تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۵۷

ليبي؛ جبهه جديد مبارزه عليه داعش

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/12/13 ـ شماره 26392 ـ صفحه 12)

ليبي به سرعت در حال تبديل شدن به جبهه جديدي در جنگ عليه داعش است؛ داعشي که اين روزها شديداً در حال عضوگيري نيروهاي خارجي در ليبي است و سعي مي‌کند با تشديد ناآرامي‌ها سيطره خود را در اين کشورشمال آفريقا و غني از نفت، گسترش دهد.خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس در گزارشي نوشته است: «واشنگتن و متحدان اروپايي‌اش در تلاشند تا به چند دستگي ملال‌آور گروه‌هاي مختلف ليبيايي پاسخ داده تا بتوانند دولتي واحد تشکيل دهند که غرب از آن در مقابله با داعش حمايت کند. حملات هوايي اخير آمريکا به يک اردوگاه آموزشي داعش که طي آن بيش از 40 شبه نظامي از جمله يکي از رهبران برجسته تونسي آنها کشته شدند، نشانه‌اي از آمادگي آمريکا براي افزايش فعاليت‌هايش عليه داعش حتي پيش از تشکيل دولت وحدت ملي در ليبي است.شبه نظاميان داعش از پناهگاهشان در سرت طي ماه‌هاي اخير حملات انتحاري عليه پليس را آغاز کرده‌اند. آنها همچنين حملات خود به مناطق نفتي حياتي و تجهيزات صادرات نفتي را آغاز کرده‌اند؛ حملاتي که اقدامات جاري براي بازسازي تنها صنعت پول ساز اين کشور را دچار پسرفت کرده است.

داعش با اين حال تاکنون در اشغال مناطق گسترده ليبي مانند سوريه و عراق ناکام بوده و طي يک سال اخير شاخه ليبيايي اين گروه عقب نشيني‌هايي نيز داشته است. شبه‌نظاميان رقيب، اعضاي داعش را از شهر درنه خارج کردند و حملات هوايي ماه دسامبر آمريکا نيز سرکرده داعش در ليبي را به قتل رساند.اما اين گروه اخيرا تلاش خود براي افزايش حضورش در ليبي را تشديد کرده است. مقامات آمريکايي مي‌گويند طي ماه‌ها و هفته‌هاي اخير داعش نيروهاي خود را از خارج وارد ليبي کرده است. اين شبه نظاميان عمدتا از شمال آفريقا و مناطق صحرايي آفريقا به ليبي مي‌آيند. اين مقامات تخمين مي‌زنند شمار شبه نظاميان اين گروه از 3000 نفر اکنون به 5000 نفر رسيده باشد.

در اين ميان تشکيل دولت وحدت ملي در ليبي به منظور مبارزه با افراط گرايان اقدامي حياتي در کشوري در نظر گرفته مي‌شود که از زمان سقوط معمر قذافي در سال 2011 تاکنون، کشوري شکست خورده‌ بوده است.پس از قذافي ارتش ليبي از هم پاشيد و کشور چند تکه شد که شبه نظاميان قدرتمند از آن سر برآوردند. در حال حاضر دو دولت در ليبي وجود دارد يکي از آنها در طرابلس، پايتخت ليبي مستقر است و از سوي اسلامگرايان رهبري مي‌شود و همزمان مورد حمايت ائتلاف شبه نظاميان اين کشور است. دولت ديگر را جامعه جهاني به رسميت مي‌شناسد و در شهر طبرق در شرق ليبي مستقر است. اين دولت از سوي ساير شبه نظاميان و گروه‌هاي نظامي تحت رهبري ژنرال حفتر حمايت مي‌شود.اين دو دولت طي يک سال اخير با يکديگر در نبرد بوده‌اند. اقدامات تحت رهبري سازمان ملل براي ايجاد دولت وحدت ملي هم در ميان هر دو دولت انشقاق ايجاد کرده چرا که برخي از تشکيل چنين دولتي حمايت و برخي ديگر با آن مخالفت مي‌کنند.

در يکي از نشانه‌هاي پيچيدگي جنگ داخلي ليبي، برخي شبه نظاميان حامي طرابلس در حال مبارزه با گروه داعش در اطراف سرت هستند در حالي که ساير متحدان افراط‌گرايان براي کنترل در دومين شهر مهم ليبي، بنغازي، با نيروهاي حامي طبرق حفتر در نبردند .يک تحليلگر ليبيايي مي‌گويد: اگر آمريکا و اروپا نتوانند اين شبه نظاميان را به توافق برسانند تلاش‌ها براي مبارزه با داعش حتي با وجود دستيابي به توافق سياسي در طرابلس و طبرق بي‌نتيجه خواهد بود. برخي شبه نظاميان احتمالا تلاش خواهند کرد تا از مداخله نظامي چه حملات هوايي چه حمايت نظامي براي حذف رقيب خود استفاده کنند؛ اقدامي که جنگ داخلي را تشديد خواهد کرد.

اين تحليلگر ادامه مي‌دهد: بدون توافقي بين شبه نظاميان، جنگ داخلي پيچيده و گيج کننده بين کساني که با داعش مبارزه مي‌کنند و کساني که با داعش و ساير شبه نظاميان محلي مي‌جنگند، ادامه خواهد يافت.روي نقشه ليبي حضور فيزيکي داعش محدود است. اين گروه تنها شهر سرت و تعدادي روستا در سواحل مديترانه را تحت اشغال دارد، اما دسته‌هاي خطرناکي از اين گروه در اطراف کشور از جمله طرابلس و صبراته حضور دارند.چندين کمپ آموزشي داعش در خارج از صبراته وجود دارد و اين شبه نظاميان به نظر مي‌رسد به دنبال اشغال اين شهر هستند. تخمين زده مي‌شود بيش از 700 داعشي که اکثر آنها تونسي هستند در اين منطقه حضور دارند و شبه نظاميان بيشتري از سرت براي تشديد فعاليت‌هاي داعش در راهند.اواخر سال گذشته، شبه نظاميان داعش با برگزاري مانوري از ماشين‌ها و پرچم‌هاي خود در صبراته جداي از اينکه حکومت مقامات محلي را زير سوال بردند، قدرت خود را در اين شهر به نمايش گذاشتند. آنها از خرابه‌هاي يک شهر متعلق به عصر روم باستان گذر کردند؛ اقدامي که نگراني‌ها درباره برخورد مشابه با آثار باستاني عراق و سوريه را درباره اين شهر افزايش داد. اما تاکنون بقاياي تاريخي اين شهر باستاني در صبراته مورد هدف قرار نگرفته است.

پليس طي روزهاي اخير به تعدادي از مخفيگاه‌هاي داعش در صبراته يورش برده و دست کم جان هفت تن را گرفته و شماري ديگر را اسير کرده است. در تحقيقات و بازجويي‌ها بسياري از شبه نظاميان اسير شده که معمولا بين 17 تا 18 سال سن دارند مي‌گويند طي هفته‌هاي اخير وارد ليبي شده‌اند.ترس بزرگ ديگر احتمال اشغال تاسيسات نفتي ليبي از سوي داعش است؛ تاسيساتي که اکثرا در صحراهاي اطراف سرت قرار دارند. داعشي‌ها اخيرا حملاتي را در اين تاسيسات انجام داده‌اند که پسرفت اين صنعت را در پي داشته است؛ تاسيساتي که ليبي از زمان سقوط قذافي درگير بازسازي آنهاست. در زمان حکومت قذافي ليبي روزانه 1 / 6 ميليون بشکه نفت توليد مي‌کرد. اين رقم در سال 2014 به 200 هزار بشکه رسيد و سال گذشته با سرعت کمي به 430 هزار افزايش يافت. اما از زمان آغاز حمله داعش به يک تانکر نفت در ماه ژانويه توليد نفت دوباره کاهش يافته و به 350 هزار شبکه در روز رسيده است. گروه تروريستي داعش در اواخر سال 2014 با اشغال شهر درنه و پس از آن سرت پايش به ليبي باز شد. اما همان آشوبي که درها را براي ورود داعش به ليبي باز کرد از گسترش اين گروه نيز جلوگيري کرد.

اين کشور اکنون با شبه نظاميان قدرتمند و مجهزي پوشيده شده که پيوندهاي عميقي با گروه‌هاي قومي و محلي داخلي دارند. اين مساله شرايط را براي عضوگيري داعش دشوار کرده است. مساله ديگري که به عضوگيري داعش در ليبي آسيب مي‌زند، فقدان قوميت‌گرايي و چند مذهبي در ليبي است.در ماه نوامبر تيم سازمان ملل که تحولات داعش را بررسي مي‌کند به شوراي امنيت گزارش داد که اين گروه تروريستي به نظر مي‌رسد توانايي محدودي در گسترش در ليبي دارد "چرا که تعداد نفرات و شرايط لازم براي گستردگي را ندارد." در اين گزارش همچنين آمده است اين گروه توانايي اشغال تاسيسات نفتي ليبي را ندارد.همين مساله احتمالا دليل ورود شبه‌نظاميان خارجي به ليبي است. اما ورود همين خارجي‌ها نيز به نظر مي‌رسد به انشقاق در داعش نيز دامن زده است.

سه ليبيايي که مي‌گويند پيش از اين به داعش پيوسته‌ بودند در اين باره مي‌گويند، اکثر اعضاي جديد فاقد توانايي کافي بوده و تنها به دنبال پول هستند. اين سه نفر که ادعا مي‌کنند فرمانده نظامي يک عضو گيري و رهبر معنوي هستند درباره سختي‌هاي موجود در اين گروه با رسانه‌ها صحبت کرده‌اند. فرد عضو گيرنده مي‌گويد: اکثر اعضاي جديد فاقد مهارت‌هاي مفيد يا اطاعت پذيري هستند. آنها هرگز به کيفيت شبه نظاميان سوري و عراقي داعش نيستند.

جزئيات طرح دخالت نظامي غرب در ليبي

منابع عربي جزئيات طرح دخالت نظامي خارجي در ليبي را فاش کردند که با مشارکت 100فروند جنگنده و 50هزار نيروي زميني انجام خواهد شد.الشروق تونس به نقل از منابع امنيتي الجزايري از جزئيات طرح نظامي قريب‌الوقوع خارجي در ليبي به بهانه مبارزه با گروه تروريستي داعش پرده برداشت، اين طرح در دو مرحله با مشارکت حدود 50 هزار نيروي زميني از مليت‌هاي عربي و آفريقايي به فرماندهي ژنرال خليفه حفتر و مشارکت 100 فروند جنگنده اجرا مي‌شود. با وجود اطمينان‌بخشي و ادعاهاي مقامات غربي در فرانسه، انگليس و آمريکا مبني بر عدم دخالت در ليبي، آمادگي‌ها براي دخالت نظامي پيوسته ادامه دارد و رايزني‌ها در پايتخت‌هاي همسايگان ليبي قطع نشده است تا خلاف ادعاهاي غربي‌ها را اثبات کند.

به گفته اين منابع، مرحله نخست دخالت نظامي در ليبي شامل انهدام زيرساخت‌هاي گروه تروريستي داعش است که اردوگاه‌ها و ارتش‌هايي از آفريقايي‌ها و مزدوران را تشکيل داده و مناطق ساحلي را در نورديده است، در اين مرحله داعش از حدود 100 کيلومتر نوار ساحلي بيرون رانده خواهد شد تا امنيت به اين مناطق بازگردد، آنگاه نيروهاي زميني به فرماندهي ژنرال حفتر و همپيمانان عرب و آفريقايي‌اش براي سيطره بر شهرهاي ليبي وارد عمل خواهند شد.يک منبع آگاه الجزايري در اين باره گفت:طرح‌هاي مهمتري که درباره آنها در مراکز تصميم‌گيري در الجزاير سخن مي‌گويند که مربوط به دخالت نظامي غربي در ليبي است که با حملات هوايي و موشکي گسترده آغاز شده و با عمليات زميني که دست‌کم 50 هزار نيروي نظامي از مليت‌هاي مختلف در آن مشارکت مي‌کنند، پايان مي‌يابد.

اين منبع افزود کشورهاي غربي در تماس با مقامات بلندپايه الجزاير، بخشي از جزئيات طرح‌هاي دخالت نظامي در ليبي(به بهانه مبارزه با گروه‌هاي تروريستي به اصطلاح جهادي) را به اطلاع آنها رساندند که اين طرح با قطع خطوط کمک‌رساني و ارتباطاتي ميان گروه‌هاي سلفي موجود در شهرهاي ليبي از طريق انهدام خطوط مواصلاتي و شبکه‌هاي ارتباطاتي آغاز مي‌شود و سپس پايگاه‌هاي اصلي گروه‌هاي تندرو در طرابلس، درنه، الزنتان، بنغازي و مصراته هدف قرار مي‌گيرد و آنگاه سرکردگان بزرگ داعش و القاعده هدف قرار خواهند گرفت. دخالت نظامي در ليبي براي چندين ماه ادامه خواهد يافت و حداقل 100 فروند جنگنده و تعدادي هواپيماي بدون سرنشين و دو گردان نيروهاي ويژه در آن مشارکت کرده و از کشتي‌هاي جنگي مستقر در درياي مديترانه هم حملات موشکي صورت خواهد گرفت.

منبع الجزايري افزود هر گونه دخالت نظامي در ليبي به همکاري تونس، الجزاير و مصر نياز خواهد داشت به همين سبب کشورهاي غربي اين کشور همسايه ليبي را به منظور همکاري و ارائه تسهيلات از طرح‌هاي دخالت خود در ليبي مطلع کرده‌ اند. دخالت نظامي در ليبي به مدت چندين ماه براي حمايت از نيروهاي محلي ليبيايي مستقر در صحنه ميداني ادامه خواهد يافت که مشابه سناريوي طالبان است.تعداد جنگنده‌هايي که در دخالت نظامي غربي‌ها در ليبي مشارکت خواهد کرد، دست‌کم 100 فروند جنگنده به همراه تعدادي هواپيماي بدون سرنشين و دو گردان کماندو و همچنين تعدادي بالگرد، کشتي‌ها و قايق‌هاي جنگي و موشک‌هاي پيشرفته خواهد بود، آماده‌سازي براي دخالت نظامي در ليبي، در پاريس و واشنگتن انجام مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، فرانسه و آمريکا به صورت جداگانه با تونس، الجزاير و مصر با هدف تسهيل عمليات دخالت نظامي در ليبي گفت‌وگو مي‌کنند، همچنين نيروهاي فرانسوي و آمريکايي منتظر پايان عمليات شناسايي هستند که از چند هفته پيش در ليبي با استفاده از وسائل متعدد از جمله ماهواره‌ها و وسايل شنود و هواپيماهاي جاسوسي آغاز شده است.الشروق نوشت صحنه ليبي پيچيده است و برخي کشورها طرح‌هاي سياسي خود را دنبال مي‌کنند، اما سرنوشت دخالت نظامي مبهم است، زيرا به گفته عبدالعزيز اغنيه تحليلگر ليبيايي، ملت ليبي هرگز با حضور نظاميان بيگانه در خاک کشورشان حتي به بهانه مبارزه با داعش موافقت نخواهند کرد و با مداخله‌گران جنگ خواهند کرد. اين تحليلگر تصريح مي‌کند به جاي دخالت نظامي در ليبي، بايد از قبايلي کمک گرفت که در مناطق تحت سيطره داعش حضور دارند،‌زيرا آنها به خوبي اين مناطق را از نظر جغرافيايي مي‌شناسند.

در اين حال،يک مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا تاکيد کرد، ايالات متحده براي مقابله با هر تهديدي از جانب ليبي کوتاهي نخواهد کرد ولي براي هر اقدام گسترده تري در ليبي قصد دارد با ساير طرف‌ها نيز گفتگو و مذاکره کند.يک مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا که نامش فاش نشده، به خبرنگاران در شهر رم گفت: اول و مهمتر از هر چيزي، زماني که تهديدي را عليه آمريکا مشاهده کنيم، از اقدام در برابر آن تهديد کوتاهي نخواهيم کرد.

وي در ادامه افزود، من فکر مي‌کنم، هر‌گونه اقدام گسترده‌تري در ليبي نياز به مذاکره با مقام‌هاي اين کشور و بي شک متحدان ما در ائتلاف خواهد داشت يعني ايتاليايي‌ها و فرانسوي‌ها، بسياري از شرکاي ما در ائتلاف کاملا نزديک به ليبي هستند.برخي منابع آگاه نيز اعلام کرده‌اند مقام‌هاي آمريکا و انگليس فشار زيادي را به ليبي وارد مي‌کنند تا 1000 سرباز نظامي انگليسي را براي مقابله با تروريست‌هاي داعش، در خاک اين کشور مستقر کنند.ليبي از سال 2011 ميلادي تاکنون و پس از سرنگوني رژيم معمر قذافي با هرج و مرج و جنگ داخلي روبرو شده است. فقدان قدرت مرکزي موجب شده است تا گروه هاي شبه نظامي متعددي در اين کشور به وجود آيد. گروه تروريستي داعش طي ماه‌هاي اخير حملات گسترده اي را به زيرساختهاي نفتي ليبي انجام داده است.واشنگتن و لندن ديپلمات‌ها و مقام‌هاي نظامي خود را به ليبي اعزام کرده‌اند تا دولت‌هاي رقيب و نيروهاي شبه نظامي اين کشور را متقاعد کنند تا از نظاميان انگليسي براي مقابله با تروريست‌هاي داعش، کمک بگيرند.حدود 3000 تروريست داعش در خاک ليبي حضور دارند.

سرکرده داعش در ليبي کيست؟

بر اساس گزارش‌هاي اطلاعاتي ابو عمر الشيشاني(چچني) يکي از سرکردگان داعش در سوريه بعد از فرار از اين کشور وارد ليبي شده و سرکردگي اين گروه تروريستي را در شهر سرت ليبي بر عهده گرفته است. اين روزها بعد از شکست‌هاي مکرر داعش در عراق و سوريه صحبت از فرار عناصر خارجي حاضر در اين دو کشور به ليبي همواره ادامه دارد.هنوز چند ماه بيشتر از مرگ «طرخان باتيرشولي» معروف به «ابوعمر الشيشاني» نگذشته بود که اين مُرده زنده بار ديگر به صحنه حوادث بازگشت. اين مسئله با گزارش‌هاي اطلاعاتي از حضور الشيشاني براي هدايت داعش در شهر بندري سرت در ليبي همراه است.بر اساس اين گزارش‌هاي اطلاعاتي، يک کاروان از افراد مسلح متشکل از 14 خودرو که به وسيله خودروهاي زرهي حمايت مي‌شد به شهر سرت واقع در سواحل ليبي وارد شده است که ابو عمر الشيشاني هم در بين آنها بوده است .

ابو عمر الشيشاني کيست؟

طرخان باتير شولي در سال 1986 در روستاي بيرکياني در بانکيسي در گرجستان در همسايگي چچن به دنيا آمد و در سال‌هاي 2006 تا 2007 براي خدمت سربازي به ارتش گرجستان پيوست. بعد از پايان خدمت سربازي در سال 2008 در گردان تيراندازان ارتش گرجستان مشغول خدمت شد.نزديکان الشيشاني مي‌گويند که وي در جنگ سال 2008 با روسيه جنگيد به دنبال آن ارتقاي درجه گرفت ولي در ادامه به دليل ابتلا به سل در سال 2010 از ارتش جدا شد.وي در سال 2010 به اتهام خريد و انباشت سلاح بازداشت و به 3 سال زندان محکوم شد؛ ولي به دليل وخامت اوضاع جسماني بعد از گذشت مدت کوتاهي از محکوميت آزاد شد.ابو عمر الشيشاني يکي از خطرناکترين افراد تحت تعقيب در دنيا است. الشيشاني همان کسي است که محمد امواري معروف به جان جهادي را به خدمت گرفت و با وجود اينکه بارها خبر کشته شدن وي در حملات آمريکا و دستگري وي به وسيله نيروهاي عراقي اعلام شده است، ولي دوباره اين اخبار تکذيب شده است.به شهادت کساني که الشيشاني را مي‌شناختند وي بعد از آزادي به ترکيه و از آنجا وارد سوريه شد و تجارب نظامي خود را با عضويت در گروه‌هاي مسلح در اين کشور به کار گرفت.منابع اطلاعاتي مي‌گويند که در بين عناصري که وارد ليبي شده‌اند شماري از شهروندان انگليسي هم بوده‌اند.بر اساس گزارش‌هايي که دستگاه‌هاي اطلاعاتي غرب آن را منتشر کرده‌اند شمار عناصر داعش در ليبي در حال حاضر 5500 نفر است.

در همين رابطه،يک مقام امنيتي ليبي از اعزام فرستاده ابوبکر بغدادي به ليبي خبر داد.روزنامه انگليسي "ديلي تلگراف" به نقل از سرهنگ «اسماعيل شکري» فرمانده سازمان اطلاعات نظامي در شهر "مصراته" ليبي نوشت که گروه تروريستي داعش تلاش مي‌کند مقر اصلي خود از رقه در سوريه و موصل در عراق را به شهر "سرت" در ليبي منتقل کند. اين مقام امنيتي ليبي افزود ابوبکر بغدادي سرکرده گروه تروريستي داعش اخيرا شخصي به نام «ابوعمر» را از عراق به سرت فرستاده تا به توسعه دامن کنترل داعش بر ليبي کمک کند.شکري افزود که اين شخص که تابعيت عراقي دارد به ليبي آمده است تا بر حدود 3000 داعشي که يک سوم آنها تونسي و الباقي اتباعي از سوريه، سودان، نيجر، چاد و کشورهاي عربي خليج فارس هستند، نظارت کند.به دليل هرج و مرج امنيتي و خلأ سياسي در ليبي، داعش با پويايي فوق العاده اي در اين کشور در حال توسعه است.

اين گروه تروريستي اخيرا شمار نيروهايش در ليبي را به 5000 نفر رسانده است. همچنين ساختار داعش در ليبي بعد از جذب عناصر برجسته اين گروه که از سوريه و عراق آمده‌اند حرفه‌اي‌تر شده است. داعش يک نوار ساحلي به طول 300 کيلومتر شامل سرت و بن جواد را تحت اشغال خود دارد. اين نگراني وجود دارد که شهر اجدابيا نيز به زودي به اشغال داعش در آيد.همزمان با اين تحولات چندين کشور غربي به سرکردگي ايتاليا در حال فراهم کردن مقدمات براي دخالت نظامي بين المللي به بهانه مبارزه با گروه تروريستي داعش در ليبي هستند. با گذشت چهار سال از پيروزي انقلاب فوريه در ليبي، نه‌ تنها اين کشور هنوز به ساحل آرامش نرسيده است، که بعد از سرنگوني دولت، امور در اين کشور متشنج شده و ناآرامي و هرج و مرج همه جا را فرا گرفته است.

چگونه سرکرده داعش سر از ليبي درآورده است؟

روزنامه فرامنطقه اي راي اليوم چاپ لندن‌، با اشاره به خبر انتقال سرکرده داعش به شهر سرت ليبي اين سئوال را مطرح کرد که چگونه اين فرد توانسته است از مقر سري خود در رقه سوريه وارد ليبي شود؟ روزنامه انگليسي ديلي تلگراف از انتقال ابوبکرالبغدادي سرکرده داعش به سرت، براي جلوگيري از دستگيري توسط سرويس هاي اطلاعاتي غربي در عراق و سوريه خبر داد.نمي دانيم که چگونه شخصي مثل البغدادي که از سوي سرويس‌هاي اطلاعاتي بيش از 100 کشور جهان، از جمله روسيه، آمريکا، فرانسه، انگليس، عربستان سعودي، سوريه و عراق تحت تعقيب است توانسته از مقر خود در شهر رقه سوريه سوار هواپيما شود واز شهر سرت ليبي سر دربياورد.

اين خبر ما را به ياد حادثه مشابه در سال 2003 مي اندازد که آمريکا به بهانه داشتن سلاح‌هاي کشتار جمعي عراق را اشغال کرد يا دخالت ناتو در ليبي که گفته شد به دليل جنايات رژيم سرهنگ معمر قذافي صورت گرفته است.اکنون خبرهايي درمورد رسيدن 500 نيروي زميني آمريکايي ،روسي ، انگليسي و فرانسوي به ليبي به گوش مي رسد البته نه براي برقراري امنيت و ثبات، بلکه براي از بين بردن تهديدهاي داعش وافزايش نگراني آنها در مورد تسلط داعش بر هلال نفتي ليبي که پس از حملات مکرر اين گروه به اين مناطق نفتي صورت مي گيرد.

به گفته ژنرال جوزف دانفورد رئيس ستاد نيروهاي آمريکا براي جلوگيري از گسترش داعش در ليبي نيازمند يک تحرک نظامي قاطع هستيم .اگر البغدادي واقعا در گمراه کردن تمام سازمان هاي اطلاعاتي ونقل مقر خود به سرت موفق شده باشد، اين موضوع نشانگر آن است که وي يک تروريست حرفه‌اي است که توانسته اين همه کشور با پيشرفته ترين دستگاه هاي مخابراتي وهواپيماهاي جاسوسي که ردپاي مورچه ها را در خاک عراق و سوريه رصد مي کنند، شکست دهد. بنابراين يا اين سرويس‌هاي اطلاعاتي بي عرضه هستند يا با البغدادي و داعش همدست بوده اند .مداخله جديد آمريکا واروپا در ليبي، اگر صحيح باشد ناشي از خطر تهديدات داعش وبهره برداري از اين موضوع براي اشغال ليبي و تقسيم آن بين کشورهاي اشغالگر است همانطور که در سال 1945 در جنگ جهاني دوم پس از شکست ايتاليا و کشورهاي همسايه اش اتفاق افتاد.

داعش و ديگر گروه هاي مسلح افراطي در ليبي جا خوش کرده و به دليل دخالت ناتو و تخريب نهادهاي دولتي ليبي حضور خود را تقويت کرده اند وموجب تبديل ليبي به يک کشور شکست خورده که هرج و مرجي خونين آن را فراگرفته شدند. سوال اينجاست که وضعيت ليبي پس از مداخله نظامي جديد چگونه خواهد شد وچقدر از مردم آن کشته خواهند شد؟ما با مداخله ناتو در ليبي در سال 2011 مخالفت کرديم، همانطور که با اشغال عراق توسط آمريکا در سال 2003 مخالف بوديم و با هر گونه دخالت جديد نظامي در ليبي هم با هر بهانه اي باشد مخالفت خواهيم کرد چرا که اين مداخلات کشور را نابود کرد و موجب غارت ثروت ملي شد و راه را براي گسترش گروههاي افراطي باز کرد واختلافات فرقه اي را تشديد کرد.ما در آستانه يک توطئه جديد هستيم که عامل اصلي آن مداخلات نظامي آمريکا ، غرب و شرق در جهان عرب است که هدف از آن تقسيم جهان و ثروت‌هاي آن است.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\03\03-02\20-16-32.htm&storytitle=%E1%ED%C8%ED%BA%20%CC%C8%E5%E5%20%CC%CF%ED%CF%20%E3%C8%C7%D1%D2%E5%20%DA%E1%ED%E5%20%CF%C7%DA%D4

ش.د9405775

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات