صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۶۱۴

اخبار ویژه روزنامه ها 30 مرداد

کیهان
 
بگویید داعش باید تا همدان می‌آمد و خودتان را خلاص کنید!
ادعای دروغ واگذاری پایگاه نظامی به روس‌ها در همدان، آن روی دیگر شعار دروغین «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» است و مدعیان این شعار در عمل، پیاده نظام رژیم صهیونیستی از آب درآمدند.
به دنبال انتشار خبر استقرار چند جنگنده روسی در پایگاه نوژه همدان و حمله به تروریست‌ها در سوریه، جریان رسانه‌های هدایت شده‌ای سعی کرد این ابتکار ایران را با انواع دستاویزها زیر سؤال ببرد؛ از ادعای نقض قانون اساسی تا مدعای باز کردن پای روسیه به ایران و از دست رفتن استقلال و تمامیت ارضی و شبیه‌سازی این ماجرا به واگذاری پایگاه نظامی از سوی کشورهای ضعیف.»
رصدهای خبری موثق حاکی از آن است که شروع پمپاژ این شبهات از برخی پایگاه‌های مجازی در لندن، پاریس، تل‌آویو و نیز کشور عربستان بوده اما عاملان آن سعی می‌کنند خود را شهروند ایرانی و مقیم ایران جا بزنند.
اما صرف نظر از آبشخور شبهات اخیر باید گفت در سپردن پایگاه نظامی به یک دولت خارجی، طرف بیگانه در آن پایگاه نظامی آمریت دارد و فعال مایشاء است و مطلقاً به اراده کشور میزبان عمل نمی‌کند. اما در موضوع مورد بحث (استقرار موقت چند جنگنده روسی در پایگاه نوژه و حمله به تروریست‌ها در سوریه) اولاً پایگاهی واگذار نشده، ثانیاً حضور جنگنده‌ها موردی و موقتی بوده و ثالثاً آنها طبق اراده و خواست ایران عمل کرده‌اند و حق هیچ فعالیت دیگری را نداشته‌اند. در حقیقت جنگنده‌های روسیه طبق مأموریت توافق شده، اقدام به بمباران جبهه‌های گروه‌های تروریستی داعش و النصره کرده‌اند.
یادآور می‌شود طیف نق‌زن در موضوع حمایت ایران از محور مقاومت و سوریه هم اقدام به شبهه افکنی می‌کردند و ادای غیرتمندی برای منافع ملی را در می‌آوردند؛ حال آن که اگر به نسخه این جماعت عمل می‌شد، داعش که تا پشت مرزهای ایران در جلولا پیش آمده بود، تا همدان و کرمانشاه نیز جلو می‌آمد. یعنی باید چنین اجازه و مجالی فراهم می‌شد؟! و به جای سرکوب دشمن قسم خورده در بیرون مرزها -که قصد اصلی خود را ایران می‌داند و از سوی جبهه ضد ایرانی (آمریکا، اسرائیل، انگلیس و عربستان) پشتیبانی می‌شود- باید در خاک خودمان و هنگامی که کار از کار گذشته بود، می‌جنگیدیم؟ آیا در چنین وضعیتی لاف‌زن‌های «نه غزه، نه لبنان- جانم فدای ایران» کمترین غیرتی برای جنگیدن با مهاجمان به خرج می‌دادند؟ اگر در 8 ساله دفاع مقدس، حتی از دماغ یکی از این گروهک‌های لاف‌زن مدعی ملی‌گرایی قطره خونی ریخت، در برابر داعش نیز می‌جنگیدند؛ بلکه برخی از آنها نظیر شورای هماهنگی سبز و گروهک ملی-مذهبی و... در کنار داعش به عنوان پیاده‌نظام صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها محسوب می‌شود و این نوکری را در فتنه سبز نمایش دادند. در آشوب سال 88 مقامات اسرائیل از آشوبگران به عنوان «سرمایه بزرگ تل‌آویو» و «پیاده نظام ارتش اسرائیل» یاد کردند. آنها نتوانستند وگرنه پای داعش را به کرمانشاه و همدان و تهران هم باز می‌کردند.
به تعبیر دیگر باید گفت سازمان‌دهندگان شبهه درباره همکاری نظامی ایران و روسیه علیه تروریست‌ها، در حقیقت سنگ داعش و آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آل‌سعود را به سینه می‌زنند که به اعتبار ابتکارات جمهوری اسلامی و سرلشکر سلیمانی قهرمان، به طرف شکست خورده فتنه‌انگیزی منطقه‌ای خود تبدیل شده‌اند.
تفاوت مدل مقاومت با مدل دخیل بستن به آمریکایی‌ها این است که در مدل مقاومت، می‌توان حتی به روسیه جرأت بخشید و در راستای منافع مشترک، در جنگ علیه دشمنان از توان آنها استفاده کرد اما در مورد دخیل بستن به کدخدا، لاجرم باید در زمین او بازی کرد و جز دادن امتیازهای نقد، چیزی حاصل کشور نشود.

بعد از آن همه خسارت بگویید خیر مذاکره با آمریکا چه بود؟!
علی مطهری می‌گوید، رابطه با آمریکا تابو نیست.
وی در گردهمایی حامیان دولت تدبیر و امید در زنجان گفت: رابطه با آمریکا تابو نیست و این امر یک فرضیه اشتباه است؛ چرا که انقلاب اسلامی زمانی به خطر می‌افتد که ما از آرمان‌های خود دست بکشیم.
وی گفت: عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی قطعاً موفق بود و این دولت توانسته است ایران را از انزوا خارج کند.
مطهری در بخش دیگری از سخنانش گفت: رکود اقتصادی نقطه ضعفی برای دولت است، تورم با رونق اقتصادی قابل کنترل است.
یادآور می‌شود عبارت تابو، مفهوم «توهم مقدس» را در خود نهفته دارد و باید از آقای مطهری پرسید مذاکره با آمریکا به بهانه توافق هسته‌ای و برخی روابط و ملاقات‌های پیرامونی، به کدام تابو و توهم پایان داد؟ آیا جز این بود که معلوم شد ارتباط‌گیری با آمریکا خسارت‌های فراوان و نقد با خود به همراه دارد اما امید و آرزوی دوستی و گشایش اقتصادی توهم محض است؟!
نکته دیگر اینکه ایران قبل از دولت فعلی منزوی نبود و مقامات بلندپایه 130 کشور در اجلاس غیرمتعهدها در تهران شرکت جستند، اما اگر مراد از «انزوا» رفع تحریم‌هاست که هیچ تحریمی رفع نشده است.
و بالاخره باید گفت اگر رکود اقتصادی در دولت یازدهم و به ویژه پس از برجام تشدید شده، ادا و اطوار شکستن تابوی ارتباط با آمریکا برای چیست؟!
یادآور می‌شود مطهری با حمایت احمدی‌نژاد در فهرست اصولگرایان قرار گرفت اما به تدریج خود را به اردوگاه مقابل کشید.

فعلاً که راه نفوذ باز است و راه استفاده اقتصادی بسته
دولت در نحوه تصویب و اجرای برجام، خلاف توصیه رئیس جمهور به وزارت اطلاعات عمل کرد.
حسن روحانی چهارشنبه در دیدار وزیر، معاونان و مدیران سازمان اطلاعات خارجی، رعایت اعتدال را ضرورت کار اطلاعاتی برشمرد و تأکید کرد: افراط و تفریط در کار اطلاعاتی هم مثل هر کار دیگری زیانبار است. هم باید نسبت به هر گونه نفوذ و سوء استفاده از موقعیت‌ها هوشیار و حساس بود و هم نباید راه‌های استفاده کامل و مفید از فرصت‌های روابط علمی و اقتصادی را بست.
وی افزود: وزارت اطلاعات همچنان که در مسیر تحقق برجام نقش داشت، باید در بهره‌گیری اقتصادی از نتایج برجام هم نقش‌آفرینی کند.
یادآور می‌شود دولت در مسیر رسیدن به توافق، چنان افراط به خرج داد که حتی اخذ ضمانت‌های لازم از آمریکا برای جلوگیری از عهدشکنی و مواردی نظیر توان تعهدات و همزمانی اجرای آن و نیز بقیه مکانیزم حقوقی شایسته در صورت پیمان شکنی طرف غربی به حاشیه افتاد و اکنون حتی وزیر خارجه از «بدعهدی آمریکا» خبر می‌دهد بی‌آن که راه بستن این مسیر غلط را عنوان کند. وزیر خارجه به «خانه ملت» گفت: بدعهدی آمریکا در نشست کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد.
پنجمین نشست کمیسیون مشترک قرار است شهریور ماه در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شود.
کوتاهی‌های راهبردی در مسیر نیل به توافق و اجرای آن باعث شده تا برخلاف توصیه آقای روحانی به وزارت اطلاعات، اولاً فرصت‌های اقتصادی برجام به «تقریباً هیچ» تقلیل پیدا کند و ثانیاً باب نفوذ فرهنگی و اقتصادی به شکل گسترده باز شود؛ طلیعه این نفوذ را می‌توان در مواردی نظیر ورود شرکت‌های KFC، ورساچه، کاواللی به ایران، واردات خودروهای لوکس و اشرافی، بازشدن پای استارت آپ‌های پوششی به کشور با هدف شبکه‌سازی، پذیرش مدیر اطلاعات سرویس جاسوسی فرانسه به عنوان سفیر در ایران، و... مشاهده کرد. این در حالی است که حتی وعده فروش هواپیما به ایران نیز عملی نشد، هر چند که خرید هواپیما، اولویت حمل و نقل کشور نبود.
بنابر برخی گزارش‌ها، بازوهای نظارتی وزارت اطلاعات به شدت از سوی جریان غربگرا و برجام زده تحت فشار می‌باشد تا به حاشیه رانده شود. مافیای غربگرا در صدد است فعالیت‌های وزارت اطلاعات را بر حوزه‌های مقابله با تروریسم محدود کند.

خسرو معتضد: ظریف فریب خورد /در برجام خیلی بد عمل کردیم
یک مورخ تاریخ که چندی پیش از برجام حمایت می‌کرد، اعلام پشیمانی کرد و گفت ظریف فریب خورده است.
خسرو معتضد اعلام کرد:  از همه مقالاتم درباره ظریف تبری می‌جویم؛ ظریف فریب خورد.
به گزارش تسنیم، این کارشناس تاریخ می‌گوید: من سه سال پیش ده‌ها مقاله در مورد ظریف نوشتم اما الان از همه این مقالاتم تبرئه می‌جویم. آقای ظریف به نظر من فریب خورد. من قبلا می‌نوشتم که او چقدر عالی انگلیسی صحبت می‌کند و چقدر خوب جواب مطبوعات آمریکا را می‌دهد، اما آخرش به نظر من اشتباه عمل کرد.
وی می‌افزاید: درباره برجام باید منتظر باشیم و به مردم امید بدهیم، ولی به نظر من خیلی بد جلو رفتیم و هیچ تضمینی نگرفتیم. ما همه کاری کردیم؛ بتن ریختیم، سیمان ریختیم ولی حقیقت این است که من با دیدن این وضعیت افسرده شدم، فعلا که چیزی دست ما نیامده است.

لایحه فرمالیته برنامه ششم توسعه در تاریخ برنامه‌نویسی بی‌سابقه است
دولت در موضوع برنامه توسعه ششم، دچار برنامه‌ریزی گریز است.
روزنامه جام‌جم با اشاره به طفره دولت درباره ارائه لایحه چارچوب‌دار به مجلس نوشت: لایحه  برنامه ششم که با تاخیر فراوان به مجلس ارائه شده، به سبب اشکالات اساسی شکلی و محتوایی، در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.
دولت سال گذشته با تاخیر شش‌ماهه، لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس نهم ارائه کرد که به علت همزمانی با بررسی لایحه بودجه، امکان تصویب آن تا پایان مجلس نهم فراهم نشده و به مجلس دهم رسید به همین دلیل برنامه پنجم توسعه برای امسال نیز تمدید شد.
پس از نقدهای بسیار کارشناسان به لایحه برنامه ششم، به تازگی ویرایش جدید این لایحه با اضافه شدن سه ماده و چهار جدول در ابتدای لایحه قبلی و برخی تغییرات شکلی جزیی با امضای محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به مجلس دهم ارائه شده است اما ویرایش جدید لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز ایرادهای فراوانی دارد و به گفته برخی کارشناسان، نمی‌توان آن را به عنوان برنامه ششم توسعه یک کشور یاد کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس آمده، ایراداتی را عنوان کرده و آن را غیرقابل تصویب خوانده است.
در همین زمینه، دکتر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که یکی از موضوعات مهم در مجلس، برنامه ششم توسعه بوده که از دو هفته قبل در دستور کار قرار گرفته است.
چیزی که دولت آن را به عنوان برنامه به مجلس ارائه کرده بود، برنامه نبود و تنها برخی احکام را پیشنهاد کرده بود. وی افزود: دولت می‌خواست مجوز این احکام را از مجلس بگیرد، بعد خودش آن را تنظیم کند.
پورابراهیمی این اقدام دولت را نوعی بدعت در تاریخ فعالیت‌های اقتصادی کشور دانست و گفت:  این کار نه در پنج برنامه‌ای که بعد از انقلاب تصویب کردیم و نه در تاریخ کشور، سابقه نداشته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این که سرانجام مجلس می‌خواهد با این لایحه چه کار کند، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که دولت آنچه را ارائه کرده است مجدد پس بگیرد و بعد از یک بررسی جامع و کامل و اعمال نظر تمام اعضای هیئت دولت، با امضای رئیس‌جمهور به مجلس ارائه کند. وی افزود:  این پیشنهاد ماست اما چقدر عملی باشد به نظر دولت بستگی دارد.
پورابراهیمی ادامه داد: حالت دوم این است که دولت بگوید لایحه همان چیزی است که ارائه شده، در این صورت مجلس تا جایی که امکان‌پذیر باشد در چارچوب ضوابط و مقررات مجلس حتما نظر خود را اعمال خواهد کرد.

خروجی سفر 350 هیئت برای مردم چه بود؟!
«امروز حلقه‌های زنجیری که برای عدم ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی ایجاد شده بود درهم شکسته شده و در دولت تدبیر و امید 350 هیئت اقتصادی و سیاسی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده‌اند». به گزارش «دانا»  این خبری بود که اخیرا روحانی در سخنرانی خود در میان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد؛ پیش از این نیز رئیس‌جمهور در اظهاراتی مشابه، سفر هیئت‌های خارجی را دستاوردی از برجام برای کشور و این سفرها را نشانی از تعامل اقتصادی ایران با کشورهای خارجی برشمرده و گفته بود که سفرهای خارجی نشان از آن دارد که سرمایه خارجی قابل جذب است اما اینکه چقدر سرمایه جذب می‌کنیم دولت و بخش خصوصی و بخش سیاسی باید دست به دست هم دهند تا جاذبه‌ها برای جذب سرمایه را بیشتر کنیم.
از ابتدای اجرای توافق برجام تاکنون هیئت‌های خارجی زیادی به ایران سفر کرده ولی هیچ تاثیری از این تعداد سفر‌ها در اقتصاد کشور رخ نداده است و می‌توان قراردادهای اساسی سرمایه‌گذاری نیز طی این سفرها در هیچ یک از بخش‌های اقتصادی کشور رخ نداده است.
سال گذشته سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا از تاثیرات سفر هیئت‌های خارجی به ایران پرده برداشت و گفت: این رفت و آمدهای هیئت‌های اروپایی به ایران بیشتر یک نمایش است.
این اظهارات آلن ایر در عمل هم ثابت شد و با توجه به رفت و آمدهای گسترده بسیاری از هیئت‌های غربی تاکنون سرمایه‌گذاری جدی از سوی آنها در کشور ملاحظه نشده است.
پس از مذاکرات ژنو، حدود 300 هیئت تجاری و سیاسی در بازه زمانی یک ساله وارد کشور شدند؛ هرچند پس از خوابیدن تب و تاب این سفرها، مسئولین دولتی در مصاحبه‌هایشان اعتراف کردند که علی‌رغم ترافیک بالای سفر هیئت‌های تجاری، هیچ معاهده و معامله‌ای صورت نگرفته است.
 
 خراسان
 
هشدار جدید درباره پرداخت پاداش به مدیران دولتی
 
بر اساس ابلاغیه یک نهاد نظارتی به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است که با توجه به مفاد ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 11 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1395، صرفا یک ماه پاداش، به اعضای هیئت مدیره، هیئت عامل و کارکنان شرکت های دولتی، بانک ها و بیمه های دولتی، پس از تصویب مجمع یا شوراهای عالی آن ها مجاز بوده و هرگونه انحراف احتمالی در پرداخت هایی مانند پاداش یا حق حضور و جلسات، در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولت خواهد بود.
 
پیشنهاد عجیب یک مسئول درباره گواهی سوء پیشینه
 
بر اساس پیشنهاد یکی از مسئولان مهم اجرایی که هم اکنون در کمیسیون های تخصصی هیئت دولت در حال رسیدگی است، مقرر شده با توجه به ضرورت « تسهیل شرایط دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری» توسط متقاضیان دریافت مدارک خاص، تاسیس برخی شرکت ها و مانند آن، آیین نامه ای در این خصوص توسط کابینه تصویب و ابلاغ شود که بر اساس یکی از بندهای این پیشنهاد، اعلام کتبی متقاضی، به منزله نداشتن سوء پیشینه کیفری تلقی می شود!
 
آرمان
 

هماهنگي۳ کشور درباره سوريه

منابعي در دولت تركيه به روزنامه «الشرق الاوسط» اعلام كرده‌اند: هماهنگي سه‌جانبه بين تركيه، ايران و روسيه درباره بحران سوريه به خوبي پيش مي‌رود و طي چند ماه آينده پيشرفت‌هاي زيادي در اين زمينه حاصل خواهد شد. اين منابع با اشاره به سفر «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهوري تركيه به ايران، كه قرار است چهارشنبه آينده انجام شود، خاطرنشان كردند: هماهنگي بين ۳ كشور مذكور طي روزهاي آينده شاهد بُردي زياد خواهد بود. اين منابع همچنين متذكر شدند: دولت تركيه آمادگي خود براي انجام عمليات نظامي مشترك با روسيه براي حمله به داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در سوريه اعلام كرده است. ايده ايجاد يك ائتلاف سه‌جانبه ميان ايران، ‌روسيه و تركيه نخستين‌بار در زماني مطرح شد كه رجب طيب اردوغان در «سن پترزبورگ» با «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهوري روسيه ديدار كرد.

 

تشكيل كميته‌هاي مشترك مرزي ايران و عراق

سرلشكر باقري رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در ديدار فالح فياض دبير شوراي عالي امنيت ملي عراق مراقبت و هوشياري نسبت به طرح‌ها و توطئه‌هايي كه توسط برخي قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي و منطقه‌اي براي اختلال در حاكميت و امنيت ملي كشورهاي مسلمان منطقه و ازجمله عراق و ايران صورت مي‌گيرد را ضروري خواند و افزود: در راستاي تقويت اتحاد و وحدت بين دو كشور منطقه و ايجاد امنيت پايدار تشكيل كميته‌هاي مشترك مرزي و رايزني و تبادل‌نظر در ايجاد ثبات و امنيت منطقه‌اي تاثيرگذار و حائز اهميت است. فالح فياض هم ضمن تاكيد بر روابط دوستانه و برادرانه بين دو كشور ايران و عراق از همكاري‌هاي صادقانه جمهوري اسلامي در مقابله با اقدامات تروريستي چند سال اخير در عراق و بازگشت ثبات و امنيت به اين كشور قدرداني كرد.

 

امروز، روز سهم‌خواهي نيست

يك فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه امروز روز سهم خواهي از دولت نيست گفت: اصلاحات، مطالبات، انتظارات و البته انتقادات خود به دولت را همواره بيان مي‌كند. جواد امام درباره‌ موضع جريان اصلاحات نسبت به انتخابات سال ۹۶ اظهار كرد: اينكه گفته مي‌شود اصلاحات با شرط و شروط از روحاني حمايت مي‌كند نه به معناي سهم خواهي از دولت، بلكه به معناي بيان انتظارات و مطالبات است. وي در ادامه افزود: ما همواره هم انتقادات خود به دولت را بيان كرده‌ايم و هم مطالباتمان را، اما اكنون زمان سهم خواهي ار دولت نيست، زيرا دولت به خاطر عملكرد گذشته دچار مشكلات زيادي است و بايد براي حل اين مشكلات به دولت كنيم.

 

تقدیر مطهری از سوریان و سلیمی

نایب رئیس مجلس با اشاره به ناداوری‌های المپیک ریو گفت که باید بهداد سلیمی را لااقل صاحب مدال نقره دانست. علی مطهری در متنی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است، نوشت: فکر می‌کنم کسی نیست که اشک‌های بهداد سلیمی را بعد از تضییع حقش دیده باشد و اشکش جاری نشده باشد و قطعا او را باید لااقل صاحب مدال نقره المپیک بدانیم و از او قدردانی کنیم، خصوصا که با همت و غیرت خود به خاطر افتخارآفرینی برای ایران بر مصدومیتش فائق آمد و در المپیک حضور پیدا کرد. حمید سوریان هم که بر قله کشتی فرنگی ایران نشسته است اگرچه در هر دو مسابقه خود با اختلاف پیش بود ولی به خاطر الزام در کاهش وزن در ماه‌های گذشته بر پایان هر دو مسابقه دچار افت قدرت بدنی شد و کشتی را واگذار کرد. اینها از ارزش او نمی‌کاهد و او همچنان قهرمان ملی با اخلاق و یادآور غلامرضا تختی است.

 
ایران
 
جزئیات جدید پرداخت 400 میلیون دلاری امریکا به ایران

وزارت امور خارجه امریکا مدعی شد که واشنگتن پرداخت 400 میلیون دلاری را پس از اطمینان از آزادی چهار شهروند امریکایی انجام داده است.
این ادعای «جان کربی» در حالی است که پیش از این دو طرف ایرانی و امریکایی تأکید کرده بودند که مذاکرات مربوط به حل مناقشه قدیمی قرارداد خرید تسلیحات از امریکا مربوط به پیش از انقلاب اسلامی  و مذاکرات برای آزادی زندانیان امریکایی کاملاً مستقل از یکدیگر صورت گرفت. با وجود این سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه مدعی شد که به دلیل بی‌اعتمادی دو طرفه میان ایران و امریکا، این کشور به طور عمد از ابزار فشار پرداخت400 میلیون دلار برای نهایی کردن مسأله آزادی شهروندان امریکایی استفاده کرده است.

توصیه توئیتری روحانی به کارکنان وزارت اطلاعات

صفحه توئیتر ریاست جمهوری متنی از سخنان وی در دیدار با کارکنان وزارت اطلاعات را منتشر کرد. به گزارش «ایران» حسن روحانی  نوشت: «رعایت اعتدال در کار اطلاعاتی نیز ضروری است؛ افراط و تفریط در همه امور، زیانبار است.  ضمن هوشیاری نسبت به هرگونه نفوذ و سوء‌استفاده از موقعیت‌ها، نباید راه‌ استفاده مفید از فرصت‌‌ها در روابط علمی و اقتصادی را بست.»


عذرخواهی صداوسیما از نمایندگان اهل‌سنت

 عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس فراکسیون امید و نماینده نقده در مجلس از عذرخواهی کتبی صداوسیما در موضوع اهانت به اهل سنت در برنامه «دورهمی» شبکه نسیم خبر داد. به گزارش ایلنا محمد قسیم عثمانی هم پیش از این در جلسه چهارشنبه مجلس، گفته بود: «ما مجمع نمایندگان اهل سنت از برخورد شایسته‌ صداوسیما با موضوعی که در شبکه نسیم انجام شده، کمال تشکر را داریم و اخراج ناظر پخش و تذکر به مجری و تهیه‌کننده را نشان از نگاه منطقی صداوسیما می‌دانیم.»


ادعای معاون جلیلی درباره 25 تقاضای امریکا برای مذاکره

علی باقری عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای ادعا کرد امریکایی‌ها در دولت اصلاحات حاضر به گفت‌و‌گو با «ایران» نشدند اما در دولت احمدی‌نژاد آنها خواهان مذاکره با تهران بودند.  به گزارش تابناک معاون سعید جلیلی پنجشنبه در دانشگاه تهران گفت: «در ژنو 3 یعنی در آذر ماه 88 امریکایی‌ها 9 بار و در استانبول یک یعنی بهمن 88، 16 بار درخواست مذاکره کردند.» این در حالی است که سید حسین موسویان در بخشی از کتاب «ایران و امریکا، گذشته شکست‌خورده و مسیر صلح» به نقل از یک دیپلمات امریکایی در سال 89 می‌نویسد: «ایالات متحده مکرراً پیام‌هایی از رحیم مشایی دریافت می‌کند که تهران برای مذاکره و برقراری رابطه با امریکا مشتاق است ... ما واقعاً گیج شده‌ایم و به دلیل اینکه نمی‌دانیم آیا این پیام‌ها حمایت و پشتیبانی آیت‌الله خامنه‌ای را با خود دارد یا خیر، نمی‌توانیم به آنها پاسخ دهیم.»
 
 
 جمهوری اسلامی
 
 مجسمه های دونالد ترامپ در خیابان ها
 
* مجسمه‌هایی از دونالد ترامپ روز پنجشنبه در نیویورک و چهار شهر دیگر آمریکا در خیابان‌ها ظاهر شد. به گزارش یورونیوز هدف از نصب مجسمه‌های نارنجی رنگ آقای ترامپ با شکم‌هایی برآمده و انگشتانی کوتاه ظاهراً تحقیر وی بوده است. یکی از مسئولان شهر نیویورک گفته است مجسمه ترامپ به دلیل این که بدون اجازه نصب شده بوده، جمع‌آوری شده است. در واکنش به این مجسمه‌ها یک شهروند آمریکایی گفت: «کاری عالی است تا پوزه ترامپ مغرور کمی به خاک مالیده شود، ترامپی که فکر می‌کند شاهکار خلقت بر روی زمین است. این مجسمه، تصویر دقیق از چهره واقعی اوست». دیگری گفت: «بی تناسب و بی‌قواره است، حتی بدتر از ترامپ واقعی در عکس‌ها اما کاملاً مطابق با شخصیت اوست.» جمعی از فعالان هنری موسوم به ایندکلاین می‌گویند نصب مجسمه‌های ترامپ در سان فرانسیسکو، لس آنجلس، سیاتل و کلیولند کار آنها بوده است. در یکی از محل‌هایی که مجسمه ترامپ قرار داده شده بود یادداشتی نیز به چشم می‌خورد به این مضمون:‌ «به هیچ سیاستمداری اعتماد نکن.»
 

عمر البشیر: امنیت و تمامیت ارضی عربستان خط قرمز است
 
* رئیس‌جمهور سودان با اعلام حمایت کشورش از عربستان، امنیت این کشور و تمامیت ارضی آن را «خط قرمز» برای سودان دانست. به گزارش انتخاب به نقل از شبکه اسکای نیوز، عمر البشیر با اعلام مجدد حمایت خارطوم از ریاض در برابر «اقدامات خصمانه‌ای که علیه این کشور انجام می‌شود» تاکید کرد که امنیت عربستان برای سودان خط قرمز است. رئیس‌جمهور سودان که در سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای را برای نزدیک شدن به عربستان و مصر و به تبع آن غرب آغاز کرده است، پیش از این نیز حمله حوثی‌ها و نیروهای مردمی یمن به منطقه نجران در جنوب عربستان را محکوم کرده بود. عمرالبشیر هم‌چنین گفت کشورش حادثه حمله به مناطق جنوبی عربستان را که «موجب کشته شدن تعدادی از شهروندان بی‌گناه شده است» محکوم می‌کند. وی نه تنها از کشته شدن هزاران مرد و زن و کودک بی‌گناه یمنی در بمباران‌های ارتش عربستان اظهار تاسف نکرد بلکه به مزدوران سودانی اجازه داد به کمک سعودی‌ها وارد جنگ علیه مردم یمن شوند.
 
وزیر امورخارجه اتریش خواستار ممنوعیت استفاده از پوشش برقع شد

* سباستین کورتز، وزیر امورخارجه اتریش خواستار ممنوعیت استفاده زنان از پوشش «برقع» برای رعایت حجاب در کشورش شد. وی در جمع خبرنگاران گفت: ممنوعیت حجاب کامل چهره، بخشی از ملاحظات ما خواهد بود. از نقاب یا برقع در اتریش استفاده کمی می‌شود، چرا که به نظر من این نوع پوشش یک نماد مذهبی نیست بلکه نماد ضد اجتماعی است. وزیر امورخارجه اتریش دو سال پیش نیز از درخواست حزب راستگرای افراطی برای ممنوعیت استفاده از برقع دفاع کرد که تایید نشد. کاندیداهای راستگرای انتخابات ریاست جمهوری اتریش نیز خواستار ممنوعیت استفاده از پوشش برقع در این کشور شده‌اند. نوربرت هوفر، کاندیدای راستگرای انتخابات آتی ریاست جمهوری اتریش و عضو حزب راست افراطی (FPO) که بسیاری وی را رئیس‌جمهور آینده این کشور می‌دانند در مصاحبه با نشریه اتریشی استرایش (Österreich) در پاسخ به سوالی در مورد پوشش‌هایی مانند برقع که به وسیله برخی از زنان مسلمان استفاده می‌شود، خواستار این ممنوعیت شد. 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات