تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۳۸۹
موج جدید انفجارهای خونین در سوریه همزمان با پیروزی ارتش در حلب 42 قربانی در پی داشت

قطع ارتباط داعش با مرز ترکیه

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/06/16 ـ شماره 1974 ـ صفحه 15)

گروه بین‌الملل: همزمان با پیشروی ارتش سوریه در جنوب حلب که زیر گلوله تروریست‌ها صورت می‌گیرد، معارضان مسلح با کمک تانک‌ها و جنگنده‌های ترکیه توانستند روستاهای تل میزاب و القاضی جرابلس و مزرعه نزدیک آن واقع در شمال سوریه را اشغال کنند و به حضور داعش در مرزهای ترکیه با سوریه پایان دهند. بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد مرزهای مشترک این کشور با سوریه کاملاً امن شده است. وی تأکید کرد این مساله پس از آن رخ داد که نیروهای ترک و معارضان مسلح توانستند عناصر داعش را از آخرین مواضع خود در این منطقه به بیرون برانند. نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد: از اعزاز تا جرابلس، (نوار مرزی) که طول آن به 91 کیلومتر می‌رسد کاملا امن است و همه گروه‌های تروریستی از آن بیرون رانده شدند. ییلدیریم پیش‌تر مدعی شده بود هدف ترکیه از عملیات «سپر فرات» «پاکسازی شمال سوریه از عناصر داعش، حزب کاگران کردستان، یگان‌های پشتیبانی مردمی کرد و اتحاد دموکراتیک کرد و در نتیجه تضمین امنیت مرزهاست». طول مرزهای ترکیه و سوریه به 822 کیلومتر می‌رسد که کنترل بخش بزرگی از آن در دست نیروهای کرد سوریه قرار دارد، ولی مناطق مرزی استان‌های حلب و ادلب در اشغال معارضان تحت حمایت ترکیه است و دولت سوریه فقط کنترل گذرگاه مشترک با ترکیه در ریف شمالی لاذقیه را در دست دارد.

گروه موسوم به دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه نیز با اعلام این خبر گزارش داد داعش کنترل روستاهای مرزی در حد فاصل رودخانه و دریاچه الساجور واقع در ریف غربی جرابلس و شهرک راهبردی الراعی واقع در شمال شرق حلب را از دست داده است. این گروه همچنین خبر داد، معارضان مسلح که از حمایت تانک‌ها و جنگنده‌های ترک برخوردار بودند، کنترل روستاهای تل میزاب و القاضی جرابلس و مزرعه نزدیک آن را به دست گرفتند و بدین ترتیب حضور داعش در مرزهای ترکیه به پایان رسید. عملیات موسوم به سپر فرات از 24 آگوست آغاز شد و ترکیه اعلام کرد هدف از این عملیات هدف قرار دادن عناصر داعش و نیروهای کرد است. در همین راستا، ترکیه 3 روز پیش شمار تانک‌های خود را که در خاک سوریه حضور دارند، افزایش داد و در مرحله دوم «سپر فرات»، به الراعی نفوذ کرد تا بدین ترتیب در راستای عملیات سپر فرات جبهه نبرد تازه‌ای را ایجاد کند. دست‌کم 20 تانک و 5 نفربر و کامیون از شهر کیلیس ترکیه برای حمایت معارضان مسلح وارد الراعی شده بودند تا بتوانند داعش را از این مناطق خارج کنند. برخی مسؤولان آمریکایی نیز مدعی شدند نیروهای این کشور با موشک‌اندازهای سیار مواضع داعش را در سوریه واقع در نزدیکی مرزهای ترکیه هدف قرار داده‌اند؛ موشک‌اندازهایی که بتازگی در خاک ترکیه مستقر شده بود.

موفقیت بزرگ ارتش در حلب

ارتش سوریه موفق شد افراد مسلح در محله‌های شرقی حلب را بار دیگر در پی شکسته شدن محاصره قبلی توسط جیش‌الفتح و گروه‌های همپیمان داعش محاصره کند. ارتش سوریه با بازپس‌گیری دانشکده‌های نظامی که عصر یکشنبه در محور الراموسه در جبهه جنوبی حلب صورت گرفت مجددا محله‌های شرقی حلب را تحت محاصره قرار داد. یک مقام نظامی سوریه نیز اعلام کرد، یگان‌های ارتش سوریه و گروه‌های همپیمان موفق شدند بر دانشکده هوایی فنی و 2 دانشکده تسلیحات و توپخانه در منطقه الراموسه در پی درگیری‌های شدید با افراد مسلح تسلط یابند. این مقام نظامی افزود:‌ تسلط بر دانشکده‌های نظامی تمام مسیرهای رفت‌وآمد و خطوط امدادرسانی تروریست‌ها را از حومه جنوبی حلب به سمت الراموسه و محله‌های شرقی حلب می‌بندد و ارتباط گروه‌های تروریستی را در الراموسه با این محله‌ها قطع می‌کند.

خبرنگار سانا گزارش داد در پی این پیروزی ارتش سوریه، اختلافات و اتهاماتی درباره خیانت و ترس بین گروه‌های تروریستی شکست خورده در جبهه جنوب حلب بویژه بین گروه‌های جیش‌الفتح، جیش‌المجاهدین و جیش‌الحر رد و بدل شده و بسیاری سلاح‌های خود را جا گذاشته و فرار کرده‌اند. با این عملیات، یگان‌های ارتش سوریه توانستند مناطقی را که یک ماه پیش نیروهای شورشی مسلح در جنوب غرب حلب از آنها گرفته بودند، پس بگیرند. به این ترتیب نیروهای نظامی سوریه توانستند مسیر بین محله‌های حلب و حومه غربی و جنوبی آن را ببندند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نیروهای سوری عملیات نظامی‌شان را به سمت کارخانه‌های چرم‌سازی در منطقه الراموسه در جنوب و مدرسه الحکمه و روستاهای جنوب غربی ادامه دهند تا دروازه جنوب حلب را امن سازند و به جای جاده کاستیلو به شکل موقت از آن استفاده کنند. همچنین در دستاوردی دیگر یگان‌های ارتش سوریه مستقر در اطراف حوزه نفتی الشاعر توانستند حملات متعدد داعش به گردانی در نزدیکی این حوزه نفتی را ناکام بگذارند که در 8 کیلومتری فرودگاه نظامی التیفور در شرق شهر حمص واقع است.

سلسله انفجارهای تروریستی در سوریه

صبح دوشنبه، در حالی که آمریکا و روسیه از دستیابی به راه‌حلی برای درگیری‌های سوریه در حاشیه نشست گروه ۲۰ بازماندند، سلسله انفجارهای تروریستی در مناطق تحت تسلط نظام سوریه در 4 استان سوریه چندین کشته و زخمی برجای گذاشت. سانا، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد وقوع 2 انفجار به وسیله خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ایست بازرسی ارتش سوریه در پل ارزونه در اتوبان بین‌المللی در حومه طرطوس- این مرکز ایست بازرسی ورودی شهر طرطوس از بخش استان حمص محسوب می‌شود- ۳۰ کشته و ۴۵ زخمی برجای گذاشت. همچنین در پی انفجار یک عامل انتحاری که یک خودروی بمب‌گذاری شده را در محله الزهرا در نزدیکی مرکز ایست بازرسی در میدان باب تدمر در شهر حمص هدایت می‌کرد 2 تن کشته و 7 تن زخمی شدند. در عین حال تلویزیون سوریه از وقوع یک انفجار دیگر در مسیر الصبوره- البیجاع در حومه دمشق رخ داد. همچنین در انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در ورودی شهرک الصبوره در حومه غربی دمشق 3 تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. موج جدید انفجارها در سوریه، در پی پیروزی ارتش در جنوب حلب است که موجب محاصره مجدد محله‌های شرقی حلب شده و مسیر امدادرسانی‌ها به تروریست‌ها را قطع کرده است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1974/15/163235/0

ش.د9501793

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات