تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۸۰

تعرض به «شيخ عيسي قاسم» خط قرمز معارضان بحريني

(روزنامه اطلاعات - 1395/05/24 - شماره 26511 - صفحه 12)

عضو مجلس علماي بحرين که از اين کشور تبعيد شده است،تاکيد کرد: اگر رژيم آل خليفه شيخ عيسي قاسم را بازداشت کند در اين صورت هيچ چيزي ملت بحرين را متوقف نخواهد کرد.«شيخ محمد حسن خجسته» روحاني مبارز بحريني که از سوي مقامات منامه در سال 2015 سلب تابيعت و از کشورش تبعيد شده بود به تشريح وضع کنوني انقلاب مردم کشورش پرداخت.وي در گفتگوي تفصيلي با خبرگزاري تسنيم گفت: رژيم آل خليفه امروز در مقابل چالش بزرگي قرار گرفته است. در واقع تجمع مردم در ميدان لوءلوء در آغاز انقلاب با تحصن کنوني مردم در منطقه دراز در کنار منزل آيت‌الله شيخ عيسي قاسم کاملا متفاوت است.

زماني که اين تحصن آغاز شد، گشايش سياسي وجود داشته و مردم براي حضور و اعتراض در ميدان لؤلؤ با هيچ مشکلي مواجه نبودند. در تجمع ميدان لؤلؤ مردم با ديدگاه‌هاي مختلفي حضور داشتند و شماري به دنبال اصلاح نظام و برخي ديگر به دنبال جمهوريت و برخي نيز به دنبال سرنگوني رژيم آل خليفه بودند به همين دليل زماني که رژيم به ميدان لؤلؤ هجوم آورد مردم به سرعت پراکنده شدند،اما امروز در الدراز علما هستند که اوضاع را مديريت مي‌کنند و سخنانشان يکسان بوده و سقف مطالبات مختلف وجود ندارد و فقط يک سقف واضح وجود دارد که تمامي اقداماتي که عليه مردم اتخاذ شده لغو شود و رژيم به گزينه مذاکره بازگردد. بنابراين سقف خواسته‌هاي يکي بوده و ميان رهبري مردم بحرين و علما اتحاد وجود دارد.

شيخ محمد خجسته اضافه کرد: در زمان تجمع ميدان لؤلؤ برخي براي تفرج و نگاه کردن به اين ميدان مي‌آمدند. اما امروز کساني که به منطقه دراز در اطراف منزل شيخ عيسي قاسم مي‌آيند مي‌دانند که مورد ضرب و شتم و حتي کشتار قرار خواهند گرفت و کسي که امروز به الدراز مي‌آيد براي شهادت آمادگي دارد و تجربه نيز اين موضوع را ثابت کرده است. دو هفته پيش خودروي نظامي در وسط روز به نزديکي منزل آيت‌الله شيخ عيسي قاسم آمد و تنها طي چند دقيقه مردم خود را رساندند و در مقابل اين خودروي نظامي ايستادند و اين موضوع پيام واضحي دارد که مردم مي‌گويند که به خاطر مذهب و عقيده و دين خود آماده هستيم تا کشته شويم.

عضو مجلس علماي بحرين گفت: يک تفاوت عمده ديگري که وجود دارد آن است که در حالي که در تمامي پنج سال گذشته اين موفقيت حاصل نشد که گروه‌هاي مخالف با يکديگر متحد شوند اما درباره موضوع آيت‌الله شيخ عيسي قاسم و جايگاه بلندمرتبه وي همگي متحد القول بودند. امروز همه گروه‌هاي مخالف با هر خواسته‌اي درباره عدم هتک حرمت آيت‌الله شيخ عيسي قاسم متحد بوده و هرگونه هتک حرمت به وي را خط قرمز دانسته‌اند اين در حالي است که طي پنج سال گذشته اين اتحاد وجود نداشته است.

امروز ملت بحرين آشکارا اعلام کرده که هرگونه هتک حرمت به آيت‌الله شيخ عيسي قاسم تجاوز به دين، مذهب و شيعه‌ها در بحرين است که مردم هرگز اجازه اين موضوع را نخواهند داد هر چند که خون‌ها در اين مسير ريخته شود .اما نظام در اقدامات اخير خود عليه شيخ عيسي قاسم در گرداب افتاده است چون نخست آنها در تبعيد شيخ شکست خوردند و به گزينه دوم که محاکمه وي بود رجوع کردند که شيخ نيز در اين محکمه حاضر نشد و آن را برسميت نشناخت و در جلسه نخست محاکمه حاضر نشد و معلوم نيست که در جلسه دوم محاکمه حاضر شود و در صورتي که در جلسه نخست و دوم حاضر نشود در جلسه سوم حکم جلب شيخ عيسي قاسم صادر خواهد شد و با تاکيد مي‌گويم که بازداشت شيخ جز با خونريزي صورت نخواهد گرفت.

من مي‌گويم که رژيم آل خليفه به دليل آنکه تفکر بدوي دارد ممکن است هرگونه اقدامي را انجام دهد و آل خليفه و آل سعود اکنون در مرحله انتقام از مردم قرار دارند. اگر آل خليفه بخواهد که شيخ را بازداشت کند بايد از روي پيکر مردم عبور کند.اقدام براي بازداشت شيخ عيسي قاسم به هيچ وجه ساده نيست.

آل خليفه و آل سعود در اقدامات خود به چيزي اهميتي نمي‌دهند اما همپيمانان آل‌خليفه و آل سعود هر چيزي را با دقت محاسبه مي‌کنند. در واقع آمريکا و انگليس که اکنون در بحرين حضور دارند تمامي محاسبات را انجام مي‌دهند. امروز انگليس در بحرين نشان داد که تمامي ادعاهايي که درباره حقوق بشر داشته حرف واهي بيش نبوده است و آمريکا نيز که تکليفش مشخص است و فقط به فکر منافع و مصالح خود است.بنابراين هرگونه هتک حرمت آيت‌الله شيخ عيسي قاسم باعث ايجاد بحران و تشنج در بحرين خواهد شد.

گزينه‌هايي که در برابر رژيم آل خليفه قرار دارد بسيار سخت است.وي گفت: مسالمت‌آميز بودن اعتراضات مردم با بقاي شيخ در بحرين باقي خواهد ماند. خود شيخ نيز حتي پس از آنکه سلب تابعيت شد همچنان سخنان خود را مطرح مي‌کرد البته هيچ سخني درباره سلب تابعيت مطرح نکرده است.

شيخ هيچگاه درباره موضوعات شخصي خود صحبت نکرده است اما زماني که موضوعات به دين و اعتقادات مردم مرتبط مي‌شود هرگز سکوت اختيار نمي‌کند و تا همين الان نيز شيخ عيسي معتقد است که جنبش مردم بحرين از حالت مسالمت‌آميز خود خارج نشده است. حضور و وجود شيخ عيسي قاسم سوپاپ اطمينان در بحرين به شمار مي‌آيد اما اگر خدايي نکرده اقدام به بازداشت شيخ کردند هيچ کسي نمي‌تواند هيچ چيز ديگري را در اين کشور تضمين کند و زماني که رژيم از خطوط قرمزي که ترسيم شده عبور کند در آن صورت هيچ چيزي مردم را نمي‌تواند متوقف کند.

شيخ محمد خجسته در ادامه اين مصاحبه به بدعهدي پادشاه بحرين اشاره کرد و گفت:انقلاب 14 فوريه نتيجه چالش‌هاي سياسي بوده که از سال 2000 و از زماني که پادشاه بحرين جنبش اصلاحات و ميثاق ملي را اعلام کرد و از مردم خواست تا به اين ميثاق راي دهند و در پي آن نيز مردم به آن و به دليل وعده‌هاي شاه راي دادند، روي داد.

يکي از وعده‌هاي پادشاه آن بود که قانون سال 1973 که مجلس منتخب موسسان آن را تصويب کرده بود بر ميثاق ملي حکمفرما باشد و نه آنکه ميثاق ملي بر آن قانون سيطره يابد.همچنين قرار بود که مجلس منتخب ملي صلاحيت کامل قانونگذاري را داشته باشد و مجلس شورايي که از سوي پادشاه انتخاب مي‌شود هيچگونه صلاحيت قانونگذاري نداشته و تنها به ارائه مشورت بپردازد.

اين عضو مجلس علماي بحرين اضافه کرد: تنها يک سال پس از آن، پادشاه انحراف از وعده‌هايش را آغاز کرد. در سال 2001،‌پادشاه دستور جديدي را بدون همه‌پرسي از مردم به اجرا گذاشت که اين قانون تفاوت زيادي با قانون مجلس موسسان در سال 1973 داشته است. دستوري که در سال 2001 داده شد، به خود پادشاه صلاحيت‌هاي گسترده‌اي را اعطا کرد. يعني به طور عملي بر اساس قانون سال 2001، پادشاه به عنوان راس تمامي قوا تبديل شد و وي نخست وزير و دولت را مشخص مي‌کرد.

وي درباره طليعه آغاز انقلاب 14 فوريه گفت: انقلاب 14 فوريه از سوي گروه‌هايي با عنوان 14 فوريه آغاز و ميدان لؤلؤ به مکاني براي تجمع گروه‌هاي سياسي تبديل شد و در ابتداي اين جنبش برخي خواسته‌ها مطرح مي‌شد و از سوي مقامات بحرين و در راستاي همراهي با انقلاب در کشورهاي عربي، پاسخ‌هايي داده مي‌شد.

وليعهد تلاش کرد که در اين موضوع وارد شود و طرح خود را ارائه کرده و مخالفان نيز طرح‌هاي خود را ارائه کردند و به اين طرح نيز واکنش مثبتي نشان داد،اما به محض آنکه به درخواست گروه‌هاي مخالف، عربستان در بحرين مداخله کرد، مردم در ميدان لؤلؤ مورد هدف قرار گرفتند و شماري از شهروندان بحريني به شهادت رسيدند و در حمله دوم، ارتش عربستان به صورت مستقيم وارد شد و اقدامات امنيتي و سرکوب ملت به امري ادامه دار تبديل شد.

خجسته در ادامه گفت: گام نخستي که رژيم بحرين براي سرکوب انقلاب 14 فوريه به کار بست، بازداشت‌هاي گسترده بود به گونه‌اي که بسياري از سران مخالف و گروه‌ها به جز احزاب رسمي بازداشت شدند و گام بعدي نيز اخراج مردم از کار با هدف فشار آوردن به آنها و گرسنه کردن آنها براي جلوگيري از ادامه انقلاب بوده است.

وي افزود: پس از آنکه نظام در گام‌هاي قبلي خود شکست خورد اقدام به تحريک گروه‌هاي سني براي انجام اقدام تحريک آميز عليه شيعه با هدف ايجاد فتنه طائفه‌اي در اين کشور كرد تا اعلام شود که مشکل در بحرين اختلاف سني و شيعه و نه مشکل سياسي است. وي افزود: شيخ عيسي قاسم به عنوان رهبر جريان و مجلس علما و جمعيت وفاق بحرين به عنوان بال سياسي شيخ عيسي قاسم بوده و تمامي اين سه سازمان زير نظر رهبري شيخ عيسي قاسم بوده‌اند.

زماني که رژيم آل خليفه اقدام به بيکار کردن شمار زيادي از مردم بحرين کرد، مجلس علما و جمعيت وفاق بحرين اقدام به تامين نيازهاي مردم کردند و به همين دليل دولت در سياست خود براي گرسنه کردن مردم به شکست رسيد.شيخ محمد خجسته تاکيد کرد مجلس علماي بحرين نقش بسزايي در خاموش کردن آتش فتنه طائفه‌اي در بحرين ايفا کرده و همواره با گروه‌هاي سني ميانه‌رو در کشور در ارتباط بوده و به جهانيان نشان داديم که هيچ جنگ سني و شيعي در کشور در جريان نيست و در اين کشور تنها چالش سياسي ميان ملت و حکومت وجود دارد. بنابراين سياست شعله‌ور کردن جنگ طائفه‌اي از سوي مجلس علمايي به شکست انجاميد.

وي افزود: پس از مداخله عربستان در مارس 2011، بحرين عملا به يکي از استان‌هاي عربستان تبديل شد و هر کسي که مي‌خواست براي حل بحران بحرين وساطت کند بايد به رياض مي‌رفت و حتي کشورهاي هم جوار همانند طرح امير کويت يا وساطت عمان يا ديگر ميانجيگران، به آنها گفته مي‌شود که براي هرگونه اقدامي مي‌بايست به رياض مراجعه کنند و پاسخ رياض نيز کاملا آشکار بود: ملت بحرين بايد به منازل خود بازگردد و همه چيز را فراموش کند.

شيخ محمد خجسته درباره تحريم انتخابات سال 2014 از سوي جمعيت الوفاق بحرين گفت: آنها به خوبي مي‌دانستند زماني که الوفاق تصميمي را براي تحريم انتخابات اتخاذ مي‌کند در واقع اين تصميم از سوي شيخ عيسي قاسم گرفته شده و اين تصميم ضربه سختي به رژيم آل خليفه بوده و در حالي که ادعا شده بود که نسبت مشارکت در انتخابات سال 2014، حدود 50 درصد بوده اما واقعيت بسيار کمتر از آن بوده و در برخي از حوزه‌ها که 10 هزار نفر واجد شرايط راي دادن بودند، منتخب آن حوزه با هزار راي يا کمتر از آن پيروز‌ مي‌شده است و به همين دليل پس از انتخابات به دنبال محاکمه شيخ علي سلمان رفتند.

وي گفت: تمامي اين اقدامات مقدمه‌اي براي حرکت به سوي شيخ عيسي قاسم بود و پس از چند روز، سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم اعلام شد و بر اساس برخي خبرهاي رسيده از داخل قصر، پادشاه بحرين به سران عربستان و امارات وعده داده بود که طي 48 ساعت، شيخ عيسي قاسم در بحرين حضور نخواهد داشت اما تجمع مردم در اطراف منزل شيخ عيسي قاسم و علماي کفن پوش و واکنش‌هاي خارجي نظير بيانيه حاج قاسم سليماني و بيانيه حزب‌الله و تماس‌هاي علما با شيخ و بيانيه رهبر انقلاب باعث توقف حمله رژيم به منطقه الدراز و هتک حرمت شيخ عيسي قاسم شد.

وي گفت: بايد اشاره کنم اقدامات عليه شيخ عيسي قاسم عبارت است از اراده سعودي و اماراتي و برنامه ريزي انگليس و چراغ سبز آمريکا و اجراي رژيم بحرين‌. شيخ محمد خجسته در تشريح اينکه، برنامه‌ريزي متعلق به انگليسي‌ها بوده گفت: اگر تصميم را به آل سعود و آل خليفه رها مي‌کردند چون آنها تفکري بدوي دارند به گزينه کشتار افراد و حمله به متحصنان مي‌پرداختند و شيخ را بازدشت مي‌کردند و بنابراين عدم حمله به منزل شيخ عيسي قاسم نشان از آن دارد که طرح انگليسي در پشت آن وجود دارد.

در ماه‌هاي هفتم و هشتم ميلادي درجه حرارت و رطوبت در بحرين به حد غير قابل تحملي مي‌رسد و بنابراين مردم تجمع در اطراف منزل آيت‌الله شيخ عيسي قاسم را ترک خواهند کرد و به منازل خود مي‌روند.اين عضو مجلس علمايي بحرين اضافه کرد: پس از آنکه تمامي طرح‌هاي آنها براي هدف قراردادن شيخ عيسي قاسم به شکست منتهي شد، به گزينه محاکمه شيخ روي آوردند و به وي اتهام پولشويي و جمع آوري پول و ارسال آن به طرف‌هاي نامعين در داخل و خارج کشور دادند.

وي در توضيح برخي ادعاها درباره ارتباط مخالفان بحريني با برخي کشورهاي خارجي از جمله ايران و حزب‌الله گفت: شاهد آن هستيم زماني که رژيم سعودي درباره دست‌هاي ايران يا مداخله‌هاي ايران صحبت مي‌کند مي‌بينيم که آنها سيد عبدالملک الحوثي و آن چيزي را که در سوريه و عراق و بحرين روي مي‌دهد با يکديگر مرتبط مي‌کنند و مدعي هستند که شيخ عيسي قاسم دستان ايران در بحرين است اما هر آنکه فعاليت‌هاي جنبش الوفاق را پيگيري مي‌کند به خوبي شاهد آن است که الوفاق جنبشي ملي بوده و هر آنکه سخنراني‌هاي شيخ عيسي قاسم را گوش مي‌دهد مي‌بيند که در هيچ کدام از سخنانش دستورالعمل کشورهاي خارجي وجود ندارد.

وي تاکيد کرد: اتهام به اين افراد مبني بر اينکه با ايران مرتبط هستند به دستاويزي پس از تاسيس جمهوري اسلامي براي کشورهاي عربي حوزه خليج فارس تبديل شده است. هر مشکلي که در ميان کشورهاي عربي حوزه خليج فارس روي‌ مي‌دهد به جاي آنکه به شکست خود در ادامه امور اعتراف کنند مدعي شدند که اين از مداخله‌هاي ايران بوده و حتي خليجي‌ها نيز ديگر اين اتهامات را باور نمي‌کنند.

شيخ محمد خجسته اضافه کرد: پادشاه بحرين امروز از عزل و نصب هرگونه وزير در داخل دولت خود عاجز بوده و اين عربستان است که امور در بحرين را اداره مي‌کند.

وي درباره راهکارهايي که از طريق آن مي‌توان بحران بحرين را حل کرد، گفت: رژيم بايد از سياست‌هاي خود عقب نشيني کند و اين بدان معناست که تمامي زندان‌ها به طور کامل از زندانيان سياسي خالي شود و حکم سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم و 200 شخصيت ديگر لغو شده و تمامي کساني که از وطنشان تبعيد شده‌اند به کشور باز‌گردانده شده و قاتلان فرزندان ملت نيز محاکمه شوند و پس از آن، باب مذاکره و گفت‌وگو براي حل مسائل کشور باز خواهد شد.

وي اضافه کرد: ملت بحرين که صدها شهيد داده و هزاران نفر از مردم نيز همچنان در زندان‌ها به سر مي‌برند نمي‌توانند به خانه‌هاي خود بازگردند و هر آنچه که امروز در بحرين روي مي‌دهد مسئوليت مستقيم آن به عهده پادشاه بحرين بوده چون اعلام تصميم سلب تابعيت، دستوري است که از سوي پادشاه صادر مي‌شود و پادشاه امروز جنگ را عليه مذهب جعفري و مقدسات آن در بحرين اعلام کرده است.

شيخ محمد خجسته درباره به شهادت رسيدن حسن الحايکي به دليل شکنجه‌هاي وحشيانه در داخل زندان‌هاي رژيم بحرين گفت: شهيد الحايکي که پس از انفجار العکر بازداشت شد،‌چند روز قبل از به شهادت رسيدن در ديدار با خانواده‌اش درباره شکنجه‌هايي که عليه وي به کار گرفته مي‌شود صحبت کرد.

وي و شماري ديگر متهم بودند که درصدد هدف قرار دادن خودروي پادشاه بودند و به همين دليل به شدت و بر خلاف ديگر زندانيان مورد شکنجه قرار گرفتند که همين موضوع باعث بيمار شدنش شد. اين در حالي است که وي تنها 36 سال داشته و پيش از آن نيز هيچگونه بيماري نداشته است. شکنجه‌هاي زندان آل خليفه در حالت‌هاي عادي غير قابل تحمل است حال کسي که متهم به هدف قراردادن کاروان پادشاه باشد چه شکنجه‌هايي را خواهد ديد.

عضو مجلس علمايي بحرين به شيوه‌هاي جديدي که رژيم آل خليفه در شکنجه افراد به کار مي‌گيرد اشاره کرد و گفت: رژيم آل خليفه امروز از شيوه‌هايي براي شکنجه استفاده مي‌کند که هيچگونه اثري بر روي بدن نمي‌گذارد به طور مثال مقامات از شوک الکتريکي که يکي از سخت‌ترين شکنجه‌ها به شمار مي‌آيد براي آزار زندانيان استفاده مي‌کند که اين اقدام باعث فلج شدن جسم يا مشکل براي چندين ماه خواهد شد و پزشک نيز نمي‌تواند اثبات کند که فرد مورد تعرض شکنجه قرار گرفته است .

از طرفي،جانشين دبيرکل جنبش عمل اسلامي بحرين تأکيد کرد،هرگونه تعرض به شيخ عيسي قاسم به‌معني ريخته‌شدن خون مردم بي‌دفاع بحرين است و مي‌تواند اقدامي بسيار خطرناک باشد.

"شيخ عبدالله الصالح" جانشين دبير کل جنبش عمل اسلامي بحرين در خصوص آخرين وضعيت شيخ عيسي قاسم و تحصن مردم در منطقه الدراز پرداخت و گفت: به روشني مشاهده مي‌کنيم که رژيم آل خليفه دچار جنون شده و بر شدت سرکوبگري خود مي‌افزايد، از آغاز انقلاب تاکنون و خصوصا طي يک سال و نيم گذشته بر شدت اقدامات سرکوبگرانه آل خليفه افزوده شده است. اين روند افزايشي از سالگرد انقلاب 14 فوريه و اشغال بحرين از سوي نيروهاي سعودي شدت يافته است.

وي ادامه داد: ملت بحرين به سرکوبگري آل خليفه عادت کرده است و در يک زندان بزرگ زندگي مي‌کند، تفاوت چنداني ميان شرايط افرادي که در داخل زندان به سر مي‌برند با افرادي که بيرون از آن هستند وجود ندارد، تنها تفاوت اين است که افرادي که اکنون آزاد هستند مي‌توانند از يک منطقه به منطقه ديگر حرکت کنند و گويي در سلول‌ها باز شده و از يک سلول به سلول ديگر مي‌روند.او در همين زمينه توضيح داد: بحرين تبديل به يک زندان بزرگ شده است کسي نمي‌تواند بدون اجازه آل خليفه مسافرت کند و يا بدون اجازه آنان حتي سخن بگويد هم اکنون کار به جايي رسيده است که حتي براي برپايي نماز و انجام فريضه‌هاي ديني نيز بايد از حاکميت اجازه گرفت.

شيخ عبدالله صالح در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آينده براي ملت و علماي ديني ما روشن است، اين انقلابي است که خواسته‌هاي منطقي و عادلانه ملت را مطرح مي‌کند و در اين خصوص کوتاه نخواهد آمد. اين خواسته‌ها طي سال‌هاي گذشته همواره مطرح شده‌اند و تا تحقق يافتن آنها انقلاب ادامه خواهد يافت، همانطور که شيخ عيسي قاسم گفت ملت نمي‌تواند پس از اين حجم از جانفشاني از خواسته‌هاي عادلانه و معقول خود عقب نشيني کند.

اين مبارز بحريني به بازداشت‌هاي گسترده صورت گرفته در بحرين و بازداشت علماي اين کشور اشاره کرد و گفت: رژيم آل خليفه قصد دارد به وسيله بازداشت‌هاي گسترده که حتي شامل علماي ديني مي‌شود مردم را ترسانده و از حضور آنان در الدراز بکاهد. از اين فرصت استفاده کرده و بر ضرورت ادامه حضور مردم در منطقه الدراز براي دفاع از انقلاب بحرين و اهداف آن و همچنين چهره‌هاي شاخص کشور همچون شيخ عيسي قاسم تاکيد مي‌کنم.

وي ادامه داد: امروز مسئله اصلي در بحرين هدف قرار دادن گروه سياسي خاصي که مطالبات سياسي عادلانه‌اي را مطرح مي‌کنند نيست بلکه مسئله اين است که کل افراد يک مذهب مشخص هدف حملات آل خليفه قرار گرفته‌اند و تلاش مي‌شود وجود اين مذهب از بحرين حذف شود.او در خصوص شيخ عيسي قاسم گفت: شيخ عيسي قاسم به دليل تشويق مردم به فعاليت‌هاي مسالمت آميز براي رژيم همچون سوپاپ اطمينان بود آما آنان اين مسئله را درک نمي‌کنند و به آن اهميت نمي‌دهند و متاسفانه از شيخ انتقام گرفته و تلاش مي‌کنند با وارد کردن اتهامات واهي به وي او را طرد کنند.

وي در پايان تاکيد کرد: مردم بارها خطاب به آل خليفه تاکيد کرده‌اند که نمي‌توانيد به شيخ عيسي قاسم دست يابيد مگر با عبور از روي پيکرها و خون ما، هرگونه تعرض به شيخ عيسي قاسم به معني ريخته شدن خود مردم بي دفاع بحرين است و مي‌تواند اقدامي بسيار خطرناک باشد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\08\08-13\19-35-02.htm&storytitle=%CA%DA%D1%D6%20%C8%E5%20%AB%D4%ED%CE%20%DA%ED%D3%ED%20%DE%C7%D3%E3%BB%20%CE%D8%20%DE%D1%E3%D2%20%E3%DA%C7%D1%D6%C7%E4%20%C8%CD%D1%ED%E4%ED

ش.د9501733

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات