تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۷۴
محاكمه به تعويق افتاد

«نه» شيخ عيسي به دادگاه فرمايشي بحرين

(روزنامه جوان – 1395/05/07 – شماره 4871 – صفحه 15)

حكومت بحرين محاكمه شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين را كليد زد ولي حاضر نشدن اين روحاني بحريني در دادگاه، آل‌خليفه را مجبور كرد جلسه دادگاه را به تعويق بيندازد. مقامات بحرين شيخ سعيد العصفور از ديگر روحانيون سرشناس اين كشور را هم بازداشت كردند.

به گزارش «جوان»، در شرايطي كه مردم بحرين در تظاهرات گسترده‌اي محاكمه آيت‌الله عيسي قاسم از سوي رژيم آل خليفه را محكوم كرده و نسبت به عواقب اين اهانت‌ها هشدار داده‌اند بزرگ‌ترين دادگاه كيفري بحرين روز چهارشنبه اولين جلسه محاكمه آيت‌الله عيسي قاسم را به طور غيابي بعد از امتناع متهمان از جمله اين رهبر شيعه از حضور خود يا وكلاي‌شان در برابر دادگاه آغاز كرد. به گزارش پايگاه خبري مرآه البحرين، هيچ يك از كساني كه نظام بحرين آنها را متهم كرده در اين جلسه حضور نداشتند. مقامات بحرين آيت‌الله عيسي قاسم را به جمع‌آوري مال بدون مجوز و نيز پولشويي متهم كرده‌اند. اولين جلسه اين دادگاه كه به رياست علي خليفه الظهراني برگزار شد به دليل امتناع عيسي قاسم از حضور در دادگاه به 24 مردادماه موكول شد. رژيم آل‌خليفه حدود يك ماه پيش در اقدامي تابعيت شيخ عيسي قاسم را لغو كرد تا پازل سركوب‌هاي خود عليه شيعيان اين كشور طي سال‌هاي گذشته و پس از آغاز انقلاب مردم در سال ۲۰۱۱ ميلادي را تكميل كند. اين اقدام آل‌خليفه با حضور به مردم در صحنه و دفاع از شيخ عيسي قاسم خنثي شده است.

سعدالله زارعي كارشناس مسائل خاورميانه درباره به تعويق افتادن جلسه محاكمه شيخ عيسي قاسم در بحرين گفت كه تعويق زمان برگزاري دادگاه شيخ عيسي قاسم به 24 مرداد يك پيروزي براي مردم اين كشور است. از سوي ديگر، رژيم آل‌خليفه كه از بازداشت علما هيچ ابايي ندارد روز گذشته حكم بازداشت يكي از علماي شيعه بحريني را صادر كرد. شبكه خبري «الؤلؤه» بحرين گزارش داد كه دادستاني بحرين دستور داده است كه شيخ سعيد العصفور از روحانيون شيعه براي تحقيقات و بازجويي، به مدت 15روز بازداشت است.

خروش مردم در حمايت از عيسي قاسم

بحرين سه‌شنبه شب در واكنش به برگزاري محاكمه روحاني برجسته شيعي صحنه تظاهرات مسالمت‌آميز مردمي بود. به گزارش روزنامه الايام بحرين، مردم اين كشور در اقدامي هماهنگ با فرارسيدن شب اقدام به تعطيلي مغازه‌ها و اماكن تجاري كرده و تمامي چراغ‌ها را خاموش و از شمع براي روشنايي استفاده كردند. منطقه الدراز در غرب بحرين كه منزل اين روحاني شيعه در آنجا قرار دارد نيز شاهد محاصره و آماده‌باش امنيتي گسترده‌اي است. اين منطقه از زمان سلب تابعيت عيسي قاسم صحنه تظاهرات گسترده عليه سياست‌هاي رژيم آل‌خليفه بوده است. گروه‌هاي بحريني مخالف كه خارج از اين كشور اقامت دارند، در پيامي همه نهادها، هيئت‌ها، سازمان‌ها و شخصيت‌هاي برجسته كشورهاي اسلامي جهان را به اقدامي فوري براي ياري مردم بحرين و حمايت از آنها دعوت و روز جمعه (هشتم مرداد) را روز جهاني همبستگي با مردم بحرين اعلام كردند.

به گزارش شبكه المنار، در اين پيام از همه مردم جهان براي مشاركت در گراميداشت اين روز با برگزاري تظاهرات، تحصن‌ها، همايش‌ها، كنفرانس‌هاي مطبوعاتي و تمامي راه‌هاي موجود و بيان موضع‌گيري خود نسبت به ظلمي كه در حق مردم بحرين صورت مي‌گيرد و اجراي برنامه‌ها و گام‌هايي كه بتواند به توقف اين نوع از تخريب تمدن و فرهنگ منجر شود، دعوت شده است. دولت بحرين از سال ۲۰۱۱ به سركوب گسترده مخالفان و رهبران مذهبي به ويژه شيعيان اين كشور پرداخته است. رژيم آل خليفه در طول اين سال‌ها از هيچ‌گونه تلاشي براي سركوب مردم بحرين كه اغلب آنها را شيعيان تشكيل مي‌دهند، دريغ نكرده است. رژيم آل‌خليفه از دو سال پيش شيخ علي سلمان، دبيركل جمعيت الوفاق بحرين را بازداشت كرده و به رغم واكنش‌ها مخالفت‌هاي بين‌المللي براي آزادي وي، سلمان همچنان در بند نيروهاي آل خليفه زنداني است.

دولت بحرين طي يك ماه گذشته سلسله اقدامات سركوبگرانه خود عليه بحريني‌ها را تشديد كرده است و در ابتدا محكوميت چهار سال حبس شيخ علي سلمان را به 9 سال افزايش داد و سپس اقدام به انحلال جمعيت «الوفاق» و مصادره اموال وابسته به آن كرد. در واكنش به سلب تابعيت از شيخ عيسي قاسم، بيش از ۹۰ نهاد، جمعيت و هيئت فعال در جهان در بيانيه‌اي هدف قرار دادن آيت‌الله عيسي قاسم و طايفه شيعه از سوي رژيم آل‌خليفه را محكوم كردند. به گزارش روزنامه الوسط بحرين، جمعيت كار ملي دموكراتيك «وعد» نيز در واكنش به محاكمه آيت‌الله عيسي قاسم از گروه‌هاي رسمي مربوطه خواسته است تا به مسئوليت ملي خود عمل كنند و در راستاي صلح و ثبات اجتماعي عمل كنند. مردم بحرين صدور حكم سلب تابعيت «شيخ عيسي قاسم» را نوعي عبور از خطوط قرمز خود مي‌دانند و درست به همين دليل است كه لحظه‌اي در تظاهرات‌ ضد دولتي آنها و تحصن‌ در مقابل منزل شيخ عيسي حتي وقفه كوچكي به وجود نيامده است. اقدام رژيم آل خليفه در سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم، واكنش‌هاي بين‌المللي زيادي را در پي داشت و حزب‌الله لبنان كه تندترين واكنش را اتخاذ كرد در بيانيه‌اي گفت كه آل‌خليفه به پايان راه رسيده است.

http://javanonline.ir/fa/news/800596

ش.د9501495

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات