تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۰۴

لفاظي‌هاي ترامپ، بيماري کلينتون انتخابات آمريکا به کدام سو مي‌رود؟ (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1395/07/03 - شماره 26544 - صفحه 12)

۱۱سپتامبر برای اغلب مردم آمریکا روزی تلخ است، اما شاید این تاریخ از این پس برای «دونالد ترامپ» روزی برای جشن گرفتن باشد.به گزارش خبرگزاری مهر، خوش یُمنی این روز برای ترامپ از آن رو است که رقیب سرسخت وی یعنی «هیلاری کلینتون» در سخنرانی خود در سالگرد ۱۱سپتامبر دچار مشکل شده و از حال می‌رود و این از حال رفتن تائیدی می شود بر اظهارات هفته‌های اخیر ترامپ و کمپین انتخاباتی وی مبنی بر بیمار بودن هیلاری کلینتون و اینکه نامزد دموکرات‌ها شایستگی رهبری آمریکا را ندارد.این وضعیت برای کلینتون در حالی رخ می دهد که تا حد زیادی قبل از این واقعه دموکرات‌ها شانس نخست پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر بودند اما اکنون و با وجود تائید شدن بیماری هیلاری کلینتون شاید ۱۱سپتامبر آغازی باشد بر سقوط آزاد دموکرات ها.

آیا بیماری کلینتون صحت دارد؟

سفر انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کالیفرنیا به دلیل ابتلا به عفونت ریه لغو شد و وی پس از ناخوشی در مراسم سالگرد حملات ۱۱سپتامبر در نیویورک به خاطر عفونت ریه تحت معالجه قرار گرفت.سفر انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کالیفرنیا به دلیل ابتلا به عفونت ریه لغو شد و وی پس از ناخوشی در مراسم سالگرد حملات ۱۱سپتامبر در نیویورک به خاطر عفونت ریه تحت معالجه قرار گرفت.دکتر «لیزا بارداک» در این باره گفت: عفونت کلینتون تشخیص داده شد و با آنتی بیوتیک تحت درمان قرار گرفت و در مراسم روز یکشنبه ۱۱سپتامبر دچار گرمازدگی و کم آبی بدن شد.اما به گفته این پزشک کلینتون اکنون کم‌آبی بدنش رفع شده و حالش رو به بهبود است.کلینتون قرار بود ۱۲سپتامبر، در ادامه کارزار انتخاباتی و با برنامه‌ای که شامل سخنرانی در مورد اقتصاد و جمع‌آوری پول به منظور پرداخت هزینه‌های انتخاباتی بود، برای سفری دو روزه به کالیفرنیا برود.

بیماری هیلاری کلینتون موضوع جدیدی نیست و برای اولین بار این ماجرا در زمان ریاست وی بر دستگاه دیپلماسی ایالات متحده فاش شد و از آن زمان تا کنون بویژه در ماه های اخیر بیماری هایی به وی نسبت داده شده اند، از جمله؛ «آفیژیا: ناتوانی در فهم و بیان کلمات»، «اوتیزم: وهم‌گرایی»، «سرطان مغز»، «بیماری‌های قلبی»، «تصلب چندگانه بافت‌ها»، «چاقی، دیابت، و فشار خون»، «بیماری پارکینسون»، «سندرم پس از سکته مغزی»، «آلودگی هسته‌ای (وی در سفر به ژاپن در معرض تشعشعات نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن قرار گرفته است)»، «تشنج»، «خیره‌شدن ناگهانی»، «سرطان زبان».

البته؛ از مدت ها پیش از ماجرای ۱۱سپتامبر امسال، نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا درباره بیماری‌های هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات و کمبود انرژی وی به اظهار نظر می پرداخت. منظور ترامپ این بود که کلینتون توانایی مدیریت آمریکا به‌عنوان یک رئیس جمهوری را ندارد.«کاترینا پیرسون» سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ می‌گوید کلینتون از بیماری «آفیژیا» یا دشواری در بیان کلمات رنج می‌برد. حامیان دیگر ترامپ نیز موارد متعدد دیگری را به‌عنوان بیماری‌های وزیر سابق امور خارجه مطرح کرده‌اند.

وی می افزاید: کاملاً واضح است که شخصی که در حال حاضر ۶۹سال سن دارد و مدت زیادی را صرف کارهای بسیار پرتنش و استرس‌زا کرده است نمی‌تواند از سلامتی کامل برخوردار باشد. او از کم‌کاری غده تیروئید رنج می‌برد، بنابراین این غده هورمون کمتری ترشح می‌کند که و این امر مانع از تنظیم سوخت‌وساز روزمره بدن می‌شود که در نهایت به خستگی می‌انجامد.وی ادامه می دهد: کلینتون چهار سال پیش دچار سکته مغزی شد و پس از آن دچار غش و ضعف شد و پس از آن مدتی دید دوگانه پیدا کرده بود. تمام این بیماری‌ها در نسخه‌ای که توسط روان‌پزشک کلینتون تجویز شده قابل استناد و پیگیری هستند. این نسخه در تابستان گذشته افشا شد.

همچنین دکتر «درو پینکسکی»، پزشک مشهور تلویزیونی و متخصص داخلی که نامه تایید سلامت دکتر کلینتون را با یکی از همکارانش بررسی کرده، معتقد است داروهای رقیق کننده خون که هیلاری مصرف می کند، منسوخ شده اند. او معتقد است که هیلاری به یک نوع به شدت نادر از لختگی خون مبتلاست. نکته جالب این که، بعد از این اظهارنظر پینکسکی، شوی پزشکی او به نام «دکتر درو»، در شبکه CNNیک هفته به تاخیر افتاد. CNNاز حامیان اصلی کلینتون محسوب می‌شود.

بهره‌برداری ترامپ

«جوزف استیگلیتز»، برندۀ جایزۀ نوبل به یورونیوز می گوید: قطعا ترامپ تلاش خواهد کرد از این موضوع بیشترین بهره را ببرد اما آنچه که تحسین برانگیز است حضور فعال او در کارزار انتخاباتی آن هم در این سن است. پیش بردن یک کارزار انتخاباتی از نظر فیزیکی خسته کننده است و فکر می کنم او تا همینجا هم ثابت کرده است که از نظر فیزیکی قوی است. صادقانه بگویم خیلی از افراد نمی توانند دوام بیاورند.دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان که در توییت های خود به نامزد دموکرات‌ها لقب «هیلاری متقلب» می دهد در نطقی بارها تاکید کرده که در سلامت کامل است و به مردم آمریکا قول داده است به زودی وضعیت سلامتی خود را منتشر کند.هواداران هیلاری کلینتون بیماری نامزد دموکرات ها را در اعتماد به وی بی اهمیت می دانند.

تونی ویلیامز، یکی از اهالی نیویورک می گوید: «فکر نمی کنم اگر شما به عفونت ریه مبتلا باشید تفاوتی در اینکه بتوان به شما اعتماد کرد یا نه ایجاد کند. هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا بشود. اگر به فعالیت او نگاه کنیم می فهمیم که هیلاری کلینتون در این کارزار سخت کار می کند و خیلی کم استراحت می کند.»اسکای نیوز، وضعیت کلینتون را مایه خوشحالی طرفداران دونالد ترامپ دانسته که از مدت ها پیش شایعه کردند، کلینتون وضعیت نامساعد جسمی خود را از رای دهندگان مخفی می کند.اسکای نیوز، وضعیت کلینتون را مایه خوشحالی طرفداران دونالد ترامپ دانسته که از مدت ها پیش شایعه کردند، کلینتون وضعیت نامساعد جسمی خود را از رای دهندگان مخفی می کند.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، مهم نیست که پزشک معالج کلینتون، بیانیه ای مفصل تر از پزشک ترامپ درباره وضعیت سلامتی این نامزد دموکرات صادر کند، مهم نیست که از نظر خرد جمعی، انتظار صحیح و سالم بودن این دو نامزد ۶۸و ۷۰ساله نامعقول باشد، بازهم مهم نیست که توضیح روشنی مانند گرما و رطوبت هوا در صبح یا خستگی کلینتون از مبارزات بی وقفه انتخاباتی در طول یک سال گذشته، درباره این حادثه وجود داشته باشد، هیچکدام از این موارد مهم نیست زیرا در عالم سیاست، احساس و برداشت حرف اول و آخر را می زند.اینکه این داستان به کجا ختم می شود و تاثیرات آن در هفته های آتی چیست، به میزان موفقیت کلینتون و تیم او در مدیریت احساس و برداشت بستگی دارد. آنها تلاش خواهند کرد تا مردم آمریکا را متقاعد سازند که حادثه اخیر جدی نبود و مدرکی دال بر وجود مشکلاتی بزرگ تر وجود ندارد.البته باید گفت که ترامپ و هوادارانش نهایت سعی خود را خواهند کرد تا مانع موفقیت کلینتون و تیم او شوند.

احتمال تعیین جایگزین برای هیلاری

هرچند کلینتون در حال حاضر نامزد رسمی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری است و در نظرسنجی‌‌ها هم شانه به شانه رقیب جمهوریخواه خود حرکت می کند اما با این وجود موضوع بیماری موجب شده تا تردیدهایی در مورد ادامه مسیر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شکل بگیرد.همین امر موجب شده تا بحث معرفی جانشین برای هیلاری کلینتون جهت ادامه رقابت های ریاست جمهوری آمریکا مطرح شود. بر همین اساس «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا، و «برنی ساندرز» رقیب پیشین هیلاری کلینتون، گزینه هایی هستند که از آنها برای جانشینی کلینتون نام برده می شود.به نوشته دیلی تلگراف، انتخاب جانشین برای کلینتون تنها در صورتی امکان پذیر است که خود وی شخصا از ادامه رقابت های ریاست جمهوری کناره گیری کند. بر همین اساس اگر کلینتون کناره گیری کند انتخاب جانشین وی بر عهده کمیته ملی دموکرات ها خواهد بود و این کمیته با رای گیری، فرد جایگزین کلینتون را انتخاب می کند.با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا ماه نوامبر و سوءاستفاده ترامپ از مشکل به وجود آمده در اردوگاه رقیب، حزب دموکرات در وضعیت بدی گرفتار شده است.

اگر هیلاری کلینتون نتواند ادامه دهد چه می‌شود؟

در مورد شدت بیماری هیلاری کلینتون دقیقا چیزی نمی‌دانیم اما به نظر می‌رسد که او در خانه‌اش تحت درمان قرار دارد نه در بیمارستان، بنابراین در بهترین حالت می‌توان گفت سریع‌ترین زمان ممکن برای بهبود سه روز و تا بازیابی کامل قوا حدود یک هفته خواهد بود. اما سوالی که مطرح است این است که اگر خانم کلینتون نتواند به دلیل بیماری، رقابت‌های انتخاباتی را ادامه دهد چه خواهد شد؟به گزارش ایسنا، شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نوشته است: هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا فعلا با تشخیص عفونت ریه تحت درمان قرار گرفته است.چنین چیزی در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. هیچ نامزد ریاست جمهوری، پس از آنکه رسما نامزدی‌اش از طرف دو حزب اصلی جمهوری‌خواه یا دمکرات اعلام شده و پیش از انتخابات، از دور رقابت کنار نرفته است.اما اگر چنین شود، بر اساس اساسنامه حزب دموکرات، تصمیم در مورد جانشین به عهده بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در حزب یعنی کمیته ملی است.

رئیس این حزب باید برای تشکیل جلسه "ویژه" فراخوان دهد و نامزد جدید بر اساس رای "اکثریت" اعضای کمیته که بیش از دویست نفر هستند انتخاب خواهد شد.به گفته مقامات ارشد حزب، این سناریو تنها زمانی محتمل است که خود خانم کلینتون تصمیم بگیرد از مبارزات انتخاباتی کنار بکشد که فعلا نشانه‌ای در این زمینه موجود نیست.اما اگر فرض کنیم که چنین شود، سه نفر ممکن است به عنوان نامزد حزب دموکرات مطرح شوند، برنی ساندرز، رقیب اصلی خانم کلینتون در مبارزات مقدماتی، جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس جمهور فعلی و تیم کین، کسی که خانم کلینتون به عنوان معاونش برگزیده است.البته برنی ساندرز و تیم کین هیچکدام در جایگاهی ویژه قرار نخواهند داشت. در ماه‌های گذشته که تحقیقات اف بی آی درباره‌ای میل‌های افشا شده خانم کلینتون در جریان بود، این احتمال مطرح شد که اگر خانم کلینتون متخلف شناخته شود، مجبور به کناره گیری از رقابت انتخاباتی خواهد شد. در آن زمان نام جو بایدن بیش از همه به عنوان جانشین او مطرح بود.

در هر حال اگر کسی بجز تیم کین به عنوان جانشین خانم کلینتون انتخاب شود او سمتش به عنوان معاون رئیس جمهور آتی را حفظ خواهد کرد.اگر این اتفاق بیفتد، زمان آن مهم است. کنگره آمریکا برای اینکه فرد جدید فرصت تبلیغات انتخاباتی داشته و مبارزه انتخاباتی عادلانه باشد، می‌تواند تاریخ انتخابات را به تعویق بیندازد.دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته مسئله بیماری خانم کلینتون را بدون ارائه دلیل و مدرکی مطرح می کرد ودر حالی که نشانه‌ای از بیماری خانم کلینتون مشهود نبود، بنابراین بسیاری این ادعا را یکی از ترفندهای انتخاباتی دونالد ترامپ در نظر گرفتند.اوایل هفته پیش که سرفه های خانم کلینتون در کلیولند نظرها را جلب کرد، ستاد انتخاباتی او آن را به آلرژی و مصرف آنتی هیستامین- که باعث خشکی گلو می‌شود- مربوط دانست و اینکه خانم کلینتون مجبور بوده زیاد صحبت کند.اما بعد در مقابل دوربین‌های تلویزیونی و در مراسمی به اهمیت بزرگداشت قربانیان یازده سپتامبر، خانم کلینتون تقریبا از حال رفت، به خانه دخترش منتقل شد، هر چند ساعتی بعد در مقابل خبرنگاران ظاهر شد و گفت حالش عالی است.

در ابتدا گفته شد بدن خانم کلینتون بعلت گرمازدگی، دچار کم‌آبی شده اما بعد اعلام شد که خانم کلینتون عفونت ریه دارد.دکتر لیزا بارداک پزشک شخصی خانم کلینتون گفته است: خانم کلینتون بعلت آلرژی سرفه می‌کرد و روز جمعه در معاینه و ارزیابی مجدد، تشخیص عفونت ریه برایش داده شد. او تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفت و به توصیه شد که برنامه‌اش را سبک کند و به استراحت بپردازد.ظاهرا اکنون خانم کلینتون به توصیه پزشکی عمل کرده و سفر تبلیغاتی اش به کالیفرنیا را لغو کرد.

موضوع سلامتی خانم کلینتون از سال ۲۰۱۲در معرض توجه عمومی قرار گرفت. در آن زمان گفته شد که خانم کلینتون بعلت عفونت گوارشی دچار کم آبی بدن شده بود و این باعث شد که از حال برود و سرش به زمین اصابت کند. بعد از آن گفته شد خون در سیاهرگی در سر خانم کلینتون لخته شده و با داروهای رقیق کننده خون تحت درمان قرار گرفته است. در همان زمان برخی احتمال دادند که این لخته در جای دیگری از بدن خانم کلینتون ایجاد شده بوده چون به درمان دارویی اکتفا شده بود.با اینکه گفته شد این عارضه نه باعث سکته مغزی نه باعث آسیب بافت مغز شده، مخالفان خانم کلینتون قانع نشده بودند و می‌گفتند که او دچار تشنج و اختلال گفتار شده است، هر چند که مدرکی برای این ادعاها ارائه نشده است.

آنچه مسلم است اگر بیماری خانم کلینتون واقعا جدی نباشد و او بسرعت بهبود پیدا کند، باید افکار عمومی را در باره سلامتی‌اش قانع کند.بیماری روسای جمهوری آمریکا موضوعی بسیار قدیمی و سابقه‌دار است. از اندرو جکسون در حدود ۱۸۵سال پیش گرفته تا آبراهام لینکلن، وودرو ویلسون، تئودور روزولت و حتی جان اف کندی و از همه نزدیکتر به زمان حال، رونالد ریگان.آخرین مورد شاید انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸باشد که جان مک کین نامزد حزب جمهوریخواه برای برطرف کردن شایعات مربوط به بیماری سرطان، بیش از هزار صفحه پرونده پزشکی خود را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.آنچه می‌توان به یقین گفت تحولی مهم در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا رخ داده است.

آیا خانم کلینتون سلامتی‌اش را بسرعت باز خواهد یافت و به مبارزات انتخاباتی بازخواهد گشت؟ اردوی رقیب، دونالد ترامپ، چگونه از این موضوع بهره‌برداری سیاسی خواهد کرد؟ خانم کلینتون چگونه ثابت خواهد کرد که مشکل سلامتی ندارد؟ آیا ممکن است خانم کلینتون از مبارزات انتخاباتی کنار بکشد؟در دو ماه آینده نه فقط تکلیف رئیس جمهور آینده آمریکا، بلکه تکلیف آینده سیاسی خانم کلینتون هم روشن خواهد شد.

آیا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می‌توان زیر سوال برد؟

آیا فرآیند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به دست‌کاری و دخل و تصرف در آن از جانب یک کاندیدای بازنده آسیب پذیر است؟ آیا ممکن است یکپارچگی فرآیند انتخاباتی آمریکا با موفقیت به چالش کشیده شود؟ پاسخ این سوال مثبت است.به گزارش ایسنا، ویلیام آر.سوئینی جی آر. رئیس بنیاد بین‌المللی نظام‌های انتخاباتی (IFES) به همراه چاد ویکری، مدیر مرکز پژوهش و آموزش کاربردی این بنیاد و کاترین النا، متخصص حقوقی ارشد این سازمان در تحلیلی در روزنامه "واشنگتن پست" از آسیب پذیر بودن فرآیند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرده برداشته و نوشته‌ اند:بنیاد بین المللی نظام‌های انتخاباتی برای حدود 30 سال از یکپارچگی فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی در بیش از 145 کشور جهان حمایت کرده است. ما یک روش سختگیرانه برای تحلیل آسیب پذیری‌ها در فرآیند انتخاباتی ایجاد کرده‌ایم و استانداردهای بین المللی و تعهداتی را که نشات گرفته از حقوق بنیادین تضمین شده در اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی و دیگر توافق‌های بین‌المللی بوده‌اند، مطرح کرده‌ایم.

ما این استانداردها را در چندین کشور به کار گرفته‌ایم تا انتخابات در آنها را در مقابل سوء استفاده، تقلب و دخل و تصرف نظام‌مند تقویت کنیم. ما با توجه به این تجربه جهانی و دورنمای مربوط به آن هرچه بیشتر شاهد بوده‌ایم که اعتبار انتخابات و در برخی موارد ثبات محیط انتخابات وابسته به توانایی نهادهای انتخاباتی به ویژه نهادهای مربوط به حل مناقشه‌های انتخاباتی به منظور تحمل کردن دست‌کاری‌ها و مداخله‌های سیاسی پیچیده است.

اخیرا ما در چندین کشور شاهد ظهور یک راهبرد انتخاباتی بوده‌ایم که به موجب آن کاندیداهایی که اغلب در پشت صحنه مورد حمایت یک سری استراتژیست‌های روابط بین الملل قرار دارند، یکپارچگی فرآیند انتخابات و نهادهای اداره کننده آن را در دوران پیش از برگزاری انتخابات زیر سوال می‌برند و بعد از انتخابات نیز دست به شکایت برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات زده و از آسیب پذیری‌های این فرآیند به منظور زیر سوال بردن مشروعیت نتیجه و یا ایجاد تردید درباره آن استفاده می‌کنند.این چالش علیه یکپارچگی انتخاباتی به ویژه در دموکراسی‌های در حال توسعه که در آن‌ها اغلب چارچوب‌های حقوقی و قانونی مبهم بوده، انعطاف فرآیندها در مقابل مداخله و دخل و تصرف کمتر است و ممکن است فضای ناامنی، فرار از مجازات و عدم پاسخگویی وجود داشته باشد، شدیدتر است.

در سال 2014 پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله یکی از کاندیداهای این انتخابات و حامیانش شروع به اظهار نگرانی نسبت به بروز تقلب گسترده و دخل و تصرف در فرآیند انتخابات کردند. بعد از این انتخابات عبدالله عبدالله فرآیند رسمی شکایت درباره نتایج انتخابات را نیز تحریم کرده و مدعی پیروزی شد. او تهدید به تشکیل یک دولت موازی کرد و حامیان او نیز تهدید به ناآرامی کردند. در نهایت نتیجه این مناقشه یک توافق سیاسی به دست آمده با میانجی‌گری بود که بسیار دور از استانداردهای یک انتخابات معتبر بود و نتایج رسمی مربوط به بررسی مجدد نحوه برگزاری انتخابات در سراسر افغانستان نیز هرگز منتشر نشد.

چند هفته بعد از انتخابات افغانستان یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اندونزی به نام پرابوو سوبیانتو، مدعی وقوع یک "تقلب نظام‌مند، گسترده و ساختاری" در فرآیند انتخابات این کشور شده و پس از آن از فرآیند شمارش آراء خارج و مدعی پیروزی خود بر اساس یک سری نتایج جعلی نظرسنجی‌های انجام شده از رای دهندگان به هنگام خروج از حوزه شد و یک شکایت را نیز در دادگاه قانون اساسی این کشور علیه نتایج رسمی انتخابات تنظیم کرد.بعد از چند هفته دادرسی در دادگاه، 9 قاضی این دادگاه در یک بیانیه‌ کتبی به این نتیجه رسیدند که هیچ گونه شواهد معتبری از بابت وقوع تقلب گسترده در انتخابات وجود نداشته و این پرونده را به اتفاق نظر رد کرده و پیروزی را از آن رقیب سوبیانتو یعنی جوکو ویدودو دانستند.

شباهت‌های این راهبردهای سیاسی برای طرح اتهام وقوع تقلب در انتخابات کاملا مشخص است اما در عین حال نیز هر یک نتایج متفاوتی داشته اند.سطح آسیب پذیر بودن فرآیند انتخابات یا نهادهای مربوط به حل و فصل مناقشات انتخاباتی در کشورها می‌تواند تاثیر عمیقی بر قابل پذیرش بودن نتایج انتخابات داشته باشد. حتی کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا نیز در مقابل تهدید علیه یکپارچگی انتخاباتی مصون نیستند و فرآیند انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا با آسیب پذیری‌های مهمی رو به رو است که می‌تواند یک آزمون نگران کننده و جدید برای انعطاف دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی در کشور آمریکا باشد.

با نگاهی به نظام حل و فصل مناقشه انتخابات در آمریکا می‌بینیم که نظام حقوقی مربوط به آن در کشور آمریکا با توجه به بن بست 4 – 4 میان لیبرال‌ها و محافظه کارها در دادگاه عالی این کشور در یک موضع کاملا آسیب پذیر قرار دارد.اگر کاندیدایی از پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری به هر دلیلی در آمریکا خودداری کند و مدعی تقلب شود او باید شکایت‌هایی را در هر ایالتی که نتایجش به چالش کشیده می‌شود تنظیم کند. با توجه به صحبت‌های اخیر درباره قدیمی شدن تکنولوژی انتخاباتی و رای گیری در آمریکا و چالش‌های مربوط به شناسایی رای دهندگان، بروز این گونه اقامه دعوی‌ها غیرقابل اجتناب است.

یک چنین پرونده‌هایی نهایتا به عالی‌ترین دادگاه‌های هر ایالتی می روند که در نهایت ممکن است آنها نیز پرونده را به دادگاه عالی آمریکا ارجاع دهند. این مسیری بود که در انتخابات سال 2000 و در رقابت میان جورج دبلیو بوش و ال گور در پیش گرفته شد.برخلاف تحولات آن سال، ممکن است در دادگاه عالی آمریکا اکثریتی که بتواند مناقشه را حل و فصل کند وجود نداشته باشد. در صورتی که این دادگاه بر طبق خط مشی‌های ایدئولوژیک رای می‌داد ما شاهد یک بن بست 4 – 4 در این دادگاه بودیم و پس از آن تصمیم گیری در سطح ایالتی مطرح می‌شد.

در سال 2000 اگر این وضعیت بوجود می‌آمد در آن صورت دادگاه عالی ایالت فلوریدا به جای دادگاه عالی کل آمریکا مسیر انتخابات را تعیین می‌کرد. با این حال این روند می‌تواند منجر به تصمیم‌های متناقض در میان ایالت‌های آمریکا، بازشماری‌های طولانی مدت و درگیری‌های حقوقی شدید شود. تاخیرهای حاصل از این چالش‌های حقوقی در سطح ایالتی می‌تواند وضعیتی به وجود بیاورد که ایالت‌ها نتوانند مناقشه‌های بعد از انتخابات را در چهارچوب ضرب الاجل های ارائه شده از سوی قوانین فدرال حل کنند و در آن صورت تصمیم نهایی درباره نتایج ایالتی به کنگره محول می‌شود. در صورتی که مناقشه‌های حل نشده‌ای وجود داشته باشند اصلاحیه 12 قانون اساسی آمریکا ممکن است اجرایی شود.

در آن صورت مجلس نمایندگانی که جدیدا انتخاب شود ممکن است رئیس جمهور را از میان سه کاندیدای برتر انتخاب کند.احتمالا البته چنین وضعیتی به وجود نخواهد آمد با این حال بنیاد IFESبه بررسی آسیب پذیری‌های نظام یکپارچه انتخاباتی در طی سالیان متوالی در کشورهای سراسر جهان پرداخته است و آسیب پذیری نظام مربوط به حل و فصل مناقشات انتخاباتی در آمریکا نیز یک واقعیت است.رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 آمریکا تاکنون شگفتی‌هایی را داشته و ما شاهد دخل و تصرف‌های سیاسی پیچیده از جانب کشورهای دیگر در این فرآیند بوده‌ایم و اخیرا نیز یک کاندیدای انتخاباتی از اعتبار فرآیند انتخابات و احتمال وقوع تقلب در آن شکایت کرده است و مطمئنا ما را به فکر می‌اندازد که ممکن است در نظام انتخاباتی آمریکا نیز دخل و تصرف‌های سیاسی پیچیده امتحان شود.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\09\09-23\19-20-33.htm&storytitle=%E1%DD%C7%D9%ED%9D%E5%C7%ED%20%CA%D1%C7%E3%81%A1%20%C8%ED%E3%C7%D1%ED%20%98%E1%ED%E4%CA%E6%E4%20%C7%E4%CA%CE%C7%C8%C7%CA%20%C2%E3%D1%ED%98%C7%20%C8%E5%20%98%CF%C7%E3%20%D3%E6%20%E3%ED%9D%D1%E6%CF%BF

ش.د9501891

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات