تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۸۳
فرمانده بسيج: ٧٥ درصد مردم موافق زيان‌آور بودن ماهواره هستند

امحاي صد هزار دستگاه ماهواره

(روزنامه اعتماد ـ 1395/05/04 ـ شماره 3583 ـ صفحه 13)

درحالي كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي چند روز پيش از اصلاح قانون استفاده از ماهواره سخن گفته است روز گذشته در مراسمي ويژه و با حضور سردار نقدي، فرمانده بسيج صد هزار دستگاه ماهواره جمع‌آوري شده در غرب تهران امحا شد. او در حاشيه اين مراسم گفت: «اين تنها بخشي از چيزي است كه مردم به صورت داوطلبانه و با بهره‌گيري از برنامه‌هاي اقناعي و روشنگري پايگاه‌هاي بسيج تحويل داده‌اند. بسيج اين برنامه را از سال گذشته آغاز كرده و اين برنامه با روشنگري و آگاهي بخشي خود آثار بسيار مطلوبي داشته است. با شروع برنامه‌هاي روشنگري بسيج بيش از يك ميليون نفر از استفاده‌كنندگان برنامه‌هاي ماهواره‌اي آنها را كنار گذاشته‌‌اند و اين يك حركت مردمي و ملي است.» سردار نقدي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اخيرا وزير ارشاد اعلام كرده است طرح اصلاح استفاده از ماهواره بررسي شود، گفت: من نمي‌دانم منظور ايشان از اصلاح چيست اما چيزي كه مي‌دانيم اين است كه اين شبكه‌ها هيچ سودي براي ما ندارند و موجب اخلال در جامعه خواهند شد. بزرگ‌ترين نظرسنجي كه توسط بسيج از ١٨٠ هزار نفر در كشور صورت گرفته مردم در پاسخ به اين نكته كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي ضررشان بيشتر از نفع‌شان است اين‌طور پاسخ دادند 42/6درصد كاملا موافق، 32/2درصد موافق، 12/2درصد بي‌نظر، 9/2مخالف و 3/8درصد كاملا مخالف بودند.

البته او درشرايطي اين حرف‌ها را زد كه وزير ارشاد، علي جنتي گفته بود: « بخش قابل‌توجهي از مردم از ماهواره استفاده مي‌كنند و بر اساس قانون، متخلف به شمار مي‌آيند. بهترين كار در اين زمينه، اصلاح قانون استفاده از ماهواره است. از سال ۷۳ با قانوني كه تصويب شد در اين زمينه معذوريت قانوني وجود دارد و بايد با متخلفان برخورد شود. بنابراين بخش قابل توجهي از مردم در اين زمينه متخلف از قانون به حساب مي‌آيند. بهترين كار، اصلاح قانون است. ماهواره هم مثل ديگر پديده‌هاي نوين جهان كه در ابتدا براي ما عادي نبود و كم‌كم عادي شد، بايد پذيرفته شود. او گفت: بايد بپذيريم كه اين وسيله هم نكات مثبت و هم نكات منفي دارد و مي‌توان از آن استفاده صحيح يا نادرست كرد. بايد به سمتي برويم كه فرزندان‌مان در خانواده و مدارس از همان كودكي در اين زمينه تربيت شوند و فرهنگ‌سازي براي استفاده از ماهواره صورت بگيرد. كميسيون فرهنگي مجلس ابراز علاقه كرده تا براي اصلاح قانون كارهايي انجام شود تا مردم نيز از عنوان متخلف از قانون بيرون بيايند. وزير ارشاد همچنين گفته بود كه ٧٠ درصد مردم از شبكه‌هاي ماهواره‌اي در كشور استفاده مي‌كنند. سردار نقدي در حاشيه مراسم ديروز با تاكيد بر اينكه بايد با مردم صادق باشيم، گفت: كسي كه در مسند فرهنگي قرار مي‌گيرد بايد صادق و روراست باشد نه اينكه ببيند مردم از چه چيزي خوش‌شان مي‌آيد و همان را بگويد. ما در قبال فرهنگ جامعه نبايد دروغ بگوييم. با برنامه‌هاي بسيج آمار رو به رشد استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي رو به كاهش است.

سردار نقدي گفت: برخي افراد بهانه‌شان براي استفاده از ماهواره آزادي گردش اطلاعات است البته ما با آزادي گردش اطلاعات هيچ مخالفتي نداريم و سال‌هاست كه بسيجيان درخواست دارند تا تمام حساب بانكي مسوولان در اختيار مردم قرار بگيرد اما در جريان اطلاعاتي كه ‌آنها از آن دم مي‌‌زنند جريان فساد است. در اين سال‌هايي كه پرونده‌هاي مفاسد اقتصادي رسيدگي شده يك مورد هم يافت نمي‌شود كه اين شبكه‌هاي ماهواره‌اي منبع افشاي اين پرونده‌ها باشند. بلكه همواره از مفسدان حمايت كردند. جوانان ايراني براي ابرقدرت‌ها خطرناك هستند لذا دشمنان مي‌خواهند آنها را فاسد كنند و اين رسالت شبكه‌هاي ماهواره‌اي است. شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اجتماعي فاسد، زندگي مردم را از هم مي‌پاشانند. در حاشيه مراسم امحاي ديش‌هاي ماهواره افرادي نيز ايستاده بودند كه پلاكاردهايي با شعار: « طرح تعويض داوطلبانه ماهواره با دستگاه ديجيتال (دستگاه‌هايي كه شبكه‌هاي ديجيتال تلويزيون كشور را مي‌گيرند) در دست داشتند.» سردار نقدي با اشاره به طرح جمع‌آوري داوطلبان ماهواره توسط بسيج گفت: اين طرح جزو طرح‌هاي دايمي بسيج خواهد بود و حداقل براي دو سال آينده به صورت فشرده ادامه خواهد يافت و بعد از آن هم تعطيل نمي‌شود. ما معتقديم اين مباحث به داخل كتاب‌هاي درسي هم بايد برود و سواد رسانه‌اي مردم افزايش يابد. به دليل اينكه اين طرح كاملا داوطلبانه است و هيچ اعمال قدرتي در آن نمي‌شود هر كس با ‌آن مخالفت كند مشخص است كه ايراد و ريگي به كفش دارد. البته او نقدي هم بر عملكرد رسانه ملي وارد كرد و گفت: همان‌طور كه مردم نبايد از اين شبكه‌ها استفاده كنند صدا و سيما نيز نيازهاي مردم را بيشتر تامين كند .

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=49792

ش.د9501472

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات