تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۱۱۱
روحاني و لاريجاني خواستار اجراي «برنامه جامع اقدام مشترك وحدت و وفاق» در داخل شدند

فصل «برجام ملي»

(روزنامه اعتماد - 1394/11/15 - شماره 3458 - صفحه 1)

گروه سياسي - فرقي نمي‌كند اسمش «برجام ٢» باشد يا «وفاق ملي». هر دو يك چيز را نشانه رفته‌اند؛ تغيير وضعيت سياست داخلي. هم حسن روحاني با تئوري پسابرجامش و هم علي لاريجاني با اصرارش بر همگرايي در داخل كشور. رييس دو قوه خيلي وقت است كه از دغدغه مشترك‌شان رونمايي كرده‌اند. همانطور كه چند هفته‌اي است مشغول «رايزني» مشترك هستند. هر چه مي‌گذرد اشتراكات بين اين دو زيادتر مي‌شود. در روزي كه حسن روحاني براي تبين آنچه «برجام ٢» نامگذاري كرد، گفت «موافق، مخالف و منتقد همه بايد دست به دست هم بدهند تا مشكلات كشور را حل كنيم»، علي لاريجاني هم تاكيد كرد كه « توجه به گشايش پيش آمده در مساله هسته‌اي و تلاش دشمنان منطقه‌اي و بين‌المللي براي تحت شعاع قرار دادن اين موضوع، نيازمند صف‌آرايي براساس وفاق ملي هستيم.»

اين شباهت در محتواي سخنان هيچگاه نمي‌تواند اتفاقي و مقطعي باشد. مخصوصا اگر سابقه نزديكي بين دو رييس قوه در دو سال و نيم اخير را به ياد بياوريم. حالا به نظر مي‌رسد اين دو در يك نقطه مشترك ايستاده‌اند كه هم نگراني واحدي حس مي‌كنند و هم راه‌حلي واحد را پيش رو مي‌بينند. دو چهره‌اي كه شروع زيست سياسي آنها از جناح اصولگرا بود، هر چند با تاخيري نسبت به هم، اما بالاخره مسيري جز مسير اصولگرايي را انتخاب كرده‌اند. روحاني و لاريجاني با تمام آنها كه پشت سر اين دو ايستاده‌اند تنها سه هفته تا آن روز فاصله دارند. روحاني و لاريجاني براي آن روز مهم در سه هفته آينده دغدغه مشتركي دارند. فصل مشترك صحبت‌هاي آنها در اين روزها مهيا كردن شرايط براي «مشاركت بالا» و «حضور حداكثري» است.

چيزي كه ديروز هم هر دو نفر در سخنان‌شان بر آن تاكيد كردند. فقط كافي است چند قدمي از مرز «سخن» به حوزه «عمل» و «كنش» نزديك شويم تا بفهميم اين سخنان چه معنايي دارد. جايي كه در پاستور معاون اول، وزير كشور و وزير اطلاعات روحاني مامور رايزني براي بررسي مجدد صلاحيت‌ها شده‌اند و در بهارستان علي لاريجاني دو عضو شوراي نگهبان را به ديدار با نمايندگان فعلي و ادوار رد صلاحيت شده دعوت كرده تا بلكه راهي براي اين تجديد نظر پيدا كند. اين دست رفتارها نشان مي‌دهد كه وقتي رييس دو قوه از «وفاق ملي» و «همگرايي» سخن مي‌گويند، چه اتفاقاتي را در عرصه عمل دنبال مي‌كنند. مخصوصا آنكه هر دو به جايي رسيده‌اند كه ديگر ابايي از بازگو كردن گلايه‌هاي‌شان از «تخريب»ها ندارند.

سه هفته مانده به انتخابات مهم‌ترين ياوران اين دو در برابر اين «تخريب»ها، پشت سد ردصلاحيت‌ها مانده‌اند. كساني كه اگر همانجا بمانند، ماندن براي دو رييس قوه هم پس از آن سخت و سخت‌تر از امروز مي‌شود. روحاني پيش از «برجام ٢» از لزوم آمدن سلايق مختلف به صحنه گفته بود و لاريجاني قبل از «وفاق ملي»اش از الزامي بودن مهيا كردن مشاركت حداكثري. اينها همه قسمت‌هاي مختلف پازلي هستند كه مشخص مي‌كنند دغدغه اين روزهاي روحاني و لاريجاني حتي شايد نسبت به برجام، از اشتراك بيشتري برخوردار باشد. چرا كه حيات «برجام ١» هم مي‌تواند در گروه توفيق همين «برجام ٢» باشد. سخنان حسن روحاني شايد ترجماني نرم از وعده‌هاي سياست داخلي او باشد. جايي كه او همچنان نگران حملات بي‌وقفه منتقدانش و البته وضعيت حاميانش است؛ وضعيتي كه او را بر آن داشته تا در صف منتقدان وضعيت بررسي صلاحيت‌ها جزو نفرات اول و خط مقدم رايزني و تلاش براي تغيير وضعيت باشد.

او ديروز چندان به سمت موضع‌گيري‌هاي سياسي تند و تيز نرفت و در مقابل رقباي سياسي‌اش با موضع توضيح و رهنمود ظاهر شد. جايي كه همه را نسبت به همگرايي نصيحت كرد و البته براي چندمين بار توضيح داد كه هدف دولتش از جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و توافقنامه‌هاي اقتصادي بين‌المللي رفتن به سمت واردات كالا نيست، بلكه در پي پويا شدن اقتصاد كشور حركت مي‌كند. موضوعي كه منتقدانش حرف‌هايي درست ١٨٠ درجه مخالف آن را مي‌زنند. روحاني در شرايطي از «برجام ٢» در داخل كشور سخن مي‌گويد كه همزمان قراردادهاي جديد دولت او براي خريد هواپيما از كشورهاي اروپايي مورد نقد و حمله جدي طيف‌هاي منتقد اصولگرا واقع شده‌اند. او هم خوب مي‌داند كه اگر همين «برجام ٢» مد نظر او به جايي نرسد شايد معنايش متوقف شدن همه اين برنامه‌ها در ميان راه باشد. زير بار همان حملاتي كه روحاني مي‌گويد در قبال دولت او بي‌نظير هستند.

الان زماني است كه بايد برجام ٢ شروع شود

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در مراسم روز فناوري فضايي اظهار كرد: امروز نياز به يك برنامه جامع مشترك ملي داريم چرا كه از برجام١ عبور كرده‌ايم و بايد برجام ٢ را آغاز كنيم. وي افزود: موافق، مخالف و منتقد همه بايد دست به دست هم بدهند تا مشكلات كشور را حل كنيم چرا كه ما در اهداف ملي و توسعه كشور اختلاف نداريم و خوشبختانه در حل مشكلات اصلي كشور نظرات به هم نزديك است. روحاني با بيان اينكه اين دولت با تحمل‌ترين دولت است، تاكيد كرد: هيچ دولتي تا اين حد تخريب نشد و هيچ دولتي اندازه اين دولت اذيت نشده است، البته مردم قدرشناس انصافا از اين دولت حمايت كردند. ما امروز در حل مشكلات كشور و اهداف بلندمدت‌مان اختلافي نداريم و همه بايد به صحنه بياييم. يكي از آن صحنه‌ها، فناوري‌هاي نو است كه هر كس به سهم خود بايد در آن حضور پيدا كند.

ارتباط نو با دنيا در برجام

رييس‌جمهور ادامه داد: بايد آن چيزهايي را كه مي‌توانيم به مردم واگذار كنيم و دستگاه‌هاي دولتي را كوچك و چابك‌سازيم. بخش‌هايي كه مي‌توان به مردم و بخش خصوصي واگذار كرد بايد به آنها واگذار شود. در فناوري‌هاي نو نيز بايد اولويت‌بندي و بر مبناي آن اولويت‌ها حركت كنيم. بايد برنامه‌هاي‌مان را براي مردم توضيح بدهيم تا مردم در سياستگذاري حضور پيدا كنند و اطلاعات شفاف در اختيارشان قرار گيرد. وي با اشاره به متفاوت شدن شرايط ارتباطات با گذشته خاطرنشان كرد: يكي از ويژگي‌هاي دنياي امروز، ارتباطات است. هيچ كس فكرش را نمي‌كرد كه در ارتباطات دنيا به اين نقطه برسد و فردا و پس‌فردا مشخص نيست به كجا برسيم. دنياي امروز دنياي رقابت است و ما هم بايد در فضاي روز حضور داشته باشيم. آنچه در برجام براي ما ايجاد شده فضاي نوين براي فناوري، علم و ارتباط با دنياست.

ارتباطات در پيروزي انقلاب نقش داشت

رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با تبريك و گراميداشت دهه مبارك فجر، افزود: در بهمن ٥٧ انقلاب ما تمام تاريخ آن ايام را تحت‌تاثير قرار داد و هفته‌ها و شايد ماه‌ها حركت انقلابي مردم اين سرزمين در صدر اخبار جهان بود. وقتي انقلاب پيروز شد برخي فكر مي‌كردند كه اين مردم تنها چند هفته و چند ماه به آرمان خود دست مي‌يابند اما به‌زودي انقلاب سرنگون خواهد شد. وي ادامه داد: تعبير سياستمداران آن دوره اين بود كه روحانيت، امام و مردم توانستند رژيم قبل را سرنگون كنند اما ساختن نظام نو امكان‌پذير نخواهد بود. آن كسي هم كه فرودگاه مهرآباد را با گريه ترك كرد، فكر مي‌كرد چند ماه ديگر بازمي‌گردد. روحاني با اشاره به اينكه ارتباطات در پيروزي انقلاب خيلي نقش داشت، اضافه كرد: وقتي امام در نوفل لوشاتو سخنراني مي‌كرد اين سخنراني‌ها از طريق تلفن فرستاده مي‌شد و عده‌اي ضبط مي‌كردند و به شهرهاي مختلف مي‌فرستادند و سخنراني‌ها تبديل به اعلاميه مي‌شد.

رييس‌جمهور در ادامه يادآور شد: يكي از ويژگي‌هاي انقلاب، پيروزي يك ملت نه تنها بر استبداد داخلي بلكه بر استعمار خارجي و قدرت‌هاي جهان بود. امروز به خاطر آن روزها و به خاطر امام‌مان، ملت‌مان، ايستادگي جوانان‌مان، شهداي انقلاب، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و همه اقشاري كه پشت سر امام به خاطر استقلال كشور، آزادي خود و احياي قانون و اخلاق اسلامي در اين كشور ايستادند به خود مي‌باليم. وي ادامه داد: خوشحالم كه سي و هفتمين سال انقلاب با يك تحول ديگر همراه شد و مردم ما ايستادند و تحريم‌ها، فشارها و سختي‌ها را به جان خريدند. اگر ايستادگي مردم، درايت و ارشاد مقام معظم‌رهبري و كارداني كاردانان و كارشناسان باتجربه و فداكار پشت ميز مذاكره نبود، امروز نمي‌توانستيم شاهد فرجام برجام باشيم.

در معامله با دنيا پيروز شديم

روحاني در ادامه عنوان كرد: دشمن در سال‌هاي گذشته ظالمانه حصار تحريمي را براي اين ملت ايجاد كرده بود به‌گونه‌اي كه حتي بعضا كشتي‌هاي‌مان نمي‌توانستند پهلو بگيرند. صادرات، واردات و جابه‌جايي پول با ريسك همراه بود و نفتي كه براي ما و بازاري را كه حق ما بود نمي‌گذاشتند صادر كنيم و با همه امكانات و از جمله از طريق ماهواره‌هاي تجسسي‌شان همه‌چيز را تحت‌كنترل درآورده بودند. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: همه فشارها براي تسليم مردم ما در برابر قدرت‌هاي جهاني بود و اين مقاومت‌هاي مردم به خاطر اين بود كه بگوييم مي‌ايستيم اما در برابر حرف زور سر تواضع و تسليم فرود نمي‌آوريم. اين شعار و عمل مردم ما بود. آنچه در طول ٣٠ ماه گذشته تحقق پيدا كرد اعتقاد به اين سخن بود كه مي‌توان با دنيا حرف زد و با منطق، افكار عمومي دنيا را تحت‌تاثير قرار داد و مي‌توان در معامله با دنيا كاري كرد كه پيروز شويم و طرف مقابل هم احساس شكست نكند.

وي با بيان اينكه اين حق مردم است به خاطر ظلمي كه به آنها شده نسبت به قدرت‌هاي بزرگ اعتماد نداشته باشند، افزود: راهي كه مردم از خرداد ٩٢ انتخاب كردند اكثريت را به اين نتيجه رساند كه تعامل سازنده ما را به برنامه اقدام مشترك مي‌رساند. براي اين كار به وحدت، همدلي و همزباني نياز بود لذا سال وحدت و همدلي نامگذاري شد تا در برابر قدرت‌هاي بزرگ به اين نتيجه برسيم. روحاني ادامه داد: سرسخت‌ترين دشمنان ما هم ترديد ندارند كه در اين معامله كشور ما سود برده است حتي آن چند كشور مشروع و نامشروع هم كه داد و فرياد مي‌كنند چرا توافق حاصل شده مي‌گويند اين برد و قدرت ايران بوده است. اين يك پيروزي و موفقيت در تاريخ ملت بزرگ ايران بود. رييس‌جمهور در پايان گفت: من در برابر همه آنهايي كه به نام ملت ايران و براي مردم ايران تلاش مي‌كنند سر تعظيم فرود مي‌آورم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=36841

ش.د9405730

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات