تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۲۴
دبیرکل حزب‌الله لبنان تشریح کرد

فتواسازی سران سعودی برای سازش

پایگاه بصیرت / سيداحمد كريمي / int.sobheno@gmail.com
(روزنامه صبح نو - 1395/05/10 - شماره 52 - صفحه 5)

«سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان عصر جمعه در مراسم بزرگداشت شهید «اسماعیل احمد زهری» از سرداران و فرماندهان مقاومت اسلامی که اخیراً در سوریه به شهادت رسید، سخنانی ایراد کرد که در فهم معادلات جاری در منطقه به‌ویژه مساله سازش اعراب با رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.

دبیر کل حزب الله در این مراسم گفت: ما در مقابل خطری واقعی هستیم؛ خطر به رسمیت شناختن اسرائیل. عربستان در حال علنی کردن روابط پنهان با رژیم صهیونیستی است و بدین شکل دارد مجانا روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی‌سازی می‌کند و خطرش در این است که ادعا می‌کنند کشور اسلام و قرآن است.

وی افزود: عربستان با اسرائیل ارتباط می‌گیرد و مجانی با آن روابطش را عادی‌سازی می‌کند و بعد از آن رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسد و هماهنگی می‌کند و برای آن فتوای فقهی آماده می‌کند.

گمراهی فرهنگی؛ خطرناک‌تر از سازش

وی با بیان اینکه سفر اخیر مقام سعودی به سرزمین‌های اشغالی آغاز رابطه دوجانبه نبوده است، افزود: این روابط سال‌هاست که وجود دارد و اکنون فقط از حالت سری به علنی تغییر یافته است و ارتباط امرای سعودی با اسرائیل، مخالفتی با سیاست ریاض ندارد.

به نظر می‌رسد که این بخش، شاه‌کلید کلام اخیر سید حسن نصرالله در جمعه گذشته بود و اینکه فقط یک هفته پس از سفر «انور عشقی» مقام سابق اطلاعاتی عربستان به سرزمین‌های اشغالی، بیان می‌شود نشان از تحرکات بسیار خطیر سعودی‌ها علیه محور مقاومت دارد.

تاکید بر محوریت موضوع فلسطین

دبیر کل حزب الله در ادامه سخنان خود به اوضاع نابسامان جهان عرب اشاره کرد و گفت: اکنون جهان عرب وضعیتی چندپاره به خود گرفته است؛ نه کشوری، نه اتحادیه عربی، نه امنیت ملی و نه منافع مشترکی وجود دارد. حتی مساله فلسطین نیز محوریت خود را از دست داده است.

وی افزود: فلسطین اکنون به یک مساله کاملاً عادی برای کشورهای عربی تبدیل شده و نمونه آن را در اجلاس اخیر سران کشورهای عربی در نواکشوت شاهد بودیم. وقتی که این وضعیت نابسامان را در جهان عرب شاهدیم، به گزینه مقاومت بیش از پیش توجه نشان می‌دهیم و همین وضع در فلسطین نیز بدین شکل خواهد بود.

اجلاس امسال سران کشورهای عربی که در نواکشوت پایتخت موریتانی تحت عنوان «امید» برگزار شد، به گفته بسیاری صاحبنظران و مطبوعات جهان عرب، بیشتر به یک شو تبلیغاتی شبیه بوده است.

این اجلاس نه در این دوره و نه در دوره‌های پیشین نتوانست هیچ یک از وعده‌های داده شده خود را عملی سازد، نه به عراق ثبات بازگرداند و نه یمن را آرام ساخت اما همچنان عضویت سوریه در اتحادیه عرب تحت تعلیق قرار دارد.

بسیاری از سران کشورهای مؤثر در اتحادیه عرب چون عربستان، مصر و عراق در اجلاس این دوره حاضر نشده و نماینده فرستادند و در جلسات آن بحثی جدی درباره مساله فلسطین به میان نیامد.

اتمام حجت با سعودی‌ها

وی در ادامه با اشاره به ادامه جنگ‌طلبی سعودی‌ها در منطقه و نپذیرفتن مذاکره از سوی آنها، اظهار داشت: سعودی‌ها درباره بحرین، یمن و سوریه حاضر به مذاکره نیستند و فقط به سوی اسرائیلی‌ها آن هم بدون گرفتن هیچگونه امتیازی متمایل هستند؛ عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی باید با محکومیت علماء، فقهاء و احزب سیاسی و نخبگان جهان اسلام مواجه شود.

سید حسن نصرالله تأکید کرد، جنایتی که در حق مردم یمن می‌شود، ناشی از فرهنگ و اندیشه سعودی و وهابی داعش و النصره هست، حتی اگر جبهه النصره اسمش را تغییر بدهد.

وی با اشاره به موضوع سلب تابعیت از شیخ «عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین افزود: تحصن‌کنندگان تا‌کنون اجازه نداده‌اند که حکومت شیخ عیسی قاسم را دستگیر کند و ما از همین‌جا حمیات و پشتیبانی خود را از ایشان اعلام می‌کنیم.

وی با طرح این سؤال که آیا وزیر خارجه و حکام عربستان فکر می‌کنند که می‌توانند به ملت‌های جهان بخندند؟ افزود: اهمیت آنچه در حلب (محاصره تکفیری‌ها) رخ داد، با شکست طرح‌های منطقه‌ای و رؤیاپردازی‌های امپراتوری در ارتباط بوده و من به سعودی‌ها می‌گویم که پروژه‌های شما آینده ندارد و تنها فرصتتان مذاکره کردن در یمن، بحرین و سوریه است و در غیر این صورت شکست خواهید خورد.

واکنش‌ها به سخنان دبیرکل حزب‌الله

«سعد حریری» رییس حزب المستقبل و نخست وزیر اسبق لبنان در واکنش به سخنان سید حسن نصرالله با انتشار توئیت هایی به دفاع از سیاست‌های عربستان در منطقه و لبنان اقدام کرد و با لحن بی ادبانه ای گفت: کسی که دستش به خون مردم سوریه آغشته است نباید اینگونه علیه عربستان سعودی حرف بزند.

این اقدام سعد حریری با واکنش گسترده فعالان شبکه اجتماعی روبه‌رو شد و هزاران تن با به راه انداختن هشتگ هایی چون (#مملکه-آل-یهود) و (#اسمک_نصر) به حمایت از سخنان دبیر کل حزب الله و پاسخ دادن به اظهارات رییس حزب المستقبل پرداخته و آزادسازی جنوب لبنان و مقابله با تروریست‌های تکفیری را مرهون جان‌فشانی‌های مجاهدان حزب الله دانستند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/52/5/1061

ش.د9501585

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات