فرهنگی >>  فرهنگی >> گزارش فرهنگی
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۱۲

هلهله فرشته‌ها برای ترویج ازدواج آسان

مهمترین اهداف جشنواره هلهله فرشته‌ها بسترسازی برای آگاه‌کردن نسل جوان، بیان بایدها و نبایدهای ازدواج آسان، شناسایی و معرفی الگوی موفق در ازدواج می‌باشد.

گروه فرهنگی / موانع فرهنگی مثل شغل، مسکن، تجملاتی نشأت گرفته از چشم‌وهم‌چشمی‌ها، اهمیت بیش از حد به تحصیل و بهانه‌جویی‌های غیرواقعی همواره مهمترین و اساسی‌ترین موانع ازدواج محسوب می‌شوند.

البته این روزها بیشتر شاهد هستیم که بسیاری از خانواده‌ها به خاطر عدم توانایی در تهیه جهیزیه گران‌قیمت، خواستگار دخترشان را رد می‌کنند. اگر در مسیر تسهیل ازدواج جوانان گامی برداشته شود تا حدی می‌توان استقبال‌های محدود از این سنت حسنه الهی را ارتقاء داد و از طرفی با ازدیاد رشد طلاق هم مقابله کرد. اما شاید جامعه با یک دوگانگی مواجه بوده و آن اعلان فرمان به جلو یا ادعایی است که از سوی مسئولان فرهنگی مبنی بر اولویت‌دادن به ازدواج جوانان و تحکیم خانواده به میان می‌آید!

جشنواره هلهله فرشته‌ها به همت مجموعه هیئت یا زهرا(س) همه این منویات و شعائر را به صحنه عمل کشیده و برای هشتمین سال متوالی در سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(ص) زنگ آغاز زندگی 110 زوج جوان نیازمند را به صدا درمی‌آورد.

8 سال پیش هیئت امنای هیئت یا زهرا(س) به این نتیجه رسیدند که از دریچه توجه و اهتمام به مراسم بزرگ و آسمانی ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) که یک مناسبت بزرگ آیینی است؛ به یک درون‌مایه غنی فرهنگی و اجتماعی برسند. چون موضوع ازدواج، خانواده، مهارت‌های زندگی، ارتقاء سطح اجتماعی خانواده بسیار مبحث مهم و اساسی بود. اما متأسفانه جامعه با این دست از موضوعات برخوردی مهجورانه و غیرآگاهانه دارد.

برای تأمین توان مالی این حرکت خوب فرهنگی، یک بنیاد خیریه تخصصی ازدواج تأسیس شد که مهمترین فعالیت این بنیاد، تسهیل ازدواج جوانان بود که تعداد قابل توجهی از جوانان نیازمند در شب ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به خانه بخت می‌روند و این اتفاق به صورت مستمر در طول سال به تناوب انجام می‌شود.

مهمترین مسئله در این بین جهیزیه دختران کم بضاعت است که با برگزاری برنامه ویژه‌ای تحت عنوان پایتختی آسمانی از سوی عموم مردم تأمین می‌شود. نکته بعدی، مرکز ملی مهارت‌های زندگی است که سه سال پیش نخستین مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده با رویکرد اسلامی در کشور راه‌اندازی شد که به صورت تخصصی به زوج‌های جوان بسته‌های آموزشی، روانشناختی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

شاید یکی از بخش‌های مهم این جشنواره، جشن پایتخت آسمان باشد که همچون دور هم ‌جمع‌شدن‌های سنتی بانوان بعد از عروسی است. اما با این تفاوت که بیش از 5 هزار بانو هدایایی می‌آورند برای زوج‌های جوان نیازمند! هنرمندان، فوتبالیست‌ها و چهره‌های برجسته هم در بخش جنبی و هم داوطلبانه پا به این عرصه می‌گذارند و بسیار هم استقبال می‌کنند که هلهله فرشته‌ها تداوم داشته باشد.

مهمترین اهداف جشنواره هلهله فرشته‌ها بسترسازی برای آگاه‌کردن نسل جوان، بیان بایدها و نبایدهای ازدواج آسان، شناسایی و معرفی الگوی موفق در ازدواج، بیان راهکارهای مقابله با تجمل‌گرایی، ایجاد ارتباط بین نسل اول و نسل سوم انقلاب و زنده‌کردن اندیشه‌های آن‌ها می‌باشد. ازدواج آسان یک شعار است! مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم تأکید دارند اما فقط یک عده مدعی بیشتر شعار می‌دهند تا در معرض عمل قرار بگیرند. در صورتیکه ازدواج آسان نیاز به یک فرهنگسازی عمیق دارد که در این مسیر هم باید مسئولین حضور فعالانه‌ای داشته باشند و هم مردم؛ اگر این اتفاق به صورت کامل و جامع به وقوع بپیوندد حتماً جلوی بالارفتن سن ازدواج را می‌گیرد و هم انگیزه‌ای می‌شود تا جوانان ما برای انجام این سنت حسنه الهی ترغیب شوند.

این جشنواره همزمان با شب ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در جوار حرم حضرت معصومه(س) برای هشتمین سال متوالی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات