تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۳۹
رسانه‌های بیگانه در هفته گذشته چه گفتند؟

اطرافیان آقای منتظری در رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی

پایگاه بصیرت / محمدرضا باقری
(روزنامه صبح نو - 1395/05/23 - شماره 61 - صفحه 15)

رسانه‌های بیگانه در هفته‌ای که گذشت مانند دو هفته پیش مجدداً به فیلتر شدن «پوکمون گو» و تغییر در سرورهای تلگرام و جنجال بر سر لغو کنسرت‌ها پرداخته و همان مواضع قبلی را تکرار کردند، اما در خصوص ادامه انتشار هفته‌نامه یالثارات، درگیری‌های حقوق بشری ایران، بررسی کارنامه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی دولت در پایان سال سوم و همچنین انتشار نوار سخنان آقای منتظری در حمایت از منافقین مواضع جدیدی داشتند.

احمد منتظری: فرصت را مناسب دیدیم

همسو با تحرکات منافقین در خارج از کشور و بازتاب هدفمند فعالیت‌های این گروهک تروریستی در رسانه‌های فارسی‌زبان، خط تبلیغی مستندسازی وارونه وقایع سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز پیگیری شده است. بر همین اساس است که این رسانه‌ها با ادعای تحریف در ثبت تاریخ وقایع انقلاب اسلامی ایران و بر مبنای سناریوی اهمیت‌آفرینی برای فایل صوتی آقای منتظری، تلاش می‌کنند مسوولان نظام را به ارائه روایت‌های جعلی از رخدادهای سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بهره‌برداری‌های سیاسی و جناحی در قبال اعدام تعدادی از اعضای گروهک منافقین متهم و به‌نوعی وجهه مخدوش منافقین را بازسازی و احیاء کنند.

این رسانه‌ها با تمرکز بر فایل صوتی آقای منتظری درباره اعدام‌های تابستان 67،‌ فضاسازی گسترده‌ای راه انداخته‌اند.

در این باره احمد منتظری، فرزند آقای منتظری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی و همین‌طور رادیو فردا رسانه وابسته به سیا، در پاسخ به این سؤال که چرا این فایل اکنون منتشر می‌شود؟ مدعی شد : «چون دیدیم با توجه به شبکه‌های اجتماعی زمینه‌اش اکنون وجود دارد و دیدیم که موقعیت مناسبی است که این حقایق منتشر شود. این فایل درواقع مهر تأییدی بر کتاب خاطرات آقای منتظری است. چون بسیاری با تحریف تاریخ قصد داشتند چهره دیگری از او به تصویر بکشند و انتشار این فایل خط بطلانی است بر روی این تحریف‌ها.» اینکه با توجه به ارتباطات اخیر منافقین با سعودی‌ها، چه فرصتی برای مظلوم‌نمایی برای آنها بوده است هم سؤالی در خور توجه است.

به‌موازات بازتاب واکنش‌ها به این فایل صوتی که گفته می‌شود مشحون از اغلاط و تحریفات است، از پیامدهای این فایل صوتی برای جمهوری اسلامی گفته‌اند. در عمل نیز ضمن تلاش برای اثبات حقانیت موضع آقای منتظری، تلاش کرده آن را فرصت و آزمونی برای جمهوری اسلامی و دولت روحانی در جهت درس گرفتن از گذشته القاء کنند: «این پیامد کوتاه‌مدت، روشن است. این آزمونی است که از این فرصت استفاده کنند یا نکنند. دولتمردان و افرادی که در آن جلسه حضور داشتند عضو دولت هستند... مهم‌ترین این پیامدها، احتمالاً فشاری که بر بیت آقای منتظری و آقای احمد منتظری باشد... اما پیامد درازمدتی هم دارد که بستگی به برخورد جمهوری اسلامی دارد که چه جوری با این مسأله برخورد کند؛ همان برخورد قبلی یا درس عبرت گرفتن از آن ..!» (آقای حسن فرشتیان، شاگرد منتظری در گفت‌وگو با بی بی سی.)

این رسانه‌ها همچنین در ادامه این ماجرا، واکنش آقای محمدعلی انصاری، قائم‌مقام دفتر نشر آثار آیت‌الله خمینی و همین‌طور دستور وزارت اطلاعات به احمد منتظری برای حذف این فایل صوتی را مورد بازتاب داده و فضاسازی کرده‌اند: «چرا فایل سخنان منتظری درباره کشتار 67 مهم است و چرا باید درباره این کشتار بیشتر بدانیم؟ یا سؤالاتی از این دست که آیا جوان‌های ایرانی درباره اتفاقات آن سال چه می‌دانند؟! » (تلویزیون آمریکا)

توجه رسانه‌های معارض به وعده‌های انتخاباتی دولت

تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی همچنین در هفته گذشته به ارزیابی کارنامه دولت حجت‌الاسلام حسن روحانی در سه سال گذشته پرداخت. در این گزارش که در مقدمه آن به برخی وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی درباره بهبود وضع معیشتی مردم، بهبود مناسبات خارجی و حل چالش‌های بین‌المللی و حل معضل بیکاری اشاره شده، آمده است: «با شعار اعتدال آمد و گفت که زبان تکریم را جایگزین زبان تحریم می‌کند، می‌گفت سانتریفیوژ بچرخد، ولی زندگی مردم هم باید بچرخد. این روحانی حقوقدان که حرف از وارد شدن به بازی برد - برد می‌زد، با قدرت‌های بزرگ جهان بر سر جنجالی‌ترین مناقشه اتمی بعد از جنگ سرد به توافق رسید. دولت او وضعیت ایران را در معادلات بین‌المللی تغییر داد و تورم مهارگسیخته را کنترل کرد اما نه‌تنها منتقدانش می‌گویند کارهای نکرده زیادی دارد، بلکه طرفدارانش هم هنوز از او انتظار دارند.»

این شبکه در ترسیم عملکرد دولت روحانی از دو منظر به بررسی اقدامات دولت روحانی پرداخته است . از یک زاویه، عملکرد دولت در عرصه سیاست داخلی را براساس دو مؤلفه سیاسی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار داده و در عرصه سیاست خارجی نیز بیشتر سیاست‌های دولت در اجرای برجام و چالش هسته‌ای ایران و غرب را مورد توجه قرار داده است. در این میان به نظر می‌رسد بیشتر توجه بی‌بی‌سی در این ارزیابی، معطوف به وعده‌های سیاسی دولت روحانی به‌ویژه وضعیت آزادی‌های مدنی در ایران شده است.

درنهایت نیز چشم‌انداز برجام و تأثیر آن بر شرایط و اوضاع اقتصادی ایران به‌عنوان چالشی جدید فراروی دولت در تقابل با حاکمیت مورد توجه این شبکه قرار گرفته است: «رهبر ایران از روند اجرای برجام و تعهد آمریکا نگران هست، او می‌گوید هنوز تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده نمی‌شود اگر برجام را محسوس‌ترین دستاورد دولت در سه سال اخیر بدانیم رهبر ایران آن را هم زیرسؤال برده است، نشانه خوبی برای دولت اعتدال نیست آن‌هم در یک سال پایان دوره اول ریاست جمهوری.»

http://sobhe-no.ir/newspaper/61/15/1393

ش.د9501584

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات