تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۵۷
به دنبال افزایش فشار آمریکا بر روسیه و چین کلید خورد

نوستالژی کمونیسم علیه غرب

(روزنامه همدلي ـ 1395/05/25 ـ شماره 392 ـ صفحه 11)

افزایش تهدیدات ناتو با محوریت آمریکا علیه روسیه ، سبب شده است تا کرملین با یارکشی های سیاسی و سه رزمایش دریایی، زمینی و هوایی بطور جدی در برابر غرب عرض اندام کند.در این میان چین که در مناقشات دریای چین و عرصه اقتصادی همواره مورد فشار از سوی غرب به ویژه آمریکا بوده است ، در مراودات پکن – مسکو نقشی نوستالژِیک را علیه دنیای غرب بازی خواهد کرد. ادامه فشارهای آمریکا علیه این دو کشور جنگ سرد نوینی را رقم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روسیه با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت به عنوان بزرگ ترین کشور جهان شاهد است که آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تقریبا گرداگرد مرزهایش حضور گسترده نظامی و در حال افزایش دارند.

پایگاه های نظامی آمریکا در کره جنوبی و استقرار سامانه موشکی تاد به بهانه مقابله با پیونگ یانگ نزدیک مرزهای آسیایی روسیه، استقرار نظامیان ناتو در لتونی، لیتوانی، استونی، مولداوی و گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق، شرق اروپا به ویژه رومانی و لهستان از جمله نگرانی های مسکو به شمار می رود.

غرب هم‌زمان تحرکات نظامی را در محدوده دریای بالتیک و سیاه افزایش داده که روسیه را حساس تر کرده است، زیرا حضور رزمناوها در این دو منطقه دریایی راهبردی و پروازهای جاسوسی نزدیک حریم هوایی این کشور بیشتر شده است.

مقام های روسیه به ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی شویگو وزیر دفاع بارها بر اجرای برنامه های این کشور از جمله افزایش توان تسلیحاتی، نوسازی جنگ‌افزارها و تشکیل واحدهای جدید برای مقابله با تهدیدهای نظامی غرب تاکید کرده اند.

همزمان با تحولات نظامی در گرداگرد روسیه، این کشور در هفته جاری درگیر برگزاری سه رزمایش دریایی، خاکی و هوایی است.

روزشنبه ناوگان اقیانوس آرام روسیه در یک رزمایش از پیش اعلام نشده با استفاده از چند فروند رزمناو و بیش از 500 نیرو با حرکت در پهنه آبی اقیانوس آرام که با آمریکا در آن مرز دریایی دارد، اهداف و ناوهای دشمن فرضی را در فاصله 100 کیلومتری با شلیک موشک نابود کرد و کنترل و پایش منطقه عملیاتی را با موفقیت انجام داد.

بنا به گزارش اعلام شده، رزمناوهای روسی جمعی یگان دریایی خاور دور در این عملیات مجموعه ای از تسلیحات و تجهیزات پیشرفته دریایی شامل سامانه های موشکی، بارگذاری جنگ افزارها و سامانه های ردیابی دشمن را با شرایط شبه جنگی آزمایش کردند.

همزمان با این تمرین نظامی، روسیه رزمایش پنج روزه بین المللی پیمان امنیت جمعی را در استان های لنینگراد و پسکوف در شمال غرب این کشور با حضور نیروهایی از بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان و تاجیکستان آغاز کرد.

در رزمایش «همکاری 2016» که خبر آغاز آن روز یکشنبه با حضور سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و تمرکز محوری بر توان ارتش ششم این کشور اعلام شد، مجموعه هایی از واحدهای هوایی و پدافند موشکی در کنار 50 فروند هواپیمای نظامی از حمله بمب افکن های سوخو 34، ترابری و بالگردهای پیشرفته و ضربتی به کار گرفته شده است.

امروز (دوشنبه) نیز دریای مدیترانه شاهد رزمایش بخشی از ناوگان دریای سیاه روسیه است که با حضور 10 رزمناو و کشتی پشتیبانی مواضع از پیش تعیین شده هدف آتشباری موشکی قرار می گیرد.

دامنه این رزمایش به گونه ای طراحی و تدارک دیده شده که بخشی از کشتی های جنگی روسیه از پایگاه دریایی سواستوپول به رزمناوهای این کشور حاضر در دریای مدیترانه پیوسته اند و پس از پایان تمرین جنگی که مدت آن نیز اعلام نشده است به محل استقرار خود باز می گردند.

چند فروند رزمناو روسیه در دریای مدیترانه جزو نیروهای مسلح این کشور هستند که با ارتش سوریه در چارچوب عملیات 11 ماهه ضد تروریستی همکاری دارند و از پایگاه پشتیبانی دریایی طرطوس این کشور استفاده می کنند.

دامنه برگزاری و همزمانی این رزمایش ها نشان می دهد، مسکو تحولات نظامی در اردوگاه آمریکا و ناتو را به دقت زیر نظر دارد و شاید می خواهد این پیام را مخابره کند که در صورت لزوم نیروهای مسلح روسیه آماده اند، پیامدهای این نظامی گری ضد روسی را به نزدیک غرب (مرز شرق اروپا) و حتی همجوار محدوده دریایی آمریکا در اقیانوس آرام بکشانند.

«نظم نوین جهانی» با مرکزیت اتحاد روسیه و چین

به گزارش راشاتودی، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در جریان سخنرانی در نود‌و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست این کشور در ماه گذشته میلادی، خواستار تشکیل یک اتحادیه نظامی با روسیه شد که می‌تواند قدرت ناتو را کم کند و به تمایلات امپریالیستی غرب پایان دهد.

این اظهارات از سوی رئیس جمهوری چین در برهه‌ای از زمان مطرح شده که پکن و مسکو خود را در مقابل سیاست‌های خارجی خصمانه آمریکا به شدت در معرض خطر می‌بینند؛ به طوریکه دو کشور به استقرار سپرهای دفاع موشکی و سایر تدابیر امنیتی پرداخته‌اند تا در صورت لزوم و درگیری از آنها در مقابل غرب دفاع کنند.

رئیس جمهوری چین در این مراسم گفت:‌ جهان در آستانه یک تغییر اساسی قرار دارد. ما شاهد هستیم که چگونه اتحادیه اروپا به تدریج رو به نابودی می‌رود و اقتصاد آمریکا روبه زوال است. اینها همگی برای یک نظم نوین جهانی است.

به نظر می‌رسد که این اظهارات از سوی مقام ارشد دولت چین به خاطر دخالتهای آمریکا در مساله مناقشات دریای چین جنوبی و مطرح کردن آن در دادگاه لاهه و همچنین انتقادهای غرب به سرکوب مخالفان دولتی در چین صورت گرفته است.

شی جین‌پینگ همچنین در میان هواداران حزب حاکم کمونیست به این مساله پرداخت که در 10 سال آینده «ما شاهد یک نظم نوین جهانی خواهیم بود که مرکزیت اصلی آن اتحاد چین و روسیه است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز مدت‌هاست که از تحولات نظامی و اقتصادی گسترده میان روسیه و چین حمایت کرده و همکاری‌های موجود میان دو کشور را استراتژیک و جامعه می‌داند.

به دلیل موضع گیری جامعه بین‌الملل نسبت به چین در پی حکم دادگاه لاهه در بی اساس بودن ادعای مالکیت انحصاری پکن در دریای چین جنوبی و استقرار سامانه‌های دفاع موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی، روسیه بیش از گذشته به حمایت از حضور چین در مانورهای نظامی مشترک در اقیانوس آرام پرداخته است.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=16667

ش.د9501669

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات