بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۱۳

جنگنده سوخو و مناسبات ایران و روسیه

اسپوتنیک در مطلبی مدعی شد ایران تلاش خود را برای خریداری جنگنده های سوخوی روسیه آغاز کرده است.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی مدعی شد: وبسایت "گازتا" با استناد به سخنان "حسین دهقان،" وزیر دفاع ایران نوشت حالا که ایران خیالش از بابت سامانه موشکی اس-300 و سامانه دفاع موشکی خود تحت عنوان باور-373 راحت شده است، به فکر خرید جنگنده های سوخو از روسیه است تا نیروی هوایی خود را تقویت کند.

به نوشته اسپوتنیک، حسین دهقان پیشتر گفت: ما در حال ساخت سامانه های دفاعی خود هستیم که قادر به تأمین امنیت حریم هوایی ما در سه سطح باشد. آنچه در موشک های رهگیر کم داشتیم را با خریداری سامانه موشکی اس-300 بدست آوردیم. حالا باید به تحکیم نیروی هوایی خود بپردازیم.

تمایل ایران به خرید جنگنده های روسیه ظاهرا با عملکرد نیروی هوایی روسیه در سوریه بیشتر شده است. روسیه فهرستی طولانی از جنگنده ها و بمب افکن ها دارد که ایران می تواند از میان آنها انتخاب کند. از جمله آنها می توان به سوخو-30، سوخو-34 و سوخو-35 اشاره کرد.

جنگنده دو سرنشینه سوخو-30 قادر به مقاومت در برابر پالس الکترومغناطیسی حاصل از یک انفجار هسته ای است و به دلیل طراحی آیرودینامیکی آن قدرت مانور بی نظیری دارد. این جنگنده برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده است و مناسب مأموریت های هوا به هوا و هوا به سطح است. این جنگنده می تواند موشک های کروز را از ارتفاع 500 متر تا 14000 متر پرتاب کند.

جنگنده سوخو-34 اواسط دهه 1980 میلادی بوسیله شرکت هوافضای روسی سوخو طراحی شد. این جنگنده دو سرنشینه به منظور نابودی اهداف زمینی و دریایی ساخته شده است. سوخو-34 در تمام شرایط آب و هواییِ مطلوب و نامطلوب قادر به انجام مأموریت های انفرادی و گروهی در طور روز و شب است.

جنگنده تک کابینه و تک سرنشین سوخو-35 قابلیت مانور بالایی دارد. "سباستین رابلین،" یک کارشناس نظامی در مقاله ای در مجله "منافع ملی آمریکا" از جنگنده سوخو-35 بسیار تجلیل کرد و آن را "دشمن مرگبار" جنگنده اف-15 آمریکا، جنگنده چندمنظوره یوروفایتر و جنگنده داسو رافال فرانسه توصیف کرد.

چند روز پس از تفاهم هسته ای لوزان، "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه آوریل 2015 (فروردین 94) با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سلاح های پیشرفته – از جمله سامانه دفاع موشکی اس-300 -- را به جمهوری اسلامی ایران لغو کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات