تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۵۹

پشت پرده استعفای «ریفی» و بازگشت «حریری» به لبنان

(روزنامه‌ جمهوري اسلامي – 1394/12/05 – شماره 10537 – صفحه 16)

روزنامه لبنانی السفیرنوشت:« اشرف ریفی » با استعفا از وزارت دادگستری دولت لبنان بدون اجازه

گرفتن و حتی ابلاغ کردن به سعد حریری رئیس حزب جریان المستقبل، استقلال سیاسی خود را از او تحکیم و سراسیمگی و سردرگمی شدیدی را در میان این جریان ایجاد کرد.

به گزارش السفیر، استعفای ریفی به بهانه پرونده «میشل سماحه» که 48 ساعت قبل اعلام کرده بود برای محاکمه او به دادگاه جنائی بین‌المللی متوسل می‌شود، تردیدها و سئوالات زیادی را ایجاد کرده است؟

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که بدون توجه به دلایل واهی ریفی که در بیانیه اعلام استعفای خود آورده و به محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری حمله و اتهاماتی ساختگی علیه حزب‌الله وارد کرده است، دو دلیل عمده می‌توان برای استعفای ریفی برشمرد.

السفیر دلیل اول را این گونه توضیح داد: وزیر مستعفی دادگستری تلاش کرد تا با اتخاذ اقدامی متناسب و کامل‌کننده توقف به اصطلاح هبه‌های سه و یک میلیارد دلاری سعودی‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان، خود را به آل سعود نزدیک‌تر نشان دهد و واکنش آنها را بسنجد.

این روزنامه لبنانی در باره دلیل دوم هم نوشت: استعفای ریفی در واقع ضد سعد حریری است به ویژه بعداز تضادهایی که به مرز اختلاف شدید بین دو طرف رسیده است و در نشست اخیر هم نه تنها نتوانستند به توافق برسند بلکه شکاف بین آنها عمیق‌تر شد و به همین دلیل ریفی حاضر نشد هنگام حضور الحریری در شهر طرابلس در شمال لبنان در مراسم استقبال از او شرکت کند.

السفیر افزود: حریری هم به ریفی اطلاع نداده بود که قصد دارد به طرابلس سفر کند و ریفی هم به بهانه شرکت در یک کنفرانس خبری دعوت « مالک الشعار» مفتی اهل سنت شمال لبنان برای حضور در مراسم استقبال از الحریری و ضیافت ناهار برپا شده را رد کرد.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: در حقیقت ریفی، کرسی وزارت دادگستری را به سعد الحریری بازگرداند تا خود را از قیدوبندهای رئیس جریان المستقبل رها کند و به همین دلیل در تماس تلفنی با « فواد السنیوره» رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان گفت که، به الحریری بگوئید دیگر باری بر دوش او نیستم.

السفیر به نقل از ریفی نوشت: طاقت ما دیگر طاق شده و نمی‌توانیم کوتاهی کنیم، درمسیر اعتراف نهائی به شکست در مقابل طرح ایرانی قرار داریم.

افزایش تهدیدهای همپیمانان آل‌سعود

به گزارش ایرنا، ناظران معتقدند پیش از اعلام توقف به اصطلاح هبه‌های سه و یک میلیارد دلاری آل سعود به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان و تصمیم آن برای بازنگری در روابطش با لبنان به دلیل مواضع حزب‌الله وهمراهی نکردن صددرصدی «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان با سعودی‌ها در اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره و اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده و اعلام حمایت برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از این تصمیم، سعدالحریری به بهانه شرکت در مراسم سالگرد ترور رفیق الحریری به لبنان بازگشت.

سعد حریری که به بهانه حفظ جانش در کاخ‌های خود در ریاض و پاریس زندگی می‌کند، در چند سال گذشته از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم سالگرد ترور پدرش سخن می‌گفت. بازگشت حریری به لبنان، آغاز سناریوی سعودی – صهیونیستی علیه محور مقاومت به ویژه حزب‌الله و به عبارت دیگر« بازگشت لبنان به دوران بحران ها» است.

پیش از شروع این سناریوی سعودی – صهیونیستی، سعد حریری به عنوان کارگردان دیدارهای مختلفی را با سران گروه 14 مارس برگزار و همه آنها را برای همراهی با این سناریو توجیه و نقش هرکدام را در این نمایشنامه به آنها تفهیم کرد. وی در همه مناسبت‌ها بر دو نکته تاکید کرده است که همه مشکلات از بحران زباله‌ها تا توقف کمک‌های سعودی و انتخاب نشدن رئیس‌جمهور فقط « حزب‌الله و حزب جریان آزاد ملی یعنی ژنرال میشل عون» هستند، زیرا مواضع آنها موجب آزار «برادر بزرگتر» یعنی آل سعود شده است.

ناظران معتقدند در واقع شکست‌های پی درپی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در میدان‌های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی در منطقه از مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران گرفته تا شکست حمله آل سعود به یمن و پیروزی‌های محور مقاومت در نبردهای با تروریست‌های تکفیری در سوریه موجب شده تا این بار لبنان را هدف بحران آفرینی خود قرار دهند.

نگاهی به اعلام مواضع همسو و تهدیدهای مشترک «سامی الجمیل» رئیس حزب الکتائب، «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنان»، «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه و دیگر عناصر ریز و بزرگ وابسته به آل سعود علیه محور مقاومت، این سناریو را به خوبی فاش می‌کند.

آخرین تهدید حریری

یکشنبه گذشته سعد حریری در پایان نشست گروه 14 مارس در «بیت الوسط» محل اقامت حریری‌ها در بیروت، در گپ و گفتی با خبرنگاران، ادعا کرد: به بیانیه وزارتی دولت دولت کنونی و سیاست خویشتنداری احترام گذاشته نمی‌شود و دیگر جایز نیست این روند ادامه یابد و لبنان خارج از اجماع عربی باشد. وی در ادامه تهدیدهای خود گفت: دولت لبنان باید در جلسه خود یک موضع روشن اتخاذ کند و گرنه ما سخن آخر را می‌زنیم.

رئیس حزب جریان المستقبل درحالی به دروغ ادعا کرد که «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان برای اتخاذ مواضعش در اجلاس‌های قاهره و جده با نخست‌وزیر هماهنگی نکرده که باسیل و تمام سلام تاکید کرده‌اند این موضع با هماهنگی آنها اتخاذ و اعلام شده است.

حریری اعتراف کرد که همه این مشکلات به خاطر این است که سعودی‌ها و صهیونیست‌ها از مبارزه حزب‌الله با تروریست‌های تکفیری مورد حمایت محور سعودی – صهیونیستی در سوریه و شکست‌های سنگین آنها عصبانی و خشمگین هستند و تا زمانی که نیروهای مقاومت در سوریه می‌جنگند، بحران آفرینی در لبنان ادامه خواهد داشت.

فواد السنیوره هم که بیانیه پایانی نشست منزل حریری را قرائت کرد، گفت که حزب‌الله باید از سوریه خارج شود وگرنه مسئولیت مشکلات مالی، امنیتی و معیشتی لبنان برعهده آن خواهد بود.

تعطیل کردن انتخابات شوراهای شهر

روزنامه الاخبار هم نوشت: هدف از افزایش تهدیدها و جر زدن‌های گروه 14 مارس، هم راضی کردن سعودی‌ها است و هم تعطیل کردن انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای شهر زیرا شکست خود را در این انتخابات حتمی می‌دانند.

الاخبار هم تاکید کرد که سعودی‌ها، سعد حریری را به لبنان فرستاده‌اند تا کارگردانی سناریوی اعمال فشار بر مقاومت را برعهده بگیرد شاید حزب‌الله در داخل لبنان مشغول و مجبور شود از سوریه خارج شود.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: اغلب گروه‌های سیاسی می‌گویند که ریاض قادر نیست فشار زیادی بر حزب‌الله وارد کند زیرا می‌ترسد رویاروئی لبنانی‌ها از مرحله سیاسی عبور و به مرحله امنیتی برسد و این به نفع همپیمانان آن در لبنان نیست و تنها هدف ریاض محصور کردن حزب‌الله است.

هدف سناریوئی که گروه 14 مارس آن را اکنون بازی می‌کند، وادار کردن لبنانی‌ها به سکوت در مقابل جنایات رژیم سعودی در منطقه از جمله در یمن و سوریه است و توقف فعالیت بانک‌ها، توقف هبه‌های تسلیحاتی و اخراج لبنانی‌ها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و استعفای ریفی و تهدیدهای الحریری درهمین چارچوب قرار دارد. در این میان روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که مقامات رژیم صهیونیستی از تصمیم سعودی‌ها برای توقف هبه‌های تسلیحاتی به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان و ایجاد بحران در این کشور استقبال و ابراز امیدواری کرده‌اند که نیروهای زمینی سعودی وارد خاک سوریه شوند.

واکنش حزب‌الله و همپیمانان آن

شیخ « نبیل قاووق» نایب رئیس شورای اجرائی حزب الله، «حسن فضل الله» عضو فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان به طور تلویحی به تهدیدهای آل سعود وهمپیمانان آن واکنش نشان داده و تاکید کرده‌اند که اعمال فشارها موجب نخواهند شد تا حزب‌الله از رویکردهای اصولی خود به ویژه مبارزه با تروریسم صهیونیستی و تکفیری و حمایت از لبنان و لبنانی‌ها دست بردارد.

بیشتر همپیمانان حزب‌الله تاکنون تلاش کرده‌اند تا سکوت اختیار کنند و تنها « وئام وهاب» رئیس حزب توحید عربی ضمن دفاع از حزب‌الله و حمله به جریان المستقبل، نسبت به تلاش‌های بیهوده این جریان برای ضربه زدن به امنیت داخلی لبنان هشدار داد.

وئام وهاب در صفحه خود در توئیتر نوشت: اگر احدی معتقد است می‌تواند میز را علیه حزب‌الله برگرداند، باید بداند ما دنیا را روی سر او و همه کسانی که پشت سرش قرار دارند، خراب می‌کنیم. وی افزود: دولت کنونی دیگر نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و از وزیران گروه 8 مارس می‌خواهیم استعفا کنند و برای تشکیل کنگره تاسیسی تلاش کنیم.

رئیس حزب توحید عربی فاش کرد که حریری قبل از بازگشت به لبنان با « محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی در یک کشور اروپائی ملاقات و در خصوص طرح کودتا در لبنان توافق کرده‌اند و توقف کمک‌های تسلیحاتی به ارتش لبنان هم آغاز این طرح بوده است.

وئام وهاب تاکید کرد: به حریری نصیحت می‌کنیم که با آتش باز نکند و درصدد ایجاد فتنه نباشد. ما وارد این بازی نمی‌شویم و هر طرف دیگری هم وارد آن شود بهای گرانی می‌پردازد و ما لبنان را دو دستی تقدیم حامی الحریری نمی‌کنیم.

شیخ حسام العیلانی امام مسجد الغفران در شهر صیدا در جنوب لبنان هم استعفای ریفی را بی‌اهمیت دانسته و تاکید کرده است که هیچ پیامد منفی برای لبنان نخواهد داشت.

http://jomhourieslami.net/?newsid=82317

ش.د9405889

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات