تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۸۰
اظهارنظر عجیب و انتخاباتی هاشمی‌رفسنجانی درباره جایگاه حسن روحانی در انتخابات 92

روحانی 3 درصد بیشتر رأی نداشت

(روزنامه وطن امروز - 1394/12/02 - شماره 1827 - صفحه 2)

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی که اخیرا نیش و کنایه‌های سیاسی‌اش با اعتراضات و انتقادات فراوانی مواجه شده، در تازه‌ترین اظهارنظر خود، این بار زبان را به سمت خودی‌ها چرخاند و در اظهارنظری عجیب به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اشاره کرد و گفت حمایت او باعث شده حسن روحانی رئیس‌جمهور شود اگرنه روحانی تنها 3 درصد رای داشت! روز گذشته خبرگزاری نسیم، به بخشی از محتوای دیدار روز جمعه هاشمی با تعدادی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت اشاره کرد.

براساس این گزارش، هاشمی‌رفسنجانی روز جمعه در دیدار فعالان ستادهای انتخاباتی ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در حسینیه جماران، با بیان اینکه گام بعدی پیشرفت بعد از برجام، انتخابات است، گفت: اگر چه نیروهای زیادی که آماده کار بودند، به دلایلی کنار گذاشته شدند، اما اعتدالگرایان و طرفداران دولت 200 نفر را برای مجلس شورای اسلامی و 60 نفر را برای خبرگان در سراسر کشور معرفی کردند و همه مردم بر حسب تکلیف و وظیفه در انتخابات شرکت و به لیست‌ها به طور کامل رأی دهند. وی سپس افزود: افراد شناخته‌ شده‌ای که ردصلاحیت شدند، باید افرادی که نامدار نیستند را به جامعه معرفی کنند تا در انتخابات پیروز شوند، همان‌طور که بنده بعد از رد صلاحیتم در انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت کردم و ظرف یک هفته آقای دکتر روحانی که دارای 3 درصد رای بیشتر نبود به بالای 50 درصد رای رسید.

این اظهارنظر عجیب هاشمی‌رفسنجانی در شرایطی است که حسن روحانی اکنون رئیس‌جمهور است و یادآوری جایگاه او در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، قطعا به سود روحانی نیست. اشاره هاشمی‌رفسنجانی درباره حمایت او و یکی از سران فتنه از حسن روحانی در روزهای منتهی به انتخابات 24 خرداد 1392 است. براساس نظرسنجی‌هایی که برخی رسانه‌ها گزارش می‌دادند؛ حسن روحانی در آن برهه جزو کاندیداهای مطرح به حساب نمی‌آمد و رقابت میان محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و محمدرضا عارف دیده می‌شد! با کناره‌گیری عارف به سود حسن روحانی و تجمیع آرای جریان مقابل اصولگرایی و همچنین با تداوم تشتت میان اصولگرایان، جریان رقیب توانست با شعارهایی - که البته بعدها مشخص شد تنها وعده‌های غیر قابل تحقق بوده- با 7 دهم درصد اختلاف به پیروزی برسد. همان موقع اطرافیان هاشمی‌رفسنجانی و نیز عوامل فتنه 88 بارها مدعی شدند دلیل پیروزی روحانی در انتخابات، حمایت آنها بوده است.

البته در این میان سایه سنگین هاشمی‌رفسنجانی همواره بر پاستور حاکم بود. در کنار اظهارنظرهای اطرافیان هاشمی که دولت یازدهم را دولت هاشمی می‌دانستند؛ رفتار هاشمی‌رفسنجانی نیز به گونه‌ای بود که این ادعا را تایید می‌کرد. در روزهایی که دولت روحانی رسما آغاز به‌کار نکرده بود، هاشمی به گونه‌ای رفتار می‌کرد که در باور عمومی این تلقی که دولت یازدهم، دولت هاشمی‌رفسنجانی است؛ تثبیت شود. او یک‌ماه مانده به آغاز به کار رسمی دولت یازدهم به دیدار حسن روحانی رفت و پس از این دیدار در مقابل دوربین‌های تلویزیونی در اظهارنظری عجیب گفت: «آمده بودم ببینم کارهای‌شان پیشرفت می‌کند یا نه که دیدم کارها به خوبی انجام می‌شود». این اظهارنظر هاشمی در آن شرایط که حامیان او دولت یازدهم را دولت هاشمی می‌دانستند؛ باعث تضعیف و تقلیل جایگاه حسن روحانی به عنوان مجری سیاست‌های هاشمی‌رفسنجانی ‌شد! از آن سو، یعنی در جریان اصلاح‌طلبی نیز اوضاع همین‌گونه بود.

آنها مدعی بودند ریاست‌جمهوری حسن روحانی، نتیجه حمایت آنها بوده است و این داعیه باعث شد حتی در اولین نشست خبری حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، حامیان فتنه درباره وضعیت وعده‌های انتخاباتی او هشدارهایی مطرح کنند. وضعیت حضور اصلاح‌طلبان تندرو در کابینه روحانی نیز این طلبکاری را تشدید کرد. بویژه در ماجرای انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنش میان اصلاح‌طلبان تندرو و حسن روحانی تشدید شد. به‌رغم آنکه یکی از سران فتنه - که در انتخابات 92 در کنار هاشمی‌رفسنجانی، از حسن روحانی حمایت کرده بود- در اظهارنظری علنی خواستار انتخاب احمد مسجدجامعی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد کابینه حسن روحانی شده بود اما حسن روحانی این خواسته او را اجابت نکرد و علی جنتی، فرزند آیت‌الله احمد جنتی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کرد!

از سوی دیگر بلاتکلیف ماندن محمدرضا عارف، کاندیدای اصلاح‌طلبان که در هفته آخر انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم به نفع روحانی کنار رفته بود نیز اصلاح‌طلبان را آزار داده است. درحالی که بارها در رسانه‌های اصلاح‌طلب اعلام شده بود عارف به عنوان وزیر علوم در کابینه روحانی قرار خواهد گرفت اما روحانی، محمدرضا عارف را به کابینه خود راه نداد. حتی پس از تشکیل کابینه و آغاز به کار دولت حسن روحانی نیز در مقطعی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از انتصاب عارف به ریاست دانشگاه تهران خبر داده بودند که این موضوع نیز محقق نشد.

پس از آن نیز هرگاه بخشی از کابینه خالی می‌شد؛ موضوع انتخاب عارف برای آن پست و جایگاه معرفی می‌شد اما محمدرضا عارف تاکنون نه تنها به کابینه روحانی راه نیافته بلکه در سطوح میانی مدیریتی دولت یازدهم نیز قرار نگرفته است. همین وضعیت باعث ایجاد دلخوری‌هایی در بدنه اصلاح‌طلبان تندرو نسبت به حسن روحانی شد. شاید از همین رو بود که آنان نیز طی این مدت با مطرح کردن جواد ظریف، تلاش کردند رفتار حسن روحانی را جبران کنند. با این حال اما طی بیش از 2 سال و نیم گذشته دلخوری‌های اصلاح‌طلبان که در واقع نوعی طلبکاری سیاسی بوده است؛ در ادبیات و مواضع آنها نسبت به دولت به دفعات تکرار شده است.

تحقیر انتخاباتی!

مواضع حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی درباره چگونگی به قدرت رسیدن حسن روحانی شاید به نوعی مرتبط با وضعیت حسن روحانی در میان اصلاح‌طلبان تندرو و نیز واقعیتی به نام رقابت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باشد. اظهارات روز جمعه هاشمی درباره شانس 3 درصدی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، دارای تبعاتی است که رفسنجانی به عنوان یک سیاستمدار کهنه‌کار قطعا از آنها با خبر است. برخی صاحبنظران معتقدند این اظهارات هاشمی به صورت مستقیم با وضعیت رای در انتخابات 7 اسفند مرتبط است. هاشمی برخلاف دوره‌های پیشین، در انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری، در لیست جامعه مدرسین حضور ندارد.

این بار هاشمی‌رفسنجانی در حالی از این بدنه رای بزرگ محروم شده که هم جامعه مدرسین و هم جامعه روحانیت حسن روحانی را در لیست انتخاباتی خود قرار داده‌اند. در واقع روحانی یکی از 16 کاندیدایی است که جامعتین از طرفداران خود خواسته در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به او رای دهند! بنابراین وضعیت انتخاباتی روحانی به مراتب بهتر از هاشمی‌رفسنجانی است. او هم رئیس‌جمهور است و هم در لیست جامعه روحانیت قرار دارد. بنابراین شانس رای او نسبت به هاشمی‌رفسنجانی بالاتر است. بر همین اساس این گمانه وجود دارد که هاشمی‌رفسنجانی با یادآوری انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در سال 1392، به دنبال تقویت جایگاه سیاسی خود نزد اصلاح‌طلبان تندرویی است که درباره وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی و نیز رفتار او طی 2 سال و نیم گذشته دلخوری‌های ویژه‌ای دارند!

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1827/2/154012/0

ش.د9405900

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات