تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۶۱
توفيقي، مهرعليزاده، جلالي و كواكبيان به آرمان از ائتلاف بزرگ مي‌گويند

برجام ۲ يعني خانه‌تكاني در مجلس

مقدمه: شمارش معكوس انتخابات ۷ اسفند آغاز شده و فضای تبليغات انتخاباتي در سراسر كشور روز‌به روز داغ‌تر مي‌شود. تنها سه روز به پايان مهلت تبليغات قانوني كانديدا‌هاي مجلس شوراي اسلامي و البته مجلس خبرگان رهبري باقي است و تنها چهار روز مانده به ايستگاه پاياني. انتخاباتي متفاوت با رويكردي متفاوت براي جبهه اصلاحات. چرا كه به هر حال جبهه اصلاحات تصميم گرفته است تا به هر شكل ممكن در اين انتخابات نقش آفريني كرده و اثرگذار باشد. به همين دليل نيز با همه نيرو‌هاي متخصص و متعهد خود در انتخابات شركت نمود. نيرو‌هايي كه البته با رد صلاحيت‌ها تعداد انگشت‌شماري از آنها توانستند در صحنه باقي مانده و به عنوان كانديدا در اين ماراتن انتخاباتي ادامه مسير دهند. جبهه اصلاحات اما عقب ننشسته و در نهايت با رايزني‌هاي مختلف با كانديدا‌هاي كمتر شناخته شده اما اصلاح‌طلب، كانديدا‌هاي حامي دولت و همچنين برخي از اصولگرايان معتدل، ليست‌هاي انتخاباتي خود را در تهران و ساير شهرستان‌ها تكميل كرد. از سويي نيز در اقدامي استراتژيك و البته بسيار مناسب و در راستاي همگرايي و وحدت حداكثري ساير كانديداهاي ردصلاحيت شده اصلاح‌طلب نيز به كمك كانديداهاي مورد حمايت اصلاح‌طلبان آمدند. كمك‌هايي در قالب‌هاي گوناگون؛ از اعلام حمايت گرفته تا در اختيار قرار دادن ستاد‌ها و ظرفيت‌هاي ستادي كانديداهاي ردصلاحيت شده در اختيار كانديداهاي تاييد صلاحيت شده اصلاح‌طلب. از سويي نيز اردوگاه رقيب تمام قد در مقابل ايستاده تا كانديداهاي درجه اول خود يا به قول محمدجواد حق‌شناس ژنرال‌هاي سياسي جريان خود را در انتخابات پيروز کند. در اين خصوص برخي از فعالان اصولگرا و همچنين كانديداهاي حاضر در ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان به سوالات آرمان پاسخ داده‌اند که می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / آرش عسكري
(روزنامه آرمان - 1394/12/03 - شماره 2982 - صفحه 3)

حامیان دولت ليست مجزا نمي‌دهند

جعفر توفيقي وزير علوم دولت اصلاحات در پاسخ به اين سوال كه اهميت پيروزي در انتخابات پيش رو براي جبهه اصلاحات چيست؟ به آرمان گفت: «در طول دوره‌هاي گذشته مجلس تجربيات گران قيمتي اندوخته شده است و در حال حاضر اصلاح‌طلبان به فكر هموار كردن مسير دولت، پيشرفت و توسعه كشور هستند.» و همچنين در پاسخ به كساني كه شائبه ارائه ليست جدا توسط دولت را مطرح مي‌كنند نيز افزود: «مسئولان دولت هيچ ليست جدايي ندارند، چرا كه مجري انتخابات هستند و اين كار نيز كار درستي نيست. اما حاميان دولت به همراه اصلاح‌طلبان در اين ائتلاف فراگير همراهند. دولت قطعا در اين انتخابات ليستي نخواهد داشت و از جناح خاصي هم حمايت نكرده و تنها همه تلاش خود را معطوف مي‌دارد كه به بهترين شكل انتخابات را برگزار كند.»

وزير علوم دولت اصلاحات درباره تعهدات افراد حاضر در ليست اصلاح‌طلبان هم اضافه کرد: «شعار مهم آقاي عارف هميشه اخلاق و عقلانيت بوده و اين مساله را نيز وي در انتخابات۹۲ به خوبي به اثبات رساندند. آقاي عارف براي پيشرفت خود و اصلاح‌طلبان هميشه تلاش مثبت مي‌كند و پيشرفت خودش را هيچگاه در تخريب ديگران نمي‌داند و به هيچ‌وجه به دنبال تضعيف يا تخريب ديگران نيست. وي همين مشي را نيز در انتخابات مجلس رعايت مي‌كند و انتظار مي‌رود بقيه افراد حاضر در ليست نيز به اين مشي پايبند باشند. به هر حال كليه افرادي كه در ليست هستند منشور اخلاقي امضا كرده و تعهد داده‌اند كه با رعايت ارزش‌هاي اخلاقي و ارزش‌هاي نظام در اين انتخابات شركت نمايند.» توفيقي در پاسخ به اين سوال آرمان كه آيا چهره‌هاي اصولگراي ميانه هم ميثاق‌نامه ائتلاف را امضا كرده‌اند يا خير تصریح کرد: «تمام كساني كه در اين ليست حضور دارند تا جايي كه بنده اطلاع دارم موظف بوده‌اند ميثاق‌نامه ائتلاف بزرگ و فراگير اصلاح‌طلبان را امضا كنند.»

فاصله گرفتن از صندوق رای نتايج بدي داشت

محسن مهرعليزاده يكي ديگر از فعالين سياسي اصلاح‌طلب و همچنين معاون رئيس دولت اصلاحات نيز در پاسخ به اين سوال كه چه توصيه‌اي براي پايگاه‌هاي اجتماعي اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ۷ اسفند داريد گفت: «توصيه بنده به مردم اين است كه حضور بي‌سابقه در اين انتخابات داشته باشند. اين مساله هم به نفع كشور و هم به نفع مردم است. حضور گسترده مردم به تقويت جايگاه كشور در دنيا و همچنين داشتن نمايندگاني خوشفكر در مجلس كمك مي‌كند. هر وقت مردم در انتخابات حضور داشتند ما موفق بوده‌ايم و هر وقت به دلايلي از صندوق فاصله گرفته‌اند در نهايت نتايج بدي حاصل شده است.» وي درباره ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان و برخي از افراد كمتر شناخته شده آن نيز تصریح کرد: «عده‌اي از صاحبنظر‌ها كه اغلب نيز جوان هستند در اين ليست حضور دارند. اين افراد تحصيلات بسيار مناسب عاليه به‌علاوه تجربيات بسيار خوب داشته و دلسوز و دغدغه مندند. همچنين سوابق خوب اصلاح‌طلبي و تحول‌خواهي دارند و به نظر بنده از هر نظر اين ليست مناسب است و اميدواريم به همان ميزان نيز بتوانند خوب از پس وظيفه نمايندگي مردم در مجلس برآيند.

ادعاي ليست انگليسي توهين به شعور مردم است

اما كاظم جلالي در قامت يكي از كانديدا‌هاي حاضر در ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان و همچنين يكي از نمايندگان اصولگراي ميانه و حامي دولت در مجلس نهم نيز در پاسخ به آرمان درباره ادعا‌هاي برخي از مخالفين اظهارنظر كرد. وي درباره سخنان محمدرضا عارف مبني بر نگه داشتن حرمت ليست توسط همه كانديداهاي حاضر در ليست، گفت: «بالاخره همه دوستان بايد تلاش كنند كه همه اين ليست ۳۰نفره راي بياورند. بايد ايستاد و به راي آوري اين ليست تا جاي ممكن كمك كرد.» جلالي در پاسخ به ادعا‌هاي برخي از مخالفان و همچنين جريانات تندرو مبنی بر اغتشاشگر خواندن برخي از كانديداهاي حاضر در ليست اصلاح‌طلبان افزود: «كساني كه اينجا حضور دارند اغتشاشگر نيستند. كساني كه در اينجا حضور دارند از چندين مرجع مورد تاييد صلاحيت قرار گرفته و كانديداي مجلس شوراي اسلامي هستند. به نظر من اين تلقي‌های به وجود آمده در بخشي از جامعه كه همه را اغتشاشگر و فتنه‌گر مي‌داند بسيار اشتباه است.»

وي درباره ادعا‌هايي مبني بر اينكه جريان نزديك به لاريجاني در ميان اصولگرايان تفرقه ايجاد كرده‌اند نيز تاکید کرد: «ما هيچ تفرقه‌اي با اصولگرايان نداريم. ما ليستي در موازات ليست اصولگرايان نداده‌ايم و در اين انتخابات به صورت مستقل شركت كرده‌ايم.» كاظم جلالي اما در پاسخ به ادعاي برخي خبرگزاري‌هاي خاص درباره ليست مورد حمايت انگليس نيز به آرمان گفت:«مطرح كردن اين مساله كه چرا فلان رسانه بيگانه از فلان ليست حمايت كرده توهين به شعور مردم ايران است. مردم ايران خود مي‌دانند كه به چه كساني راي دهند. اينكه اين مسائل را برخي از رسانه‌هاي خاص دائما مطرح مي‌كنند به هيچ‌وجه كار درستي نبوده و در واقع برجسته كردن رسانه‌هاي بيگانه تلقي مي‌شود.»

برجام ۲ يعني خانه‌تكاني در مجلس

همچنين مصطفي كواكبيان به عنوان يكي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب حاضر در ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان در پاسخ به اين سوال كه هدف جبهه اصلاحات از نقش‌آفريني در انتخابات ۷ اسفند چيست به آرمان گفت: «بحث ما اين است كه ما برجام۲ را آغاز كرده‌ايم. برجام يك مذاكره با قدرت‌هاي خارجي بوده و برجام۲ نيز اين است كه در اسفند ماه و همزمان با خانه‌تكاني مردم ايران براي عيد نوروز ما نيز مجلس را خانه‌تكاني كنيم. چرا كه اگر اين اتفاق رخ ندهد وضعيت مردم حتما از وضعيت كنوني بدتر خواهد شد. اين اتفاق كاملا شدني است در صورتي كه مشاركت حداكثري وجود داشته باشد.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/144696

ش.د9405788

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات