تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۰۷
انتقاد جهانگیری از برخوردهای جناحی

کوچک‌سازی فساد رفقا

(روزنامه شرق – 1395/06/14 – شماره 2673 – صفحه 1)

گروه سياست: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری صبح دیروز در شصت‌ویکمین همایش سراسری سازمان حراست کل کشور گفت: «نباید به حراست با نگاه صرفا امنیتی نگریسته شود بلکه یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های آن بخش فرهنگی است». به گزارش «ایرنا» او تأکید کرد: «حراست‌ها بیش از هر مسئولیتی وظیفه دارند با عدالت، انصاف و اعتدال رفتار کنند. حراست با افراط‌گری و تفریط،سازگاری ندارد». معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه افراط و تفریط کارآمدی حراست را از بین می‌برد، تصریح کرد: «حراستی می‌تواند کارآمد باشد که عقل‌مداری و اخلاق‌گرایی در آن حرف اول را بزند و به‌دور از مسائل حاشیه‌ای و بازی‌های سیاسی فعالیت کند». رئیس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: «مهم‌ترین رسالت حراست قانون‌گرایی و مبارزه با فساد است. این موضوعی جدی است که فساد در کشور متأسفانه سیستمی شده است». او با بیان اینکه حراست‌ها کار دشوار و سختی را برعهده دارند و در زمره مشاغل سخت به شمار می‌آیند، گفت: «حراست یک مأموریت مفهومی و انتزاعی نیست بلکه معطوف به نیازها، معیارها و اهدافی است که برای آنها طراحی می‌شود».

فساد به شکل موریانه‌ای به جان کشور افتاده

جهانگیری ادامه داد: «حراست باید برای کم‌کردن و یا کنترل تهدیدات، ایجاد امنیت و از همه مهم‌تر رفع موانع از فرصت‌هایی که برای کشور پیش می‌آید، تلاش کند».

او اضافه کرد: «کار سیاست‌گذاران حراست‌ها، کار سخت و پیچیده‌ای است و دارای پیامدهای وسیع و اثرگذاری است و برای همین است که گفته می‌شود عملکرد حراست با تفکر، اخلاق، قانون و امنیت نسبت معناداری دارد و صرفا فیزیکی نیست».

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فساد در کشور نهادینه شده است، گفت: «رسالت همه ما در مقطع فعلی پاک‌کردن دامن جامعه از این بلیه خانمان‌برانداز است و معتقدم که فساد به شکل موریانه‌ای به جان کشور افتاده و به اعتماد مردم آسیب می‌رساند و اگر این سرمایه آسیب ببیند، سرمایه‌های دیگر کارساز نیست».

با انگ‌زدن سعی کرده‌اند رقیب را از صحنه خارج کنند

جهانگیری افزود: «آنچه نگذاشته است با فساد به شکلی دقیق مبارزه شود، این است که با آن از موضع یک بلیه برخورد نشده است، بلکه در این مسیر با انگ‌زدن به طرف مقابل سعی کرده‌اند رقیب را از صحنه خارج کنند و در جایی که فساد توسط رفقا انجام می‌شود، تلاش برای کوچک‌سازی آن شکل می‌گیرد».

او تأکید کرد: «کسانی که در صف مقدم مبارزه با فساد قرار دارند باید تحلیل دقیقی از آن داشته باشند و وزارت اطلاعات دراین‌باره نقش پیشرو دارد».

جهانگیری با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی مبارزه با فساد و عملکرد آن از ابتدای دولت یازدهم گفت: «در این ستاد که از سه قوه حضور دارند کار هماهنگی مبارزه با فساد انجام می‌شود و نباید انتظار برخورد با فساد از این ستاد داشت».

رئیس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، پیشگیری را بر مبارزه مقدم دانست و افزود: «در این‌باره آیین‌نامه‌ای تصویب شده و در همه دستگاه‌ها پیش‌بینی شده است تا شورایی متشکل از حراست، بازرسی، نهادهای نظارتی و رئیس دستگاه ایجاد شود تا گلوگاه‌های فساد را شناسایی و اصلاح کنند».

حراست‌ها گلوگاه امضاهای طلایی را شناسایی کنند

جهانگیری اضافه کرد: «فکر می‌کنم گلوگاه‌های زیادی یا به تعبیر رئیس‌جمهوری امضاهای طلایی‌ای وجود دارد که حراست‌ها می‌توانند گلوگاه این امضاها را شناسایی و از بروز فساد پیشگیری کنند».

او با بیان اینکه پیشگیری، صلابت و اشراف اطلاعاتی را به منصه ظهور می‌رساند، افزود: «در این صورت، قدرت جسارت تکرار تخلف نیز گرفته می‌شود و مسلما هزینه پیشگیری کمتر از هزینه مقابله است چراکه برخورد با مفاسدی همچون فساد سه‌هزار‌میلیارد تومانی و اختلاس بانک‌ها، مانع نشد که دیگر کسی به دنبال فساد نرود و متأسفانه شکل بیرونی آن نیز برای نظام پر‌هزینه است».

معاون اول رئیس‌جمهوری بزرگ‌ترین چالش فعلی اقتصاد کشور را مسئله بیکاری ارزیابی کرد و گفت: «متأسفانه با انباشت بیکاری از سال‌های گذشته روبه‌رو هستیم و هم‌اکنون نیز سالانه حداقل ٩٠٠‌هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی به جمع متقاضیان شغل اضافه می‌شوند».

جهانگیری چالش دیگر اقتصاد کشور را کاهش قدرت خرید و رفاه مردم دانست و گفت: «سطح رفاه مردم در سال‌های اخیر کاهش یافته است و درآمد سرانه ایران به دلیل تورم‌های بالا افت کرده است به نحوی که قدرت خرید مردم در سال ٩٢ نسبت به سال ٩٠، ١٥درصد در جامعه شهری و ٢٩درصد در جامعه روستایی کاهش داشته است».

جهانگیری با استناد به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتصاد اولویت اول کشور است، افزود: «سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین راهبرد دولت است و کسی در کشور نیست که بگوید با این سیاست‌ها مخالفم و نمی‌خواهم اجرائی شوند. انسجامی پشت این سیاست شکل گرفته و همه بر اجرائی‌شدن آن تأکید دارند».

می‌خواهند دولت را به حاشیه‌ها مشغول کنند

او با اشاره به مباحثی که تحت عنوان انتقاد از عملکرد دولت در قبال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، تأکید کرد: «عده‌ای بیکار در کشور حرف‌هایی می‌زنند و می‌خواهند دولت را به این حاشیه‌ها مشغول کنند اما بدانند اقتصاد ایران در مقطع فعلی که با مشکل مواجه است جزء ٢٠ اقتصاد اول جهان است».

جهانگیری افزود: «این جفا در حق یک کشور است که کشوری کوچک مانند قطر از میادین مشترک گاز بیشتر از ما برداشت کند. اولویت ما این میادین مشترک هستند که به دلیل سرمایه‌گذاری‌نکردن‌ در پارس جنوبی، منافع ملت به یغما برده شده است».

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقامتی، پایش، نظارت و رصد خطرات و تهدیدات در برابر این سیاست‌ها را خواستار شد و گفت: «معمولا این تهدیدها در قالب چهره دوست اجرائی می‌شود که شناسایی آنها بر عهده حراست‌ها و وزارت اطلاعات است».

او به شکل‌گیری ترس تصمیم‌گیری در بین مدیران بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «بدترین آفت آن است که مدیران، شجاعت تصمیم‌گیری نداشته باشند».

معاون اول رئیس‌جمهوری، دومین حرکت دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی را گسترش بازار دانست و افزود: «باید صادرات کشور به ١٠‌ میلیارد دلار برسد و باید مدیران تصمیم‌گیر در حوزه صادرات، تسهیل‌کننده باشند».

جهانگیری سومین موضوع در دست اقدام را مبارزه با قاچاق برشمرد و ادامه داد: «براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ١٥‌ میلیارد دلار قاچاق انجام می‌شود که یک‌ میلیارد آن صادرات و ١٤‌ میلیارد دلار آن واردات کالاست که از این منظر، مسئولیت وزارت اطلاعات سنگین است به‌خصوص که در پاره‌ای موارد، قاچاق به شکل سیستمی شده است».

او با بیان اینکه دولت، خود را پایبند قانون می‌داند، افزود: «دولت به دنبال اعمال نقش حاکمیتی، حذف امتیازات اعطاشده به افراد خاص، تلاش برای شفاف‌سازی و تقویت گردش مالی بانک‌هاست».

علوی: دستگیری یک کارآفرین آخرین راهکار است نه اولین

همچنین در این همایش، حجت‌الاسلام «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات بر تأمین امنیت و آرامش برای فعالیت‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: «هر حرکتی که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را دچار تردید کند، ضد اقتصاد مقاومتی است». او دستگیری کارآفرین و سرمایه‌گذار را آخرین مرحله پیگیری یک تخلف دانست و گفت: «زمانی که همه راهکارها جواب نداد، آن وقت باید به سمت دستگیری برویم اما متأسفانه در یک مقطعی و الان هم توسط بخش‌هایی تا یک بحثی مطرح می‌شود که در جایی فساد محتمل وجود دارد، بعضا احضار، بازداشت و برخورد صورت می‌گیرد و بعد هم انتظار اقتصاد مقاومتی داریم».

او با تأکید بر اینکه امنیت نقش اساسی در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد، تصریح کرد: «در تمام جهان حاکمیت پناهگاه فعالان اقتصادی است، اگر در جایی قدرت حکومتی به جای پشتوانه‌بودن برای فعالان اقتصادی، نقطه مقابل آنها باشد، نباید انتظار رشد اقتصادی داشت».

علوی ادامه داد: «ما به‌عنوان دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و حراستی در زمینه رشد و تحقق اقتصاد مقاومتی، می‌توانیم علاوه بر اطلاع‌رسانی و کمک به مسئولان امر، در بخش امنیت و آرامش اثرگذار باشیم که نه‌تنها امنیت باشد بلکه احساس امنیت نیز وجود داشته باشد چراکه احساس امنیت به انسان‌ها آرامش می‌دهد و در پرتو آرامش انسان‌ها با خیال راحت فعالیت می‌کنند».

او افزود: «در بحث اقتصاد، امنیت نقش اساسی دارد و از قدیم گفته‌اند سرمایه ترسو است و جایی که احساس نگرانی و ترس باشد، قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین کافی است چهار کارخانه‌دار را بگیرند، در این صورت روی بقیه هم اثر می‌گذارد و به این فکر می‌افتند سرمایه‌شان را تبدیل به پول کنند».

با هر مفسده‌ای از سوی هر جناحی برخورد شود

وزیر اطلاعات ادامه داد: «بخشی از سرمایه‌های افراد به خارج از کشور منتقل شده و باید دید چه وجهی دارد و چرا این سرمایه‌ها را به داخل کشور نمی‌آورند و باید ببینیم چه نگرانی‌ای دارند و چه برخوردهایی با سرمایه‌گذار شده است که از آمدن به کشور خودداری می‌کنند».

علوی با بیان اینکه ما هم به امنیت و هم به سلامت اقتصادی نیاز داریم، ادامه داد: «باید با هر مفسده و خلاف اقتصادی توسط هر کسی، هر جناحی و هر بخشی که باشد برخورد شود. اگر در جامعه‌ای فساد به یک بخش نسبت داده شد، به آن پرداخته شود اما اگر فساد به بخش دیگری منسوب بود، بایکوت شود و با کسانی که آن فساد را مطرح کرده‌اند برخورد شود، آن جامعه رسیدن به یک اقتصاد سالم را باید در رؤیاها ببیند».

او افزود: «در بحث مبارزه با فساد باید پیشگیری را مقدم بداریم و آموزه‌های اسلامی به ما می‌فرماید «پیشگیری بر معالجه مقدم است» اصلا نباید اجازه دهیم فسادی به‌وجود آید؛ نه آنکه فساد ایجاد شود سپس با آن برخورد شود، اجازه ندهیم کارخانه‌ها تعطیل شوند، نه اینکه پس از تعطیلی کارخانه‌ها بگوییم چرا تعطیل شد و حالا برای راه‌اندازی مجدد چه کار کنیم». وزیر اطلاعات افزود: «سرمایه و کارخانه داشتن و یک‌سری معاملات را فساد تلقی نکنیم و باید نظر وسیعی داشته باشیم. ما که نمی‌خواهیم برخورد شخصی داشته باشیم و افراد را با وضعیت شخصی خودمان بسنجیم که ما چه داریم و او چه دارد چراکه ما جزء حکومت هستیم و حکومت باید نگاه کلان داشته باشد تا کارها راه بیفتد». علوی ادامه داد: «نه سرمایه‌گذار را مجرم بدانیم و نه سرمایه‌داشتن را گناه بدانیم بلکه با یک نظر و همت بلند کمک کنیم کارها پیش برود».

به نام انتقاد به مسئولان فحش می‌دهند

او افزود: «کسانی که در مملکت دعوا راه می‌اندازند و به نام انتقاد به مسئولان فحش می‌دهند و رئیس‌جمهوری را خائن، ساده‌لوح و عمروعاص می‌نامند، آیا واقعا فضا را برای سرمایه‌گذاری آماده می‌کنند و آیا واقعا سرمایه‌گذار در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری می‌کند؟».

وزیر اطلاعات گفت: «اختلاف‌ها با عنوان انتقاد و هر چیز دیگری کشور را به زمین می‌زند و در عوض دست‌به‌دست هم دادن کار ما را محکم می‌کند».

علوی ادامه داد: «متأسفانه می‌بینیم گاهی اوقات منافع بخشی و گروهی بر منافع ملی سایه می‌اندازد و برای تحقق منافع بخشی به منافع ملی ضربه می‌زنیم و این امر پسندیده‌ای نیست چراکه باید منافع ملی را به‌عنوان یک اصل قرار دهیم و در جهت تحقق آن برنامه‌ریزی کنیم».

http://www.sharghdaily.ir/News/102089

ش.د9501818

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات