تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۳۵
گفتارهای صریح آیت‌الله واعظ طبسی در سال 88

سران فتنه محاربند

مقدمه: آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی که از آغازین روزهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی، همراه امام راحل عظیم‌الشأن و رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی بود، همواره در سال‌های متوالی در گفتارهای مختلف ضمن تبیین جایگاه امامت و ولایت و ولایت فقیه در اندیشه ناب اسلامی، بر ضرورت تبعیت از ولی فقیه زمان تاکید داشت و در برهه حساس فتنه 88 نیز مطالب مهمی را در این زمینه مطرح کرد که در زیر به بازخوانی آنها می‌پردازیم.
(روزنامه وطن امروز - 1394/12/16 - شماره 1839 - صفحه 12)

آورده‌های نظام، نتیجه رهبری

جدا معتقدم آنچه انجام گرفته ـ که بسیار انجام گرفته ـ اینها مربوط به هیچ کس نیست، آورده‌های نظام اسلامی است، نتیجه حمایت و پشتیبانی ملت بزرگ ماست، نتیجه رهبری حکیمانه امامت جامعه اسلامی است؛ چه در دوران امام و چه در دوران مدیریت مقام معظم رهبری که پیچیدگی‌های خاصی هم در این دوره وجود داشت. (1)

اگر رهبری نبود

... اگر رهبری و امامت جامعه اسلامی، اقتدار و علم و ایمان و شناخت و نفوذ معنوی و رابطه عمیق فکری و عاطفی با جامعه نداشت، انقلاب به وجود نمی‌آمد و اگر نقش رهبری نبود، اگر قدرت معنوی رهبری نبود، اگر جاذبه رهبری نبود و ارتباط قلبی و عاطفی و فکری و اعتقادی بین رهبری و جامعه اسلامی نبود، قطعا انقلاب استمرار نمی‌یافت. اینکه ما در دفاع مقدس و جنگ گرم پیروز شدیم، تحولی در تاریخ جامعه بشری ایجاد شد، دنیا در مقابل عظمت ملت ایران سر خضوع بر زمین نهاد، اینکه در تاریخ برگ زرینی به عنوان انعکاس دنیایی از اخلاص، پایداری و مقاومت و احساس استقلال و هویت و خودباوری ثبت کرد، همه و همه نقش تعیین‌کننده و محوری رهبری است.

نگاه ما و نگاه بسیج و نگاه ملت ما به رهبر ماست. حرکت سیاسی ما در همان مسیری است که رهبری برای ما ترسیم کرده‌اند. هر جریانی که مورد حمایت و تأیید رهبر ما باشد، مورد حمایت و تأیید ماست. کسانی که در برابر نظام ـ به مفهوم عام کلمه ـ در برابر قانون اساسی، در برابر رهبری، موضع آنها موضع تعارض و تضاد است، در برابر آنها هیچ گذشتی نشان نداده و نشان نمی‌دهیم. ملت ما، نظام ما در پرتو رهبری داهیانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب و در پناه وحدت، یکپارچگی، انسجام و برادری همه جریان‌های فکری در خدمت نظام، این انقلاب به یاری خدا تضمین شده است و خواهیم دید و اگر ما نباشیم، خواهند دید که این انقلابی است که زمینه تشرف جامعه بشری را محضر مقدس بقیه‌الله الاعظم روحی فداه ان‌شاءالله فراهم خواهد کرد.(2)

تدبیر هوشمندانه

... باید بحق بپذیریم که در همان جایگاه امامت و رهبری، هم امام راحل (رضوان‌الله تعالی علیه) و هم مقام معظم رهبری، خیلی با تدبیر و روش‌ها و شیوه‌های حکیمانه برای این مقاطع پر پیچ و خم سیاسی و اقتصادی تدبیری هوشمندانه اندیشیدند و ما را به آن سمت و سویی که تکلیف ماست و مصالح ملی ما و مصالح نظام ما ایجاب می‌کند، هدایت کردند... امروز به نظر من هرگونه سکوتی در برابر دفاع از این عناصر اصلی نظام ـ که اسلام و ایمان و رهبری است- ظلم به مصالح ملی است، نه ظلم به نظام اسلامی، آن جداست. در بسیاری از موارد ما نباید بگذاریم رهبری بعضی از مسائلی که بر عهده ماست، مطرح بکند. (3)

قدر رهبری را بدانیم

... دوستان عزیز! قدرت‌ها تمام‌شدنی است. دیر یا زود ما می‌رویم، دیگران می‌آیند و مدیریت می‌کنند. نسل جوان و نوجوان ما می‌آیند و مدیریت می‌کنند. نگذاریم نسل آینده به ما دشنام بدهد. قدر نظام را، قدر قانون اساسی را، قدر رهبری معظم انقلاب را بدانیم. نقش رهبری را در انسجام و اتحاد فراموش نکنیم و کسانی که می‌خواهند این رابطه عاطفی و فکری و اعتقادی ما را با چنین نظام استوار و مستحکمی تضعیف کنند، با منطق، با استدلال، برادرانه به آنها پاسخ بدهیم. این تقاضای یک خادم کوچک حضرت رضا علیه‌السلام از این جلسه بود و از همه کسانی که صدای ما را می‌شنوند.(4)

دقت کنید آقایان

... نقش امام عادل و رهبری نظام اسلامی، همان نقش امام معصوم است، با این تفاوت که آن امام معصوم است و این امام عادل و امام عادل همه مبانی فکری و اعتقادی و روش و خط مشی سیاسی و اقتصادی را از آن منبع می‌گیرد و گرفته است. اگر رهبری نبود، اگر نفوذ رهبری نبود، اگر این ارتباط قوی فکری و عاطفی بین رهبری و جامعه اسلامی نبود، امروز سرنوشت دوران اسلامی چیز دیگری بود. من اگر بخواهم اشاره بکنم به سخنان برادر عزیزمان، آقای سیدحسن نصرالله و جایگاه رهبری در لبنان در بین مسیحیان لبنانی و جریان حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی، اگر به شما عرض بکنم که آقای شیخ عبید که در اسرائیل محکوم به زندان ابد بود، چه فشارهای روحی و جسمی بر او وارد کردند، اولین و آخرین و تمام سخنی که بازجویان با او مطرح می‌کردند، این بود که چرا این ارتباط عمیق، عاشقانه و صمیمانه بین شما و رهبری جمهوری اسلامی است؟ این نقش رهبری است.(5)

سکوت جایز نیست

... امروز ـ به خصوص آمریکایی‌ها- خیلی تلاش کردند و تلاش می‌کنند نظام اسلامی را منزوی کنند اما خود آمریکایی‌ها می‌دانند ایران و جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فکری و فرهنگی بزرگ‌ترین نقش را ایفا می‌کند. بدون حضور ایران و بدون استمداد از ایران، کار مؤثری نتوانستند و نمی‌توانند انجام بدهند. بیشترین تحریم‌های اقتصادی را بر ما تحمیل کردند، بیشترین فشار سیاسی را بر ما آوردند، کشورهای همسایه ما را پیوسته علیه ما تحریک می‌کنند و می‌کردند اما سیاست ما و تدبیر ما که تدبیر رهبری و سیاست رهبری و سیاست امام جامعه اسلامی است، امروز بعد از امام هم سیاستی است که دشمن را در جای خود زمینگیر کرده است. بنده شاید از سن 16ـ15 سالگی در مسائل سیاسی و مبارزات حضور داشتم. تا امروز که حساب می‌کنم، به نظر من حوادثی که بعد از رحلت امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه اتفاق افتاد، در دوران رهبری ولی امر جامعه اسلامی، بسیار حوادث سیاسی پیچید‌ه‌ای بود.

اگر نبود تدبیر حکیمانه رهبری، اگر نبود این توجه و تکیه به خدای رهبری، اگر نبود آن روح معنویتی که بر وجود ایشان حاکم است، اگر نبود آن شجاعت و صراحت لهجه و دشمن را خوار و ناچیز دیدن، امروز فضای جامعه ما چیز دیگری بود... تردید نکنید، اگر تدبیر رهبری ایجاب بکند برخورد دیگری را با این جریانات فکری ناسالم، او برخورد خواهد کرد... دشمن را بشناسیم، دشمن در عین آنکه حقیر است، اما مکار است، سیاستمدار است. ما نیز در برخورد با دشمن با سیاست اسلامی و تدبیری حکمت‌آمیز برخورد کنیم. بدانیم مادامی که رهبری ما از سلامت کامل و نشاط و شادابی کامل برخوردار است و از حمایت و پشتیبانی مردم برخوردار است، او خواهد توانست گره‌های کور را باز کند.

او خواهد توانست دشمن ما را سر جای خود بنشاند. آقایان علما و روحانیون، نویسندگان و شعرا و کسانی که اهل سخنند و اهل قلم، بیش از گذشته باید در کنار رهبر و همصدا با رهبر و مشی و حرکت در چارچوب سیاست‌هایی که رهبری معظم انقلاب ترسیم می‌کنند، قرار بگیرند. امروز بر هیچکس سکوت جایز نیست، با صراحت و با شجاعت و با لهجه‌ای صادق باید وارد میدان شد... امروز، روز تسامح و مجامله و مبهم‌گویی نیست. امروز کسانی که فکر آنها، روش آنها، ممشای آنها در جامعه مؤثر است، حتما باید با صراحت از دشمن تبری کنند و از دوست حمایت کنند.(6)

اینها نقش رهبری است

... امروز اگر در این کشور در سطح بالا و تصمیم‌گیرنده، اینکه همه خود را موظف می‌دانند در چارچوب قانون عمل بکنند و توجه دارند که شکستن حریم قانون چه آثار و تبعاتی دارد، اینکه همه سعی می‌کنند در نشستن پای میز مذاکره با سیاستمداران جهان از موضع عزت و حکمت و استغنا سخن بگویند، اینکه- بخواهیم یا نخواهیم ـ ارتباط با مردم و کار برای مردم در مدیریت جامعه ما یک افتخار محسوب می‌شود و یک شعار و وسیله‌ای برای برنده شدن در انتخابات است، اینها همه نقش رهبری را در شکل‌گیری نظام و تداوم نظام و اجرای سیاست‌های اصولی نظام نشان می‌دهد. (7)

امانت الهی

... اولین چیزی که باید یک مدیر و یک مسؤول به عنوان یک امانت و یک سپرده الهی به آن بنگرد، بحث انطباق همه کارهایی که در حوزه مسؤولیت اوست با مبانی نظام است. روشن است که محور نظام هم رهبری و امام جامعه اسلامی است. بنابراین مشی ما، حرکت ما، رفتار و کردار ما در حوزه مسؤولیت‌مان کاملا ضمن انطباق با این مبانی، باید با الگوبرداری از رفتار و تدبیر رهبری نظام باشد.(8)

حکم محارب در دستگاه قضایی ما مشخص است

این جریانی که اتفاق افتاد ـ در انتخابات و بعد از انتخابات ـ یک جریان متکی به یک فرد و 2 فرد نیست، یک جریان فکری و سیاسی کار شده است، شاید از 2 سال قبل از انتخابات. عده‌ای متأسفانه با تحلیل غلط نفهمیدند و ندانستند و هنوز هم نمی‌دانند و نمی‌فهمند- البته بعضی از آنان- در خدمت چه گروهی و چه جریانی قرار گرفته‌اند، نمی‌دانند اتاق‌های فکر بیگانگان آنان را تغذیه فکری می‌کند. اگر می‌دانستند، اگر به خدا معتقد نبودند و دنبال قدرت خودشان هم بودند، ایجاب می‌کرد قبل از این حادثه به آغوش ملت بازگردند، اعلام تنفر و انزجار کنند از این حرکات، از این شعارها. چگونه ممکن است مسلمانی، یک چهره مسلمان سیاستمدار باتجربه‌ای ببیند گروهی با شعار جمهوری ایرانی وارد مبارزه می‌شوند و سکوت بکند؟

چگونه ممکن است یک چهره معتقد به اسلام و نظام اسلامی و آشنا با مسائل فکری اسلام، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه را بشنود و تحمل بکند؟... امروز، روز تسامح و مجامله و مبهم‌گویی نیست. امروز باید کسانی که فکر آنها، روش آنها، ممشای آنها در جامعه مؤثر است، حتما با صراحت از دشمن تبری کنند و از دوست حمایت کنند. من به عنوان یک برادر کوچک همینجا عرض کنم، خدا می‌داند در انتخابات به‌رغم آنکه من نظر رهبری معظم انقلاب را می‌دانستم اما با همان نگاه، به همه کسانی که خود را نامزد انتخابات کردند و اینجا به ملاقات ما آمدند و همچنین جناب آقای رئیس‌جمهور، آقای دکتر احمدی‌نژاد، با همه آنها یکسان برخورد کردم. همچون یک قاضی که باید به همه به یک چشم نگاه بکند، ما به همه به یک چشم نگاه کردیم.... من را به عنوان یک برادر اگر قبول دارید، برادر؛ اگر دوست قبول دارید، دوست؛ اگر نه، رابطه دوستی ما بهم ریخته که حرفی نیست، من به عنوان یک مشاور خیرخواه به شما می‌گویم: امروز دیگر اگر نیامدید، دیر شده.

امروز به حسین [علیه‌السلام] اهانت شده، به خاندان عصمت و طهارت [علیهم‌السلام] اهانت کردند، به مراسم بزرگداشت شعائر دینی ما اهانت کردند. امروز به امام جامعه که محور نظام جمهوری اسلامی است، اهانت شده. امروز روز سکوت نیست. باید نسبت به این حرکت ابراز تنفر و انزجار کنید، خود را در کنار رهبر و یار رهبر قرار بدهید. شما، شما مردم نشان دادید دنیایی از صفا و اخلاص و ایمان و پاکی و صداقت و صفا و وفاداری هستید، در همه صحنه‌ها حضور داشتید و امروز هم حضور دارید، بدنه جامعه ما و ملت ما این است. اینها گروه اندکی هستند. مخاطب من کسانی‌اند که در مظان اتهامند، به آنها من عرض می‌کنم. امروز اگر ابراز انزجار و تنفر نکردید، امروز اگر از پیشگاه ملت عذرخواهی نکردید، امروز اگر برای ادای احترام و خضوع و عذر از گذشته، به محضر مبارک رهبر عظیم‌القدر انقلاب شرفیاب نشدید، دیر خواهد شد... برادران و خواهران! دشمن می‌خواهد فضای جامعه ما روزبه‌روز ملتهب‌تر شود.

دشمن می‌خواهد این وحدت و این انسجام و یکپارچگی را بهم بریزد. دقت کنید! جریان‌های سیاسی 2 دسته‌اند، احزاب و گروه‌های سیاسی 2 دسته‌اند: یک دسته کسانی که در مقابل نظامند، همچون منافقین، سلطنت‌طلبان و کسانی که سمپات و همراه با این جریاناتند یا بعضی از عناصر مجاهدین انقلاب. حساب اینها جداست. آنجایی که باید دفع کنیم، آنجایی که باید افشاگری کنیم، اینجاست... بنده خودم معتقدم آن صحنه‌هایی که ما از تلویزیون دیدیم، اقلا سران این فتنه و کسانی محاربند که این حرکت را رهبری می‌کردند، قطعا؛ و حکم محارب در دستگاه قضایی ما مشخص است. ان‌شاءالله برخورد مناسب و شایسته و مطمئنا در شأن نظام اسلامی و وظیفه اسلامی ما انجام خواهد شد.(9)

پی‌نوشت:‌

1- بیانات در مراسم افتتاح مجتمع چاپ و نشر قدس، 25/3/88

2- دیدار با بسیجیان در هفته بسیج، 2/9/88

3ـ دیدار با نایب رئیس مجلس و نمایندگان خراسان به مناسبت روز مجلس، 9/9/88

4- مراسم افتتاح مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، 14/9/88

5- سخنرانی در مراسم اعطای احکام خدام بارگاه رضوی، 16/9/88

6- سخنرانی در جمع مردم معترض به هتک حرمت عاشورای حسینی، 8/10/88

7 ـ دیدار با شورای هماهنگی تبلیغات و ستاد دهه فجر استان، 28/10/88

8 ـ دیدار با شهردار و معاونان شهردار، 7/11/88

9- سخنرانی در جمع مردم معترض به هتک حرمت عاشورای حسینی، 8/10/88

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1839/12/154803/0

ش.د9405792

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات