تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۹۹
علی صوفی رئیس ائتلاف اصلاح طلبان تهران در گفتگو با آفتاب یزد حضور علی مطهری در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را تایید کرد

یار مطهر اصلاح‌طلبان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/11/20 ـ شماره 4546 ـ صفحه 2)

گروه سیاسی: آن‌وقت‌هایی که در مجلس هشتم شروع به کار کرد را یادتان هست؟ همان وقت‌هایی که او به عنوان یک چهره شاخص اصولگرا و مخالف جدی اصلاح‌طلبان شناخته می‌شد. همان وقت‌هایی که اورا برخی جزو تندروهایی قلمداد می‌کردند که مواضع سخت فرهنگی اش در منش سیاسی وی نیز ریشه دوانده و از جمله کسانی است که تلاش برای تغییر دیدگاه‌هایش حکایت "نرود میخ آهنین در سنگ" است.

اما چرخ گردون چنان کرد که فکر آن را هم نمی‌کردیم.

کم کم خیلی چیزها عوض شد، خیلی چیزها تغییر کرد و در کنار این دگرگونی‌ها او نیز.

آن اوایل تحولش! وقتی برخی حرف‌ها را می‌زد کمتر کسی می‌پذیرفت اینها از زبان اوست که شنیده می‌شود. اما روزگار طوری رقم خورد که اکنون تنها می‌شود از وی چنین مواضع شجاعانه‌ای را انتظار داشت.

تاجایی پای حرف هایش ایستاد که به وی هجمه بردند! در مجلس هم به او حمله کردند !برخی سخنرانی هایش نیز لغو شد. اما علی مطهری مطهر ماند و کم نیاورد.

از آن موقع به یادداریم

حتما شماهم از مواضع سال 88 به بعدش، آگاهید و می‌دانید او در برهه‌ای از زمان سخن می‌گفت که گفتن لازم به نظر می‌رسید. در زمانی شجاعانه ایستاد که ایستاده‌های بسیاری شکستند و یا از معرکه گریختند.

کار به جایی رسید که مطهری از نام اصولگرا بودن هم برید، آن طور که گفت:" نقطه آغاز حیات سیاسی من همان مجلس هشتم است که از آن به عنوان مجلس اصولگرا یاد می‌شود. تصور من از اصولگرایی یک چیز دیگری بود. من انتظار دیگری از آن مجلس و نمایندگان داشتم و در عمل دیدم که اصولگرایی واقعی وجود ندارد." باورش سخت است اما حقیقت دارد.

مطهری در این چند سال با خودش دو دوتا چهارتا که کرد، دید همه معادلات وی از جناح راست غلط از آب درآمده و آرمانهایش در پی اصولگرایی تحقق نخواهد یافت.

برای همین جمله معروف "در مواضع سیاسی یک اصلاح‌طلب هستم " نقل محافل شد. هرچند مواضع فرهنگی او همچنان به قول برخی، از اصولگرایان هم اصولگراتر باشد! این یک واقعیت است که وی در مجلس نهم آنچه که می‌گفت درد دل اصلاح‌طلبان بود.

و همین درددل ها، اصولگرایان را به خشم وا می‌داشت از اینکه چرا یار قدیمی شان اینگونه بر ساز مخالفت می‌نوازد و عرصه را بر آنها (اصولگرایان ) تنگ کرده است.

مطهری آرام آرام، نشان داد که او را با محافظه کاری، کاری نیست. در بند اصول نامعقول، خود را جای نمی‌دهد، بلکه آزاد است! رها از جناح بازی‌ها و محبوس‌کردن خویش در چارچوب دنباله‌روی کورکورانه‌ای که آغشته با بی‌عدالتی باشد.

ایراداتی هم دارد مثل همه ما

بی شک این نماینده مجلس هم بدون اشکال نیست! ایراداتی نیز دارد مثل همه ما. شاید هنوز که هنوز است نگرش‌های فرهنگی او با اصلاح‌طلبان هم خوانی نداشته باشد و گاهی در شگفت شویم از بعضی دیدگاه هایش در این حوزه. ولی وی نشان داده حرفش را در مسائل فرهنگی می‌زند چه خوشمان(اصلاح‌طلبان) بیاید چه نه. همانطور که حرف هایش را در عرصه سیاست می‌زند چه‌خوششان! (اصولگرایان ) بیاید چه نه.

مطهری حالا به شوالیه‌های اسطوره‌ای برای اصلاح‌طلبان در پارلمان تبدیل شده، از ظاهرش پیداست که او رخت اصول را در آورده و جامه اصلاح به تن کرده و با این تفاصیل اکنون می‌شود اورا دوست چپی‌ها و یار بی وفای جناح راست دانست.

کار به جایی رسیده که حالا خبر می‌آید یکی از نام‌های قطعی لیست اصلاح‌طلبان، علی مطهری همان اصولگرای به ظاهر تند چند سال پیش است.

مطهری شده یکی از افراد فهرست جناح چپ. یعنی این نماینده مجلس نهم، آنقدر با اصلاحات دم خور شده و همینطور اصلاحات با او، که تحول خواهان نه تنها از او حمایت می‌کنند! بلکه او را رسما جزوی از خودشان کرده و در لیست اصلاح‌طلبان جای داده اند و در این بلبشوی تایید و تکذیب ردصلاحیت‌ها وی گزینه مناسبی است برای اصلاح‌طلبان.

اگرچه نام علی مطهری محدود به لیست اصلاح‌طلبان نیست و اسم او در سایر فهرست‌ها با عناوینی چون "اعتدال‌گرایان" نیز جای گرفته اما به هیچ وجه اثری از وی در میان طیف اصولگرانیست و شاید همین موضوع به مثابه "رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون"! نشان‌دهنده رابطه شکر آب محافظه کاران با او باشد.

مطهری موافقتش را با حضور در لیست اصلاح‌طلبان اعلام کرد

اما گویا اصلاح‌طلبی علی مطهری بیش از این حرفها عیان شده است تا جاییکه علی صوفی وزیر دولت اصلاحات درباره بودن وی در لیست اصلاح‌طلبان به آفتاب‌یزد گفت: "حضور علی مطهری در لیست اصلاح‌طلبان، کاملا جدی است و از نظر ما ایشان یکی از نفرات اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم خواهد بود."

وی درباره اینکه آیا با خود علی مطهری دراینباره صحبت کرده اید گفت:" با ایشان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است واو هم موافقت خودش را با حضور در این لیست اعلام کرده است. "

صوفی در اینباره که چگونه علی مطهری که زمانی در لیست اصولگرایان بوده، اکنون در لیست اصلاح‌طلبان جای گرفته است پاسخ داد:"مهم عملکردهای علی مطهری در مجلس است عملکردی که کاملا با شاخص‌های اصلاح‌طلبی همخوانی دارد و در چارچوب خواسته‌های ما می‌گنجد."

رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در شهر تهران افزود:"علی مطهری در همایش‌های مختلف اصلاح‌طلبان حضور داشته است و بارها هم خودش اعلام کرده که به اصلاح‌طلبان نزدیکتر است و هر بار که اصلاح‌طلبان از ایشان دعوتی به عمل آورده اند، او نیز پذیرفته است. "

علی صوفی درباره اینکه پیش از این، نام علی مطهری در لیستی به نام اعتدال به عنوان سرلیست منتشر شده است، اکنون چگونه شما نیز او را در فهرست خود جای داده اید؟ گفت:" ما به هیچ عنوان آقای مطهری را به این شرط در لیست اصلاح‌طلبان نمی گذاریم که نام او در لیست‌های دیگر نباشد. بنابراین ممکن است اسم مطهری در لیست‌های دیگر با عناوینی مختلف آمده باشد ولی با این حال او یکی از افراد فهرست اصلاح‌طلبان نیز هست."

وی درباره اینکه آیا علی مطهری مشکلی با بحث سرلیستی در اصلاح‌طلبان نداشته گفت:"آقای مطهری هیچ مشکلی با این موضوع ندارند و سرلیست اصلاح‌طلبان هم مشخصا دکتر عارف است."

صوفی افزود: "ما همچنان در حال بررسی اسامی، برای تکمیل لیستمان هستیم و نمی توانیم با توجه به اخبار ضد و نقیض که درباره تایید صلاحیت‌ها گفته می‌شود فعلا تصمیم گیری کنیم."

وزیر تعاون دولت اصلاحات تاکید کرد:"علی مطهری و دکتر عارف از جمله معدود کسانی هستند که حضورشان در این لیست قطعی است."

http://aftabeyazd.ir/?newsid=26904

ش.د9405839

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات