تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۳۹۳۱
آنكارا تعلل واشنگتن را نمي‌بخشد

انتقام در خاموشي

(روزنامه اعتماد ـ 1395/04/31 ـ شماره 3580 ـ صفحه 11)

پيامدهاي كودتاي نافرجام تركيه ادامه دارد. از دستگيري و عزل فرماندهان عاليرتبه ارتش تا كارمندان عادي اداره‌ها تسويه حساب‌هاي اردوغان در حال اجراست اما به نظر مي‌رسد كه كماكان يك تسويه حساب براي اردوغان باقي مانده و آن هم انتقام از امريكا است. مقام‌هاي واشنگتن در ساعات نخست پس از كودتا واكنش سردي به آن نشان دادند و عملا منتظر ماندند تا نتيجه آن روشن شود و سپس موضع‌گيري خود را رسما اعلام كنند. از همين رو پس از شكست كودتا به نظر مي‌رسد اردوغان از اين قضيه ناراحت است و اين ناراحتي را در قالب اقدامات مختلف از جمله اعتراض به حضور فتح‌الله گولن روحاني تركيه‌اي كه متهم به دست داشتن در كودتا است، مطرح مي‌كند. اما در اقدام مهم ديگري كه در تركيه رخ داده دولت اين كشور به بهانه احتمال برنامه‌ريزي ديگر براي كودتا برق پايگاه استراتژيك اينجرليك را كه در آن جنگنده‌هاي امريكايي عمليات خود را عليه داعش بر فراز سوريه انجام مي‌دهند از شب كودتا قطع و فرمانده ترك اين پايگاه را نيز به جرم مشاركت در كودتا دستگير كرده است.
اين پايگاه كه از چند ماه پيش عملا در اختيار نيروهاي ائتلاف ضد‌داعش به رهبري ايالت متحده قرار گرفته و هواپيماها روزانه تعداد زيادي پرواز از اين پايگاه پروازهاي جنگي و شناسايي انجام مي‌دهند و از روز شكست كودتا كه از آن پنج روز مي‌گذرد بدون برق اصلي مجموعه مشغول انجام ماموريت‌هاي خود هستند و هنوز هيچ دليل جدي و مشخصي براي قطع بودن برق اين پايگاه مشخص نشده است. اما ايالات متحده با تكيه بر ژنراتورهاي برق توانسته ملزومات اوليه را براي اجرا و ادامه عمليات‌ها و پروازهاي خود در اينجرليك فراهم كند. مقامات امريكايي تاكنون اعلام كرده‌اند كه قطع شدن برق تاثير زيادي بر پروازهاي پايگاه اينجرليك كه شامل حمله هوايي، نظارت، سوخت‌رساني و ماموريت‌هاي ديگر مي‌شود نداشته است. اما برخي ماموريت‌ها به مكان‌هاي ديگر منتقل شده كه هنوز مشخص نيست كه اين انتقال به كجا صورت گرفته است.

با اين وجود مقام‌هاي امريكايي عنوان كرده‌اند كه هيچ ايده‌اي ندارند كه استفاده از ژنراتورها تا چه زماني به طول مي‌انجامد و عمليات‌ها تا كي با اين شرايط ادامه پيدا مي‌كند اما با گذشت زمان مي‌تواند اين موضوع پيامدهاي قابل‌توجهي را در‌بر‌داشته باشد. پيتر كوك، سخنگوي پنتاگون به خبرنگاران گفت: فكر نمي‌كنم قطع برق در حال حاضر يك عامل محدود‌كننده باشد. اما اين موضوع در طول زمان مي‌تواند به عنوان چنين عاملي عمل كند. گزارش‌ها از اينجرليك حاكي از آن است كه اكنون استفاده از سيستم‌هاي تهويه مطبوع، نگهداري مواد غذايي و ساير موارد مورد نياز براي زندگي روزمره در اين پايگاه بستگي به ميزان انرژي‌اي دارد كه پروازهاي اين پايگاه آن را صرف مي‌كنند. مارك تونر، سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا نيز گفت: اگرچه باراك اوباما و رجب طيب اردوغان روز سه‌شنبه با يكديگر تلفني صحبت كردند اما به نظر نمي‌رسد كه در خصوص قطع برق در پايگاه اينجرليك بحث و گفت‌وگو كرده باشند. اما آن‌گونه كه پنتاگون عنوان كرده است، اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا با وزير دفاع تركيه تماس تلفني داشتند و با يكديگر در خصوص اينجرليك صحبت كردند و بر اهميت اين پايگاه براي انجام عمليات‌هاي نظامي براي مقابله با داعش تاكيد كردند ولي به نظر مي‌رسد طرف‌هاي ترك قصد ندارند برق پايگاه را به زودي وصل كنند.

با اين وجود آنگونه كه مارك تونر مي‌گويد، اگر برق پايگاه بازنگردد و اگر بخواهيم با ژنراتورها كار خود را پيش ببريم با مشكل روبه‌رو خواهيم شد اما باز هم ايالت متحده فرماندهي مركزي را كماكان بر عهده دارد و برنامه‌هاي جايگزين را به اجرا در مي‌آورد.

سرهنگ دوم كريس كارنس، سخنگوي ارتش ايالات‌متحده در فرماندهي مركزي نيروي هوايي مي‌گويد: ارتش در حال تنظيم برنامه‌ريزي خود براي راه‌اندازي حملات هوايي در نقاط ديگر غير از اينجرليك عليه تروريست‌هاي داعش است تا مطمئن شويم فشار مداوم روي آنها قرار دارد. با اين وجود سروان دني هرناندز، سخنگوي فرماندهي اروپايي ايالات متحده نيز اعلام كرده است كه مقامات ايالات متحده در حال گفت‌وگو از كانال‌هاي مختلف مانند وزارت خارجه و كانال‌هاي نظامي است تا بتواند با تركيه همكاري خود را ادامه دهد. گفتني است، تركيه يك سال پيش به ايالات متحده اجازه داد كه فرماندهي حملات هوايي خود عليه داعش را از پايگاه استراتژيك اينجرليك انجام دهد. زيرا اين پايگاه به ايالات متحده كمك مي‌كند سريع‌تر به اهدافي كه در سوريه به دنبال آن است دسترسي داشته باشد. اما با اين وجود اردوغان در مصاحبه دوشنبه خود به سي‌ان‌ان عنوان كرده بود كه خاموشي همه پايگاه‌هاي نظامي و بسته شدن آنها براي كاهش خطر توطئه و كودتاي مجدد توسط ارتش است.

حالا امريكا در حال پيدا كردن راه‌هاي جايگزين در صورت عدم‌توافق با تركيه است. مقامات ايالات متحده گفته‌اند در حال ايجاد مناطقي هستند تا به ائتلاف اجازه مي‌دهد نظارت بهتري نسبت به سوريه داشته باشند. از جمله گزينه‌هايي كه در دسترس امريكاست مي‌توان به مكان‌هايي مانند عراق و اردن اشاره كرد كه عمليات‌هاي خود را از آنجا انجام دهد. سخنگوي وزارت دفاع امريكا تصريح كرده است كه ما قادر به آن هستيم كه عمليات‌هاي نظامي خود را بدون نياز به اينجرليك انجام دهيم. ما اميدوار هستيم كه بتوانيم مشكلات را در اينجرليك برطرف كنيم اما در صورت نياز راه‌هاي جايگزين را بررسي خواهيم كرد كه در اين راستا نيز قدم گذاشته‌ايم. با اين وجود اگر امريكا و تركيه نتوانند بر روي اينجرليك به يك توافق برسند مي‌توان شروع اختلافي شديد در ادامه دانست كه دو متحد استراتژيك منطقه‌اي را بيش از پيش از يكديگر دور مي‌كند.

دردسر ويكي ليكس براي اردوغان

اردوغان اندك اندك با عواقب رفتار خود پس از كودتا نيز مواجه مي‌شود. او كه اين روز‌ها سرخوش از پيروزي است كه از كودتا به دست آورده حالا با چالشي به نام افشاي ايميل‌هاي ويكي ليكس مواجه شده است. سايت افشاگر ويكي ليكس روز گذشته بيش از سيصد هزار ايميل از رييس‌جمهور تركيه و همچنين حزب عدالت و توسعه را منتشر كرده كه اكنون تبديل به چالشي جدي براي شخص اردوغان و حزب حاكم شده است. اما بلافاصله پس از اين اقدام سايت ويكي ليكس در تركيه فيلتر شد. يك مقام ارشد دولت تركيه روز گذشته عنوان كرد كه اين ممنوعيت دسترسي در محتواي ويكي ليكس به وجود آمد زيرا اطلاعات منتشر شده به سرقت رفته و به‌طور غيرقانوني به دست آمده است. اين ايميل‌ها كه به زبان تركي انتشار يافته مدتي به طول مي‌انجامد كه آنها را بتوان مورد ترجمه و تحليل قرار داد اما برخي رسانه‌ها معتقدند كه بيشتر اين ايميل‌ها حاوي پيام‌هاي شخصي و بدون اهميت هستند كه در اين ايميل‌ها دسته‌بندي نشدند و به صورت فله‌اي اين تعداد ايميل منتشر شده‌اند. تاريخ اين ايميل‌ها ازسال ٢٠١٠ تا ششم جولاي سال جاري ميلادي و پيش از كودتاي بوده است و آنگونه كه منبع ارسال اين ايميل‌ها ارتباطي با عوامل كودتا و احزاب سياسي نيز ندارد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=49460

ش.د9501393

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات