تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۷۸
فرنجیه: هیچ قولی به حریری نداده‌ام

چرخش عقربه سیاسی لبنان به سمت حزب‌الله

(روزنامه همدلي ـ 1394/11/13 ـ شماره 248 ـ صفحه 11)

در حالیکه اکثر رسانه ها و تحلیلگران «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده را به عنوان شانس اول ریاست جمهوری لبنان و تحت حمایت« سعدالحریری» و رژیم آل سعود معرفی می کردند اظهار نظر فرنجیه اهالی رسانه را شوکه کرد. وی در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد که هیچ قول و تضمینی به سعد الحریری نداده و پایبندی به مقاومت، حزب الله و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را بر خود فرض میدانم.تا پیش از این به نظر می رسید تلاش حزب الله برای جلب نظر وی بی نتیجه بوده اما صحبت های قاطع فرنجیه ضمن پیروزی دیپلماتیک برای سید حسن نصرالله ، برگ دیگر از ناکامی های سریالی ریاض را رقم زد.

به گزارش ایرنا، فرنجیه قبل از سخنرانی شامگاه جمعه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در دیداری با تعدادی از خبرنگاران لبنانی در« بنشعی» محل اقامتش در شمال لبنان، با تشریح تحولات صورت گرفته از زمان دیدارحدود سه ماه قبل خود با الحریری در پاریس ، تصریح کرد: در هر نشست مجلس لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری، چنانچه نمایندگان حزب الله در صحن حاضر نشوند، من هم حاضر نخواهم شد و برعهد خود پایبند خواهم ماند حتی اگر به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شده باشم.

وی در سخنان خود در این دیدار که بیشتر رسانههای لبنانی آن را منتشر کرده اند، گفت: صورتجلسه دیدار من با سعدالحریری در پاریس را « رونی عریجی» وزیر فرهنگ لبنان نوشته و موجود است.

فرنجیه خاطرنشان کرد: سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله قبل از رفتنم به پاریس برای ملاقات با سعدالحریری از آن آگاه بود اما همه با تردید اما به طور جدی موضوع را پیگری میکردیم تا این که گفتم با الحریری دیدار می کنیم تا بیینم و بشنویم چه می گوید و این تصمیم را به اطلاع سید حسن نصرالله رساندم.

رئیس حزب جریان المرده افزود: بعداز دیدار با الحریری به طور مستقیم با برادران در حزبالله تماس گرفتم و آنان را درجریان فضای دیدار و مذاکرات صورت گرفته قرار دادم و تاکید کردم که هیچ قول و تضمینی به الحریری در خصوص هیچ موضوعی نداده ام و هرگونه سخنی خارج از این چارچوب، دقیق و صحیح نیست.

وی با بیان این که « نتیجه دیدار پاریس این بود که سلیمان فرنجیه رئیس جمهور و یک شخص از گروه 14 مارس نخست وزیر باشد»، گفت: سعدالحریری درخواست نداشت که نخست وزیر باشد و خواستار تشکیل دولت وحدت ملی و انتخاب نخست وزیر از گروه 14 مارس شد و هیچ سخن و شرطی درباره یک سوم تضمین کننده مطرح نشد.

فرنجیه خاطرنشان کرد:هنگامی که الحریری ازتضمین ها در باره پایداری دولت سئوال کرد، گفتم که من هیچ تضمینی نمی توانم بدهم بلکه تنها تضمین نوع عملکرد و رفتار شما خواهد بود.

رئیس حزب جریان المرده تاکید کرد: به الحریری گفتم که مانعی برای ملاقات با او ندارم اما بدانید بخشی از گروه 8 مارس هستم و هرگز از اصول و همپیمانان خود یعنی حزب الله و بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه دست نمیکشم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا الحریری و سعودی ها از تو در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده اند؟، گفت: الحریری و ریاض به این باور رسیده اند که رئیس جمهور به طور حتم باید از گروه 8 مارس باشد تا بتوان از بن بست خارج شد، اما چرا از من حمایت کرده اند، احتمالا به این نتیجه رسیدهاند که با من تفاهم ممکن است.

سلیمان فرنجیه افزود: اگر رئیس جمهور شوم طرفی را کنار نمی زنم و طرفی را بیشتر از وزنش بزرگ نمی کنم و به دشمن و دوستم ، حقش را براساس وزن و جایگاهش می دهم.

شروط سمیر جعجع

سلیمان فرنجیه فاش کرد که قبل از رفتن به پاریس برای ملاقات با الحریری از طریق کمیته مشترک حزب جریان المرده و حزب « نیروهای لبنانی» با مقامات این حزب تماس گرفتم و سئوال کردم که « قبلا حمایت خود از من را اعلام کرده اید، نظرتان که تغییر نکرده است»، تاکید کردند که بر نظر خود باقی هستند.

رئیس حزب المرده گفت: اما نتیجه این شد که از نامزدی ژنرال عون حمایت کردند و این همپیمانی آنها فقط برای ایجاد مانع در مسیر من شکل گرفته است.

ملاقات با ژنرال عون

وی گفت: با ژنرال عون ملاقات کردم و و او در سه کلمه گفت که موفق باشی و خدا به همراهت و من برنامه ندارم.

فرنجیه افزود: به ژنرال عون گفتم که با تو تا آخر همراه خواهم بود اما اگر آرای لازم را در مجلس برای انتخاب به عنوان رئیس جمهوری نداشتی، از من حمایت می کنید؟، ژنرال عون جواب داد که نه.

رئیس حزب جریان المرده تاکید کرد: حتی اگر من به نفع ژنرال عون عقب نشینی کنم ، فایدهای ندارد مگر این که او بتواند سعدالحریری را قانع کند که به او رای بدهد.

شرط حضور در صحن پارلمان

وی خاطرنشان کرد: در هر حال من در هر جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور، چنانچه نمایندگان حزب الله حاضر نشوند، حتی اگر به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شده باشم، شرکت نخواهم کرد.

سلیمان فرنجیه با بیان این که « حتی اگر رئیس جمهور شوم از همپیمانان خود دست نخواهم کشید»، تصریح کرد: شاید بسیاری به زودی از من انتقاد کنند اما من به عهد خود پایبند هستم، اگر نمایندگان حزب الله در صحن مجلس حاضر نشوند، من هم حاضر نخواهم شد.

رئیس حزب جریان المرده گفت: از من که بارها و بارها براساس باورها و اصول خودم از مواضع و اقدامات حزب الله و مقاومت حمایت کرده ام و احدی در این خصوص مرا مجبور نکرده است، چه انتظاری دارید.

وی افزود: اگر حزب الله مصلحت خود را در حمایت از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری بداند، من هرگز مکدر و ناراحت نمیشوم.

براساس این گزارش، سیدحسن نصرالله در سخنرانی جمعه شب گذشته خود با بیان این که « سلیمان فرنجیه دارای ویژگی های یک رئیس جمهور است و او دوست و برادر و نور چشم ما است» ، گفت که به دلیل التزام اخلاقی و سیاسی از نامزدی ژنرال عون حمایت میکنیم تا زمانی که خودش انصراف نداده باشد.

دبیرکل حزب الله خطاب به حزب جریان المرده گفت که اگر یک سال و نیم قبل به سلیمان فرنجیه این قول را داده بودیم، اکنون بر آن پایبند می بودیم همان طور که بر تعهد خود به ژنرال عون پایبند هستیم.

سلیمان فرنجیه بعداز سخنان دبیرکل حزب الله در یک پیام توئیتری نوشت: سید حسن نصرالله آقای همه ما است».

سخنان سیدحسن نصرالله تاثیر بسیار مثبتی داشت

سلیمان فرنجیه در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر هم با تاکید بر این که سخنان « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله تاثیر بسیار مثبتی در میان هوادارنش داشته است، گفت که خود او هم به شدت تحت تاثیر سخنان سید حسن نصرالله قرار گرفته است. وی با انتقاد به اتهاماتی که بعداز نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان از سوی برخی محافل سیاسی و رسانه ای گروه 8 مارس به او زده شده است، افزود: سخنان منصفانه سید حسن نصرالله پاسخی به این حمله ها بود که ما را متهم به عقب نشینی از مواضع و سستی در گفت وگو با سعدالحریری کرده اند.

رئیس حزب جریان المرده اضافه کرد: تاکید سید حسن نصرالله براین که حزب الله همپیمانان خود را تحت فشار نمی گذارد، بلکه با آنها رابطهای بر اساس اعتماد، محبت ، احترام، مشورت و گزینههای اصلی دارد، بسیار تاثیر گذار بوده است.

سلیمان فرنجیه خاطرنشان کرد، « زمانی که سید حسن نصرالله مرا نور چشم خود میخواند»، آیا شایسته نبود من هم او را « آقای همه » توصیف کنم.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=4902

ش.د9405567

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات