تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۵۲

سعد حريري سفير سعودي در بيروت (بخش دوم)

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/12/10 ـ شماره 26389 ـ صفحه 12)

سوداي آل‌سعود براي مداخله تازه در لبنان

روزنامه الاخبار لبنان اقدام تازه سعودی ها در اعلام توقف کمک مالی سه و یک میلیاردی به لبنان را در راستای انتقال جنون منطقه ای این کشور به لبنان ارزیابی کرد.به گزارش این روزنامه لبنانی ، رژیم آل سعود رسما تصمیم گرفت که توقف دو کمک 1/3 میلیاردی اعلام شده به ارتش لبنان را رسانه‌ای کند. این اقدام ناگهانی ناگزیر چالش‌هایی را در روابط دو طرف ایجاد خواهد کرد.

هنگامی که رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان سعی کرد دولت این کشور را بر اساس دیدگاه‌های خود بسازد، گدایی از عربستان سعودی را به عنوان یک روش و مکتب قرار داد. حریری به دنبال آن بود که لبنانی ها از باقیمانده سفره‌های سعودی ها استفاده کرده و مجبور به حمد و ثنای مقامات ریاض باشند. حریری پسر نیز این میراث را از پدر خود گرفت و بر اساس سیاست‌های رسمی عربستان سعودی عمل می‌کرد. وی دیگران را با قدرت شمشیر پول های اعلام شده و دیگر موارد شناخته شده ساکت می‌کرد. لبنانی ها نمی‌توانستند هیچ سیاست اقتصادی ملی‌گرایی که اندکی بازدارندگی و اقتدار در خود داشته و مانع از گدایی از دیگران شود، را در دستور کار قرار دهند.اقتصاد حریری مبتنی بر فروش زمین به خانواده‌هایی بود که ثروت‌های شبه جزیره عربستان را در اختیار داشتند. وی تحت عنوان جذب سرمایه، املاک لبنان را به ثروتمندان رژیم های عرب خلیج فارس می‌فروخت و سرمایه‌های آن را در قالب طلا در بانک‌های غربی قرار می‌داد ، وی این روند را تقویت نظام بانکی کشور معرفی می‌کرد.

ادامه این سیاست لازم کرد تا ارتشی تشکیل شود که حامیان حریری را از توجه به آن بازدارد، چرا که سرمایه‌گذاری بر روی ارتش را بی‌فایده و غیر سودآور معرفی می کنند. این ادبیات است که فؤاد سنیوره وزیر امور مالی کابینه رفیق حریری مطرح می‌کند. تجهیز این ارتش نیز از اموال لبنانی‌ها نیز انجام نمی‌شد. اقتصاد حریری مبتنی بر دولتی خیالی بود که هیچ جنگی در آن واقع نمی‌شود و هیچ دشمنی در مرزهای آن وجود ندارد و خطری آن را تهدید نمی‌کند و تنها حامی آنها نیز اربابان آل سعود هستند.آنها سرمایه‌ گذاری در تجهیز ارتش قوی را باعث محروم شدن نظام سیاسی از منابعی می‌دانستند که لازم بود به عنوان رشوه پرداخت شود تا حاکمیت آنها در قدرت را تضمین کند. به این ترتیب تنها به ارتش اجازه داده شد که آن چیزی که آمریکایی‌ها برای آن مقرر کرده بودند به دست بیاورد.

این تسلیحات شامل سلاح‌های سبک ، سلاح‌های استفاده شده و احیانا به درد نخور و برنامه های آموزشی خاص بود. هر کسی که تصمیم می‌گرفت منابع دیگر برای تجهیز ارتش ایجاد کند ، با تهدیدات آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های این کشور مواجه می‌شد، کمک‌هایی که حتی برای تجهیز نیروهای پلیس لبنان نیز کافی نبود، این کمک‌ها مانند ایجاد قوت لایموت برای کسی بود تا حداقل بتواند در قید حیات باقی بماند، اما اگر همین فرد می‌توانست توان خود را با منابع دیگر به دست آورد، تهدید می‌شد که منابع حیاتی‌اش قطع شود.کمتر از دو سال پیش پادشاه عربستان - طبعاً با اجازه آمریکایی‌ها - تصمیم گرفت کمک‌هایی برای ارتش لبنان مقرر کند. در آن زمان میشل سلیمان رئیس‌جمهوری لبنان شعار "زنده باد عربستان" سر داد. آل سعود بر اساس این تصمیم قرار بود سه میلیارد دلار به فرانسوی‌ها بدهد. این مبلغ به عنوان پاداشی برای آنها جهت نقش سخت‌گیرانه در مذاکرات سوریه و مذاکرات هسته‌ای ایران بود. با این اموال قرار شد فرانسه سلاح هایی را برای لبنان بفرستد که دشمن اسرائیلی انتخاب کرده است. از آن زمان تا حالا ستایش‌های زیادی متوجه پادشاه عربستان شد و از نقش نظام این کشور در لبنان تجلیل شد.

همچنین تلاش می شد بهانه از کسانی که به دنبال حفظ سلاح مقاومت و تقویت موقعیت و قدرت آن برای مبارزه با تروریسم بودند، گرفته شود. سعد حریری در حالی وارد لبنان شد که گفته می‌شد یک میلیارد دلار به عنوان هدیه شخصی عبدالله بن‌عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان در جیب وی قرار دارد. در این شرایط نیز قصیده هایی در ستایش آل سعود مطرح شد. پادشاه عربستان از دنیا رفت، فرزندانش مطالبه مال پدر خود را کردند و یک میلیارد دلاری که گفته می‌شد در جیب حریری است، بخشی از این مال بود. به این ترتیب هدیه سعودی ها به حریری متوقف شد.حاکمان عربستان در ادامه، تجاوز خود علیه یمن را آغاز کردند، آنها به این ترتیب دوره ای از جنون و دیوانگی را در پیش گرفته و به دنبال تخریب یمن و کشتن اهالی آن در سکوت رسانه‌ای برآمدند، درست همان طور که بحرین را اشغال کرده بودند. آنها با جرثقیل‌های فساد در حرم مکی زایران و حجاج را کشتند و به علت سوء مدیریت خود حجاج بیت الله الحرام را در منا به خاک و خون کشیدند. آنها همچنین در جنایتی دیگر افرادی را که تروریست می‌نامیدند، اعدام کردند.باوجود تمامی این اقدامات هیچ کس حتی به ‌صورت در گوشی حق اعتراضی نداشت. آنها در عین حال چند مدت بعد طعم تلخ برنامه‌های خود در کاهش قیمت نفت را چشیدند و مبالغ زیادی را در جنگ یمن و سوریه هزینه کردند، آنها سعی کردند از هزینه‌های سالانه خود کم کنند. آنها همچنین تصمیم گرفتند اقدامات دیوانه‌وار خود را به لبنان انتقال دهد. به این ترتیب سعودی ها تهدید کردند کارگران لبنانی که در این کشور کار می‌کنند را اخراج می‌کنند و در ادامه به حریری ابلاغ کردند که کمک های دو گانه به لبنان را متوقف کرده اند. آنها به بهانه مواضع حزب‌الله لبنان در مخالفت با تجاوز آنها در یمن و سوریه این اقدام را انجام دادند.

بازرگانانی که در پروژه‌های آل سعود در حجاز و نجد و احساء کار می‌کنند ، می‌گویند که نظام حاکم بر عربستان از چند ماه پیش حقوق‌های آنها را پرداخت نمی‌کند. بنابراین عربستان بر اساس سیاست‌های مالی جدید خود نمی‌خواهد هزینه کند. البته اعلام رسمی توقف پرداخت کمک‌های مالی عربستان به لبنان، یک تصمیم مالی نبود ، بلکه یک تصمیم سیاسی بود تا روند تقابل با لبنان افزایش پیدا کند. این در حالی بود که تمام سلام نخست وزیر و سعد حریری همچنان به دنبال گدایی از عربستان بودند. حزب‌الله از این عملکرد انتقاد کرده و در بیانیه‌ای شدیداللحن حاکمان عربستان را به مخفی کردن عوامل واقعی این اقدام و مرتبط کردن آن با موضع خود در تجاوز به یمن و سوریه و بحرین متهم کرد. "نهاد المشنوق" وزیر کشور لبنان موضوعاتی را مطرح کرد که بیشتر از موارد اعلامی بود. این موضوع را چندین منبع سیاسی نیز تحت دو عنوان مطرح کردند. اول: اخراج لبنانی‌ها از کشورهای حاشیه خلیج فارس تا حد ممکن و دوم بلوکه کردن سپرده‌های بانکی لبنان که از سال 2006 به ارزش

800 میلیون دلار در این کشورها قرار داشت.

بنا بر اعلام منابع بانکی، بلوکه کردن این مبلغ تاثیری در اوضاع نقدینگی لبنان نخواهد داشت ، اما اطمینان نسبت به ثبات بازار را کاهش خواهد داد. یکی از این منابع روند موجود را به ورود دزد به بانک تشبیه کرد، البته دزدی که به جای گلوله جنگی با سلاح خود آب می پاشد. در این صورت اگر کارمندان بانک بفهمند که سلاح وی آبی است، به او پاسخ مثبت نمی‌دهند، اما اگر دچار این توهم شوند که سلاح وی واقعی است ، به او اجازه غارت دارایی‌های خود را می‌دهند.

در مورد تجهیز ارتش نیز اوضاع به همین گونه است. بازنده اصلی این میدان فرانسه بود، نه لبنان. چرا که دیگر به پولی که براساس این قرارداد به دست می آورد، دست پیدا نمی کند. البته آمریکایی‌ها به جان قهوه چی فرمانده ارتش لبنان ابلاغ کردند که مؤسسات نظامی این کشور هواپیماهایی که پول آن ها را وارثان ملک عبدالله پرداخته بودند، تحویل خواهند داد. آمریکایی‌ها اصرار دارند که همچنان تنها منبع کمک به ارتش لبنان باشند. آنها از طریق ابزارهای لبنانی خود هر تلاشی برای دستیابی به سلاح‌های دیگر نظیر پیشنهاد کمک‌های روسیه در سال 2008 و پیشنهاد کمک‌های ایرانی‌ها را رد می‌کنند. اگر بپذیریم که این اعلام تنها در ابزارهای سیاسی منحصر است، باید گفت:جنون آل سعود در مسائل دیگر نیز بروز می‌کند. در همین راستا شبکه العربیه مستندی را در رابطه با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان منتشر کرده و مدعی ‌شد که وی یکی از مهم‌ترین افرادی بود که از جنبش امل جدا شده است. این شبکه تلاش می‌کند دوگانگی را بین حزب‌الله لبنان و جنبش امل ایجاد کند.

شکی نیست که تنها برنده اقدامات گذشته آل سعود از زمان اعلام کمک مالی خود به لبنان تا دیروز سمساری بود که با پول های زیاد به دنبال میانجیگری بین بیروت و ریاض و پاریس بود. بازنده اصلی روند کنونی نیز وی است. او کسی نیست جز سعد حریری که یک سال پیش با یک میلیارد دلار پول به لبنان آمد،‌ اما این مبلغ در مسیر بازگشت مجدد به بیروت که چند روز پیش صورت گرفت از او گرفته شد. وی تصور می‌کرد از طریق رساندن نامزد خود به ریاست جمهوری می‌تواند نخست‌وزیری را در اختیار بگیرد. هجمه اخیر آل‌سعود علیه اجماع گروه‌های سیاسی ابهامات و پیچیدگی‌های موضوعات اختلافی در لبنان را افزایش داده و روند تعیین رئیس‌جمهوری را مشکل‌تر خواهد کرد. البته اگر سعودی‌ها بخواهند میزان اقدامات جنون‌آمیز خود را افزایش داده و با امنیت لبنان بازی کنند ، مانند کسی خواهد بود که می خواهد به سر پروژه خود در این کشور شلیک می‌کند.

خشم ۱۴ مارس از مواضع مستقلانه برخی گروه‌‌ها

رژیم آل سعود که کمک‌های تسلیحاتی وعده داده شده خود به لبنان را به سبب مواضع مستقلانه طرف‌های تاثیرگذار لبنانی قطع کرده است، برای اعمال فشار بیشتر بر مردم لبنان، اقدامات خصمانه خود را تشدید می‌کند.پایگاه خبری الدیار لبنان تاکید کرد عربستان سعودی موضع خود علیه لبنان را تشدید خواهد کرد.این رسانه افزود سعودی‌ها رویکرد خارج کردن سپرده‌های خود از بانک‌ها و موسسات مالی لبنان را در پیش گرفته‌اند.مواضع تحقیر‌آمیز طیف‌های وابسته به آل سعود در لبنان؛ از ملک سلمان خواهش می‌کنیم در تصمیماتش تجدید نظر کند.

از سوی دیگر رسانه‌های همسو با رژیم سعودی در لبنان با تایید اقدامات خصمانه رژیم آل سعود، از رویکرد مستقلانه طرف‌هایی همچون حزب‌الله و جریان ملی آزاد و شخص جبران باسیل وزیر خارجه لبنان انتقاد کردند و این رویکرد را عامل تشدید اقدامات سعودی‌ها علیه لبنان دانستند.المستقبل ارگان جریان المستقبل به ریاست سعدالحریری در حمایت از اقدامات خصمانه آل سعود علیه لبنان به حزب‌الله و دیگر گروه‌هایی که مخالف دنباله‌روی از ریاض هستند،‌حمله‌ور شد.این رسانه نوشت تصمیم عربستان با حمایت فوری امارات و بحرین روبرو شد و برخی طرف‌های لبنانی ابراز امیدواری کردند که عربستان در این زمینه تجدید نظر کند. تمام سلام نخست وزیر لبنان گفت: امیدوارم که عربستان سعودی در تصمیم توقف کمک‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان بازنگری کند.وی افزود لبنان که دارای هویت و وابستگی عربی است، تمایل شدید به روابط برادرانه با دوستان عرب به ویژه پادشاهی عربی سعودی است و هرگونه ظلمی که به برادرانمان در پادشاهی سعودی یا دیگر کشورهای عربی خلیج فارس وارد می‌شود، به قلب ما هم وارد می‌شود.

سعدالحریری رئیس جریان المستقبل که به نوشته برخی رسانه‌های لبنانی ماموریت دوماهه‌ای را از سوی آل سعود در لبنان آغاز کرده و به بیروت بازگشته است، طبق معمول با حمایت تمام قد از آل سعود به حزب‌الله و دیگر گروه‌های ملی و مردمی لبنان به ویژه جبران باسیل وزیر خارجه لبنان تاخت و با خواهش و التماس از رژیم حاکم بر عربستان چنین گفت امیدوارم که پادشاهی سعودی به آنچه لبنان از آن رنج می‌برد به چشم برادر بزرگ‌تر نگاه کند،‌ما اطمینان داریم که آنها ملت لبنان را رها نخواهند کرد.حریری با دفاع از اقدامات خصمانه سعودی‌ها علیه لبنان آن در توجیه آن گفت من تصمیم توقف کمک‌های مقرر به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را درک می‌کنم و لبنانی‌ها هم از آن متاسف و نگران هستند که این تصمیم در واکنش به تصمیمات متهورانه‌ و خروج لبنان از اجماع عربی و قرار دادن سیاست‌ خارجی لبنان در خدمت محورهای منطقه‌ای اتخاذ شده است.وی در اظهاراتی چاپلوسانه ادعا کرد کرامت پادشاهی سعودی و رهبرانش، کرامت لبنانی‌های شریفی است که هرگز در برابر جنایت قرار دادن منافع لبنان و لبنانی‌ها در معرض خطر،‌سکوت نخواهند کرد.

ولید جنبلاط هم در موضعی‌ تحقیرآمیز گفت:امیدوارم پادشاهی سعودی به عطوفت‌ورزی خود با لبنانی که از دهها سال قبل آن را در آغوش خود کشیده، ادامه دهد.وی افزود ما اظهاراتی را که علیه پادشاهی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از سوی برخی سیاستمداران لبنانی مطرح شده،‌محکوم می‌کنیم، این اظهارات سیاسی و ویرانگر روابط تاریخی لبنان است و امیدوارم پادشاهی سعودی این اظهارات را نادیده گرفته و به مصلحت و منافع لبنان و اکثریت لبنانی‌ها نگاه کند.اما رژیم‌های حاکم بر امارات و بحرین که به دنباله‌روی و تبعیت تمام قد و بی‌چون و چرا از رژیم آل سعود و سیاست‌های ماجراجویانه و ویرانگر این رژیم علیه امت اسلام مشهور هستند،‌طبق معمول بلافاصله به حمایت از اقدامات خصمانه سعودی‌ها علیه لبنان پرداختند.رژیم امارات مدعی شد تصمیم رسمی لبنان از سوی حزب الله مصادره شده است و لبنانی‌ها باید لبنان را به محیط عربی خود به دور از تاثیرات ایران بازگردانند.وزارت خارجه رژیم آل خلیفه هم با حمایت از تصمیمات ضد لبنانی آل‌سعود، در همسویی کامل با رژیم صهیونیستی و غربی‌ها که جنبش مقاومت حزب الله را تروریستی البته از نگاه خود می‌خوانند،این اتهام واهی و بی‌اساس را علیه حزب الله تکرار کرد و مدعی شد حزب‌‌الله بر تصمیم‌گیری رسمی لبنان سیطره دارد و امیدواریم دولت لبنان در محاسبات خود تجدید نظر کرده و این حزب را بازدارد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا تاکید کرده بود رژیم آل سعود در منطقه به بن بست رسیده و تمامی سیاست‌هایش در یمن، سوریه،‌لبنان و دیگر مناطق به شکست منجر شده است و به همین سبب این رژیم، جام کینه‌هایش را جرعه به جرعه سر می‌کشد.خاطر نشان می‌شود رژیم سعودی که وعده کمک سه میلیارد دلاری برای تجهیز ارتش لبنان را داده بود، کمکی که قرار بود به عنوان پاداش خوش‌خدمتی فرانسه به آل سعود و همراهی با سیاست‌های این رژیم به پاریس داده شود تا در ازای آن به ارتش لبنان، سلاح تحویل دهد،‌بارها در این زمینه خلف وعده کرد و حاضر نشد وعده خود را عملی کند و اظهارات این منبع سعودی دروغ بودن ادعای آل سعود مبنی بر کمک به لبنان و ارتش این کشور را نمایان کرد.

رژیم سعودی چند روز پیش هم در چارچوب افزایش فشارهای اقتصادی بر لبنان، دستور داد شعب مهمترین بانک‌ سعودی در لبنان بسته شود.حزب الله هم تاکید کرد آل‌سعود از گفتن واقعیت‌ها به ملت لبنان هراس دارد، تصمیم این رژیم ناشی از بحران شدید مالی است، تمامی دنیا و به‌ویژه لبنانی‌ها و همچنین مؤسسات مالی منطقه و جهانی به‌درستی می‌دانند که عربستان به‌دلیل حجم بالای هزینه‌های تجاوز به کشور برادر یمن و توطئه این کشور در کاهش نفت در بازار جهانی از یک بحران مالی شدید رنج می‌برد. این بحران باعث شده است که عربستان به اقدامات ریاضتی بی‌سابقه‌ای در داخل دست بزند و بسیاری از تعهدات مالی خود را در مقابل شرکت‌های سعودی و جهانی لغو و همچنین تعداد زیادی از قراردادها را نیز لغو و متوقف کند که توقف قرارداد کمک مالی به ارتش لبنان هم در این راستا اتخاذ شده است.حزب الله در واکنش به ادعاهای سران 14 مارس از جمله سعدحریری که مواضع مستقلانه و عزتمندانه جنبش حزب‌الله و برخی گروه‌های لبنانی را علت تصمیمات خصمانه آل سعود دانسته‌اند، تاکید کرد اینکه برخی‌ها مسئولیت تصمیم عربستان را متوجه مواضع حزب‌الله و وزارت خارجه لبنان در حمایت از ملت برادر یمن و همچنین ملت مظلوم بحرین و دیگر ملت‌هایی که در آتش تروریسم سعودی می‌سوزند، می‌دانند، تنها تلاشی است که هم در شکل و هم در محتوی شکست خورده است و هیچ کسی را فریب نخواهد داد.

این در حالی است که، جریان المستقبل به ریاست سعد‌حریری که مقیم ریاض است، به مردم لبنان هشدار داد.جریان المستقبل به ریاست سعد حریری که مقیم ریاض است، به مردم لبنان هشدار داده است یا باید تابع سیاست‌های عربستان باشند یا این‌که منافع مهاجران و کارگران لبنانی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خطر خواهد افتاد.پس از آنکه انور بن محمد قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه شیخ نشین امارات با ابراز خشم از موضع منطقی جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در نشست ضد ایرانی قاهره و مخالفت وی با بیانیه خصمانه تحمیلی از سوی سعودی‌ها تهدید به اخراج اتباع لبنانی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات کرد، این بار نوبت به جریان المستقبل لبنان به ریاست سعدالحریری بود تا مردم کشور خود را تهدید کند از مخالفت با سیاست‌های رژیم آل سعود برحذر باشند واگر می‌خواهند کارگران و مهاجران لبنانی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (به استثنای عمان) اخراج نشوند، باید از این رژیم دنباله‌روی کنند.

البته بیشتر احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی،‌ رسانه‌ای و مذهبی لبنان به دفاع از موضع شجاعانه جبران باسیل پرداختند و تنها افراد و گروه‌های معروف به وابستگی به آل‌سعود و در راس آنها جریان المستقبل و شخص سعدالحریری رئیس آن برای نشان دادن اوج وفاداری و خوش خدمتی خود به رژیم سعودی، از جبران باسیل انتقادکرد و اتهامات ناروایی را هم به وی نسبت دادند.

در بیانیه ضد ایرانی نشست قاهره، حزب الله لبنان جنبش مقاومت مردمی که اسطوره شکست ناپذیری رژیم غاصب صهیونیستی را درهم شکست و سبب سربلندی اعراب و تمام مسلمانان و آزادگان جهان شد، در حالی به انجام اقدامات تروریستی متهم شده است (البته آل سعود چند سالی است که مقاومت حزب الله در برابر رژیم اشغالگر قدس و اخیرا در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری مورد حمایت سعودی‌ها را تروریستی می‌خواند) که این جنبش از گروه‌های سیاسی مهم صحنه سیاسی لبنان به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری با توجه به حضور در دولت و پارلمان ایفا می‌‌کند. باسیل با اعتراض به بیانیه از دادن رای مثبت به آن خودداری کرد.بیش از 100 هزار لبنانی در شیخ نشین امارات کار می‌کنند و در دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم شمار زیادی از اتباع لبنانی از طیف‌های مختلف کار می‌کنند.روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی نوشت بار دیگر، جریان المستقبل، لبنانی‌ها را در مقابل دو گزینه قرار داد:یا تسلیم شدن در برابر سیاست‌های سعودی‌ها یا به خطر افتادن منافع کارگران و مهاجران لبنانی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که این تهدید در پی موضع وزارت خارجه لبنان صورت گرفته است که لبنان را از هجمه سعودی به ایران در پی حمله به سفارت و کنسولگری‌ سعودی دور نگه داشت.

این روزنامه افزود با وجودی که مقامات ایرانی از حمله به دفاتر نمایندگی سعودی ابراز تاسف کرده‌اند، حکومت سعودی تصمیم به ادامه هجمه خود به ایران و یارکشی علیه این کشور و تشدید تنش مذهبی در منطقه گرفته است تا بر خبر جنایت اعدام‌ها(اعدام شیخ شهید نمر باقر النمر و سه معترض شیعی) سرپوش گذارد و طبیعی بود که جریان المستقبل با این اقدامات و سیاست‌های تنش‌آمیز آل سعود همراهی نشان دهد و به باج خواهی از لبنانی‌ها روی آورد.المستقبل به لبنانی‌ها گفته است یا باید در برابر سیاست‌های سعودی‌ها تسلیم شوند یا این‌که امرار معاش لبنانی‌هایی که در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کار می‌کنند، قطع خواهد شد و از کار برکنار خواهند شد.این تهدید جریان حریری به مثابه توجیه اقدامات احتمالی حاکمان عرب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس علیه لبنانی‌ها و اخراج آنها از این کشورها(به استثنای عمان) خواهد بود که چنین اقداماتی قبلا از سوی امارات و عربستان انجام شد.

پس از آنکه نماینده لبنان در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(نشستی که با فشار آل سعود و در راستای ادامه سیاست‌ تنش‌آفرینی رژیم علیه ایران در جده برگزار شد که ریاست آن را هم ایاد مدنی سعودی برعهده داشت) از محکوم کردن ایران خودداری کرد، جریان المستقبل از طریق رئیس خود، سعدالحریری و فواد سنیوره رئیس فراکسیون پارلمانی آن وارد عمل شد(مروان حماده همپیمان حریری هم با سیاست‌های ضد ایرانی همراه شد) و موضع رسمی لبنان را محکوم کرده و درباره خطرات آن برای اقتصاد لبنان و آنچه منافع لبنانی‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواندند، هشدار دادند.سه سیاستمدار لبنانی یاد شده(سعدحریری، فواد سنیوره و مروان حماده) از طریق متهم کردن جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و ادعای آنها به این‌که وی گروگان سیاست ایران است، و موضعش بر خلاف موضع اکثریت لبنانی‌هاست، برای جلب رضایت حاکمان جزیرة‌العرب تلاش کردند.در ادامه این مطلب آمده است تمام سلام نخست وزیر لبنان هم همگام با حریری، سنیوره و حماده به موضع‌گیری علیه ایران پرداخت و طی سخنانی در همایش مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس مدعی شد علت تنش میان ایران و عربستان، به خاطر دخالت ایران در امور اعراب است!.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\02\02-28\20-32-27.htm&storytitle=%D3%E6%CF%C7%ED%20%C2%E1%9D%D3%DA%E6%CF%20%C8%D1%C7%ED%20%E3%CF%C7%CE%E1%E5%20%CA%C7%D2%E5%20%CF%D1%20%E1%C8%E4%C7%E4

ش.د9405775

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات