تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۸۸

نژادپرستی در آمریکا از «برده‌داری» تا «ترامپ»

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1394/12/19 – شماره 10549 – صفحه 12)

آمریکا که از زمان شکل گیری گرفتار نژادپرستی است، جنبش‌های اعتراضی بسیاری را تجربه کرده و اکنون نیز سیاهپوستان مخالف این وضعیت با استفاده از فضای مجازی سعی در تاثیرگذاری بر انتخابات رئیس جمهوری آینده این کشور را دارند.

نژادپرستی در تاریخ آمریکا ریشه در مهاجرت سفیدپوستان اروپایی در اواخر قرن 16و مواجهه با سرخپوستان ساکنین همیشگی این سرزمین دارد که سرآغاز تاریخ مستعمراتی آمریکا بود. سیاهپوستان تنها قربانیان نژادپرستی در آمریکا محسوب نمی‌شوند، نسل کشی سرخپوستان آمریکایی، بیگانه هراسی علیه ژاپنی‌ها در طول جنگ جهانی دوم، نژادپرستی علیه یهودیان تازه وارد به آمریکا، بیگانه هراسی علیه مهاجرین ایرانی به بهانه تسخیر لانه جاسوسی و گسترش نژادپرستی و توهین به مسلمانان پس از حوادث 11 سپتامبر از جمله نمونه‌های نژادپرستی و رواج هراس از ملیت‌های مختلف درجدول زمانی تاریخ آمریکا می‌باشد که به بهانه‌های رنگ پوست،مذهب یا ملیت جریان داشته است.

اعتراض‌ها و جنبش‌های مدنی علیه نژادپرستی برای دستیابی به عدالت و حقوقی برابر با دیگر افراد جامعه در تاریخ آمریکا همواره به چشم خورده است که اوج آن جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی تبار طی سال‌های 1995 تا 1968 به رهبری «مارتین لوتر کینگ» است که به تصویب قانون حقوق مدنی منجر شد و بر اساس آن هرگونه تبعیض نژادی بر اساس نژاد، رنگ،مذهب یا اصالت ملی در امور استخدامی و حضور در اماکن عمومی ممنوع است.

نژادپرستی و قدرت شبکه‌های اجتماعی

طبق نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی ان ان، حدود نیمی (49 درصد) مردم آمریکا نژادپرستی را مشکل بزرگ جامعه و 33 درصد تا حدودی مشکل عنوان کرده‌اند که بیانگر پررنگ بودن این مساله در زندگی روزمره شهروندان آمریکایی است. بارها برخورد خصمانه و خشن پلیس با سیاهپوستان که در موارد بسیاری به قتل قربانیان منجر می‌شود و تا پیش از این مسکوت می‌ماند، امروزه به دلیل گسترش اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فراگیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند و بازتاب گسترده این وقایع، سبب منسجم‌تر شدن تجمع‌ها و جنبش‌های اعترضی مدنی در سراسر آمریکا شده است.

هشتگ «جان سیاهپوستان هم مهم است» (black lives matter#) در شبکه‌های اجتماعی، نقطه ثقل پیگیری آخرین تحولات مربوط به مبارزات ضدنژادپرستی بخصوص در مسایل رفتار خشونت آمیز پلیس با سیاهپوستان شده است و مردم و فعالان مدنی از این راه و اطلاع رسانی به دیگر معترضین برخوردهای نژادپرستانه، فراخوان شرکت در اعتراضات مدنی را ارائه می‌دهند.

این هشتگ سال 2013 (92ش) پس از قتل نوجوان 17 ساله سیاهپوست آمریکایی در ایالت فلوریدا به ضرب گلوله پلیس شکل گرفت و سپس هشتگ رسمی جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا در اعتراضات شد و همواره در تجمع‌ها و راهپیمایی‌های اعتراضی سیاهپوستان طی سال‌های اخیر در سراسر آمریکا و جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

پس از انسجام فعالیت‌های جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان در شبکه‌های اجتماعی و بازانتشار اخبار خشونت پلیس علیه سیاهپوستان، در تمام مواردی که خشونت‌ها منجر به کشته شدن یک سیاهپوست شده باشد، راهپیمایی‌های اعتراضی این جنبش در ایالت‌های مختلف در انتظار پاسخ مسئولان شهری و پلیس آمریکا بوده و در مواردی به صحنه ناآرامی‌ها و درگیری‌های مسلحانه بین پلیس و معترضین مبدل شده است.

پلیس آمریکا در صدر متهمان نژادپرستی

اعتراض‌های تابستان سال 2014 (93ش) بر سر کشته شدن «مایکل بران» نوجوان 17 ساله سیاهپوست بدست پلیس سفید پوست در ایالت میسوری که با دخالت خشونت بار پلیس به ناآرامی و شورش‌های خیابانی و در مواردی تبادل آتش و حضور ماموران با خودروهای زرهی و تجهیزات جنگی همراه شد را می‌توان از گسترده‌ترین موارد این اعتراض‌ها در سال‌های اخیر برشمرد.

«جاناتان فرل» پس از تصادف خودرو، به ضرب گلوله پلیس به قتل رسید(2013)،خفه کردن مرد سیاهپوست بدست پلیس در ایالت نیویورک بخاطر فروش سیگار نخی غیرقانونی (2014)، شلیک پلیس به« تمیر رایس» نوجوان 12 ساله بخاطر بازی با تفنگ اسباب بازی در ایالت اوهایو (2014)، کشته شدن «اریک هریس» به ضرب گلوله پلیس ایالت اوکلاهما (2015). «والت اسکات» در کارولینای جنوبی(2015) و «فدری گری» که در زمان دستگیری خشونت آمیز پلیس به نخاع وی آسیب رسید و در اتومبیل پلیس در راه بازداشتگاه جان سپرد، بالتیمور(2015)، تنها نمونه‌هایی از رفتار خشونت آمیز پلیس در سال‌های اخیر می‌باشد که بخاطر شدت اعتراضات گسترده مردمی در رسانه‌های آمریکا منعکس شده است.

جنبش‌های اعتراضی سیاهپوستان گاهی با اعتراض‌های دیگر جنبش‌های مدنی در آمریکا متقابلا همکاری‌هایی داشته است، برای مثال حضور طرفداران جنبش سرکوب شده 99 درصد آمریکا معترض به نظام سلطه سرمایه‌داری آمریکا در تجمع‌های اعتراضی سیاهپوستان بخصوص در شهر نیویورک کاملا مشهود بود و قضیه پیوستن معترضین به کشته شدن «فدری گری» در ایالت بالتیمور به جنبش اعتراضی کارکنان رستوران‌های فست فود از جمله این اعتراضات مرکب است.

پلیس آمریکا که برای بکار گیری بیش از حد سفیدپوستان در نیروهای خود همواره مورد انتقاد جنبش‌های مدنی ضد نژادپرستی قرار دارد، پس از اعتراضات و ناآرامی‌های سال‌های اخیر، به تعدیل نژادی نیروهای خود و تمهیداتی همچون نصب دوربین روی لباس پلیس اقدام کرده است.

سیاست در آمریکا نیز محلی آلوده به این بیماری است که با انتخاب «باراک اوباما» به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست آشکارتر شد و در روزهای اخیر هم در رقابت‌های انتخابات درون حزبی نیز بیشتر خودنمایی کرده است.

ترامپ متهم جدید

اکنون نیز، گروه‌هایی دانسته یا نادانسته از یک ابرتاجر میلیاردر و صاحب قمارخانه‌های زنجیره‌ای که با اظهارات جنجالی و نژادپرستانه توانسته، پیشتاز حزب جمهوریخواه شود، حمایت می‌کنند. «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا در هشداری کنایه آمیز از دونالد ترامپ بخاطر اینکه «آمریکایی‌ها را مجبور کرده نگاهی دوباره به مشکل دیرینه نژادپرستی خود بیاندازد» تشکر کرده است.

همزمان با تداوم فعالیت‌های انتخاباتی در آمریکا، درخواست ممنوعیت سفر ترامپ به مکزیک در واکنش به اظهارنظرهای تند وی علیه مکزیکی‌ها به مجلس این کشور ارائه شده است. روزنامه واشنگتن پست نوشت: این تصمیم در واکنش به گفته‌های نژادپرستانه ترامپ است که نامزدی خود را با «تجاوزگر جنسی خواندن مکزیکی ها» و لزوم ساخت دیوار مرزی با مکزیک اعلام کرد.

همزمان وزیر خزانه‌داری مکزیک در واکنش به ادعاهای ترامپ مبنی بر مجبورکردن دولت این کشور برای پرداخت تمام هزینه ساخت دیوار مرزی بین دو کشور، چنین درخواستی را غیرقابل باور خوانده است.

از سوی دیگر، «مانوئل دلگادیلو» نایب رئیس حزب ملی جنبش محافظه کار مکزیک نیز گفته است که این حزب مصوبه ممنوعیت ورود ترامپ را به عنوان تصمیم مجلس به دولت فدرال ارایه کرده که به علت عدم توانایی مجلس در تصویب قوانین فدرال؛ به عنوان پیشنهادی نمادین برای تشویق رئیس جمهوری مکزیک برای مواجهه با این شخص است.

این نماینده مجلس مکزیک گفت: اگر ترامپ با ساخت دیوار قصد دارد از ورود مکزیکی‌ها به آمریکا جلوگیری کند؛ پس وی هم حق ورود به خاک مکزیک را نباید داشته باشد.

پایگاه خبری آمریکایی «هافینگتون پست»، اقدام ترامپ در مجبور کردن حاضران در یک تجمع انتخاباتی به ادای سوگند وفاداری به او را نشانه آشکارتر شدن شباهت این نامزد ریاست جمهوری آمریکا با آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی دانست.

به گزارش پایگاه اینترنتی هافینگتون پست، صعود ترامپ به مکان اول فهرست نامزدهای جمهوریخواه بطور فزاینده‌ای با آدولف هیتلر مقایسه می‌شود، زیرا هر دو با استفاده از لفاظی نژادپرستانه، گروه‌های خاصی از اقلیت‌ها را مقصر مشکلات کشور خود نشان داده‌اند.

این شباهت زمانی بیشتر شد که نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گردهمایی انتخاباتی اورلاندو در ایالت فلوریدا از حاضران خواست دست راست خود را بالا ببرند و سوگند یاد کنند که حتما به ترامپ رای خواهند داد که یادآور تجمع‌های انتخاباتی حزب نازی آلمان در دهه 1930 بود.

ترامپ وعده داد به محض ورود به کاخ سفید، 11 میلیون مهاجر غیرقانونی مقیم در آمریکا را اخراج خواهد کرد و همچنین در ارتباط با جمعیت مسلمان تاکید کرده است که افزون بر ثبت اطلاعات مسلمانانی که به خاک آمریکا وارد می‌شوند، مساجد این کشور نیز زیر نظارت قرار می‌گیرند و برخی هم تعطیل می‌شود.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان نیز گزارش داد آمریکایی‌ها اندک اندک از نامزدی ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا «عصبی» هستند و به دنبال پناهندگی به کانادا می‌باشند. به گزارش این شبکه تلویزیونی، تنها در یک روز، 825 هزار کاربر آمریکایی برای فرار از ریاست جمهوری ترامپ، نحوه مهاجرت به منطقه «کیپ بریتون آیلند» (واقع در جنوب شرق کانادا) را بر روی سایت‌های اینترنتی مورد پرسش و بررسی قرار دادند.

سی.ان.ان گزارش داد: پیامدهای پیروزی ترامپ نامزد ریاست جمهوری 2016 (95ش) آمریکا از حزب جمهوریخواه، پس از سه شنبه بزرگ (اول مارس - 11 اسفند) بسیار عمیق بود و براساس ارزیابی‌های گوگل، تنها چهارساعت پس از نتایج انتخابات درون حزبی جمهوریخواه در سه شنبه بزرگ، شمار عبارت «چگونه می‌توان به کانادا رفت» از سوی کاربران آمریکایی، افزایش تکان دهنده‌ای داشت.

سی.ان.ان گزارش داد: این عبارت و جستجوی اینترنتی رفتن به کانادا از سوی کاربران نگران آمریکایی، 350 درصد افزایش نشان داد و همزمان پیشتازی غیر قابل توقف ترامپ شکاف عمیقی را در حزب جمهوریخواه پدید آورده است.

به گزارش رویترز، «میت رامنی» نامزد ریاست جمهوری 2012 (91ش) از حزب جمهوریخواه در سخنانی گفت: ترامپ یک متقلب و شیاد است که نه طبع رئیس‌جمهور شدن و نه قدرت تمیز لازم برای تصدی این مقام را دارد.

صعود این میلیاردر آمریکایی در رقابت‌ها که از ابتدای ورود به عرصه رقابت‌ها با اظهارات جنجال برانگیز خود خشم و انتقاد بسیاری از رسانه‌ها، تحلیلگران سیاسی و حتی اعضای برجسته حزب جمهوریخواه را بر انگیخت، مایه حیرت تحلیلگران شده است.

دیدگاه غالب در عرصه گمانه زنی‌های سیاسی، پیروزی این قمارخانه‌دار آمریکایی را حاصل دلزدگی و انزجار مردم از سازوکارهای کهنه، فرسوده و فاسد این کشور می‌داند.

«نوام چامسکی» متفکر و تحلیلگر پرآوازه آمریکایی، پیروزی ترامپ را حاصل وحشت و دلزدگی مردم آمریکا در یک دوره نولیبرالیستی می‌داند.

از سوی دیگر، خودداری از اظهارنظر درباره یکی از رهبران گروه ضدسیاهپوست «کوکلوکس کلان ها» و همچنین افشای همراهی پدر خود با این گروه، متهم به سکوت در برابر نژادپرستی شده است.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشته است: سال 1927(1306ش) در جریان سرکوبی تظاهرات نژادپرستانه و ناآرام اعضای کوکلوکس کلان‌ها در محله کوئینز نیویورک، پلیس هفت نفر را دستگیر کرد که پدر دونالد ترامپ به نام «فرد» نیز در جمع بازداشت شدگان بود.

اطلاعات مربوط به دستگیری فرد ترامپ سال گذشته در رسانه‌ها چاپ شده بود، اما دونالد ترامپ این گفته‌ها را رد کرد و گفت ;i پدرش هرگز در راهپیمایی کوکلوکس کلان‌ها شرکت نداشته است.

خبر مربوط به بازداشت پدر ترامپ در رسانه‌ها پس از آن موضوع روز شد که وی نخواست در باره «دیویددوک» یکی از رهبران کنونی کوکلوکس کلان‌ها صحبت کند که گویا حامی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 (95ش) آمریکا است.

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت که هیچ چیز در باره دیوید دوک و حمایت‌های او نمی‌داند.

کوکلوکس کلان‌ها یا KKK شکل گرفته در سال 1965 (1344ش) به دست کهنه سربازان ضدسیاهپوست ارتش کنفدراسیون آمریکا، پشتیبان برتری نژاد سفید، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی گرایی و نفرت پروری نژادی می‌باشند.

اعضای این گروه همگی در جریان مراسم، آیین‌ها، تظاهرات، کشتار و شکنجه خیابانی قربانیان خود برای وحشت آفرینی سراپا سفید می‌پوشیدند و سر و صورت خود را به صورت کامل می‌پوشاندند و از ترور، خشونت و رعب آفرینی بیشترین بهره را می‌برند.

پس از چند بار فراز و فرود، دهه 1920 اوج کامیابی کوکلوکس کلان‌ها بود و جریان دوم این گروه بیشتر از بنیانگذاران خود نژادگرا، کاتولیک ستیز، بومی گرا، یهودی ستیز و سپس کمونیسم ستیز شد.

قتل بردگان حتی زنان و کودکان و در برخی موارد تکه تکه کردن قربانیان به صورت زنده، دارآویختن بی‌دادرسی و رفتارهای خشونت آمیز از رفتارهای عادی اعضای گروه اصلی و زیر شاخه‌های کوکلوکس کلان‌ها به شمار می‌رفت و حتی در سال‌های نزدیک به جنگ دوم جهانی از حمایت نازی‌ها نیز برخوردار شدند. هم اکنون «استیون هاوارد» به عنوان رهبر گروه KKK مشهور شده است که آشکارا آن را اعلام می‌کند و این مسئله با اعتراض و وحشت سیاه پوستان در آمریکا همراه شده است.

کوکلوس کلان از آمیختن واژه یونانی kuklox به معنای «حلقه» و واژه انگلیسی clan به معنای «طایفه» پدید آمده است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=84204

ش.د9405887

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات