صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۴۹

ارتش و سپاه، ید واحده

ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بازوی نظامی ولایت‌فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌‌آیند که گرچه هر یک ویژگی‌های سازمانی و مأموریت خاص خود را دارند، اما هر دو ارکان امنیت ملی، مدافع موجودیت کشور و نظام سیاسی و نگهبان عزت ملی محسوب می‌شوند
پایگاه بصیرت / رسول‌ سنائی‌راد
فرسایش و کاهش اقتدار ملی از جمله اهداف دشمن در دوران پسابرجام است که از جمله راهکارهای آن اختلاف‌افکنی و ایجاد شکاف بین مدافعان و نیروهای وفادار، معتقد و علاقه‌مند به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد چندپارچگی و چندگانگی است؛ چرا که وحدت و یکپارچگی مؤلفه افزایش‌دهنده قدرت و به‌ویژه لازمه مقاومت در برابر تهدید مشترک به شمار آمده و مانع رخنه و نفوذ می‌شود. از این رو دیده‌بان بیدار انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در یادآوری توانمندی‌های شش‌گانه نظام در برابر برنامه دشمن «توانمندی سیاسی ملی» را به معنای وحدت و انسجام ملی معرفی و بر حفظ آن تأکید دارند. طبیعی است حفظ وحدت وقتی به نیروهای مسلح و موجودین قدرت نظامی و بازدارنده نظام می‌رسد، اهمیت بالایی می‌یابد که هیچ‌گونه خدشه و تردیدی برنتافته و همگان، به ویژه فرماندهان و مسئولان نظامی کشور موظف به پاسداشت آن بوده و باید مراقب هرگونه سوءاستفاده احتمالی دشمن و افراد و جریانات مغرض باشند.
ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بازوی نظامی ولایت‌فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌‌آیند که گرچه هر یک ویژگی‌های سازمانی و مأموریت خاص خود را دارند، اما هر دو ارکان امنیت ملی، مدافع موجودیت کشور و نظام سیاسی و نگهبان عزت ملی محسوب می‌شوند و در مقاطعی که دفع تهدید مستلزم همکاری و اقدام مشترک بوده، در اوج وحدت و هماهنگی عمل کرده‌اند. سابقه مقابله سپاه و ارتش با شرارت‌های ضدانقلاب در شمال غرب، سد تجاوز بعثیون عراقی و عملیات‌های مشترک نظامی برای دفع تجاوز و تنبیه متجاوزان بعثی، نگهبانی از جزایر ایرانی و آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و ایجاد امنیت در حوزه‌های هوایی و دریایی با همکاری و اقدامات مشترک دفاعی تا مقابله با تهدید تکفیری‌ها و امتزاج خون شهیدان ارتشی و سپاهی در دفاع از حرم، نمونه‌های آشکار وحدت و هماهنگی بین سپاه و ارتش است. در واقع، سپاه و ارتش هر کدام یک لبه از ذوالفقار ولایت برای دفع تهدیدات و برقراری امنیت در کشور هستند که در عین حال هر کدام دارای مأموریت‌های ذاتی و اختصاصی بوده که به ماهیت سازمانی هر یک مربوط می‌شود و البته در شرایط اقتضایی و بنا به تدابیر فرمانده معظم کل قوا می‌تواند به همکاری و اقدام مشترک هم منتهی شود. نمونه آن همکاری ارتش جمهوری اسلامی با سپاه در حوزه برون‌مرزی و مقابله با تروریسم تکفیری با اعزام مستشار نظامی به سوریه است که نوعی همکاری عملیاتی دو مجموعه در شرایط اقتضایی به حساب می‌آید. بنابراین شعار صادقانه «ارتشی و سپاهی، یک لشکر الهی» به برکت عمومیت ولایتمداری در هر دو سازمان و فهم مشترک گفتمانی نسبت به تهدیدات و ایفای نقش هماهنگ در عرصه دفاع و تأمین امنیت ملی به منصه ظهور و عینیت رسیده و جنبه عملیاتی پیدا کرده است. بدیهی است امنیت چشمگیر کشورمان در منطقه بی‌ثبات و بحرانی غرب آسیا مدیون وحدت و هماهنگی نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی ـ اطلاعاتی نظام، به ویژه ارتش و سپاه دو بازوی مسلح کشور  است که امروز به مثابه خاری در چشم بیگانگان و بدخواهان تلقی شده و طبیعی هم است که چشم دیدن آن را نداشته باشند.
 انتشار برخی مطالب مغایر با وحدت و هماهنگی سپاه و ارتش در فضای مجازی و اطلاع‌رسانی کشور که مغایرت آشکار با شأنیت هر دو سازمان و بالاتر از آن امنیت و اقتدار ملی کشور دارد، گاهی خوراک خود را از عناصر هیجانی و احساسی و گاهی عناصر غافل از اهداف بلند دو مجموعه و واقعیت‌های روشن می‌گیرد که به جای دیدن همدلی‌ها و همکاری‌های عینی و واقعی، برخی ادعاهای سطحی و شعاری را مبنای اظهارنظر و موضع‌گیری قرار داده و به دست جریانات مغرض یا جنجال‌آفرین بهانه می‌دهند.
حال آنکه نگاه به واقعیت‌های وحدت‌آفرین و انسجام‌بخش بین نیروهای مسلح بر هرگونه ذهنیت و حتی گله‌مندی فائق آمده و می‌تواند موجد هم‌افزایی و وحدت بیشتر شود؛ واقعیت‌هایی چون:
۱ ـ اهداف مشترک سربازی برای ولایت و افتخارآفرینی برای عزت مردم و امنیت کشور.
۲ ـ اوج همدلی و هماهنگی بین فرماندهان عالی سپاه و ارتش که برگزاری جلسات دوره‌ای اخوت  مصداق آشکار آن است.
۳ ـ ادامه همکاری‌ها و اقدامات مشترک در حوزه‌های مختلف که برگزاری رزمایش‌های مشترک، مشارکت در حوزه دفاع هوایی و امنیت خلیج‌فارس و دریای عمان نمونه‌های بارز آن است.
۴ ـ همکاری‌ها و اقدامات مشترک برای مهار، پیشگیری و نابودی تروریسم کور تکفیری و دفاع از حرم که سند آشکار آن شهیدان گلگون‌کفن سپاه و ارتش است.
۵ـ از آنجا که دشمن در این برهه زمانی تغییر گام سیاسی به نظامی و امنیتی را در دستور کار خود قرار داده، ضروری است نیروهای سپاه و ارتش با همدلی و همکاری هم‌افزا همچون گذشته با ید واحده و مشت آهنین در برابر جبهه دشمن عمل کرده و هرگونه توطئه را خنثی کنند.
بی‌شک مجموعه‌ای از واقعیت‌ها مؤید و مشوق اتحاد و همدلی بین این دو نهاد نظامی است که هیچ غفلت و سهوی نمی‌تواند خللی بر صف واحد برآمده از بنیان مرصوص آنها وارد آورد و مجاهدان راه اسلام را از همنشینی در سنگر مشترک دفاع از عزت ملی و اقتدار ولایت دلسرد کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات