تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۶۴

غفلت از امنيت ملي

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي / anbarloee.ir

(روزنامه رسالت – 1395/06/15 – شماره 8751 – صفحه 1)

غفلت از امنيت ملي زيان‌هاي عظيمي خواهد داشت و جان و مال مردم و سرمايه كشور را به باد خواهد داد. امروز قدرت دفاعي كشور به يمن هوشمندي رهبر معظم انقلاب و هدايت‌هاي معظم له، لرزه بر اندام دشمن انداخته و آنها را از تعرض به خاك جمهوري اسلامي بازداشته است. مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان قرارگاه پدافند ملي فرمودند: «دشمن حق دفاع براي ملت ما قائل نيست.» درك اين مفهوم در مذاكرات هسته‌اي و شگردهاي ديپلماتيك ما بايد ظهور پيدا مي‌كرد. 6 كشور جهان به ويژه آمريكا خطاب به ملت ما مي‌گويند: ما براي حفظ امنيت خود بر انبوهي از سلاح‌هاي هسته‌اي تكيه زديم و حتي براي ترساندن مردم جهان در جنگ جهاني دوم عملاً در حمله به هيروشيما و ناكازاكي آن را به كار برديم، اما هيچ دولت ديگري حق ندارد براي دفاع از خود به سلاح هسته‌اي تكيه كند!

آمريكايي‌ها شديدترين تحريم‌هاي ظالمانه را عليه كره شمالي اعمال مي‌كنند، چرا كه در دكترين دفاعي آنها سلاح هسته‌اي همان جايگاهي را دارد كه در دكترين تهاجمي شان!

ما چون بمب نمي‌خواستيم بسازيم تن به مذاكره داديم. آنها حالا كه به اهداف خود رسيده‌اند مي‌گويند در محدود كردن سلاح‌هاي موشكي همان مسير را طي كنيد. آنها قطعنامه هاي ظالمانه عليه جمهوري اسلامي را تجميع کردند و تحريم‌ها را از مسائل هسته‌اي به مسائل موشكي تسري دادند و اين چيزي جز محصول غفلت ديپلماتيك دولت يازدهم نبود.

چند روز پيش مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان و متخصصان وزارت دفاع فرمودند؛ «توان دفاعي و تهاجمي را افزايش دهيد تا زورگويان احساس تهديد كنند. با مذاكره نمي‌توان با آمريكا به تفاهم رسيد.» اين درك درست از فرصت‌ها و تهديدهايي است كه امنيت كشور با آن روبه روست.

دولت موقت در ابتداي انقلاب در حالي كه گرگ‌هاي جهان و شغال‌هاي منطقه‌اي براي دريدن ملت ايران دندان تيز مي‌كردند، مدت سربازي را به 18 ماه تقليل داد و در صدد پس دادن هواپيماهاي پيشرفته «اف 16» به آمريكا برآمد. گويي با سقوط شاه و ظهور انقلاب اسلامي، با قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي پسرخاله و دخترخاله شده ايم و هيچ تهديدي متوجه خاك ايران نيست!

در مدت كوتاهي كودتاي نوژه رخ داد و پس از آن عراق به پشتيباني آمريكا و لجستيك شوروي به ايران حمله كرد و 1200 كيلومترمربع از سرزمين الهي ما را در اندك زماني تصرف كردند. ده ها هزار نفر از هموطنانمان به شهادت رسيدند، هزاران نفر به اسارت رفتند و صدها هزار مجروح جنگي زمين گير شده و شهرها و روستاهاي فراواني ويران شدند و امكانات اقتصادي عظيمي از بين رفت.

اگر يك دهم اين خسارات صرف تجهيز نيروي نظامي و انتظامي

مي شد اين هزينه روي دست ملت باقي نمي‌ماند. امروز دشمن به خوبي درك كرده است اگر تهاجم كند ضربه محكمي مي‌خورد. توان نظامي ما امروز در سرزمين‌هاي اشغالي، در جنگ 33 روزه و 55 روزه و... تست شده است. قدرت نظامي ما امروز در عراق و سوريه و يمن توسط ياران انقلاب در خط مقاومت حفظ شده است. حتي در ديپلماسي نظامي توانسته‌ايم روسيه را در يك رابطه راهبردي همراه دكترين نظامي خود در منطقه كنيم. اگر اين هوشمندي‌ها نبود امروز داعش براي شهرهاي ايران والي تعيين مي‌كرد و نواميس ملت را براي جهاد نكاح به تاراج مي‌برد و همين‌ها را كه در ايران در آرزوي بازگشت آمريكا لحظه ‌شماري مي‌كنند در صف سر بريدن‌ها و زنده‌سوزي‌ها و... قرار مي‌داد. غفلت از امنيت ملي گاهي از روي بي‌اطلاعي برخي مسئولان مي‌تواند خسارت‌هاي گذشته را تكرار كند.

آقاي هاشمي رفسنجاني اخيراً در يك اظهار نظر عجيب، آن هم در آستانه گراميداشت سالگرد دفاع مقدس، گفته است: «اگر مي‌بينيد آلمان و ژاپن اين روزها محكم‌ترين اقتصاد دنيا را دارند، اينها بعد از جنگ جهاني دوم از اينكه نيروي نظامي داشته باشند محروم شدند. نيروهاي نظامي بيشترين خرج كشورهاي در حال جنگ را مي‌بردند ،

از اين رو با اين اقدام پول‌هايشان آزاد شد و دنبال كارهاي علمي و توليدي رفته و لذا ديگر آسيب‌پذير نيستند. اين راه در ايران باز شده است و مديران و دلسوزان و معلمان بايد وارد اين فضا شوند. مطمئن هستم دوره دوم دولت روحاني مي‌تواند ما را به آنجا برساند.» (1)

چندي پيش نيز در يك اظهار نظر غيرمسئولانه، آقاي هاشمي رفسنجاني گفته بود؛ «دنياي فردا دنياي گفتمان‌هاست نه موشك‌ها»! كه با واكنش نخبگان سياسي روبه رو شد. چرا ايشان از روي بي‌اطلاعي چنين نظري را مي‌دهد؟ آلمان و ژاپن امروز تا ساخت بمب هسته‌اي فقط چند ساعت فاصله دارند كه در موقع مقتضي حتماً اين كار را خواهند كرد. ژاپن با 41 ميليارد دلار بودجه دفاعي و آلمان با 36/7 ميليارد دلار هزينه دفاعي در رديف‌هاي هشتم و نهم كشورهاي جهاني قرار دارند. آنها كجا از داشتن نيروي نظامي و بودجه‌بندي و بودجه‌ريزي دفاعي محروم شده اند؟ اگر محروم بودند پس اين بودجه نجومي نظامي براي چيست؟

امروز آمريكا، چين، عربستان، روسيه، انگليس، هند و فرانسه مقام‌هاي اول تا هفتم جهان به لحاظ بودجه نظامي را دارند و ژاپن و آلمان در رديف‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. اكنون حكام سعودي مثل سگ هار هر روز به ملت ما پارس مي‌كنند. در بحرين و يمن، عراق و سوريه، جلادان تروريست آل سعود قصابي راه انداخته و هزاران نفر را سلاخي كرده و شهرها و روستاها را نابود و مردم را آواره كرده اند. اخيراً با منافقين پيمان دوستي بسته اند تا راهي كه صدام رفت همان را طي كنند. چطور آقاي هاشمي رفسنجاني اين تهديدها را نمي‌بيند و دو روز پس از تاكيد مقام معظم رهبري در اهتمام به مسائل دفاعي كشور اين حرف ها را مي‌زند؟

آقاي هاشمي مفسر قرآن كريم است؛ او آيه 60 سوره انفال و آيه 102 سوره نساء را كه خداوند به مومنين فرمان داده براي دفاع از خود آماده باشيد، از بودجه دفاعي براي تهيه سلاح غفلت نكنيد و هر چه در توان داريد براي مقابله با دشمن آماده كنيد، چگونه معنا و تفسير مي‌كند؟ خوب است ايشان در تفسيري كه خود نوشته يك بار ديگر اين آيات را مرور كند.

آقاي هاشمي در اين گزاره در مقام اخبار مي‌گويد: «اكنون اين راه در ايران باز شده است.» كدام راه در ايران باز شده؟ بر اساس چه قرائتي ايشان اين مطلب را مي گويد؟ آيا خواب‌هايي كه دشمن در برجام در محدود كردن فعاليت هاي هسته‌اي و موشكي و... ديده‌اند تعبير خواهد شد؟ آيا مسائلي كه به عنوان خودتحريمي در پذيرش «اف.آي.تي.اف» دارد عملياتي مي‌شود، خبر از باز شدن اين راه دشمن براي تعرض به امنيت ملي است؟ بايد ملت هوشيار باشد، مجلس و دولت به ويژه وزارت دفاع پاسخي براي اين موضع ذلت‌بار پيدا كند. اين طور كه آقاي هاشمي رفسنجاني خبر مي‌دهد در دوره اول دولت يازدهم كارهايي شده و قرار است در دور دوم، اين حركت تكميل شود!

واقعا‌ً اين سخنان از زبان كسي كه در زمان امام (ره) در حقيقت از طرف امام، اختيارات تام داشت و در نقش فرمانده كل قوا عمل مي‌كرد، تاسفبار و در آينده خسارت بار خواهد بود. اگر قرار باشد در مورد مقوله امنيت ملي و دفاعي، اين طور فکر کنيم، فردا قطر و کويت هم تحريک مي شوند تا به ايران حمله کنند!

پي‌نوشت:

1- سخنراني هاشمي رفسنجاني در اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش - همشهري آنلاين 95/5/20

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=238839

ش.د9501768

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات