌ها در عراق يكسره خواهد شد. العبادي پيشتر وعده داده بود كه تا پايان 2016 كار داعش در عراق يكسره خواهد شد.

استفاده ابزاري از عمليات موصل

برخي ناظران بر اين باورند كه امريكا به دنبال استفاده ابزاري از عمليات موصل است. مدير خبرگزاري النخيل عراق با بيان اينكه امريكا به دنبال آن است تا به هر نحو ممكن عمليات «موصل» را فرماندهي كند، گفت: «باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا سعي دارد قبل از پايان رياستش در كاخ سفيد كار موصل را يكسره كند و آزادسازي اين شهر يك امتياز براي دموكرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري امريكاست.» تلاش امريكا براي مشاركت در عمليات موصل درحالي است كه حملات دو ساله نيروهاي ائتلاف ضد داعش ناكارآمد بوده و نتوانسته تروريست‌ها را در عراق متوقف كند و آزادسازي همه شهرهاي عراق با حضور ارتش و نيروهاي مردمي انجام شده است. امريكا در هر عمليات آزادسازي شهرهاي عراق كه حضور داشته كارشكني كرده و روند آزادسازي را به تأخير انداخته است.

در عمليات آزادسازي شهر الرمادي، مركز استان الانبار امريكا فرماندهي عمليات را بر عهده گرفت و نه تنها كمكي به نيروهاي عراقي نكرد بلكه به گفته فرماندهان حشدالشعبي بالگردهاي امريكايي تعدادي از فرماندهان داعش در الرمادي را فراري دادند اما در عملياتي كه امريكايي‌ها حضور نداشتند نيروهاي عراقي به راحتي توانستند شهرها را آزاد كنند كه نمونه بارز آن آزادي فلوجه بود كه اخيراً از دست داعش آزاد شد و در آن همه نيروهاي عراق دوشادوش يكديگر حضور داشتند.

http://javanonline.ir/fa/news/796751

ش.د9501177

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات