
ایران اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا و چند کشور اروپایی را رد کرد
نماینده دائم ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا و چند کشور اروپایی را قویاً رد کرد.
متن کامل پاسخ علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و دیگر سازمانهای بینالمللی در وین به نماینده آمریکا در دومین اجلاس کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری NPT در سال 2010 به شرح ذیل میباشد.
بسم الله الرحمن الرحبم
جمهوری اسلامی ایران اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا و چند کشور اروپایی را قویاً رد میکند، البته ما به این اظهارات بیپایه و اساس و تکراری عادت داریم.
در حال حاضر ادعاهای آمریکا و چند کشور اروپایی در خصوص مسائل و موضوعات باقیمانده که به مدت تقریباً 5 سال علیه فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی مطرح میگردید، پس از انجام شدیدترین بازرسیها با بیش از 3500 نفر روز بازرسی، مصاحبه و بازدید از تاسیسات هستهای، برای آژانس بینالمللی انرژی اتمی روشن و خاتمه یافته است.
بر خلاف سخنان تکراری آمریکا و چند کشور اروپایی، ایران در روند فعالیتهای هستهای خود هیچگاه انحرافی نداشته و این موضوع را به خوبی میتوان در گزارشات البرادعی مشاهده کرد.
جمهوری اسلامی بر اساس تعهدات خود در موافقتنامه جامع پادمان تا قبل از سال 2003 هیچ تعهدی در راستای اطلاعرسانی از تاسیسات هستهای در حال ساخت خود را تا مدت 180 روز قبل از اینکه مواد هستهای وارد آن شود را نداشته است. این موضوع در مقطع زمانی که البرادعی در سال 2003 از نطنز بازدید کرد، صادق است چرا که در آن زمان جمهوری اسلامی هنوز موادی را وارد تاسیسات نکرده بود.
یادآوری مینماید که ایران تا سال 2003 هیچگونه تعهدی به اعلام فعالیت هستهای قبل از 180 روز تصریح شده نداشت زیرا در آن مقطع زمانی عضو پروتکل الحاقی نبوده و پس از آن کد اصلاحی ترتیبات اجرایی را اجرا کرده است.
اتهامات وارده از جانب آمریکا ناامیدکننده و تاسفبار میباشد چرا که درک صحیحی از واژههای حقوقی توسط آمریکا وجود ندارد. حداقل نماینده آمریکا میبایست مفاد اساسنامه به خصوص ماده 123 را مطالعه میکرد.
مطابق اساسنامه تنها در صورتی که بازرسان که امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه، نمونهبرداری، مصاحبه و بازدید از اماکن را دارند، عدم پایبندی را به مدیرکل گزارش نمایند وی متعاقباً میتواند به اعضای شورای حکام اعلام نماید که روند حقوقی ارجاع موضوع به شورای امنیت توجیه دارد. حال آنکه هرگز نه بازرسان و یا مدیرکل واژه «عدم پایبندی» را به کار نبرده است. طرح موضوع در شورای امنیت با انگیزه سیاسی آمریکا و چند کشور اروپایی انجام شده است و نه به دلیل فرایند راستیآزمایی در آژانس.
ایران در طول فعالیتهای هستهای خود همواره نسبت به تعهدات خود مطابق با NPT پایبند بوده و بر خلاف ادعای آمریکا، ایران پایبندی کاملی داشته است.
یادآوری میکنم که موضوع فعالیتهای هستهای ایران اولین بار با پیدا شدن آلودگی ذرات اورانیوم در برخی قطعات آغاز شد. با تعلیق داوطلبانه و کوتاه قرار بود فرصت داده شود تا اظهارات ایران مبنی بر خارجی بودن منشاء آلودگی اثبات شود.
با همکاری نزدیک و فشرده ایران خوشبختانه در ژوئن 2004 آژانس صراحتاً اعلام نمود که منشاء آلودگی خارجی است و ناشی از غنیسازی در ایران نیست. اینکه ایران بارها اعلام کرده است درگیر شدن شورای امنیت هیچگونه مبنای حقوقی ندارد یک شعار نیست. اینجانب آماده هستم با مجربترین متخصصین حقوقی به مباحثه بنشینم و این امر را ثابت کنم. خلاصه اینکه:
با این استدلالات کلیه قطعنامههای شورای امنیت مبنای حقوقی ندارد و قابل اجراء نمیباشد و کلیه اتهامات مبنی بر پنهانکاری و عدم پایبندی بیاساس است.
در چنین شرایطی انعکاس پرونده هستهای ایران به شورای امنیت دارای هیچ نوع مبانی حقوقی نمیباشد. ما آمریکا را با رفتار خود ناامید و مایوس کردهایم زیرا آمریکا فکر میکرد با ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت، ایران از NPT خارج شده و بدین ترتیب خواهد توانست فشارهای سیاسی را بر ایران بیشتر و بیشتر نماید. اما جمهوری اسلامی نه از NPT خارج شده و نه فعالیتهای هستهای خود را تعلیق کرد و هرگز هم این کار را نخواهیم کرد و این سیاستی است که جمهوری اسلامی دنبال خواهد کرد.