تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۰۷

كودتاي نافرجام در تركيه

(روزنامه رسالت – 1395/04/27 – شماره 8709 – صفحه 1)

نخستين ساعات سحرگاه شنبه صداي تيراندازي در چند نقطه آنكارا و پرواز بالگردها و هواپيماها در آسمان پايتخت اين كشور خبر از يك كودتا داد. درگيري‌ها فقط در دو شهر آنكارا و استانبول حوزه مانور كودتاچيان بود. كودتا با 60 كشته و 150 مجروح و 336 بازداشت در ساعات اوليه رو به فروكش گذاشت. با ظاهر شدن اردوغان در صحنه ماجرا و تقاضاي كمك از مردم، بخش اعظمي از توطئه كودتا خنثي شد. اردوغان نشان داد به حمايت مردم اعتماد دارد. مردم هم در اين باره كم نگذاشتند. نيروي هوايي و دريايي ارتش رغبتي به اين كودتا نشان نداد و يكي از دلايل ناكامي كودتا عدم همراهي يكپارچه ارتش بود. رسانه‌ها، احزاب و شبكه اجتماعي با كودتاچيان همراهي نكردند لذا يكي ديگر از عوامل ناكامي كودتاچيان در همين نكته خلاصه مي‌شد. دولت كودتا را به طرفداران فتح الله گولن نسبت داد اما وي و طرفدارانش رسما اين ادعا را تكذيب كردند.

كودتا در تركيه دكور آرامش نسبي در اين كشور را به هم زد. آثار اين ناامني به زودي در صنعت گردشگري اين كشور رخ نشان خواهد داد و اگر عمليات تروريستي اخير داعش را هم به آن اضافه كنيم، حاكميت تركيه بايد خيلي تلاش كند تا اوضاع را به حالت اوليه برگرداند. تركيه روابط خوب و تعريف شده‌اي با غرب دارد اما در غرب جريان‌هاي اسلام ستيز مايل به آرامش در تركيه نيستند. آنها فروپاشي قدرت در تركيه را به عنوان يك هدف تعقيب مي‌كنند. آنها هيچ كشور اسلامي را با قدرت و امنيت نمي‌خواهند.

كودتا وقتي شكست خورد كه در دوساعت اوليه عمليات ،ژنرال ها نتوانستند به اهداف اوليه خود دست يابندآن ها در عين ناكامي خود را در محاصره مردم ديدند.مردم عملا هر گونه تحركي را از تانك ها و نفر بر ها سلب كرده بودند.

كودتا را مردم با حضور خود در خيابانها شكست دادند. كودتاچيان فكر مي‌كردند فشار انگشت آنها روي ماشه تفنگ‌ها پرقدرت‌تر از فشار انگشت مردم در آرايي است كه به صندوق‌ها ريخته‌اند. اولين اشتباه محاسباتي آنها نيز همين بود. تصاوير اوليه كودتا نشان مي‌داد كه مردم آنكارا براي مقابله با كودتا حاضر به پرداخت هر گونه هزينه‌اي بودند. شكست كودتا وقتي قطعي شد كه مردم به مقابله با تانك‌ها پرداختند و آنها را تصرف و از حركت آنان جلوگيري كردند.

جمهوري اسلامي ايران نمي‌تواند از بي‌ثباتي و ناامني در هيچ كشور اسلامي حمايت كند. ثبات و آرامش در هر كشوري به ويژه همسايگان تاثير خود را روي آرامش منطقه خواهد داشت لذا حمايت از دولت قانوني اردوغان در آنكارا يك موضع معقول است. به نظر مي‌‌رسد آنچه كه كودتاچيان را به طمع انداخت اختلافات درون حزب عدالت و توسعه و تغيير مناسبات آنها با احزاب بود. وحدت ملي در تركيه مورد تهديد اين اختلافات بود. به نظر مي‌رسد كودتا فرصتي است كه ملت و دولت تركيه به فكر اتحاد و انسجام ملي باشند. كشوري كه در معرض تروريسم و تجزيه است نبايد بر طبل تفرقه بكوبد.

كشوري كه در معرض كودتا و شورش است نبايد با اتخاذ سياست خارجي مداخله‌جويانه در عراق و سوريه بدنامي حمايت از تروريسم را در كارنامه ديپلماتيك خود داشته باشد و شورش ارتش در تركيه فرصتي است تا مسئولان دولت تركيه قدري به مسائل داخلي بپردازند و به استحكام دروني بينديشند.مردم تركيه نشان دادند سياستمداران را به ژنرال‌ها ترجيح مي‌دهند. پاسداشت چنين فهمي پايه‌هاي مردم‌سالاري در اين كشور را محكم مي‌كند.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=234448

ش.د9501207

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات